är verkligen Ios så dåligt i jämförelse till Android?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nej precis den har ju inte mer ppi inte heller har den bättre färger kontrast och allt vad det heter (tycker jag).
Varför skulle vi jämföra en mobil från början av året med en som inte kommit ut ännu?
Ganska kul att du också påstår att en lur som inte hunnit ut ännu är snabbare, inte för att den inte skulle vara det dock.
(Skulle förvåna mig om 5S inte var snabbare när den kommer vara dyrare, modernare samt att den har mycket lägre
upplösning att hantera osv)

Likaväl som att jämföra one med en telefon som kom förra året.

Det finns gott om benchmarks att titta på, och grafiska testerna är gjorda i samma upplösning.
Högre ppi är bara bra till en viss gräns.
Sen verkar du förväxla din åsikt med fakta. Eventuellt har du rätt om att färger och kontrast är aningen bättre, orkar inte bläddra igenom anandtechs recension igen men det det rörde sig om några procent mellan olika enheter, inte några tusen gånger.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

ta dig in till någon affär där man kan testa påslagna mobiler. Undanröjer alla frågor och tvivelaktiga argument rätt fort.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SimpanDirr:

Jag får ständigt hjälpa min far med hans citat: SKIT samsung, som bara krånglar när morsans 2 år gamla 4S rullar på.. Fick hjälpa han 4ggr eller något för att han skulle förstå hur man stänger av/på notiser till olika appar. Inget problem i en iphone sa han och svor igen.

Nya system kräver ny kunskap...Visst, Android är svårare, men min farsgubbe har nog lyckats med sin S4:a och då är han 55+

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Likaväl som att jämföra one med en telefon som kom förra året.

Det finns gott om benchmarks att titta på, och grafiska testerna är gjorda i samma upplösning.
Högre ppi är bara bra till en viss gräns.
Sen verkar du förväxla din åsikt med fakta. Eventuellt har du rätt om att färger och kontrast är aningen bättre, orkar inte bläddra igenom anandtechs recension igen men det det rörde sig om några procent mellan olika enheter, inte några tusen gånger.

Ja, men det är mer "rättvist" att jämföra med iPhone 5 då det inte är lika stort gap mellan dom
som One och 5S är. Sedan tar vi priset igen, 32GB på en HTC One för priset (nästan) av en 16GB iPhone 5.
Enligt benchmarks jag såg var HTC One bättre (i grafiktest) med någon/några fps mer och då när den kör i
default upplösning om jag inte minns helt fel. Jag förväxlade aldrig åsikt med fakta då jag t.o.m skrev att det
var vad jag tyckte, och enligt många andra som gjort recensioner jag sett på Youtube och annat
så är färgerna finare på One.

Om vi också tittar på det mer realistiskt så har jag hört folk klaga på att iPhone 5 varit seg eller "hackig" ibland,
vilket jag aldrig upplevt på min HTC One (inte för att det inte kan hända dock). Kul också att en del
sagt att deras 4S var mindre "laggig" än deras 5a.

Nu ska du inte tro att jag är Anti-Apple/iPhone/iOS. Det viktigaste när man köper en lur är att man gillar den.
Jag kan aldrig säga att en telefon är bättre än en annan egentligen, en del kanske inte trivs med One då är
det ju ingen bra mobil för dom. Samtidigt betyder inte det att HTC One inte skulle vara den bättre luren
när det gäller specifikationer osv.

Permalänk
Medlem

Android är en riktig smartphone
Apple är en mobil med barnspärr

Är man smart välj Andriod

Är man okunnig väljer man en iphone helt enkelt pga av barnspärren

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Jag har haft både galaxy s3 och padfone 2. Ingen av dom äter Iphone 4/4s/5 för vardagligt bruk. Kontakter som går sönder, laggiga UI'n, överflöd på saker man kan göra som inte utnyttjas.

Varför ska jag länka en telefon från 2013 när en 4a står sig alldeles perfekt för allt man gör på en telefon?

Sen har jag haft Lumia 920, mycket bättre för den vanliga användaren om man ser till fysiken hos telefonen, dock brist på appar som bank, smidig spotify osv gjorde så att jag inte kunde ha den.

Såhär ser jag det:

*Telefon
*Ultrabook
*Stationär

Det är det optimala för mig.

inte:

*TelefonDockPlattultrastationär
*TelefonNr2
*Ultrabook
*Surfplatta
*Stationär

Nexus är f.ö 4,7 tum, dvs alldeles för stor och klumpig när det kommer till smidigt användande av telefon. Kan lika gärna köpa mig en Ipad mini om jag vill ha en större skärm. Alternativt streama allt material via airplay till tv'n.

Nexus 4 skärmstorlek är perfekt, det ska vara 4,7 tum eller mer i skärmstorlek. Och då finns det massvis med bra och prisvärda Android att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

TouchWiz? Samsungs inbyggda launcher suger, den har absolut inget med hårdvaran att göra, och har inget med android att göra heller. Klanka inte ner på android för att en inbyggd launcher är dålig. Byt till nova eller något annat så får du bättre flyt.

Jag klagade inte på android (jag älskar själv CyanogenMod på min Nexus 4 och tycker att UI:t flyter på väldigt bra), jag förklarade bara vad vissa menade när de klagade på att deras eller andras tex Galaxy S4:or "laggar" även på så bra hårdvara.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk

jag har ägt både android och iphone och föredrar helt klart andriod nu såg jag inte videon du länkat men jag skulle nog också säga att i princip allt är bättre på andriod. jag tycker att iphones kan vara väldigt omständiga att använda,Det finns tex inte finns fysiska knappar på telefonen för att gå tillbaka ett steg eller öppna eventuell menu som där finns på andriod..
Och nej jag är ingen fanboy, jag föredrar bara det som fungerar bäst för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onyx:

Länka till någon mobil som är från 2012-2013 som kostar 3000 kr tack.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1484309

Skrivet av oouhdawg:

Nexus är f.ö 4,7 tum, dvs alldeles för stor och klumpig när det kommer till smidigt användande av telefon. Kan lika gärna köpa mig en Ipad mini om jag vill ha en större skärm. Alternativt streama allt material via airplay till tv'n.

Att 4,7 tum är för stort är väldigt personligt och beroende på vad man använder sin mobil till, jag tycker att min Nexus 4 är precis lagom stor (kan nå alla hörnen på skärmen utan problem med en hand), för surf och film så är ju större skärm oftast bättre så länge den går ner i fickan och går okej att använda med en hand.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1484309

Att 4,7 tum är för stort är väldigt personligt och beroende på vad man använder sin mobil till, jag tycker att min Nexus 4 är precis lagom stor (kan nå alla hörnen på skärmen utan problem med en hand), för surf och film så är ju större skärm oftast bättre så länge den går ner i fickan och går okej att använda med en hand.

Jag menade att han skulle länka till en iphone som kostade 3000 kr som var från 2012-2013, men exakt Nexus 4 är en bra och prisvärd mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Jag är också helt märkesneutral, har haft en HTC One X senast, och det var ingen jätterolig upplevelse trots Jelly Bean. Blir nyfiken, varför ligger Apple efter så fruktansvärt enligt dig? Jag kan hålla med om att Android utvecklats aningen snabbare, men det är mest för att de behövde det eftersom de låg såpass efter på många områden. I mina ögon är de två systemen väldigt lika varandra. Om du syftar på att Android är helt "öppet" (vilket det inte är, jag var tvungen att roota min telefon för att lägga in ny ROM då jag ville ha AOSP, vilket gjorde att jag förlorade min garanti) och att iOS är stängt, så är det ett val har.

Som sagt, 90% är inte intresserade av att ändra utseende på telefonen eller byta ROM eller installera appar utanför app store. Jag kan hålla med om att det vore bra att kunna byta tangentbord på iOS, men å andra sidan är iOS tangentbord bättre än alla stock-tangentbord jag testat på Android. Jag förstår också att Android är bättre om man tycker om att nörda ner sig i sin mobil och fixa och trixa med den. Jag tycker inte sånt är roligt längre, och de gör inte de flesta jag känner i någon större grad heller. Kanske har med ålder att göra? Jag hade tyckt det var hur kul som helst i tonåren och då hade nog Android passat bättre. Idag vill jag bara att min mobil ska fungera så bra som möjligt, direkt, utan att jag behöver göra speciellt mycket med den, eller oroa mig för att olika delar i mobilen inte funkar med de andra. iOS 7 är det bästa operativsystem jag använt (trots att ikoner och färger är rätt fula/tråkiga).

Edit: Luft

HTC One X var ju heller ingen bra telefon, så jag förstår dig Det grundläggande problemet med iOS är den otroligt utdaterade känslan av fyrkanter till program där allt känns helt ointegrerat. Startar man en app så känner man sig isolerad i den appen tills man stänger den då man isoleras tillbaka till "hem". I samma vända får man dessutom lida av de alldeles för långa "förstora upp ur rutan"-animationen och "förminska ned till rutan"-animationen. Eftersom det inte finns någon som helst integrering så är det Apple som bestämmer vilka program man kan dela saker till. Det går inte ens att använda widgets, så pass basic är hemskärmen. Så det är klart, du behöver inte oroa dig för att olika delar av mobilen inte ska fungera med andra, eftersom den funktionen inte ens finns i iOS

Jag kan nog tyvärr inte ta dig på allvar om du anser att Android orootat är lika stängt som iOS. Du har oändliga möjligheter att pilla och ändra utan root.

Jag säger inte att iOS är dåligt. Bortser man från de jobbiga animationerna är iOS fortfarande väldigt snabbt. Och dessutom börjar det iaf närma sig Android beträffande basic funktioner som en vettig notifikationsmeny.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultra94:

hej

jag äger ingen smartphone,surfplatta eller liknande enhet och jag anser att det är dags att köpa mig en smartphone. Så jag gick in på youtube och kollade på recensioner och liknande, då jag hittade en video som jämför Ios och Android.
här är länken

http://www.youtube.com/watch?v=NMiY1kSTHZw

Jag vill bara klargöra att jag är ingen fanboy, Jag vill bara ha en klar bild i huvudet på vad det är jag köper och vad som är bäst. Om det som framgår i videon är sant så finns det ingen anledning till att någon ens köper Iphone. Android verkar vara bättre på alla sätt.
så min fråga är om det videon påstår är sant eller inte
det vore också nice om ni kan berätta vad ni själva använder och vad ni tycker osv.

PS. försök hålla diskussionen på mogen nivå, Inga fanboyiga inlägg

Jag ska försöka ge min bild av hur jag upplever iOS, då det är det enda operativsystemet jag använt till en mobil.

I och med iOS 7 så har det kommit till mycket "smoothanimationer"; alltså fades, in och utzoomningar och sånt som gör att telefonen känns flyta bättre. Dock kan dessa göra att man behöver vänta lite på att animationerna ska spela klart, vilket kan vara ett irritationsmoment för vissa.
De medföljande apparna är enligt mig mycket väldesignade och lätthanterliga. Mail är lätt att bläddra igenom och radera/organisera, väder ger en snabb överblick osv. De gör vad de ska helt enkelt. Sen har vi också det mycket utbredda apputbudet, och via app store är det enligt mig lätt att hitta bra appar med hjälp av användarrecensioner, bilder osv.

I övrigt är kameran i iPhone mycket bra i och med iPhone 4 och framåt. Det enda som inte är bra med den är mörkerfoton. Det är svårt att få till en ordentlig bild/video på natten. (Jag äger en 4S, vet inte hur det är med 5/5S.)
iMessage/Facetime är trevligt att använda om du har många vänner/familj med iOS/OSX-enheter.

Sen är iPhone rätt laggfritt, dock kommer det fram lite grann under tiden som går. Jag har haft min telefon i 1 år och 8 månader, och kan känna av vissa fryslagg, hack då och då, inget som stör mig i allafall. Köper du en helt ny 5S så laggar den nog ingenting tror jag.

Dock är ju iPhone väldigt låst. Alla förinstallerade appar sitter där de sitter, du kan inte radera/gömma dem. Det enda du helt kan ändra är väl egentligen bakgrundsbilden. Så är du ute efter att fixa och trixa så är nog inte iOS något för dig.

I min mening är hårdvaran mellan iPhone/Android (SGS4, HTC ONE osv) blivit i princip likvärdig. Det är endast små marginaler nu för tiden. Och ha i tanke att "super quadcore 3000000Ghz CPU" eller "CPU with 40X speed compared to first iPhone" egentligen inte betyder ett jota. Det viktigaste är att telefonen flyter som den ska och orkar dra runt alla appar ordentligt.

Hoppas mitt inlägg hjälpte lite. Ha det gött!

Visa signatur

Dator: P67 Extreme4, Intel Core i5 3570k, GTX 970, Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance, Corsair HX 750W, 1TB WD HDD, Samsung 840 EVO 250GB.
Utrustning: Corsair K70 MX Blue, QPad 5k, Dell U2515H, Sennheiser PC360, PreSonus AudioBox 22VSL.
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Jag gillar flytet i iOS men friheten i Android. Folk säger att Android är laggfritt, och dom kommer aldrig ändra sig. Men det är oundvikligt. Jag har själv en Galaxy S4 så kom inte med "du borde testa något annat än wildfire" snacket.

Jag har Android och tycker absolut att min S4a hackar ibland. Så har jag en iPhone 4S som jobbtelefon och den hackar likaså. Det som tydligen aldrig hackar är WP (Lumia t ex)...vad jag hört.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Alla OS har sina för och nackdelar. Du måste dock fråga dig själv vad du vill använda din smartphone till. Du vill säkert kunna ringa, skicka meddelande och ta bilder. Är foton viktigt för dig så kanske du ska kolla på någon smartphone som tar bra bilder. När jag köpte min telefon så ville jag kunna ta bra bilder och kunna använda den som navigator. Jag valde en Nokia N8 för några år sedan pga kameran och Nokias karttjänst. Att använda den för att surfa på så är den näst intill värdelös på det på grund av den lilla skärmen. Men jag får plats med den i fickan. Det kanske finns någon app som du inte klarar dig utan som bara finns till ett av systemen. Då är ju valet självklart att du köper en telefon med det systemet. Det viktigaste för dig kanske är att kunna surfa. Då är en telefon med stor skärm att föredra. Så fråga dig själv vad du vill använda din telefon till.

Permalänk
Medlem

lär väl bli hatad här på sweclockers nu , men jag tycker att iphone är bäst , jag har haft android också men jag gillar iphone mer , jag har nu en iphone 5 och har även haft 4s och jag har varit jättenöjd med båda ! mycker användarvänlig och snygg design osv !

Permalänk

Jag jobbar med båda sstemen dagligen och kan lätt säga, Same same but different!

Det beror ju lite på hur man ska använda sakerna, android är ju lite öppnare och du kan göra lite mer med det, dock krånglar det lite mer (marginellt) men ios fungerar ändå bra och hyffsat stabilt. Dock är själva iphonesen utdaterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Jag klagade inte på android (jag älskar själv CyanogenMod på min Nexus 4 och tycker att UI:t flyter på väldigt bra), jag förklarade bara vad vissa menade när de klagade på att deras eller andras tex Galaxy S4:or "laggar" även på så bra hårdvara.

Ah jag missförstod dig, förlåt!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Jag har ganska nyligen bytt från IPhone och IOS till en Samsung s4 och Android.
Gillade vissa saker bättre med IOS men den stora nackdelen var att det bara funkar på IPhone och jag ville ha en större skärm. Nu när jag vant mig vid Android så skulle jag inte gå tillbaka men IOS var lättare att komma in i. Båda OS har varit ganska stabila för mig men så håller jag inte på med jailbreak och rootkit heller.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Android är en riktig smartphone
Apple är en mobil med barnspärr

Är man smart välj Andriod

Är man okunnig väljer man en iphone helt enkelt pga av barnspärren

Då kan jag väl vara lika irrelevant som dig då och säga att det var Apple som 2007 satte ribban för vad en smartphone är . Alla andra plagierar .
För övrigt vad är det som är så smart att köpa nåt halvfärdigt med uber specs som inte används på ett bra sätt ?

För övrigt smartphones är ALLA telefoner idag mer eller mindre. Android är ett ihop plock av komponenter och mjukvara som inte är optimerade för varandra för det mesta. Medans Apple har hela kedjan. Om Android skulle vara lika optimerat för varje modell som lanseras så skulle dom gjort mer än åttor runt iPhone men nu är inte det fallet.

Däremot är vare sig iPhone eller Android dåliga . Båda är bra men för olika klientel. Jag använder min telefon för att ringa, surfa, komma upp i tid, smsa, kolla väderleksrapport, m.m. Det klarar alla 4 lägren (Android, iOS , Blackberry och till och med WP) .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Jag har haft både iOS och Android. Jag kan klart säga detta som enkla tumregler. Enligt mig.

- iOS står för att på intuitivt och enkelt sätt göra det som Apple tillåter. Apple bestämmer vad som finns. Därför fungerar det oftast. Det är bekvämt och mysigt och generellt sett riktigt bra.
- Android är mer fritt på gott och ont. Du får ofta pilla lite på det så du får vad du vill. Det finns en uppsjö av olika varianter så man kan välja och vraka bland allt som finns. Det finns enormt mycket fler möjligheter och friheter men till ett pris. Det är lite mer problem, lite mer pill. Men orkar man det så är det grymt bekvämt att kunna ändra allt man vill. Utbyten av batterier är enkelt, uppgradering av minne är tokbilligt. Bara att lägga till 64gb för typ 350kr.

Sen är det bekvämare att behålla det system man redan har. Har man samsung och en android så har du google-konto och samsung-konto. Har du apple sitter du säkert med ett applekonto och är en användare av itunes där du säkert har en del grejer. Det är helt enkelt bekvämast att bara ha ena i all ärlighets namn. Vilken man väljer är en smaksak.

Ingendera är värdelöst. Gillar du att mecka så tycker de flesta att Android är bäst. Orkar du inte hålla på och pilla utan bara vill att det ska funka så är det rätt bekvämt med iOS.

Visa signatur

Gaming: CPU: 2600k@4.4GHz GPU: ASUS GTX780 RAM: 16GB HDD: SSD+Lagring Chassi: Fractal Define R4
Kamera: Nikon D600 Wide: 14-24/2.8 Normal: 24-70/2.8 Tele: 70-200/2.8
Övrigt: League of Legends > Cosplayer > Fotograf > IT-Tekniker > pryl***

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Jag gillar flytet i iOS men friheten i Android. Folk säger att Android är laggfritt, och dom kommer aldrig ändra sig. Men det är oundvikligt. Jag har själv en Galaxy S4 så kom inte med "du borde testa något annat än wildfire" snacket.

Tror inte det är Android i sig som laggar. Har en Samsung Galaxy S2 och en Nexus 7, ingen av dem laggar. Men Samsung är ju lite kända för att ha en massa skräp-appar/funktioner som ligger och drar kraft.

Har man bara koll på vad som körs så går det laggfritt, iaf för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Android är inte laggfritt och det kommer jag inte heller påstå. Dock laggar inte min HTC One för fem öre, men min S4 laggade. Men så är det med Samsunglurar oavsett specs.

Helt klart. HTC One är den första Android-telefon (förutom Nexus 4) som jag provat som känns helt laggfri, förutom kanske en låsskärm som inte är det snabbaste jag sett (AOSP hade suttit fint där). Har en Windows Phone som jobbtelefon och den har tidigare varit hästlängder före de Androids jag provat förr, men HTC One känns verkligen som Android precis som Android ska vara.

Dock så tycker jag iPhone bashas onödigt mycket, och det pratas hejvilt om överpriser och bristande funktionalitet. Faktum är dock att sedan dag 1 har iPhone haft bra flyt och fungerat allmänt bra. Android har alltid haft problem med antingen sega bildgallerier, laggande dialers, Maps som sugit sönder batteriet, kameror som hängt sig eller liknande fel. Det mesta är inte Googles fel utan tillverkarnas fel, men är det fel så är det fel. iPhone lider inte av detta på samma vis.

Jag skulle aldrig köpa en iPhone själv men jag kan definitivt se tjusningen i något som "bara funkar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Tror inte det är Android i sig som laggar. Har en Samsung Galaxy S2 och en Nexus 7, ingen av dem laggar. Men Samsung är ju lite kända för att ha en massa skräp-appar/funktioner som ligger och drar kraft.

Har man bara koll på vad som körs så går det laggfritt, iaf för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Om din S2 inte laggar så måste du ha dålig fps på dina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Tror inte det är Android i sig som laggar. Har en Samsung Galaxy S2 och en Nexus 7, ingen av dem laggar. Men Samsung är ju lite kända för att ha en massa skräp-appar/funktioner som ligger och drar kraft.

Har man bara koll på vad som körs så går det laggfritt, iaf för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, nu tummar du lite på sanningen. Jag har en Nexus 7 och den laggar mycket och ofta.

Permalänk

Har ägt ett antal Android telefoner och har även bollat en hel del med syrrans 4s och kan ju säga att jag skulle välja Android alla dagar i veckan. Android må lagga lite mera men Ios är inte helt laggfritt det heller.
Det enda jag kan säga att jag saknar som Ios har är deras backup, vore guld värt om android lyckades få till något lika smidigt, men jag antar att det är rätt svårt då det finns så pass många olika Androider.

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO : AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz : ASUS ROG Strix LC 240 RGB White Edition
ASUS GeForce RTX 3090 24GB ROG STRIX OC WHITE : Cooler Master V850 SFX Gold
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO Vit : Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Om din S2 inte laggar så måste du ha dålig fps på dina ögon.

What does that even mean? Dålig FPS i mina ögon? Nej, mina ögon fungerar perfekt. Den enda gång min S2 laggar lite är när man rensar minnet och den stänger ner typ 30 program, men annars är det inget märkbart lagg.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky:

Nä, nu tummar du lite på sanningen. Jag har en Nexus 7 och den laggar mycket och ofta.

Aldrig haft lagg på min. Stäng av onödiga funktioner och appar som jämt ska hålla på o synkronisera så fungerar det perfekt. Jag har ingen anledning att ljuga, så varför skulle jag?

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Skrivet av Shockwave:

Aldrig haft lagg på min. Stäng av onödiga funktioner och appar som jämt ska hålla på o synkronisera så fungerar det perfekt. Jag har ingen anledning att ljuga, så varför skulle jag?

Sanningen är att alla är olika känsliga för "lagg" i Android, precis som alla är olika känsliga/tycker olika om 48hz bio (jag avskyr dokusåpa-effekten). Märker du inte av det, så good for you! Men det betyder inte att det inte existerar, inte ens efter Jelly Bean och Project Butter. Det handlar även om vad man är van vid. När jag hade första iPhone tyckte jag det flöt på hur bra som helst. När jag testade den några år senare (den var inte uppdaterad, så det berodde inte på det) och var van vid iPhone 3GS så kunde jag inte förstå hur jag stod ut.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Sanningen är att alla är olika känsliga för "lagg" i Android, precis som alla är olika känsliga/tycker olika om 48hz bio (jag avskyr dokusåpa-effekten). Märker du inte av det, så good for you! Men det betyder inte att det inte existerar, inte ens efter Jelly Bean och Project Butter. Det handlar även om vad man är van vid. När jag hade första iPhone tyckte jag det flöt på hur bra som helst. När jag testade den några år senare (den var inte uppdaterad, så det berodde inte på det) och var van vid iPhone 3GS så kunde jag inte förstå hur jag stod ut.

Bara för att det laggar på vissa mobiler så behöver det inte lagga på alla. Jag är ett väldigt freak när det kommer till att saker ska flyta på bra. Jag hade inte yttrat mig om jag inte hade en anledning till att göra det.

Jag vet att många mobiler laggar med Android. Min pappas, mammas och systers Andoid-telefoner som är generationer nyare än min laggar stundvis, men min S2 går bra. Det beror helt på hur man använder den. Visst, sätter jag igång alla funktioner och kör appar som synkroniserar i bakgrunden osv så kommer den ju så klar att lagga/gå segare, med det gör jag inte.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk

Personligen kör jag iphone pga följande:

Underbart flyt
Webbläsare, i android finns det ingen webbläsare som flyter på truly smooth. (Ja jag har testat på s4, One, Xperia Z, Nexus 4 osv)
Ett tangentbord som av någon anledning verkar smartare än de jag testat på android (vilket är alla stora och jag hade android länge så handlar inte om vana)
Lagom storlek, varför skulle jag vilja gå tillbaka till tegelstenarna vi hade på 90-talet?
Snabb och bra kamera (här jämför jag dock med SE Xperia Neo, ZTE Blade, HTC Sensation och Nexus 4 så inte helt rättvist, kanske finns några snabba nu)
iMessage, många jag känner har också iphones och då är imessage sjukt smidigt, ja det finns appar som kan göra samma på android, problemet är ju bara att alla måste ha dessa appar och använda dom istället för att det fungerar automatiskt som på iOS.

Kan ha missat nåt men dessa är mina största anledningar.

Har haft i princip alla androids som finns därför att jag tycker det är roligt att leka och testa nya telefoner och surfplattor, har självklart också rootat, kört custom roms, custom kernels, överklockat, undervoltat och allt som går att göra. Ganska roligt som hobby men verkligen inget som egentligen behövs och inget som gjort att jag skulle kunna ha en android istället för en iphone.