är verkligen Ios så dåligt i jämförelse till Android?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Vem har sagt sagt något om 6000 kr?... Finns billigare varianter om man vill ha det. Varför lägga ut 6000 på en android?

Android-telefoner är inte välbyggda, dom laggar för det mesta och utseendemässigt ser dom bedrövligt fula ut.

Det är ju det som är poängen, du behöver inte lägga ut flera tusen för att få en bra mobil när det gäller Android. Om du endast ska surfa behöver du inte lägga ner 6000 kr på en iphone 5 utan du kan köpa en bra Android för 3000kr exempelvis en samsung eller htc.

Permalänk
Medlem

Skummade bara igenom tråden, så såg inte om det nämnts.

En stor fördel med iphone jämfört med android är tillbehör.
Högtalar-dockor, bilstereo, airport express, apple tv framför allt för min del.

Alla tjatar om micro-usb porten på android men missar att utöver en den är telefonerna en total brist på standarder.

Visst kan man använda android över blåtand med påtagligt sämre ljud som resultat, eller mounta minneskortet så det inte går att styra med fjärrkontrollen (eller köra spotify etc t ex).
DLNA fungerar ju i vissa fall, men är stökigare och ofta buggigt.

Appar släpps ofta först till iOS och är i många fall bättre gjorda.

Allt som är bättre hos android har ju redan nämnts i 3 sidor så det går jag inte in på.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

jag har läst igenom det ni har skrivit och det verkar som att iphone är uteslutet. Det blir nog android eller windows phone. Jag gillar customize möjligheterna i android och faktumet att man kan roota den och ändra om ännu mer. Men det skulle vara intressant och höra vad folk säger om windows phone.
rätta mig om jag har fel nu eller är det typ ingen som använder windows phone och isåfall varför?

Permalänk
Skrivet av Ultra94:

jag har läst igenom det ni har skrivit och det verkar som att iphone är uteslutet. Det blir nog android eller windows phone. Jag gillar customize möjligheterna i android och faktumet att man kan roota den och ändra om ännu mer. Men det skulle vara intressant och höra vad folk säger om windows phone.
rätta mig om jag har fel nu eller är det typ ingen som använder windows phone och isåfall varför?

Windows phone är i princip lika låst som iOS (men är trots det ett fantastiskt system, trots att jag inte använt det speciellt mycket) så det låter inte som att det är något för dig heller. Anledningen till att "typ ingen" (det är rätt många ändå) använder Windows Phone är att de kom in på marknaden mycket senare än både iOS och Android, och att de inte har lika många tillverkare av sina mobiler. (Tror även de tar mer betalt av tillverkare för att använda Windows Phone än Android, men där kan jag ha fel)

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Onyx:

Det är ju det som är poängen, du behöver inte lägga ut flera tusen för att få en bra mobil när det gäller Android. Om du endast ska surfa behöver du inte lägga ner 6000 kr på en iphone 5 utan du kan köpa en bra Android för 3000kr exempelvis en samsung eller htc.

Förlåt men jag förstår inte vad du menar?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=998971

Permalänk
Medlem

Kör Apex Launcher på min S4. Inget lagg alls och mycket "smooth" animations. Utan en launcher var det dock mindre flyt. Och fyfan vad jag hatar all bloatware som kommer installerat på OS'et.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jäger:

Varför jag inte rekommenderar iphone till folk jag känner?

Jag gjorde det en gång, till min far, för att jag hörde att den skulle vara så enkel och "bara fungera". Perfekt tänkte jag till en inte så teknikkunnig äldre person. Han var inte nöjd med den (en Iphone 3GS). Några av sakerna han (och jag) tyckte var problem då:
- den strulade, appar krashade, låsskärmen krånglade
- den var så avskalad på funktioner att det ibland blev krångligare att använda den, då det inte gick att ställa in saker som man ville ha dem
- var tvungen att installera och sätta sig in i programvara på datorn för så enkla saker som att föra över musik till enheten, eller för att kunna börja installera appar
- var tvungen att konvertera musiken via programmet för att använda som ringsignal
- det gick inte att föra över kontakter från sim-kortet till telefonminnet (eller om det var tvärt om som inte gick) inte utan att koppla in i datorn igen
- egna kontakter, så det inte gick att låna någon annans laddare exempelvis om han glömt sin (enda tillverkaren som inte kör micro-USB)
- egna kontakter som är betydligt dyrare om man behöver ersätta eller köpa till (än vanliga standard som USB/HDMI/mm)

Vet inte vad av detta som fortfarande gäller för Iphones, kanske är det annorlunda idag.

Annars är det samma anledning som jag inte rekommenderar en Macbook Pro för 20 000 kr till en tjej som säger att hon "mest ska surfa, facebook och skolarbete". Man behöver helt enkelt inte betala så mycket för att klara av de uppgifterna. Och Iphonen är och har alltid varit bland de absolut dyraste telefoner man kan köpa. En Android-telefon klarar också av de enkla uppgifter du listade ovan utan problem, till ett lägre pris. Där man dessutom är fri att välja vilken storlek och design man vill ha, ifall inte just metall (eller tidigare glas) och 4" är det man trivs bäst med.

Personligen är jag mer av en "Power user" så för mig passar det inte med ett bantat/avskalat/låst -system och en liten skärm, men det hör ju inte hit om det handlar om att rekommendera till andra "vanliga svensson".

Vilket är det lägre priset?

Den klarar av allt det utan lagg och för det normala användandet är det en mycket bättre telefon än android-lurar i samma prisklass. Du har inte mycket att välja på i 3000-kronorsklassen hos android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Förlåt men jag förstår inte vad du menar?

Länka till någon mobil som är från 2012-2013 som kostar 3000 kr tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Windows phone är i princip lika låst som iOS (men är trots det ett fantastiskt system, trots att jag inte använt det speciellt mycket) så det låter inte som att det är något för dig heller. Anledningen till att "typ ingen" (det är rätt många ändå) använder Windows Phone är att de kom in på marknaden mycket senare än både iOS och Android, och att de inte har lika många tillverkare av sina mobiler. (Tror även de tar mer betalt av tillverkare för att använda Windows Phone än Android, men där kan jag ha fel)

Du har nog rätt i att windows phone inte är något för mig.
Jag är ett stort fan av linux pga dess customizing möjligheter men tyvär så tvingas jag använda windows på min dator eftersom jag är en gamer. Men jag gillar verkligen Linuxs koncept

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Kör Apex Launcher på min S4. Inget lagg alls och mycket "smooth" animations. Utan en launcher var det dock mindre flyt. Och fyfan vad jag hatar all bloatware som kommer installerat på OS'et.

jag håller med dig, jag såg en recension av s3 och s4 och det följer med mängder av skräp på luren. Visst måste man roota telefonen för att få bort det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oouhdawg:

Vilket är det lägre priset?

Den klarar av allt det utan lagg och för det normala användandet är det en mycket bättre telefon än android-lurar i samma prisklass. Du har inte mycket att välja på i 3000-kronorsklassen hos android.

Please en mobil från 2010 för 3,3k, Nexus 4 äter ip4 till frukost,lunch och middag, sedan har du galaxy s3, xperia v och asus padfone

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Onyx:

Länka till någon mobil som är från 2012-2013 som kostar 3000 kr tack.

Skrivet av trollhattan:

Please en mobil från 2010 för 3,3k, Nexus 4 äter ip4 till frukost,lunch och middag, sedan har du galaxy s3, xperia v och asus padfone

Jag har haft både galaxy s3 och padfone 2. Ingen av dom äter Iphone 4/4s/5 för vardagligt bruk. Kontakter som går sönder, laggiga UI'n, överflöd på saker man kan göra som inte utnyttjas.

Varför ska jag länka en telefon från 2013 när en 4a står sig alldeles perfekt för allt man gör på en telefon?

Sen har jag haft Lumia 920, mycket bättre för den vanliga användaren om man ser till fysiken hos telefonen, dock brist på appar som bank, smidig spotify osv gjorde så att jag inte kunde ha den.

Såhär ser jag det:

*Telefon
*Ultrabook
*Stationär

Det är det optimala för mig.

inte:

*TelefonDockPlattultrastationär
*TelefonNr2
*Ultrabook
*Surfplatta
*Stationär

Nexus är f.ö 4,7 tum, dvs alldeles för stor och klumpig när det kommer till smidigt användande av telefon. Kan lika gärna köpa mig en Ipad mini om jag vill ha en större skärm. Alternativt streama allt material via airplay till tv'n.

Permalänk
Medlem

Vilken plattform som är bäst beror på vilken typ av användare du är som så många redan sagt.

Jag som perfektionist när det kommer till mjukvara skulle dock aldrig välja android eftersom den mjukvarumässigt är otroligt underlägsen IOS. Det ligger inte i funktioner som så många kanske tror utan snarare effektivitet och kvalité. IOS är faktiskt väldigt mycket effektivare än android eftersom android bygger på java som måste gå igenom en VM (emulerad hårdvara) och därför tappar X% av prestandan hårdvaran faktiskt klarar av! Sen kan man även jämföra kvalitén på liknande appar hos de båda plattformarna och även där vinner IOS i mina ögon pga snyggare UI och bättre användarupplevelser!

Det är som när det kommer till allt man köper och konsumerar, priset är oftast högre av en anledning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Royality:

Vilken plattform som är bäst beror på vilken typ av användare du är som så många redan sagt.

Jag som perfektionist när det kommer till mjukvara skulle dock aldrig välja android eftersom den mjukvarumässigt är otroligt underlägsen IOS. Det ligger inte i funktioner som så många kanske tror utan snarare effektivitet och kvalité. IOS är faktiskt väldigt mycket effektivare än android eftersom android bygger på java som måste gå igenom en VM (emulerad hårdvara) och därför tappar X% av prestandan hårdvaran faktiskt klarar av! Sen kan man även jämföra kvalitén på liknande appar hos de båda plattformarna och även där vinner IOS i mina ögon pga snyggare UI och bättre användarupplevelser!

Det är som när det kommer till allt man köper och konsumerar, priset är oftast högre av en anledning.

Du wrappade in det hela ganska bra där. Inte funktioner, utan effektiviteten och kvalitet före överflöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultra94:

jag håller med dig, jag såg en recension av s3 och s4 och det följer med mängder av skräp på luren. Visst måste man roota telefonen för att få bort det?

Har för mig att man måste roota ja.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är S4ans Firmware långt ifrån optimerad och packad med mer skräp än alla konkurenter tillsammans kan man tyckas.

Problemet är dock att folk jämför S4an mot iPhone i Android vs iOS, vilket är helt felaktigt. Lite synd när en sån nerbloatad mobil blir huvudkonkurenten tyvärr. Äger en S4a själv och det går att få flyt på den med utan onödigt mycket pill, men inte riktigt out of box tyvärr.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem

förstår ärligt talat inte hatet på swec mot Ios,jag har själv alltid hållt mig till android fram tills strax innan julen 2012.
jag har inget att klaga på,menyerna är klarare,home skärmen "makes more sense" men! detta är hur jag upplever det:)
android är bra, det är friare men jag tror jag håller mig till ios en stund.
tack för mig,hoppas ni fattade något av vad jag skrev,trött som ett..

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Avstängd
Skrivet av l4nky:

Jag har aldrig sagt att iOS är laggfritt, så du behöver inte skriva det med fetstil. Jag sa att det flyter på bättre än Android. Vilket det gör.

Jag menade att precis alla andra säger att det är så laggfritt, och din kommentar var ju liknande, därav den feta stilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

tycker inte apple har prissatt iphone för dyrt, bara materiallet aluminium är väl mer värt än plast som S4 har (rätta mig om jag har fel nu!!!) och ios kan se helt "billigt" gjort ut, men ser faktiskt bra ut ändå, jag ser lite android som om man har bara kastat ihop nånting och det är helt enkelt inte bara samma känsla av kvalite. Är ingen fanboy nu då jag har både android o ios hemma, börjar bara tröttna på hur alla ska vara så emot ios här på swec...

EDIT: och rootning -> jailbreak finns på iphone och folk som säger att batteritiden sjunker till en timme så vet jag inte vad dom gör med mobilen... För mig ska batteriet iaf räcka tills jag kommer hem, sedan skiter jag i om den håller 24, 12, 6 eller 16514763 timmar...

iPhone är inte dyr? Jämför den med HTC One, som också har Aluminium, men också tusen gånger bättre skärm,
grymt mycket snabbare på alla delar (cpu, gpu och minne). Samt att en 32GB HTC One kostar ungefär lika mycket
som en 16GB iPhone 5. Egentligen har alla företag satt priserna för högt, både S4, iPhone och HTC One
kostar 2x (om inte mer än det) mer än tillverkningskostnaden. Tar vi iPhone 5 så minns jag att den kostade
ca 2k att tillverka (möjligen någon hundring mer inte säker) och kostar runt 5 tusen idag att köpa.

Permalänk

Android är roligt en stund med alla möjligheter.

Men i slutändan använde jag aldrig mina NFC taggar, hade samma hemskärm med lite genvägar på och kolla mail/surfade.

Ska man Ringa, surfa, maila och ta kort med sin telefon som de flesta gör (utom sweclockers som benchar den varje dag). Så tycker jag att Iphone är en solklar vinnare.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

iPhone är inte dyr? Jämför den med HTC One, som också har Aluminium, men också tusen gånger bättre skärm,
grymt mycket snabbare på alla delar (cpu, gpu och minne). Samt att en 32GB HTC One kostar ungefär lika mycket
som en 16GB iPhone 5. Egentligen har alla företag satt priserna för högt, både S4, iPhone och HTC One
kostar 2x (om inte mer än det) mer än tillverkningskostnaden. Tar vi iPhone 5 så minns jag att den kostade
ca 2k att tillverka (möjligen någon hundring mer inte säker) och kostar runt 5 tusen idag att köpa.

One får ju jämföras med 5S som är snabbare på det mesta.
Och det där med skärmen hittar du på. Den är större, det är inte samma sak som bättre.

Att allihop är för dyra kan jag hålla med om däremot.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

tror htc är tvungna att sälja det billigare då det inte är lika populärt så dom kan locka fler till att sälja det. Ja, HTC är snabbare på papper men i verkligheten då? Det är faktiskt inte så dyrt egentligen, 2k kostar det att tillverka, sen kostar mjukvaran, alla apple anställda, både i usa o kina, frakta allt, sedan blir det moms också. Blir förvånad att det inte går upp till 10k egentligen

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

One får ju jämföras med 5S som är snabbare på det mesta.
Och det där med skärmen hittar du på. Den är större, det är inte samma sak som bättre.

Att allihop är för dyra kan jag hålla med om däremot.

Nej precis den har ju inte mer ppi inte heller har den bättre färger kontrast och allt vad det heter (tycker jag).
Varför skulle vi jämföra en mobil från början av året med en som inte kommit ut ännu?
Ganska kul att du också påstår att en lur som inte hunnit ut ännu är snabbare, inte för att den inte skulle vara det dock.
(Skulle förvåna mig om 5S inte var snabbare när den kommer vara dyrare, modernare samt att den har mycket lägre
upplösning att hantera osv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Android är roligt en stund med alla möjligheter.

Men i slutändan använde jag aldrig mina NFC taggar, hade samma hemskärm med lite genvägar på och kolla mail/surfade.

Ska man Ringa, surfa, maila och ta kort med sin telefon som de flesta gör (utom sweclockers som benchar den varje dag). Så tycker jag att Iphone är en solklar vinnare.

Ska man ringa, surfa, mail och ta kort behöver man väl knappast köpa en telefon för 5k??

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Ska man ringa, surfa, mail och ta kort behöver man väl knappast köpa en telefon för 5k??

Nae, ska man ta kort borde man verkligen investera i en kamera istället.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av bjajjull:

Räcker gott med en begagnad 4S. De flesta köper väl på abb.. Men jämför man Nexus 4 som ska vara en gudatelefon och HTC One och tex S4an så är enligt mig för de ändamål jag och de flesta jag känner har, så fungerar det bättre/skönare/lättare med ios!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Nae, ska man ta kort borde man verkligen investera i en kamera istället.

True men för att "instagrama" sin fika som 90% av alla tjejer gör fungerar iphone ypperligt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghosty:

Vill du inte pilla för mycket med inställningar, och vill ha det enkelt och att det bara "fungerar" utan att du behöver bry dig speciellt så välj IOS.

Men det är ju samma med Android, det bara fungerar fast du har även möjlighet att ändra i princip vad du vill.
De enda inställningarna du gör med Android när du startar en ny telefon är språk, datum/tid samt om du har ett gmail konto så anger du detta, har du det inte så uppmanas du att skapa ett sen är du klar och telefonen är redo att använda.
Har inte testat en helt ny iPhone så kan inte gå in på detalj för hur förfarandet är där men jag har en stark känsla av att det är exakt samma sak förutom att istället för gmail så är det iCloud konto eller liknande som skall sättas upp.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draztic:

Ni som säger att S4 laggar så fruktansvärt, vad är det ni menar som laggar? Jag har själv en SGS4 men har aldrig någonsin stött på något som jag skulle beskriva som "lagg". Däremot laggade min iPhone 4 som ett jävla as så fort jag testade en app som hade någon som helst form av rörelser

Asså folk som säger att "laggar" så beskriver dom det fel. Det är inte lagg man upplever som man kanske gör då o då på iphone 4, men det känns segt, det känns bokstavligen som om det är gelé man rör ibland. Om man till exempel ska dra menyn till vänster (slidar den) o man har fingret på en ikon, sen drar man o man ser med ögat att ikonen inte är precis under fingret under själva dragningen till nästa meny, utan den är efter, det är det som gör att den känns seg. ios har mer exakt rörelse efter fingret, vilket är mycket mer behagligare. Alltså det är inte brist på fps på S3/4 eller nåt, bara att det känns som om det inte hänger med. Det kanske SKA vara så ändå, alltså designat så av samsung.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Men det är ju samma med Android, det bara fungerar fast du har även möjlighet att ändra i princip vad du vill.
De enda inställningarna du gör med Android när du startar en ny telefon är språk, datum/tid samt om du har ett gmail konto så anger du detta, har du det inte så uppmanas du att skapa ett sen är du klar och telefonen är redo att använda.
Har inte testat en helt ny iPhone så kan inte gå in på detalj för hur förfarandet är där men jag har en stark känsla av att det är exakt samma sak förutom att istället för gmail så är det iCloud konto eller liknande som skall sättas upp.

Jag får ständigt hjälpa min far med hans citat: SKIT samsung, som bara krånglar när morsans 2 år gamla 4S rullar på.. Fick hjälpa han 4ggr eller något för att han skulle förstå hur man stänger av/på notiser till olika appar. Inget problem i en iphone sa han och svor igen.

Visa signatur