SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

NAS, Lagra från USA

Tjoho.
Det är som så att jag ska ge mig iväg och plugga Grafisk design och fotografi i USA.
Jag ska köpa mig en bärbar dator som jag tänker bedriva mina studier på men för att slippa en massa strul med externa hårddiskar så tänkte jag ställa en NAS här hemma i Sverige (hos en polare som har 1000/1000)

Det är ju då tänkt att den ska funka som en hårddisk i datorn mer eller mindre, jag ska alltså lagra allt utan program på den (som kommer att installeras på SSD i datorn såklart)

Har inte mycket koll alls, så skulle vilja veta hur ni skulle gå till väga.
Ska byggas själv (Men vad behövs för hårdvara)
FreeNas eller finns det annat som är bättre till mitt ändamål (bör vara smidigt)

Ös gärna på med era tankar så jag kan börja knåpa lite på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HelGo:

Tjoho.
Det är som så att jag ska ge mig iväg och plugga Grafisk design och fotografi i USA.
Jag ska köpa mig en bärbar dator som jag tänker bedriva mina studier på men för att slippa en massa strul med externa hårddiskar så tänkte jag ställa en NAS här hemma i Sverige (hos en polare som har 1000/1000)

Det är ju då tänkt att den ska funka som en hårddisk i datorn mer eller mindre, jag ska alltså lagra allt utan program på den (som kommer att installeras på SSD i datorn såklart)

Har inte mycket koll alls, så skulle vilja veta hur ni skulle gå till väga.
Ska byggas själv (Men vad behövs för hårdvara)
FreeNas eller finns det annat som är bättre till mitt ändamål (bör vara smidigt)

Ös gärna på med era tankar så jag kan börja knåpa lite på detta.

När det kommer till mjukvara så borde debian + nfs/samba + openvpn funka. På valfri hårdvara.

En HP microserver lär funka fint.

Permalänk
Medlem

Okey! Tack för input ph1ber

Känns dock som att man får mycket mer för pengarna om man bygger själv.
Någon som har erfarenhet av detta kort?
http://www.ebay.com/itm/Giada-N70E-DR-Mini-ITX-3rd-Gen-Celero...

Kan ngn rekommendera hårdvara annars, det är bra att det finns chans att bygga ut server vid senare tillfälle Smidigt. För jag behöver inte mer än 2tb för tillfället men jag kommer behöva mer senare och sen kanske min mor ville köpa in sig på servern.

Men säg att jag har en budget på 5000kr för själva bygget av servern med 2tb lagring? Är det för lite eller bör jag klara mig på det.
Jag vill inte ha ngn skit heller det ska fungera bra och finnas möjlighet att bygga ut som sagt..

*EDIT* Storlek och utseende spelar ingen roll då den ska stå in en garderob!

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Dustin kör en drive på en HP microserver. Den ska klara all NAS-relaterat du kan kasta på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Dustin kör en drive på en HP microserver. Den ska klara all NAS-relaterat du kan kasta på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte hitta HP microserver alls på dustins hemsida?

*Edit2* Hittade är det den för 4000 eller 4700 du menar?
Det är finns ju bara 4slots i den??? Det kan ju knappats ses som att det finns några direkta möjligheter till uppgraderingen i en sådan??

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HelGo:

Kan inte hitta HP microserver alls på dustins hemsida?

*Edit2* Hittade är det den för 4000 eller 4700 du menar?
Det är finns ju bara 4slots i den??? Det kan ju knappats ses som att det finns några direkta möjligheter till uppgraderingen i en sådan??

Det fanns en för 999 innan ikväll men den tog slut, tyvärr. Hade varit perfekt annars.

Det var garanterat den han syftade på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Det fanns en för 999 innan ikväll men den tog slut, tyvärr. Hade varit perfekt annars.

Det var garanterat den han syftade på

Fan vilken oflyt då....

Permalänk

Japp, igår fanns det N54L för 990kr på dustin, den tog snabbt slut. Söker man litegrann så ser man även möjligheter att smälla in 6 diskar, men sen är där fullt Jag lyckades få tag i en igår och ska fundera ut vad jag ska ha den till, vill egentligen labba lite med server på den, men i värsta fall så får den ersätta min Synology 213j, går ju att lägga in Synologys DSM på den. Som en NAS så är det nog jäkligt svårt att hitta något likvärdigt så billigt... men ja vill man ha mer diskplatser än 6st så får man ju leta vidare, eller se över möjligheterna med externa lagringschassin till N54L, lär ju också gå.

Men ja, för 990 var det inte mkt att fundera över, kan ju inte misslyckas, om man dessutom har lite diskar hemma. Men för närmare 2000kr som den kostar nu så är det ju lite annat att fundera över. Tydligen hade Dustin samma deal för ett par veckor sedan, så det kanske dyker upp igen?

/A

Permalänk
Inaktiv

Vilket protokoll hade du tänkt köra? ftp, sftp? eller vpn och samba/afp?
Intresserad

Permalänk
Medlem

Varför ska du ha en NAS i Sverige? du beskriver det som att du ska ha allt utom program på denna NAS och sen jobba aktivt mot den. Du säger att du ska jobba med Grafik och fotografier. Det kommer upplevas som SJUKT segt oavsett om du har 1000mbit etc. Vill du ha en NAS som backup i Sverige så fine men och aktivt jobba mot en NAS är inte smidigt.

Permalänk
Medlem

Tror precis som Ganksta att det kommer upplevas sjukt segt.
För har du ingen EGEN dedikerad lina över till Sverige så delar man med stora delar av Europa på den lina som finns över pölen.
Då spelar det ingen roll om din Vän har 1000Mbit o du kanske 100, så räkna inte med hastigheter över 3-4Mbit om ens det ibland.
Själv hade jag nog föredragit en STOR extern HD istället.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x32Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Ja det kanske är som ni säger att det blir för segt att jobba imot, får väll kolla över extern HD men det är ju tyvärr inte lika säkert. Man kan väll köpa 2 och kopiera över till båda men det är ju lite bökigt. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganksta:

Varför ska du ha en NAS i Sverige? du beskriver det som att du ska ha allt utom program på denna NAS och sen jobba aktivt mot den. Du säger att du ska jobba med Grafik och fotografier. Det kommer upplevas som SJUKT segt oavsett om du har 1000mbit etc. Vill du ha en NAS som backup i Sverige så fine men och aktivt jobba mot en NAS är inte smidigt.

Varför skulle det vara så segt? Nog för att USA är ett u-land vad gäller internetuppkoppling rent generellt men det finns ju snabba uppkopplingar även där.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Varför skulle det vara så segt? Nog för att USA är ett u-land vad gäller internetuppkoppling rent generellt men det finns ju snabba uppkopplingar även där.

Latency, svårt att få en ping på under 100ms från Stockholm till NY t.ex.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Tror precis som Ganksta att det kommer upplevas sjukt segt.
För har du ingen EGEN dedikerad lina över till Sverige så delar man med stora delar av Europa på den lina som finns över pölen.
Då spelar det ingen roll om din Vän har 1000Mbit o du kanske 100, så räkna inte med hastigheter över 3-4Mbit om ens det ibland.
Själv hade jag nog föredragit en STOR extern HD istället.

/Homer_S

Det där var fan den största överdriften jag sett på länge.

Permalänk
Medlem

Känns inte som en vidare genomtänkt lösning i dessa tider. Får man lov att upplysa om Google Drive, Dropbox, eller SkyDrive som borde lösa ditt problem och leverera fullgod prestanda oavsett var i världen du befinner dig.

Fördelen är att du betalar bara för det du använder, köp 100 GB åt gång och fyll på sakta men säkert! Ett start tips kan vara att köpa en Chromebook för 3000 kr så får du 100 GB Google Drive på köpet. Du kommer aldrig någonsin komma i närheten av den infrastruktur som ovanstående tjänster baseras på, således inte stabilitet eller tillgänglighet heller.

Att äga server - och bla bla bla - är så 2008, låt Google, Microsoft, Heroku, Rackspace eller någon annan stjärna ta hand om det istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Känns inte som en vidare genomtänkt lösning i dessa tider. Får man lov att upplysa om Google Drive, Dropbox, eller SkyDrive som borde lösa ditt problem och leverera fullgod prestanda oavsett var i världen du befinner dig.

Fördelen är att du betalar bara för det du använder, köp 100 GB åt gång och fyll på sakta men säkert! Ett start tips kan vara att köpa en Chromebook för 3000 kr så får du 100 GB Google Drive på köpet. Du kommer aldrig någonsin komma i närheten av den infrastruktur som ovanstående tjänster baseras på, således inte stabilitet eller tillgänglighet heller.

Att äga server - och bla bla bla - är så 2008, låt Google, Microsoft, Heroku, Rackspace eller någon annan stjärna ta hand om det istället!

100gb räcker inte långt när det kommer till att lagra bilder&film tyvärr så detta lär inte vara ett alternativ.

Jag skulle säga såhär, kör på en NAS i Sverige och sen så har du även en lite mindre extern med dig där du har arbetsmaterial. När du är klar med det jobbet så slänger du upp det till servern och på så vis kan du jobba när och vart du vill.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

100gb räcker inte långt när det kommer till att lagra bilder&film tyvärr så detta lär inte vara ett alternativ.

Jag skulle säga såhär, kör på en NAS i Sverige och sen så har du även en lite mindre extern med dig där du har arbetsmaterial. När du är klar med det jobbet så slänger du upp det till servern och på så vis kan du jobba när och vart du vill.

1 TB kostar 315 kr / månaden hos Google och då ingår det bästa, deras infrastruktur och gränssnitt!

2 TB kostar 645 kr / månaden

4 TB kostar 1275 kr / månaden

16 TB kostar 5135 kr / månaden

I längden blir det så klart dyrare, än en egen NAS. Men det är en intressant lösning som lämpar sig för alla med en bra internetanslutning och som inte kör Linux... #drive4linux?

Permalänk
Medlem

Inte läst tråden så noga. Men vad händer om nasen hos kompisen slutar fungera, eller hans uppkoppling tex. Är det bara arkiv hos kompisen eller sådant som kan bli kritiskt om det tex ska redovisas.

Beroende på var du bor och vilken skola kan du nog få ganska olika hastigheter att ladda upp dina stora foton från. Kan bli tidskrävande om du inte har någon bra lina att tillgå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

1 TB kostar 315 kr / månaden hos Google och då ingår det bästa, deras infrastruktur och gränssnitt!

2 TB kostar 645 kr / månaden

4 TB kostar 1275 kr / månaden

16 TB kostar 5135 kr / månaden

I längden blir det så klart dyrare, än en egen NAS. Men det är en intressant lösning som lämpar sig för alla med en bra internetanslutning och som inte kör Linux... #drive4linux?

Jo i längden blir det dyrt, jag personligen hade antagligen köpt något sånthär och ställa på skrivbordet. redigeringar och renderingar och så gör man gärna vid ett skrivbord. Så där hade jag ställt ett sånt med ett antal diskar och sen en liten extern 1tb disk för att göra saker on the go

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360