bas + impedans + dator = Hjälp ????

Permalänk
Medlem

bas + impedans + dator = Hjälp ????

tjena tjena ! jo jag fick ett paket av morsan som innehöll 2st högtalare och en förstärkare som har 8ohm och mina gamla högtalare har endast 4ohm så jag undrar

1. klarar min data av 8ohm

2.Vad exakt är impedans & ohm

3 måste jag köpa ny bas högtalare som jag sedan kopplar förstärkare och sen kopplar högtalare eller hur fungerar det egentligen ?!

är inte kunnig inom ljud & sånt så inga fördomar

Mvh Jocke

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Rekordmedlem

1 Nej datorn kan troligen inte driva högtalare direkt, du ansluter normalt sett datorn till en förstärkare som driver högtalarna. Förstärkaren kan vara inbyggd i vissa högtalare och då kallas de aktiva högtalare.
2 Elektrisk resistans, motstånd att leda elektrisk ström, namngavs efter fysikern Georg Ohm http://en.wikipedia.org/wiki/Georg_Ohm
Han kom alltså på ett av de mest grundläggande sambanden inom elläran, Ohms lag
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ohms_lag
Du borde stött på begreppet i skolans fysikundervisning eller så kommer du dit.
3 Om du skriver ut exakt vad det är för saker så blir det lättare att veta hur det kan kopplas ihop.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

1 Nej datorn kan troligen inte driva högtalare direkt, du ansluter normalt sett datorn till en förstärkare som driver högtalarna. Förstärkaren kan vara inbyggd i vissa högtalare och då kallas de aktiva högtalare.
2 Elektrisk resistans, motstånd att leda elektrisk ström, namngavs efter fysikern Georg Ohm http://en.wikipedia.org/wiki/Georg_Ohm
Han kom alltså på ett av de mest grundläggande sambanden inom elläran, Ohms lag
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ohms_lag
Du borde stött på begreppet i skolans fysikundervisning eller så kommer du dit.
3 Om du skriver ut exakt vad det är för saker så blir det lättare att veta hur det kan kopplas ihop.

mina gamla högtalare är ett par 2.1 DELTACO DTC 369B Info här http://www.deltaco.se/support/infoSE//dtc-369.pdf

Och mina 8ohm som jag vill få till att fungera ihop med datorn är ett par THOMSON CS100 http://www.onyougo.se/thomson-cs100_pi393855

Tacksam om du kan hjälpa mig Farsan är elektriker men han vill gärna veta om detta funkar ! han är väldigt osäker ....
länka mig annars om något behöver köpas till

Mvh Jocke

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk

3,5mm -> RCA Kabel mellan datorn och stereon så kommer det fungera Om stereon har rca ingång på baksidan dvs

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Hedersmedlem

Dina gamla högtalare är ett eget system med inbyggd förstärkare, inget du kan använda till dina nya högtalare. Thomson-systemet behöver enheten i mitten som innehåller förstärkare anpassat till högtalarna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Thomsonsystemet saknar lineingång enligt specen, då kan du inte ansluta någon annan signalkälla till dem på något enkelt sätt, det finns sätt att koppla ihop det med datorn om du verkligen vill tex genom en fm modulator http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/fm-sandare men det bästa är att skaffa en förstärkare som har ingångar, det brukar gå att hitta billigt på secondhandbutiker eller så kan man köpa någon billig sak på Ebay, Lepai är poppulära när det gäller små billiga förstärkare. Nått i den här stilen:
http://www.ebay.com/itm/New-Lepai-Class-T-Hi-Fi-Audio-Amplifi...

Om du vill så kan du också skaffa en bra/större förstärkare/receiver/hembioreceiver och sedan byta ut högtalarna mot något bättre så småningom om du vill bygga vidare mot ett bättre ljudsystem till datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det folk sagt ovan stämmer men det du möjligen kan göra är att ersätta satelliterna i Deltacopaketet med Thomsonhögtalarna för i princip kan man alltid ersätta lågohmigare högtalare med högohmigare, för högohmiga är lättdrivna dvs de behöver mindre ström och riskerar inte att belasta förstärkaren mer än den tål.
Om det kommer att låta bättre däremot är inte säkert.

Edit: (Eftersom ingen hittills svarat på din fråga om impedans: Enkelt uttryckt är det detsamma som växelströmsresistans och den är ofta frekvensberoende, vilket man använder sig av när man konstruerar analoga filter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

3,5mm -> RCA Kabel mellan datorn och stereon så kommer det fungera Om stereon har rca ingång på baksidan dvs

Skrivet av MultiMan:

Dina gamla högtalare är ett eget system med inbyggd förstärkare, inget du kan använda till dina nya högtalare. Thomson-systemet behöver enheten i mitten som innehåller förstärkare anpassat till högtalarna.

Skrivet av mrqaffe:

Thomsonsystemet saknar lineingång enligt specen, då kan du inte ansluta någon annan signalkälla till dem på något enkelt sätt, det finns sätt att koppla ihop det med datorn om du verkligen vill tex genom en fm modulator http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/fm-sandare men det bästa är att skaffa en förstärkare som har ingångar, det brukar gå att hitta billigt på secondhandbutiker eller så kan man köpa någon billig sak på Ebay, Lepai är poppulära när det gäller små billiga förstärkare. Nått i den här stilen:
http://www.ebay.com/itm/New-Lepai-Class-T-Hi-Fi-Audio-Amplifi...

Om du vill så kan du också skaffa en bra/större förstärkare/receiver/hembioreceiver och sedan byta ut högtalarna mot något bättre så småningom om du vill bygga vidare mot ett bättre ljudsystem till datorn.

Jag förstår hur ni menar och vå får se hur detta projektet kommer att fixas

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Det folk sagt ovan stämmer men det du möjligen kan göra är att ersätta satelliterna i Deltacopaketet med Thomsonhögtalarna för i princip kan man alltid ersätta lågohmigare högtalare med högohmigare, för högohmiga är lättdrivna dvs de behöver mindre ström och riskerar inte att belasta förstärkaren mer än den tål.
Om det kommer att låta bättre däremot är inte säkert.

Edit: (Eftersom ingen hittills svarat på din fråga om impedans: Enkelt uttryckt är det detsamma som växelströmsresistans och den är ofta frekvensberoende, vilket man använder sig av när man konstruerar analoga filter)

Hur menar du att jag kan ersätta ?!

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Avstängd

Helt galet. nu är ju det där inga värstinggrejor, MEN är högtalarna för lättdrivna kan steget gå sönder för det..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zacke68:

Helt galet. nu är ju det där inga värstinggrejor, MEN är högtalarna för lättdrivna kan steget gå sönder för det..

Kan du förklara vad du menar ? Det påståendet är lustigt och jag har svårt att förstå den tekniska anledningen till att slutsteget skulle gå sönder om högtalarna har hög verkningsgrad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av arision:

Hur menar du att jag kan ersätta ?!

Jo det jag menade var att du behåller subwoofern/mittenheten i Deltaco-systemet men istället för orginalsatelliterna (småhögtalarna alltså ) så kopplar du dit Thomsonhögtalarna

Här föärklaras mer om impedans förresten:
http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1049256-en-fraga-ang...

Skrivet av Zacke68:

Helt galet. nu är ju det där inga värstinggrejor, MEN är högtalarna för lättdrivna kan steget gå sönder för det..

Du borde rimligen inte kunna skada förstärkaren med för hög impedans så länge den arbetar med spänningsnivåer och inte strömnivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Jo det jag menade var att du behåller subwoofern/mittenheten i Deltaco-systemet men istället för orginalsatelliterna (småhögtalarna alltså ) så kopplar du dit Thomsonhögtalarna

men Thomson högtalarna har väl 8ohm eller är det bara förstärkaren ? + subwoofern har 4ohm (deltaco)

som sagt kan jag ju inte med det här

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Skrivet av arision:

men Thomson högtalarna har väl 8ohm eller är det bara förstärkaren ? + subwoofern har 4ohm (deltaco)

som sagt kan jag ju inte med det här

Jo det är korrekt och det är högtalarna som har impedans. Förstärkaren har visserligen rent tekniskt en inre impedans som är ett mått på hur hårt den klarar att belastas innan den kortsluts men det är inte det måttet som anges.

Det jag menar (om inte Zacke68 lyckas övertyga mig om motsatsen) är att du alltid kan ansluta högre impedans på högtalarna än vad förstärkaren är specad att klara utan att du riskerar att skada utrustningen . Det som händer dock är att den elektriska effekten blir mindre ( P= U^2 /R) så en trolig följd är att du måste vrida upp volymen för att få samma ljudeffekt som före bytet

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker du ska skaffa en förstärkare som har ingångar, Deltacosystemet är inte särskilt kraftigt och 3" element i nått man kallar sub är lite väl litet, så att behålla basen känns inte riktigt rätt, jag tycker att du ska köpa nån billig beg 80 talsanläggning på Secondhand och de brukar inte kosta mer än 100-150 kr och är bättre än det du har idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker du ska skaffa en förstärkare som har ingångar, Deltacosystemet är inte särskilt kraftigt och 3" element i nått man kallar sub är lite väl litet, så att behålla basen känns inte riktigt rätt, jag tycker att du ska köpa nån billig beg 80 talsanläggning på Secondhand och de brukar inte kosta mer än 100-150 kr och är bättre än det du har idag.

ska kolla runt lite

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Kan du förklara vad du menar ? Det påståendet är lustigt och jag har svårt att förstå den tekniska anledningen till att slutsteget skulle gå sönder om högtalarna har hög verkningsgrad.

Enkelt förklarat. Är dom för lättdrivna, så blir det som att du skulle springa så mycket du orka i nerförsbacke, till slut trillar du. (steget går sönder)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zacke68:

Enkelt förklarat. Är dom för lättdrivna, så blir det som att du skulle springa så mycket du orka i nerförsbacke, till slut trillar du. (steget går sönder)

Så fungerar det inte. Lättdrivna högtalare gör att man klarar sig med en lägre uteffekt från förstärkaren än med trögdrivna högtalare, för samma ljudnivå ut, alltså skonas steget. Blanda inte ihop detta med att lättdrivna högtalare rätt ofta är lågimpediva och av den anledningen är en svår belastning för strömsvaga slutsteg, som oftast trivs med högohmiga högtalare.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Så fungerar det inte. Lättdrivna högtalare gör att man klarar sig med en lägre uteffekt från förstärkaren än med trögdrivna högtalare, för samma ljudnivå ut, alltså skonas steget. Blanda inte ihop detta med att lättdrivna högtalare rätt ofta är lågimpediva och av den anledningen är en svår belastning för strömsvaga slutsteg, som oftast trivs med högohmiga högtalare.

Ha ha aa eller hur visst är det så