Permalänk

GTA 4 ospelbart

har en FX-6300 och ett GTX 660ti men kan inte spela GTA 4.

Far cry 3 går bra med allt på high och lite på ultra för att hålla 60fps vsynkat.
Men gta4 är ospelbart. Det är låg fps och det stuttrar nåt fruktansvärt.

Finns det någon fix man måste göra för att det skall bli spelbart? Har bara installerat det och patchat till 1.0.7.0

ps. i spelets egna "benchmark" så får jag 60 fps konstant, men den grafiken där ser ju inte ens ut som spelets..

Visa signatur

AMD FX-6300@3,97ghz / 215mhz buss / 2150mhz ht link / 2150mhz NM Frequency / 1146mhz ram
GPU: GTX 660ti
Case: FD Define R4
PSU: FD Integra R2 750W
MB: Asus M5A97 LE R.20 (970 chipset) <- Köp INTE detta kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliendna99:

Far cry 3 går bra med allt på high och lite på ultra för att hålla 60fps vsynkat.

Finns det någon fix man måste göra för att det skall bli spelbart? Har bara installerat det och patchat till 1.0.7.0

ps. i spelets egna "benchmark" så får jag 60 fps konstant, men den grafiken där ser ju inte ens ut som spelets..

Gta 4 är nog den sämsta konsollporten jag har stött på. Jag har kört med min dator i sign å jag hade mellan 25-60+ fps med dåligt flyt till och från. Så det är inget ovanligt med det, bara att gilla läget.

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliendna99:

Har för mig att GTA 4 var GRYMT cpu-intensivt när det släpptes till PC. Pröva att överklocka din CPU och se om du får någon förbättring.
Innan du gör detta kan du ju iof kontrollera om det är din CPU som är flaskhalsen. Ladda ner och installera MSI Afterburner och ha igång det programmet i bakgrunden när du spelar en stund, tabba ut ur spelet och kolla grafen för GPUns belastning. Belastningen bör ligga på 98-100% konstant (förutom vid de tillfällen spelet "laddar" något), är belastningen ofta en bit under 100% betyder det att din CPU inte pallar att mata GPUn snabbt nog, vilket en överklockning kan hjälpa till med.
Oavsett kan det vara en bra idé att överklocka lite. Passa även på att överklocka din GPU när du ändå är i farten ,-)
Hjälper det inte att överklocka får du helt enkelt sänka dina grafikinställningar till en nivå som ger dig önskad FPS.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

har 560 ti och fyrkärnig i5 nåt sånt (typ 2 år gammal processor) och upplever det inte som ospelbart.
har väl inställningar så jag ligger på runt 30-40 fps i stadsmiljö och inget stutter.

Permalänk
Medlem

Jag tror spelet bara är otroligt dåligt optimerat för PC. Jag får också en massa "struttle", speciellt när jag kör bil. Men FPS:en är det inte något fel på, ligger runt 40-60 kanske, med lite drops ibland.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns vad jag vet inte någon hemdator som klarar av att driva spelet i 50-60 fps konstant med alla reglage dragna till max i 1080p.

På min dator med ett HD7850(2gig) och med en 4670k klockad till 4,4 ghz så ligger jag på ca 30fps när jag kör med alla inställningar på max. Och som sagt verkar det vara processorn det hänger på.
Verkar som att view distance aldrig var tänkt att fungera bra på så höga värden som man kan ställa in i spelet.

Därför spelar jag givetvis inte med alla reglagen satta så ;). View distance och detail är ställda på ca 50% här tror jag.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Skrivet av Zero Cool:

Har för mig att GTA 4 var GRYMT cpu-intensivt när det släpptes till PC. Pröva att överklocka din CPU och se om du får någon förbättring.
Innan du gör detta kan du ju iof kontrollera om det är din CPU som är flaskhalsen. Ladda ner och installera MSI Afterburner och ha igång det programmet i bakgrunden när du spelar en stund, tabba ut ur spelet och kolla grafen för GPUns belastning. Belastningen bör ligga på 98-100% konstant (förutom vid de tillfällen spelet "laddar" något), är belastningen ofta en bit under 100% betyder det att din CPU inte pallar att mata GPUn snabbt nog, vilket en överklockning kan hjälpa till med.
Oavsett kan det vara en bra idé att överklocka lite. Passa även på att överklocka din GPU när du ändå är i farten ,-)
Hjälper det inte att överklocka får du helt enkelt sänka dina grafikinställningar till en nivå som ger dig önskad FPS.

Vad märkligt.. vi är på ett forum som heter SWECLOCKERS och du bara helt vilt antar att
1. jag ej redan klockat min cpu
2. jag inte redan har afterburner
3. jag inte redan klockat min gpu.

tack för tipset att sänka grafikinställningarna dock! mycke bra tips får jag säga.

Visa signatur

AMD FX-6300@3,97ghz / 215mhz buss / 2150mhz ht link / 2150mhz NM Frequency / 1146mhz ram

Permalänk
Skrivet av Meckley:

Gta 4 är nog den sämsta konsollporten jag har stött på. Jag har kört med min dator i sign å jag hade mellan 25-60 fps med dåligt flyt till och från. Så det är inget ovanligt med det, bara att gilla läget.

usch då. okej trist läge. får ju anta att de som påstår att de kör det utan problem ljuger, eller har väldigt väldigt låga krav
Allt som är under 60fps vsynkat är ospelbart när man väl vant sig vid det.

Skrivet av dammskog:

har 560 ti och fyrkärnig i5 nåt sånt (typ 2 år gammal processor) och upplever det inte som ospelbart.
har väl inställningar så jag ligger på runt 30-40 fps i stadsmiljö och inget stutter.

hur löste du så du blev av med stutter? jag hade tom kunnat spela detta spel på 30-40fps om jag varit stutter fri! men det är totalt ospelbart som det är nu.

Skrivet av Söderbäck:

Det finns vad jag vet inte någon hemdator som klarar av att driva spelet i 50-60 fps konstant med alla reglage dragna till max i 1080p.

På min dator med ett HD7850(2gig) och med en 4670k klockad till 4,4 ghz så ligger jag på ca 30fps när jag kör med alla inställningar på max. Och som sagt verkar det vara processorn det hänger på.
Verkar som att view distance aldrig var tänkt att fungera bra på så höga värden som man kan ställa in i spelet.

Därför spelar jag givetvis inte med alla reglagen satta så ;). View distance och detail är ställda på ca 50% här tror jag.

30 fps! usch, jag har iaf 30-50fps som det är nu fast det kvittar egentligen om det inte vore för det fruktansvärda stuttret. Har tvingas sätta ner viewdistance sliders till 25 och inställningarna på medium för att få FPSen spelbar, men som sagt.. stuttret.. kvittar vilka inställningar jag har.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vet att draw distance grejerna är ganska krävande, jag lär ha ca 30 för att spelet ska flyta på allt annat på max dock, utom night shadows

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Har ett 7970 och ligger säkert mellan 30-70 fps (såklart skillnad i och utanför städer), det "hackar" fortfarande ändå...

Alltså, inget fel med din dator, det är bara en väldigt dålig konsol-port...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk

Jag ligger konstant runt 60 fps 2gb 7850 och en fx-8350, vad nu!? High inställningar med hälften på max om jag minns rätt, var ett tag sedan det var installerat.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliendna99:

Vad märkligt.. vi är på ett forum som heter SWECLOCKERS och du bara helt vilt antar att

tack för tipset att sänka grafikinställningarna dock! mycke bra tips får jag säga.

Take a chill pill m8.
Trots att vi sitter på sweclockers så finns det väldigt många här som inte ens har hörtalas om överklockning. Dessutom uppger du dig va 99 och registrerad den här månaden. Så han tar det inte alls hejvilt utan en gissning som väldigt många här skulle göra.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Jag ligger konstant runt 60 fps 2gb 7850 och en fx-8350, vad nu!? High inställningar med hälften på max om jag minns rätt, var ett tag sedan det var installerat.

V-sync.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Skrivet av Obolla:

Take a chill pill m8.
Trots att vi sitter på sweclockers så finns det väldigt många här som inte ens har hörtalas om överklockning. Dessutom uppger du dig va 99 och registrerad den här månaden. Så han tar det inte alls hejvilt utan en gissning som väldigt många här skulle göra.

jag har inte uppgett mig vara nånting ö.h.t.
Så användare "waspen123" är 123 år gammal? född 1123? eller vad? enligt din logik alltså..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Obolla:

vadå vsynk? jag har också vsynk men ligger verkligen inte på någon "60fps" konstant , vilket de flesta här inne inte heller verkar göra.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av waspen123:

visserligen är 8350 dubbelt så snabb som 6300, MEN folk här inne rapporterar ju 30-50fps med en CPU som är ännu bättre än 8350.. och grafikkort ännu bättre än 7850. Så hur sjutton ligger du på en konstant 60 fps. du sitter iaf på nyckeln så hjälp oss nu! vad är din hemlighet!

Visa signatur

Permalänk

Slå av night shadows, samt slå inte på shadows på högre än high! Brukar fixa det mesta av stutteringen. Men för att spela spelet optimalt gå till options tryck på "Auto adjust" och sen slår du bara av vsync då ska det rulla på hyfsat!!

Något jag vet själv är att så fort jag försöker maxa shadows blir allt en enda stor lagg fest och det spelar i stort sett ingen roll vad jag gör då! Kan även tillägga att spelet verkligen hatar allt som har med AMD att göra vare sig det är en GPU eller CPU..

Har en dator i hemmet med ett GTX 570 och en I5-2500k som får mera fps än min dator i sig. Men samtidigt om jag stoppar in det dära GTX 570 i en dator med en AMD cpu dör fps'n..

Så ja det är en riktig skitig konsol port oturligt nog..

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliendna99:

Så användare "waspen123" är 123 år gammal? född 1123? eller vad? enligt din logik alltså..

Med tanke på att det står 99 i slutet av ditt användarnamn så tror inprincip alla att du är född 99.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aliendna99:

En medlem var hjälpsam och har ingen aning om dina förkunskaper. Ge personen en ros istället.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

dra ner view distance på 40 och dra ner shadows på high

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • ASUS TUF Gaming B850-Plus • RTX 5080 16GB Ventus 3X OC
🖥️ → 2560x1440P Xiaomi 27" 27i Gaming Monitor G Pro Mini LED QHD 180Hz
⌨️ → Logitech G915 TKL Tactile
🖱️ → G-Pro Wireless
🎧 → ASUS ROG Delta II

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliendna99:

När det är något 2-siffrigt efter ett namn så brukar oftast det tolkas som när man är född, speciellt som 99 precis som du har. Det var något de flesta gjorde när man var yngre.

Sen beter du dig inte som om du vore född före 99 heller.

OnT: GTA IV är dåligt optimerat, bara att sänka inställningarna.

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliendna99:

WOW! Trevlig attityd.
Med tanke på hur odetaljerad ditt inledande inlägg var, kunde man inte annat än anta att du ej överklockat dina prylar.
Men för att följa din logik då: Vi är på ett forum som heter SWECLOCKERS och du bara helt vilt antar att du INTE kommer att få tips om att du bör överklocka din CPU+GPU.
1. Vill du inte bli tipsad om att överklocka, skriv det.
2. Har du överklockat redan, skriv det och vilka frekvenser du kör på.
3. Väx upp.

Nog om det.

Du skriver att du har "låg" fps, exakt hur låg? Samt att du kör med v-sync?
Är det inte så att om du kör med v-sync (med en 60hz monitor) och du inte når upp till 60FPS så kommer din FPS att halveras till 30FPS, eller något annat värde som 60 är jämnt delbart med?
Om det är så: Avaktivera V-sync.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Skrivet av Obolla:

Med tanke på att det står 99 i slutet av ditt användarnamn så tror inprincip alla att du är född 99.

då får väl "i princip alla" fortsätta tro det då är född 1982 btw, och förstår verkligen inte vad ålder har med GTA 4 fps att göra.
ej heller att det står 99 i mitt användarnamn. Är det din vanliga praxis att diskutera folks ålder och användarnamn i trådar?

Skrivet av Najk:

En medlem var hjälpsam och har ingen aning om dina förkunskaper. Ge personen en ros istället.

Jag tyckte inte det var hjälpsamt ö.h.t. Tyckte snarare det var förolämpande att ge så banala "tips" till någon, istället för att utgå ifrån att man redan testat allt sådant.

Skrivet av AnnoyingIB:

När det är något 2-siffrigt efter ett namn så brukar oftast det tolkas som när man är född, speciellt som 99 precis som du har. Det var något de flesta gjorde när man var yngre.

Sen beter du dig inte som om du vore född före 99 heller.

OnT: GTA IV är dåligt optimerat, bara att sänka inställningarna.

haha, det var ju värst vad folk snöat in på mitt användarnamn och min ålder!? Rätt komiskt, är detta vanlig praxis på sweclockers?

Skrivet av Zero Cool:

WOW! Trevlig attityd.
Med tanke på hur odetaljerad ditt inledande inlägg var, kunde man inte annat än anta att du ej överklockat dina prylar.
Men för att följa din logik då: Vi är på ett forum som heter SWECLOCKERS och du bara helt vilt antar att du INTE kommer att få tips om att du bör överklocka din CPU+GPU.
1. Vill du inte bli tipsad om att överklocka, skriv det.
2. Har du överklockat redan, skriv det och vilka frekvenser du kör på.
3. Väx upp.

Nog om det.

Du skriver att du har "låg" fps, exakt hur låg? Samt att du kör med v-sync?
Är det inte så att om du kör med v-sync (med en 60hz monitor) och du inte når upp till 60FPS så kommer din FPS att halveras till 30FPS, eller något annat värde som 60 är jämnt delbart med?
Om det är så: Avaktivera V-sync.

Ja, du har rätt att jag skulle förtydligat vad jag redan prövat! Antog bara att kompetensen på sweclockers var såpass hög att det antas man testat allt sådant innan man skapar en tråd. Fel av mig.

Nu gjorde du det igen (fetstilt). Du tror verkligen på allvar jag inte redan testat alla möjliga inställningar in-game? Bla. stängt av vsync och adaptive vsync? Hmpf, börjar ju tro att jag måste sänka min tröskel lite här på sweclockers, och inte tro så högt om medlemmarna
Men tack ändå för att du försöker iallafall.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av BabyMoseN:

Slå av night shadows, samt slå inte på shadows på högre än high! Brukar fixa det mesta av stutteringen. Men för att spela spelet optimalt gå till options tryck på "Auto adjust" och sen slår du bara av vsync då ska det rulla på hyfsat!!

Något jag vet själv är att så fort jag försöker maxa shadows blir allt en enda stor lagg fest och det spelar i stort sett ingen roll vad jag gör då! Kan även tillägga att spelet verkligen hatar allt som har med AMD att göra vare sig det är en GPU eller CPU..

Har en dator i hemmet med ett GTX 570 och en I5-2500k som får mera fps än min dator i sig. Men samtidigt om jag stoppar in det dära GTX 570 i en dator med en AMD cpu dör fps'n..

Så ja det är en riktig skitig konsol port oturligt nog..

Intressant! Ja det verkar vara så att den gamla skrockan ang AMD vs. Intel fortfarande stämmer! Intel vinner i gaming, punkt slut!
Nästa rig blir en intel rigg, får punga ut nåra tusenlappar extra nästa gång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meckley:

Gta 4 är nog den sämsta konsollporten jag har stött på. Jag har kört med min dator i sign å jag hade mellan 25-60 fps med dåligt flyt till och från. Så det är inget ovanligt med det, bara att gilla läget.

jag har en 3770k + 7970 och kör med maxxade settings med en fps på 45~ = funkar...

Permalänk
Avstängd

Jag kör GTA IV i 5760x1200 med ENB v6.0 och ett high-res texture-pack. Totalt maxade inställningar, alltså.
Får nätt och jämnt 60fps när det är som tyngst.
Detta med dubbla Titans.

Omoddat är inte spelet hälften så tungt ens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk

jag kunde få det "OK" på min gamla AMD Athlon X2.
Inte i närheten av några 60fps, inte i närheten av något ultra.
Snarare mellan 30-45fps, med inställningar runt medium.

Det kanske inte låter så kul, men har man provat konsolversionen så är det ett stort plus

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliendna99:

Jag tyckte inte det var hjälpsamt ö.h.t. Tyckte snarare det var förolämpande att ge så banala "tips" till någon, istället för att utgå ifrån att man redan testat allt sådant.

Börja med att ge lite mer information om vad du har testat och inte testat. Helt omöjligt för oss att veta hur stor dator vana du har, finns många på sweclockers som inte kan så mycket och söker sig hit för att få hjälp och lära sig, medans andra kan mer. Istället tycker du att det är förolämpande och banalt att få sådana "tips" av personer som egentligen bara försöker hjälpa dig. Du borde inte få någon hjälp alls med den attityden..

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aliendna99:

Alla på Swec klockar inte.

GTA 4 med mods och highres textures flyter utan hack på min burk med 680 tri-sli, 3930k med endast turbo på. Antagligen är din CPU för klen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Verkar som att GTA4 gillar AMD mer än nVidia.

Min dator i setup körde spelet på maxinställningar i ca 45-50 fps.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9