Permalänk
Medlem

USB3 ger bara USB2 hastighet

Jag har anslutit en D-Link sticka (DWA-171) i ett USB3 uttag på moderkortet. D-Links programvara för stickan (nätverk) tipsar att det går att få upp farten om ett USB3 uttag används. D-Link uppfattar alltså att det är USB2...

Någon inställning/drivrutin som fixar detta? Hur kollar jag hastigheten och ser vad som gäller?

(Föresten:imponerad av D-Links programvara för nätverk- kanske dax att köpa D-Link router?)

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Jag har anslutit en D-Link sticka (DWA-171) i ett USB3 uttag på moderkortet. D-Links programvara för stickan (nätverk) tipsar att det går att få upp farten om ett USB3 uttag används. D-Link uppfattar alltså att det är USB2...

Någon inställning/drivrutin som fixar detta? Hur kollar jag hastigheten och ser vad som gäller?

(Föresten:imponerad av D-Links programvara för nätverk- kanske dax att köpa D-Link router?)

ka finnas drivrutiner till usb 3 för ditt moderkort på tillverkarens hemmsida.

löser nog problemen

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Win 7 eller 8 ? kör du 7 behöver du drivrutinerr för alla USB 3 portar.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Mn den stickan är väl bara USB 2.0, tror inte D-link har några som kör USB3.0 .

Permalänk
Medlem
Citat:

Interface

USB 2.0

Direkt från produktsidan.
Så det lär inte hjälpa.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Från hemsidan, under "specifications": Interface USB 2.0
http://www.dlink.com/us/en/home-solutions/connect/adapters/dw...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture72:

Mn den stickan är väl bara USB 2.0, tror inte D-link har några som kör USB3.0 .

Det var oväntat.... D-Link klagar alltså på att sin egen nya snabba 802.11ac produkt är för långsam.
Vilken sticka skall jag köpa för att få max hastighet?

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Det var oväntat.... D-Link klagar alltså på att sin egen nya snabba 802.11ac produkt är för långsam.
Vilken sticka skall jag köpa för att få max hastighet?

Internt PCIe-anslutet kort.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag köpt ett internt kort (PCI/PCI Express), USB-WiFi-stickor brukar bara krångla för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Internt PCIe-anslutet kort.

Skrivet av s0sdaf:

Personligen hade jag köpt ett internt kort (PCI/PCI Express), USB-WiFi-stickor brukar bara krångla för mig.

Kan ni ge förslag- helt nytt för mig.
Ni kanske menar Asus http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1670451

Vad har den för fördelar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Kan ni ge förslag- helt nytt för mig.
Ni kanske menar Asus http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1670451

Vad har den för fördelar?

Jag vill bara inflika att jag läst att den där modellen har några slags kompabilitetsproblem med nyare moderkort. Tror det var Haswell vilket jag ser att du inte har, men det kanske kan vara värt att tänka på.
De har släppt en uppdaterad variant, dock dyrare just nu: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2183611

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mytos:

Jag vill bara inflika att jag läst att den där modellen har några slags kompabilitetsproblem med nyare moderkort. Tror det var Haswell vilket jag ser att du inte har, men det kanske kan vara värt att tänka på.
De har släppt en uppdaterad variant, dock dyrare just nu: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2183611

Yepp- bra länk

EDIT
Har nu laddat hem drivrutinen från Asus, och mycket riktigt, så hade jag redan denna installerad. Fattar inte vad D-Link anmärker på ( långsam USB port)

Kan man kolla hastigheten på usb-porten på annat sätt? Tex genom att överföra data till extern hd ( och mäta överföringshastigheten).

Visa signatur