Reklamationsrätt/Defekt dator - Har jag eller Greattech.se rätt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PointMan:

Greattech; starkt jobbat, ni har en kund som behöver er hjälp med en av era produkter och ni mer eller mindre skjuter över ansvaret på kunden för att han inte kontaktat er på "rätt" sätt...

Ta upp telefonen och RING kunden i fråga. Allt kan lösas med hjälp av ETT lite längre samtal över telefon än 1000 e-mail fram och tillbaka. Man kan tolka skriven text på flera olika sätt, och läsa in aggresiva undertoner i text som författaren inte alls hade tänkt sig.

Jag vill verkligen se inlägg från båda parter där ni löst problemet och båda parter är nöjda.

Ringa var det första han gjorde, men blev ombedd att ta det över e-post...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ganska galet om man lyckas forbruka aterkops ratten genom ett tillval (om detta var vad som hande), inget pa greattechs sida proklamerar atminstonde att du branner ratten till aterkop om du klickar i att du tex vill ha en dvi kabel med men andock sa skulle ett problem likt detta kunnat uppsta da det inte ar 'standard'.

Men hursom, det gar nog snabbast att skicka tillbaka for att att fa det fixat, jag antar att greattech aterbetalar returen och ser till att personen i fraga far sin fullt fungerade maskin snart nog.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Hej igen,

Nu vart det många inlägg att besvara så jag skriver kort en sammanfattning över hur vi ser på saken.

- Villkoren vi har på hemsidan är som jag skrev tidigare inget fel på. Det kan man diskutera hur mycket som helst men så länge det inte sker en större prövning av detta med ångerrätten så finns det varken 100% rätt eller fel. Alla kan tolka lagen på olika sätt, vi har satt upp dessa villkor och har gått igenom dessa med konsumentverket och är även idag medlem i Trygg E-handel där man har granskat varje punkt i villkoren vi har.

- Jag har skrivit detta tidigare och skriver det igen, det ni ser och läser på Internet är ett par få inlägg av alla ärenden vi hanterar. Vi gör alltid undantag i alla ärenden, oavsett orsak men detta är inget ni känner till eller läser om. Nöjda kunder håller det gärna för sig själv. Men skulle ett företag, oavsett storlek gå emot sina villkor öppet på ett forum så kommer alla kunder ta det som " praxis " och följa efter. Ni kan kalla det vad som helst, goodwill, extra service, undantag... Det är olika ord för samma sak.

Per hade en mycket större chans att få igenom sina vilja med supporten innan han skapade tråden. Jag kan på ett par minuter meddela supporten och ordna retur av köpet men detta skulle i princip bli praxis för alla andra kunder. Då finns det ingen anledning till villkoren vi har.

Nu när detta har kommit till Sweclockers och Per (kunden) har fått all hjälp han kunnat få genom supporten men nekat det så kommer/kan jag inte lösa detta genom att häva köpet. Vi kommer hålla oss till policyn vi har, när vi har mottagit datorn och hittat felet på datorn så skickar vi ut en ny dator.

Nu handlar ärendet om att kunden Per har konfigurerat sin dator på hemsidan och fått det monterat enligt önskemål. Det står tydligt på hemsidan att vi erbjuder full ångerrätt så länge man inte ändrar något. Sen om det är ett nätverkskort för ett par hundra lappar eller flera komponenter för flera tusen spelar ingen roll. Vid minsta ändring har man enligt villkoren förbrukat ångerrätten. Börjar vi gå emot våra egna villkor öppet på forum så kan vi lika gärna ta bort det vilket i slutändan leder till högre priser.

Alla kunder är lika värda för oss, oavsett hur mycket man har handlat hos oss. Frågan vi kommer få i framtiden så fort någon vill ångra köpet när man har ändrat datorn är varför " Per " fick ångra köpet men inte jag. Man kommer hänvisa till tråden precis som alla hänvisar till olika ärenden hos ARN som praxis.

Sist jag kollade med supporten idag så hade man frågat " Per " återigen ett par frågor om datorn men Per svarade med att han skulle vilja ångra köpet. Han fick förslaget om att få datorn utbytt om vi hittar felet men valde att inte göra det.

// GT

Förstår helt ert resonemang.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Varför han inte skickat datorn så fort som möjligt är en gåta för mig. Det är uppenbart ett fel av något slag & där gäller garantin oavsett vad parterna anser om ångerrätten!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Byt bara pasta och sätt dit kylaren odentligt. Skit i företaget. Beter man sig som företaget så skall man ha dålig PR för det.

Jag hade personligen rättat till och lagat felet själv. Är säkert bara lite kylpasta och en rimlig kylare som behövs. Har ju satt ihop ett antal datorer. Så jag är ganska säker på det är cpu eller nordbrygge eller gpu temp den fryser av. Men sånt rättar man till på under 30minuter. Faktiskt eftersom du bor i uppsala kan du svänga förbi stockholm med den så fixar säger massor av glada sweclockers ditt fel åt dig.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Företaget i fråga = gröna och fina, inga problem där.

Kunden i fråga = Förhastat köp och försöker göra allt han kan för att häva köpet och spara en hundring eller två från en annan butik?

Tror inte jag är den enda som känner så

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Varför han inte skickat datorn så fort som möjligt är en gåta för mig. Det är uppenbart ett fel av något slag & där gäller garantin oavsett vad parterna anser om ångerrätten!

Helt rätt. man måste se på det objektivt och det gör inte TS eller snarare hans kompis. Jag tycker faktiskt Greattech skrivit bra inlägg om varför de valt att göra som de gör och därmed borde alla se att det är inte Greattech som är boven i dramat här.

Jag citerar mig själv:

Skrivet av sj6:

Tilliten du känner för ett företag ändrar inte dina och deras rättigheter. Gå rätt väg och gör en reklamation och lös det på ett ordentligt vis. En subjektiv åsikt innebär inte per automatik att det gör den rätt, snarare tvärtom.

Greattech ska ha kudos för bra svar i denna tråd.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Även om vi helt bortser från de villkor som köparen godkänt...

Det känns inte som köparen förstår vad ångerrätten innebär. Att skicka tillbaka en defekt vara genom att utnyttja ångerrätten istället för att reklamera den innebär ju att företaget bara kan returnera den igen och hävda att den inte är i oförändrat skick (eftersom den inte fungerar.)

När en vara leveraras förutsätts att den fungerar som den ska. Gör den inte det skall den reklameras och inte lämnas tillbaka enligt ångerrätten.

Permalänk
Medlem

Personligen känner jag ungefär 0 tillit till båda parter i detta ärende, men jag står mer på GT's sida än TS.

Först Per, på grund av att han inte kan se något annat sätt än att få pengarna tillbaka. I min åsikt finns det någonting som att vara en "seriös kund" när man köper någonting. Att tappa förtroende för ett företag som trots allt inte behöver vara ansvarigt för felet (transport osv) sådär fort är intressant på helt fel sätt.

Köper du en ny bil, får den hemlevererad och märker att höger lampa inte fungerar, ringer du inte upp fabriken och ber om pengarna tillbaka. Realistiskt sett ringer man och säger att en lampa var trasig efter leverans, och att man vill få den lagad/utbytt till en ny.

Sedan har vi Greattech, som fingerpekar villkor med mera. Självklart är detta någonting som bör göras till en viss grad i en seriös verksamhet, men det känns som det är lite väl mycket försvars-ställning här. Ungefär som när man kommer på frun med att ta ett glas vin på eftermiddagen och man får höra en 60 sekunders försvarsförklaring, trots att hon är vuxen och har all laga rätt att göra det. Det känns mer som politik än kundservice.

Lagar/avtal och allting sådant åt sidan, så är GT's lösning den som är mest logiskt. Byt ut/laga datorn mot en likadan fungerande. Det är ju fortfarande samma komponenter och så vidare, så TS får ju fortfarande precis det han betalade för och ville köpa från början. Det är bara väntetiden och krånglet som läggs på kakan som frosting.

Såvida det inte är som någon påpekat här, att TS ångrat köpet delvis på grund av andra skäl förutom bluescreen (hittat bättre paket annanstans osv). I vilket fall hela den här tråden är så enormt pinsam att jag kommer ångra att jag ens gjorde ett inlägg i den.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk

Har personligen jobbat med reklamationer och återköp inom hemelektronik.

Står helt på Greattechs sida.
Konsumenter borde börja inse att de inte är ensamma och bara har en massa rättigheter.
Av vad det ser ut som så har ärendet, om något, hanterats lite klumpigt. Men det som kommer från företagets sida är helt rätt.
Vill inte kund bli avhjälp med problemet så får denne skylla sig själv.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Såvida det inte är som någon påpekat här, att TS ångrat köpet delvis på grund av andra skäl förutom bluescreen (hittat bättre paket annanstans osv). I vilket fall hela den här tråden är så enormt pinsam att jag kommer ångra att jag ens gjorde ett inlägg i den.

Detta känns som det mest troliga i det hela.
Och jag tror att nästan alla här tänker samma sak. Det är ju ingen monster dator han beställt och förmodligen förstod han efter köp att den inte räcker till prestandamässigt och/eller att en annan dator hade varit ett bättre val.
Detta känns som största anledningen till att han vill returnera varan mot pengar tillbaka.
Och inte pga att han "tappat tilliten", för i slut ändan så spelar det absolut ingen roll om han har tillit till företaget han köpt datorn av. Så länge dom fixar datorn åt honom, så behöver han ju inte ha något mer med dom att göra.
Och det är ju inte så att deras behandling av garantier eller liknande är det som är problemet här.

Men samtidigt kan jag känna att det är ganska jobbigt för kunden, att säga att ens returnerings rättigheter är förbrukad för alla slags uppgraderingar. Det bästa hade varit att haft en monterings avgift eller liknande som man får betala för att skicka tillbaka modifierade datorer.

Nu är det ju självklart så också att 14 dagars öppet köp enligt lag, är ju bland det jobbigaste som finns för online butiker. Speciellt dom som är lite mindre på marknaden, för det kräver en hel del arbete för ingen vinst.
Samt att när man får tillbaka saker så måste dom funktions testas, och ses över och se till att dom ser ut att vara i totalt nytt skick, för nästa kund som ska köpa produkten.
Och då är det självklart mycket smidigare att slippa hela det problemet genom att bara säga att "om du uppgraderar datorn så förbrukar du den rätten".
Och eftersom dom har lagen på sin sida så använder dom sig givetvis av det alternativet.

Dom större aktörerna sitter i en helt annan båt när det gäller sådant här, för dom konkurrerar med varandra på andra nivåer än dom mindre aktörerna gör. Samt att dom har ett helt annat spelrum ekonomiskt och med antal anställda för att få tillbaka produkter, mot vad dom mindre aktörerna har.

Sen ska man även tänka på att dom informerar om att rätten är förbrukad i sina villkor, och villkoren dom har är ingen lång krånglig text alls utan hade gått mycket snabbt för kunden att läsa igenom den.
Det är även något man bör göra när man köper sådana här saker, speciellt grejer som är byggda av butiken i fråga och inte är en färdig massproducerad produkt.

Som sagt har jag enormt svårt att tänka mig att detta har så mycket med att kunden har tappat tilliten för företaget han köpt den av att göra. Tror han förmodligen hade velat returnera den i vilket fall som helst, vilket han normalt har rätt till.
Men inte när han valt till saker och omkonfigurerat datorn i fråga, och det är helt förståeligt att Greattech har lagt upp det på det viset.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

I och med att kunden först kontaktade Greattech och sa att det var fel på datorn så blir det här ett reklamationsärende.
Greattech måste givetvist få chansen att ta in datorn först och kontrollera att TS uppgifter stämmer innan han kan häva köpet eller omleverans som verkar smidigast i det här fallet. Vem vet det kanske är TS själv som förstört datorn?

Dock stämmer det inte som Greattech hävdar att kunden inte har någon ångerrätt i och med att dom satte in ett nätverkskort i PCI-porten. Det måste röra sig om personlig prägel, där t ex ett namn har graverats in på datorn eller där man kontaktat en fabrik för kundens räkning för att specialtillverka något som normalt sätt inte går att få tag på i dom vanliga leden. Vanliga datorkomponenter är inte specialtillverkade för bara en persons prägel.

Och till sist, bara för att Greattech har skrivit sin uppfattning* angående ångerrätten på sin hemsida så behöver det inte stämma och kund är inte tvingad att följa det som står på deras hemsida även om man som kund väljer att genomföra köpet, speciellt inte om det är felaktigt.

*Jag skriver uppfattning för det är precis vad det är, det är Greatechs egna tolkning av lagen.

Skulle vara intressant som en person innan bett om att få lite referenser av Greattech, som hävdar att ARN att dömt till deras fördel i liknande fall.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Min uppfattning av det hela är att köparen har ångrat sig och använder felet som ursäkt för att ångra köpet (vilket han vet i normalfall inte är möjligt då datorn är "specialbeställd"). GT har flera gånger erbjudit sig att åtgärda felet men köparen avböjer. Att smutskasta GT och säga att det är ett dåligt företag är ur mitt perspektiv helt felaktigt då de håller sig till de regler som är branschstandard. Att GT går in i tråden och försöker hjälpa kunden genom ytterligare en kanal tyder på att de bryr sig om sina kunder.
Skicka in datorn, få den reparerad, spela och ha kul!

Permalänk
Medlem

Om TS verkligen har fel på datorn så borde han skicka in den på (betald) service, som GT erbjuder.
Att neka detta är bara misstänksamt beteende, likaså är det att direkt tappa "sin tillit" till ett företag som faktiskt erbjuder sig att hjälpa dig. Det är ju inte precis som att du får vänta i veckor på svar från support eller att GT blankt vägrar hjälpa dig över huvud taget?

"Konspirationsteorin" som vissa nämner låter inte helt otrolig heller.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Ta datorn till någon som vet, Snurrar Cpu fläkten som en galning är det mest troligt ny kylpasta /ny kylare som behövs.
Kolla också om minnena sitter i som dom ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Dock stämmer det inte som Greattech hävdar att kunden inte har någon ångerrätt i och med att dom satte in ett nätverkskort i PCI-porten. Det måste röra sig om personlig prägel, där t ex ett namn har graverats in på datorn eller där man kontaktat en fabrik för kundens räkning för att specialtillverka något som normalt sätt inte går att få tag på i dom vanliga leden. Vanliga datorkomponenter är inte specialtillverkade för bara en persons prägel.

Har du någon källla på det? Att ångerrätten så solklart gäller i detta fall?

För detta går att tolka lite hur som:
5 § Avser distansavtalet en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att det inte skall finnas någon ångerrätt.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Skrivet av iFraja:

5 § Avser distansavtalet en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att det inte skall finnas någon ångerrätt.

Exakt, sen säger ju lagen "får [...] avtala att det inte skall finnas någon ångerrätt."
På så vis har ju, TS i detta fallet, "skrivit" på avtalet som står tydligt och ska accepteras för att genomföra köpet.
Rimligen bör konsumenten även antas vara införstådd i förhållandet och att det finns lagstöd för det.

Nu är jag dock inte jurist, vi kanske har någon sådan här inne?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lucifer579:

Exakt, sen säger ju lagen "får [...] avtala att det inte skall finnas någon ångerrätt."
På så vis har ju, TS i detta fallet, "skrivit" på avtalet som står tydligt och ska accepteras för att genomföra köpet.
Rimligen bör konsumenten även antas vara införstådd i förhållandet och att det finns lagstöd för det.

Hur som helst så har TS helt enkelt missat att läsa på KKL. GT bör inte under några omständigheter häva köpet. Säljaren har alltid 3 försök på sig att reparera felet på datorn som TS köpte. Hur svårt ska det vara för TS att fatta det. Jag brukar inte vara på företagets sida, men denna gång är det solklart. Det är inget fel på datorn och skulle datorn lämnas in så upptäcker GT bluffen som TS försöker ,med.

Permalänk
Medlem

Det är ju vanligt att man "läser på KKL".

Varför bör GL inte under några omständigheter häva köpet? Om de inte får betalt är det ju ofta en rätt bra idé att häva köper.

Har säljaren alltid 3 försök på sig? Vart står det? I KKL?

Sluta med pajaserierna. Var trevlig istället för ohyfsad och okunnig. Man får välja antingen eller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Nej de kan inte avtala bort saker som gör avtalet sämre för konsument, de kan ändra saker från de lagar och regler som finns men bara till det bättre för konsumenten. Konsumentskydden är extremt starka och 14dagar ångerrätt vid distansköp är lagstadgat pga inspektionsrätt.
När det kommer till modifierad vara är det luddigt i detta fallet, om det är så att de köper datorerna i färdiga paket så räknas nog modifieringen som en specialbeställning om de ändrar på den på kundensbegäran men om de alltid oavsett bygger ihop datorn från ett utbud som de tillhandahåller genom val tror jag inte någon rättslig instans skulle säga att den var specialbeställd eller modifierad.

Skrivet av Ernesto:

Varför bör GL inte under några omständigheter häva köpet? Om de inte får betalt är det ju ofta en rätt bra idé att häva köper.

Sluta med pajaserierna. Var trevlig istället för ohyfsad och okunnig. Man får välja antingen eller.

3ggr är reklamationsfel (med viss tidbegräsning) är inte i sig satt i sten men det är praxis för vad som anses skäligt (beror lite på pris/vara m.m.) men det är inte så att de alltid har 3 ggr på sig

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Skrivet av lucifer579:

Jag håller helt med muSashi. Utifrån förarbeten till paragrafen framgår det med all önskvärd tydlighet att en tillvald komponent inte är tillräckligt för att uppfylla rekvisitet "väsentligt ändras" & "personlig prägel", därav får inte heller ångerrätten avtalas bort.

Distans- och hemförsäljningslag m.m.
Prop. 2004/05:13

I tredje stycket ges en särreglering om ångerfristens början för vissa slags varor där näringsidkaren har ett behov av att få en förmånligare ställning än annars. Frågan har behandlats i avsnitt 6.4.4. Särregeln gäller avtal om en vara som har tillverkats eller väsentligt ändrats efter konsumentens särskilda önskemål. Det skall alltså vara fråga om en vara som näringsidkaren normalt inte har i sitt sortiment. Det måste ställas ganska höga krav på avvikelsen från det normala sortimentet. Gäller det t.ex. persienner som ingår i näringsidkarens vanliga sortiment kan dessa inte anses specialtillverkade endast därför att de anpassas till den plats där de skall sitta. En annan sak är om persiennerna på begäran av konsumenten tillverkas i ett annat material än det som näringsidkaren brukar använda. Regeln gäller dessutom avtal om en vara som annars har fått en tydlig personlig prägel, t.ex. måttsydda kostymer eller skjortor där skräddaren tagit upp beställningen och måtten vid hembesök hos konsumenten.

Dold text
Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Destromath:

Har läst igenom hela tråden och jag vet inte men verkar inte vara ett företag jag skulle vilja lägga pengar hos... verkar inte speciellt seriösa sen kan folk whina hur mycket dom vill men jag kan inte se det som en vesäntlig förändring av datorn att sätta in ett pci kort för trådlöst nätverk.

Håller med, större företag hade gått med på att ångra köpet. Håll er borta från det här företaget. De försöker endast komma runt lagen, bra nu vet man att GreatTech har man ingenting med att göra.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Skrivet av Naga:

Jag håller helt med muSashi. Utifrån förarbeten till paragrafen framgår det med all önskvärd tydlighet att en tillvald komponent inte är tillräckligt för att uppfylla rekvisitet "väsentligt ändras" & "personlig prägel", därav får inte heller ångerrätten avtalas bort.

Distans- och hemförsäljningslag m.m.
Prop. 2004/05:13

I tredje stycket ges en särreglering om ångerfristens början för vissa slags varor där näringsidkaren har ett behov av att få en förmånligare ställning än annars. Frågan har behandlats i avsnitt 6.4.4. Särregeln gäller avtal om en vara som har tillverkats eller väsentligt ändrats efter konsumentens särskilda önskemål. Det skall alltså vara fråga om en vara som näringsidkaren normalt inte har i sitt sortiment. Det måste ställas ganska höga krav på avvikelsen från det normala sortimentet. Gäller det t.ex. persienner som ingår i näringsidkarens vanliga sortiment kan dessa inte anses specialtillverkade endast därför att de anpassas till den plats där de skall sitta. En annan sak är om persiennerna på begäran av konsumenten tillverkas i ett annat material än det som näringsidkaren brukar använda. Regeln gäller dessutom avtal om en vara som annars har fått en tydlig personlig prägel, t.ex. måttsydda kostymer eller skjortor där skräddaren tagit upp beställningen och måtten vid hembesök hos konsumenten.

Dold text

Tack, då vet vi det.
Självklart måste ju det kriteriet vara uppfyllt för att "få" avtala bort det.
I det fallet ska ju TS få använda sin ångerrätt om det är inom 14 dagar. Annars är det bara kontakta ARN.
Ångerrätten får väl användas oavsett datorn är defekt eller fungerande? (Vill inte minnas att jag läst annat)

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zOlid:

Detta känns som det mest troliga i det hela.
Och jag tror att nästan alla här tänker samma sak. Det är ju ingen monster dator han beställt och förmodligen förstod han efter köp att den inte räcker till prestandamässigt och/eller att en annan dator hade varit ett bättre val.
Detta känns som största anledningen till att han vill returnera varan mot pengar tillbaka.
Och inte pga att han "tappat tilliten", för i slut ändan så spelar det absolut ingen roll om han har tillit till företaget han köpt datorn av. Så länge dom fixar datorn åt honom, så behöver han ju inte ha något mer med dom att göra.
Och det är ju inte så att deras behandling av garantier eller liknande är det som är problemet här.

Men samtidigt kan jag känna att det är ganska jobbigt för kunden, att säga att ens returnerings rättigheter är förbrukad för alla slags uppgraderingar. Det bästa hade varit att haft en monterings avgift eller liknande som man får betala för att skicka tillbaka modifierade datorer.

Nu är det ju självklart så också att 14 dagars öppet köp enligt lag, är ju bland det jobbigaste som finns för online butiker. Speciellt dom som är lite mindre på marknaden, för det kräver en hel del arbete för ingen vinst.
Samt att när man får tillbaka saker så måste dom funktions testas, och ses över och se till att dom ser ut att vara i totalt nytt skick, för nästa kund som ska köpa produkten.
Och då är det självklart mycket smidigare att slippa hela det problemet genom att bara säga att "om du uppgraderar datorn så förbrukar du den rätten".
Och eftersom dom har lagen på sin sida så använder dom sig givetvis av det alternativet.

Dom större aktörerna sitter i en helt annan båt när det gäller sådant här, för dom konkurrerar med varandra på andra nivåer än dom mindre aktörerna gör. Samt att dom har ett helt annat spelrum ekonomiskt och med antal anställda för att få tillbaka produkter, mot vad dom mindre aktörerna har.

Sen ska man även tänka på att dom informerar om att rätten är förbrukad i sina villkor, och villkoren dom har är ingen lång krånglig text alls utan hade gått mycket snabbt för kunden att läsa igenom den.
Det är även något man bör göra när man köper sådana här saker, speciellt grejer som är byggda av butiken i fråga och inte är en färdig massproducerad produkt.

Som sagt har jag enormt svårt att tänka mig att detta har så mycket med att kunden har tappat tilliten för företaget han köpt den av att göra. Tror han förmodligen hade velat returnera den i vilket fall som helst, vilket han normalt har rätt till.
Men inte när han valt till saker och omkonfigurerat datorn i fråga, och det är helt förståeligt att Greattech har lagt upp det på det viset.

Detta är ett knivigt fall på flera sätt. Dels så har kunden ångerrätt. I detta fallet anser GT att den är förbrukad pga modifikation, något som jag tror inte stämmer. Sedan har vi felet på varan där GT så klart har rätt att reparera. Så vitt jag vet så har det aldrig provats vad som händer om dessa två saker kommer i konflikt? Jag skulle tro att utslaget blir att ångerrätten har förtur. Skulle du inte få ångra dig för att du fick en trasig vara?

Sedan detta med prestandan. Jag tror också att datorn uppfattades som för klen, att det är ett av skälen att returnera. Men det är något som GT faktiskt kan hjälpa kunden med. Att ångra köpet och köpa nytt hos annan leverantör behöver inte vara det bästa för TS. TS måste själv betala frakten när han ångrar köpet. Det innebär att han måste betala frakt tre gånger på sin dator, varav en gång enligt postens standardtaxa. Bara frakten kommer att landa på mellan 500 och 1000 kr. Då är det kanske bättre om GT erbjuder sig att uppgradera någon komponent till och fakturerar mellanskillnaden när man ändå ska ta in datorn och laga den. Goodwill som inte kostar GT många kronor om ens några.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av muSashi:

Sant, men köper du en hel dator så är det juridiskt en enda vara, inte ett dussintal separata varor som säljs ihopsatta. Denna vara är att ses som personligt modifierad (specialbeställd) eftersom den skiljer sig, om än i detaljer, från lagervaror. Detsamma gäller exempelvis en bil om du beställer den med något så enkelt som andra fälgar än standard.

Jag håller med dig om att det är hårklyverier och knappast juste med vår insikt i komponenterna, men Greattech har faktiskt rätten (både Konsumentverkets och ARNs tolkningar av lagen) på sin sida.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zcenicx:

Sant, men köper du en hel dator så är det juridiskt en enda vara, inte ett dussintal separata varor som säljs ihopsatta. Denna vara är att ses som personligt modifierad (specialbeställd) eftersom den skiljer sig, om än i detaljer, från lagervaror. Detsamma gäller exempelvis en bil om du beställer den med något så enkelt som andra fälgar än standard.

Jag håller med dig om att det är hårklyverier och knappast juste med vår insikt i komponenterna, men Greattech har faktiskt rätten (både Konsumentverkets och ARNs tolkningar av lagen) på sin sida.

Jag har frågat efter de utslag i ARN som GT hänvisar till, men inte fått dem. Jag har tidigare fått utdrag som jag tycker pekar på motsatsen, att sätta ihop två standardprodukter inte är att sätta en personlig prägel. Personlig prägel innebär att produkten typ sågas till, graveras eller på annat sätt ändras så att den inte kan återställas. I detta fallet är det inget som helst problem att återställa produkterna till den nivå som krävs för ångerrätten och därför bör ångerrätten gälla. Att säga att GT har rätt utan en tolkning av ARN att luta sig på tycker jag är att gå händelserna i förväg. Det är upp till GT att visa att de har rätt att förhandla bort ångerrätten och det har de inte gjort här i alla fall.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ernesto:

Det är klart att man läser på KKL/KTL när man köper saker. Som köpare vill jag veta mina rättigheter och skyldigheter. 3ggr vid samma fel är en praxis. Fast i mitt fall så läste jag Jöken (juridiskt översiktskurs). Rekommenderas varmt, då får du veta lite om arvsrätt, köplagen, äktenskapsbalken. Du får läsa på lite själv innan du bashar mig för din egen okunskap.