Permalänk
Medlem

~Bygglogg~ Black n' Carbon

Introduktion
Hej! Jag heter Alexander, och är 13år gammal. Jag har gillat datorer så länge jag kan minnas, men nu på senare tid har det ökat något enormt.
Jag byggde min första dator förra året, det var ett litet mATX system och känner nu att jag vill hoppa över till ATX för crossfire och vill att datorn ska vara stor, inte någon liten fjutt.

Sponsorer
Vill ge alla mina sponsorer ett stort tack för ert stöd! Och tack för att ni vill att mitt bygge ska bli verklighet :).

MSCB - Sleeve
MSCB har valt att sponsra mitt bygge med riktigt snygg sleeve, heatshrinks och verktyg för att få ut pinsen ur kontakten.

Pappa - Plåt
Min pappa har hjälpt till med vinkelslipen, och sponsrar med plåt.

Farfar - Trä
Min farfar har sponsrat med virke till ramen. (Fick göra den i trä för hittade inga ställen som sålde fyrkantsrör i stål)

Kommer eventuellt in flera sponsorer under byggets gång.

Målen med detta bygge
Målen är att chassit ska vara stort, men samtidigt enkel att ta med till LAN.
-Va? Det går väl inte? Tänker kanske du, men det går med lite hjälp av hjul och ett handtag.
Vill även ha plats för rätt många HDDs för lagring, blev 2 burar med 3 vaggor i varje.
Vill även ha det redo för vattenkylning, men samtidigt bra för luft kylning eftersom vattenkylning är så dyrt så blir det i framtiden.
Detta var egentligen inget mål.. Men ha plats för 2 nätaggregat.
Och ett fönster är ett MÅSTE, köper man så pass dyra komponenter vill man ju visa upp dem! Eventuellt tona fönstret svart.
Chassit ska även vara stilrent såklart!
Och det viktigaste målen av dem alla, att datorn låter ~0dB när jag spelar.

Design val
Jag har valt att köra blå/svart färgschema, med detaljer som är i kolfiber.
Kommer att klä in HDDs i kolfiber, eventuellt SSD också.
Vill ha stilrent och inte många kablar ska synas inne i datorn, även om chassit är öppet kommer därför göra en täckplåt för nätaggregaten.
Kommer ha 2 optiska läsare (WUT??!!) vilka såklart kommer låta lite, men det kan jag tåla eftersom dem är tysta när datorn gått igång.
Vill även visa upp mina sponsorers namn genom fönstret, kommer fräsa in det i en plåt med LED-belysning bakom så loggorna lyser.

Att göra lista
[X]= Klar [/]= Påbörjad []= Ej påbörjad

  • Bygga ramen [/]

  • kapa ut moderkortsplåt [X]

  • Fixa fästen för HDD/Nätaggregat [X]

  • Fästa fästen i ramen [/]

  • sleeva nätaggregaten [/]

  • Ljuddämpa []

  • göra klart invändigt på chassit []

  • göra klart utvändigt på chassit []

  • tona fönster? []

  • Lacka allt mattsvart []

  • sätta på hjul och fäste för handtag []

  • Bestämma alla dator komponenter [/]

  • Beställa alla dator komponenter []

Datorkomponenterna
Jag har plockat ihop en kundvagn på Inet.se nu. Kommer flasha R9 290 till R9 290X :).

Uppdateringar
Kommer ta dessa kort med iPhone, men kommer låna systemkamera till galleriet! Eftersom det är skola på vardagarna blir det nog mest uppdateringar på lördagar/söndagar men kan bli oftare eller mer sällan, beror på om jag har allt material. Kommer lägga in alla uppdateringar här också så det blir lätt att följa :).

Min vision
Provade att rita hur det är tänkt att chassit kommer se ut i Google SketchUP, blev sådär men det var första gången! Så ni får vara snälla :).

Dold text

2013-10-05

Allt detta är gjort på någon vecka, men tyckte man kunde göra klart lite innan man startar byggloggen!

Tagit moderkortsplåt, hdd burar och 1 nätaggregats fäste från ett Corsair Obsidian 550D

Efter att ha "strippat" chassit började vi att kapa ut alla fästen som kan komma till användnig.

Kapat ut moderkortsplåten. Kapade idag bort längst ner där det finns kabel hål för nätaggregatet.

Tog en bra stund att mäta upp alla mått och såga rakt.. Men det gick tillslut!

Spikade sedan ihop 2 sådana här.

Och spikade ihop dem så har vi en början till en ram. Den ser lite sne ut, men den är rak i verkligheten. För att få lite skala är den ungefär lika stor som en diskmaskin! (Hade varit ute och kört cross med pappa och skrämde en häst så tjejen som red ramlade nästan av.. hehe )

Prövade att sätta i moderkortsplåten provisoriskt för att få en liten blick hur allt kommer sitta, men det var några millimeter för trångt så den gick inte i :(.

Det gick rätt fort att ordna genom att "jacka" och slå ut med plattmejsel och hammare.

Nu gick den i! Blev tajt men det är positivt så den sitter lite hårdare :).

Kapade även ut ett till fäste för det andra nätaggregatet, men hittade inte borren så måste borra hål för skruvarna innan den är klar. Blev lite sne, men får täcka över det sen!

Sen gick jag in på sweclockers och webhallen hade reklam om en rea i malmö och uppsala, så åkte in och köpte en 4670k för 1489:- vilket jag tyckte var ett fint fynd :).

Vår katt var mer intresserad utav sweclockers än att inspektera bygget. (kornig bild och ful dator )

Får ursäkta att några bilder blev vinklade 90 grader åt fel håll :(.

Dold text

2013-10-12

Ska borra fästen för 4st 120mm fläktar, kommer bli en 480mm radiator i framtiden när man får råd :).

Det blev så gott som perfekt :).

Borrade även HDD fästen, liksom när man endå håller på.

Dem blev dock lite snea :(, men det märks ju ändå inte när sidopanelen är på!

Klämde in en fläkt så diskarna inte brinner upp ;).

Denna plåten är tagen från en sidopanel som hade ljuddämpande material på, vilket var bra eftersom det funkar som vibrationsdämpande material också :).

Man vill ju inte att fläktarna ska flyga iväg, så fixade fästen till fästena.

Kollade igen så fläktarna fortfarande passade, måste säga att jag är förvånad att det inte sket sig!

Så här sitter hårddiskburarna fast, Snett som sagt..

Man vill ju verkligen att moderkortet ska sitta fast! Och eftersom det inte har några hål för spikar/skruvar till chassit var det bara att ta fram borren igen.

Nu sitter moderkorts plåten som berget!

Det var allt jag hann göra idag, håll utkik för uppdateringar nästa vecka. Tror att ett paket anländer då, vad det är får ni se då :).

Dold text

2013-11-23

Det har varit dåligt med updates jag vet.. Har lagt detta projekt på is lite då det är så kallt att hålla på ute.. Men nu ska jag försöka sätta fart igen :).

Plåt har kommit och ska kapas imorgon, sedan låna svets av pappas polare.

Har hunnit sleeva 1 nätaggregat, var lite svårt med krympslangen och lyckades slita ut kabeln från pinsen.. Hade som tur var 2 trasiga agg som jag tog 24 pin ifrån. Men då vågade jag ju inte ta ut pinsen utan lät dem vara kvar och då smälte kontakten och krympslangarna blev inte så bra.. Men tror inte det kommer synas i chassit, kommer antagligen att göra om det ordentligt hur som helst :).

Fick köpa 4 agg för 100:-.

Dessa kablar ser ju förjävliga ut.. Det måste vi göra något åt! Tack igen Mikael från MSCB!

Well.. Fuck

Blev OK endå, borde fixa till den orangea dock, Jag diggar färgerna starkt iallafall!

Vart långa kablar.. Men chassit är ju rätt stort.

Är nöjd med resultatet, inte det bästa men det ser okej ut.

Dold text

Kommentera gärna vad ni tycker om bygget

Permalänk
Medlem

Varför två nätagg? vad du skrivit så har du inget du kommer stoppa i som i närheten behöver dubbla agg

Permalänk
Medlem

Som sagt, lite suspekt med dubbla nätagg men du har ju varit sparsam med en komponentlista så det kanske behövs(tveksamt dock).
Är du noggrann bör du väl jobba lite på din 3d-modell, brukar bli lite sisådär om man bara kör på utan att ha en ritning att följa(du har ju redan misslyckats en gång med din ram ). Vore ju extra tråkigt då du tänkt grejja lite med kolfiber som är relativt dyrt, dumt att misslyckas p.g.a av dåligt förarbete.
Angående material är stål svårt att få tag på som privatperson(profiler, plåtar, rör etc...) men alla verkstäder har EN stor svaghet:
Kaffebröd!!
Kontakta verkstäder i framtiden, förklara vad du är för en person och vad du gör och glöm för bövelen inte kaffebrödet så ska du allt få se att de kan skänka dig lite material, svarva, fräsa, skära, bocka etc.. åt dig. De är inte så farliga som man kan tro^^

Nu kanske jag har låtit negativ och hård mot dig, absolut inget ont menat. Du är trots allt "bara" 13 år, tycker det är kul för din skull att du har hittat ett intresse och framförallt vill lägga tid på det(mer än att bara spela etc..). Alltid kul att bygga saker!

Hursomhelst, kör på och slutför ditt projekt! Du kommer lära dig massor under resans gång som du kan ta med dig vid ett ev. framtida bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Varför två nätagg? vad du skrivit så har du inget du kommer stoppa i som i närheten behöver dubbla agg

Skrivet av Barra85:

Som sagt, lite suspekt med dubbla nätagg men du har ju varit sparsam med en komponentlista så det kanske behövs(tveksamt dock).
Är du noggrann bör du väl jobba lite på din 3d-modell, brukar bli lite sisådär om man bara kör på utan att ha en ritning att följa(du har ju redan misslyckats en gång med din ram ). Vore ju extra tråkigt då du tänkt grejja lite med kolfiber som är relativt dyrt, dumt att misslyckas p.g.a av dåligt förarbete.
Angående material är stål svårt att få tag på som privatperson(profiler, plåtar, rör etc...) men alla verkstäder har EN stor svaghet:
Kaffebröd!!
Kontakta verkstäder i framtiden, förklara vad du är för en person och vad du gör och glöm för bövelen inte kaffebrödet så ska du allt få se att de kan skänka dig lite material, svarva, fräsa, skära, bocka etc.. åt dig. De är inte så farliga som man kan tro^^

Nu kanske jag har låtit negativ och hård mot dig, absolut inget ont menat. Du är trots allt "bara" 13 år, tycker det är kul för din skull att du har hittat ett intresse och framförallt vill lägga tid på det(mer än att bara spela etc..). Alltid kul att bygga saker!

Hursomhelst, kör på och slutför ditt projekt! Du kommer lära dig massor under resans gång som du kan ta med dig vid ett ev. framtida bygge.

Dold text

Jag väljer 2 nätaggreggat eftersom jag redan har 1 på 650w och behöver runt 100w mer för grafikkorten, så det kändes onödigt att köpa ett dyrt nätaggregat istället för att köpa ett till billigt :).

Tack för tipsen! Ska se om jag hittar någon verkstad :). Jag har en ritning med mått, men ska erkänna att jag gjorde bredden på fri hand, efter vad som kändes bra :P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sander00se:

Dold text

Jag väljer 2 nätaggreggat eftersom jag redan har 1 på 650w och behöver runt 100w mer för grafikkorten, så det kändes onödigt att köpa ett dyrt nätaggregat istället för att köpa ett till billigt :).

Tack för tipsen! Ska se om jag hittar någon verkstad :). Jag har en ritning med mått, men ska erkänna att jag gjorde bredden på fri hand, efter vad som kändes bra :P.

Okej

Ja resonerar tvärt om, hellre ett agg som klarar allt :).
Men kör hårt! blir kul att följa hur det går för dig!

Permalänk
Entusiast

Men vafan, jag hade inte ens en egen dator när jag var 13

Tycker ditt resonemang om nätaggen är lite underligt men gör som du vill. Ska bli kul att se hur det blir!

Permalänk
Medlem

Update! :D - Fästen i fokus

Hittade borren idag, och eftersom det var perfekt höst väder och inte så kallt så passade jag på att fortsätta med mitt bygge!

2013-10-12

Ska borra fästen för 4st 120mm fläktar, kommer bli en 480mm radiator i framtiden när man får råd :).

Det blev så gott som perfekt :).

Borrade även HDD fästen, liksom när man endå håller på.

Dem blev dock lite snea :(, men det märks ju ändå inte när sidopanelen är på!

Klämde in en fläkt så diskarna inte brinner upp ;).

Denna plåten är tagen från en sidopanel som hade ljuddämpande material på, vilket var bra eftersom det funkar som vibrationsdämpande material också :).

Man vill ju inte att fläktarna ska flyga iväg, så fixade fästen till fästena.

Kollade igen så fläktarna fortfarande passade, måste säga att jag är förvånad att det inte sket sig!

Så här sitter hårddiskburarna fast, Snett som sagt..

Man vill ju verkligen att moderkortet ska sitta fast! Och eftersom det inte har några hål för spikar/skruvar till chassit var det bara att ta fram borren igen.

Nu sitter moderkorts plåten som berget!

Det var allt jag hann göra idag, håll utkik för uppdateringar nästa vecka. Tror att ett paket anländer då, vad det är får ni se då :).

Skriv gärna vad ni tycker om bygget hittills etc.

Dold text
Permalänk
Medlem

Det har varit dåligt med updates jag vet.. Har lagt detta projekt på is lite då det är så kallt att hålla på ute.. Men nu ska jag försöka sätta fart igen :).

Plåt har kommit och ska kapas imorgon, sedan låna svets av pappas polare.

Har hunnit sleeva 1 nätaggregat, var lite svårt med krympslangen och lyckades slita ut kabeln från pinsen.. Hade som tur var 2 trasiga agg som jag tog 24 pin ifrån. Men då vågade jag ju inte ta ut pinsen utan lät dem vara kvar och då smälte kontakten och krympslangarna blev inte så bra.. Men tror inte det kommer synas i chassit, kommer antagligen att göra om det ordentligt hur som helst :).

Bilder

Fick köpa 4 agg för 100:-.

Dessa kablar ser ju förjävliga ut.. Det måste vi göra något åt! Tack igen Mikael från MSCB!

Well.. Fuck

Blev OK endå, borde fixa till den orangea dock, Jag diggar färgerna starkt iallafall!

Vart långa kablar.. Men chassit är ju rätt stort.

Är nöjd med resultatet, inte det bästa men det ser okej ut.

Dold text