Muskampen 2025: Segraren korad!

hur snabbar man upp boot tiden ?

Permalänk

hur snabbar man upp boot tiden ?

Tja!

jag vill kort och gott få ner tiden på min startup.. ligger just nu på ca 35 - 40 sec men vill gärna ha ner den till så absolut lite som möjligt! hur gör jag?
mycket tacksam för svar!

mvh

Permalänk

Vad har du för dator? Har du ssd? Hur lång tid tar POST respektive start av Windows?

I BIOS kan man stänga av lite själv tester vid uppstart. Då ska man kunna spara några sekunder.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Varför stänger du av datorn. Använd vänteläge istället så är datorn igång på 2sekunder

Permalänk
Avstängd

Installera Windows i UEFI Boot-läge på snabb SSD, minimera antalet saker som körs igång vid login och stäng av onödiga services.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Skrivet av jaldefors:

Tja!

jag vill kort och gott få ner tiden på min startup.. ligger just nu på ca 35 - 40 sec men vill gärna ha ner den till så absolut lite som möjligt! hur gör jag?
mycket tacksam för svar!

mvh

Skaffa en ssd.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Schackmannen:

Skaffa en ssd.

mannen .. jag ahr 2st 120gb sdd i raid

Permalänk
Skrivet av Ralleballe:

Vad har du för dator? Har du ssd? Hur lång tid tar POST respektive start av Windows?

I BIOS kan man stänga av lite själv tester vid uppstart. Då ska man kunna spara några sekunder.
Skickades från m.sweclockers.com

har 2st SSD i raid.. i74770k , gtx 780, maximus formula vi, dominator platinum 2133mhz

Permalänk
Skrivet av jaldefors:

har 2st SSD i raid.. i74770k , gtx 780, maximus formula vi, dominator platinum 2133mhz

Har du os:et på ssd:erna?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Schackmannen:

Har du os:et på ssd:erna?

klart jag har

Permalänk
Medlem

testat och se vad som startas vid boot(skriv msconfig i sök/kör) och ta bort allt onödigt...

annars kan du ta en titt o ladda ner "soluto" och se exakt vilka saker som tar mest tid osv samt vad de gör... Själv testade jag och det som tog tid för mig var Anti Viruset, 15-20sek....

Permalänk
Entusiast

Raidcontrollern tar också lite tid att få igång
Men fan inte så lång tid.
Kolla vad du har för saker som startar med datorn. kör du Windows 7 finns det i msconfig (bara sök på det i startmenyn), kör du Windows 8 finns det i aktivitetshanteraren.

När formaterade du om senast?

Permalänk

Se till att slå på quickboot i UEFI (kan heta andra saker, kolla manual)+kör Windows8 eller en korrekt konfad Linux.

Har du riktigt gott om tid och vill köra Win7 så kan du sätta dig med RT Seven Lite eller 7customizer. Slit ut alla drivers och services som inte behövs och ta bort så mycket det bara går av komponenterna som du aldrig kommer använda. VARNING: Det är fullt möjligt att du totalt bryter sönder operativet, och det syns inte alltid direkt.
Jag fick ner boot-tiden med windows 7 till under 10sek på HTPCn genom att ta bort typ allt.

Visa signatur

Pain, Agony, Suffering, Torment. When the Rune is invoked, even the earth shall resonate its anguish.
Torment of the mind. Torment of the body. Torment of the soul. All will be made clear when the circle is drawn.