Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Kan inte boota med nytt moderkort

Tjenare,

Köpte idag ett MSI Z87-G45 GAMING - ATX / Intel Z87 tillsammans med en i5-4670K.
Skruvade i prylarna och körde igång. Allt verkade funka ända tills den skulle boota Win7.

När jag försöker boota säger den "Reboot and select proper boot device". Den enda SATA enheten jag har inkopplad är min SSD och den sitter på SATA1. Jag har försökt googla runt lite men hittar inga svar.

Disken jag testat med är en Samsung SSD och den har funkat strålande tidigare. Har även provat med min gamla SSD (Crucial) som även den har ett fungerande Win7 på sig, men med samma problem.

Är det någon som kan hjälpa mig? Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blp:

Tjenare,

Köpte idag ett MSI Z87-G45 GAMING - ATX / Intel Z87 tillsammans med en i5-4670K.
Skruvade i prylarna och körde igång. Allt verkade funka ända tills den skulle boota Win7.

När jag försöker boota säger den "Reboot and select proper boot device". Den enda SATA enheten jag har inkopplad är min SSD och den sitter på SATA1. Jag har försökt googla runt lite men hittar inga svar.

Disken jag testat med är en Samsung SSD och den har funkat strålande tidigare. Har även provat med min gamla SSD (Crucial) som även den har ett fungerande Win7 på sig, men med samma problem.

Är det någon som kan hjälpa mig? Tack på förhand.

När du installerar ett nytt moderkort bör du installera om operativsystemet, ibland fungerar det men oftast väldigt ostabilt med blåskärmar m.m.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Jo jag inser det, men den hittar min disk i BIOS men vägrar ens försöka boota från den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blp:

Jo jag inser det, men den hittar min disk i BIOS men vägrar ens försöka boota från den.

Om den hittar din disk i bios och inte vill boota från den är kan din mbr (master boot record) vara skadad, en av anledningar till att du bör installera ett fräscht windows.

Har du kollat i bios så att den har ssd:n som första val i boot ordningen?

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Japp, den är som första val. Har inget annat inkopplat heller.

Permalänk
Medlem

fixat med AHCI också, om du hade det innan?

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

aschii? Vad är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blp:

aschii? Vad är det?

I bios kan du välja AHCI eller IDE mode för disken. En ssd skall installeras som AHCI, men jag tror inte det påverkar att du kan boota eller ej. Men testa och återkom gärna med svar.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Den står på AHCI nu. Menar du att jag ska prova IDE?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blp:

aschii? Vad är det?

Skrivet av running_wild:

I bios kan du välja AHCI eller IDE mode för disken. En ssd skall installeras som AHCI, men jag tror inte det påverkar att du kan boota eller ej. Men testa och återkom gärna med svar.

sry jag skrev fel, AHCI ska de ju va
och som running_wild säger.

det påverkar om du installerade OS med t ex AHCI, och sen försöker boota med IDE, de går icke, fick felet själv när bios/uefi fick för sig o reseta sig.
men om TS inte har ändrat de själv så vet jag inte...

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Bytte från AHCI till IDE mode nu på SATA Controllern. Exakt samma resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av blp:

Bytte från AHCI till IDE mode nu på SATA Controllern. Exakt samma resultat

Återigen, det bästa hade varit om du ställt in den på AHCI och installerat om operativsystem!

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Jag installerade om Windows. Nu funkar allt Tack för hjälpen.