Permalänk
Inaktiv

Uppgradera RAM

Tjena! Jag har börjat uppgradera min dator nu, sakta men säkert. Det jag har i nuläget är en i5-2500k på 3.3ghz, en GTX 780, 4GB RAM och ett MSI P67A-C45 moderkort. Nu när de nya konsolerna är på väg och nya spel kommer ta mer RAM har jag bestämt mig för att uppgradera min RAM härnäst och jag behöver lite råd på vad jag ska välja. Jag använder min dator till saker som AAA-spel, 3D modellering och rendering, skapa musik, skapa videor och liknande. Det mesta, egentligen. Mitt mål är 16GB RAM för ett bra pris, budget på runt 1500 kr men betalar helst mindre än så. Jag är inte direkt världens datorproffs, raka motsatsen egentligen, så jag behöver hjälp med detta.

Är det bättre att ha 1x16, 2x8 eller 4x4? Gör det någon större skillnad på om minnena har 1333MHz eller 1600MHz? Några personliga rekommendationer?

Tack i förväg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braineater12:

Tjena! Jag har börjat uppgradera min dator nu, sakta men säkert. Det jag har i nuläget är en i5-2500k på 3.3ghz, en GTX 780, 4GB RAM och ett MSI P67A-C45 moderkort. Nu när de nya konsolerna är på väg och nya spel kommer ta mer RAM har jag bestämt mig för att uppgradera min RAM härnäst och jag behöver lite råd på vad jag ska välja. Jag använder min dator till saker som AAA-spel, 3D modellering och rendering, skapa musik, skapa videor och liknande. Det mesta, egentligen. Mitt mål är 16GB RAM för ett bra pris, budget på runt 1500 kr men betalar helst mindre än så. Jag är inte direkt världens datorproffs, raka motsatsen egentligen, så jag behöver hjälp med detta.

Är det bättre att ha 1x16, 2x8 eller 4x4? Gör det någon större skillnad på om minnena har 1333MHz eller 1600MHz? Några personliga rekommendationer?

Tack i förväg!

2x8 eller 4x4 är bäst.

1333MHz eller 1600MHz gör ingen skillnad

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Gissar på att du sitter med 2x2gb nu? Varför inte bara köpa till 2x4 så har du 12gb räcker för det mesta.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Eller 2x 8 då får du 20gb ram :D, skulle faktist vara värdare än 4x4 , ...

Permalänk

Du kan få tag i 16 gigs stickor men de verkar mycket dyrare och svårare att få tag i... mest åt serversidan

köp ett 8x4 kit eller 2 st 8x2

Visa signatur

CPU: i7 3930k Moderkort: Rampage IV Extreme Kylare: Corsair H100i RAM: 64 GB Corsair Dominator Platinum 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 780 SC (SLI planerat) SSD: Samsung 840 Pro 256 gb Övrig lagring: WD black 2 TB x 2 Chassi: 900D PSU: Corsair 1200i Skärmar: 2x GW2750HM 1x GL2750HM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av benja93:

Eller 2x 8 då får du 20gb ram :D, skulle faktist vara värdare än 4x4 , ...

Kan jag kombinera mina gamla minnen med de nya, bara sådär? Inget extra krävs? Och ja, jag har 2x2 just nu.

Permalänk
Inaktiv

Jag kollar Inet just nu, har hittat de här: http://www.inet.se/produkt/5305905/a-data-16gb-2x8gb-cl9-1600...
Passar de mitt moderkort? Jag har detta, som sagt var: http://www.msi.com/product/mb/P67A-C45.html#/?div=Basic

Permalänk
Skrivet av Braineater12:

Tjena! Jag har börjat uppgradera min dator nu, sakta men säkert. Det jag har i nuläget är en i5-2500k på 3.3ghz, en GTX 780, 4GB RAM och ett MSI P67A-C45 moderkort. Nu när de nya konsolerna är på väg och nya spel kommer ta mer RAM har jag bestämt mig för att uppgradera min RAM härnäst och jag behöver lite råd på vad jag ska välja. Jag använder min dator till saker som AAA-spel, 3D modellering och rendering, skapa musik, skapa videor och liknande. Det mesta, egentligen. Mitt mål är 16GB RAM för ett bra pris, budget på runt 1500 kr men betalar helst mindre än så. Jag är inte direkt världens datorproffs, raka motsatsen egentligen, så jag behöver hjälp med detta.

Är det bättre att ha 1x16, 2x8 eller 4x4? Gör det någon större skillnad på om minnena har 1333MHz eller 1600MHz? Några personliga rekommendationer?

Tack i förväg!

Till att börja med så måste du ha ett 64-bitars Windows installerat för att ha en möjlighet att kunna använda mer minne, så det hoppas jag du vet...

Det bästa är att använda 2 eller 4 minnesstickor för att bäst utnyttja de möjligheter till bättre bandbredd som finns om man använder jämna par på det systemet som du har.

Det är ingen stor upplevd skillnad mellan de båda olika minneshastigheterna du nämner. Själv skulle jag nog inte välja långsammare minnen än 1600MHz, men om nya minnen ska kombineras med gamla som går i 1333MHz så ger det ju ingen vinst att köpa minnen som kan gå snabbare.

Skrivet av benja93:

Eller 2x 8 då får du 20gb ram :D, skulle faktist vara värdare än 4x4 , ...

För att detta ska fungera så måste det vara Windows 7 Pro eller ultimate alternativt Windows 8. Windows 7 Home Premium stöder bara upp till 16GB minne.

Skrivet av Braineater12:

Kan jag kombinera mina gamla minnen med de nya, bara sådär? Inget extra krävs? Och ja, jag har 2x2 just nu.

Det fungerar nästan alltid, men man måste se till att ställa in frekvens och latenser så att det matchar de långsammaste för respektive inställning.

Skrivet av Braineater12:

Jag kollar Inet just nu, har hittat de här: http://www.inet.se/produkt/5305905/a-data-16gb-2x8gb-cl9-1600...
Passar de mitt moderkort? Jag har detta, som sagt var: http://www.msi.com/product/mb/P67A-C45.html#/?div=Basic

De borde inte vara några problem. De flesta minnen fungerar på de flesta moderkort nu mera.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mattsingen:

För att detta ska fungera så måste det vara Windows 7 Pro eller ultimate alternativt Windows 8. Windows 7 Home Premium stöder bara upp till 16GB minne.

Okej, det är 64-bitars Windows 7 Home Premium jag har. Jag får väl ge mina resterande 4-gig till min syster eller nåt