Permalänk
Medlem
Skrivet av makko10:

Har nu installerat en live-version av Debian på ett USB-minne och kör på det för tillfället. Har dock upptäckt något bessynerligt: Den hårddisken som satt i servern från början går inte att hitta i det grafiska interfacet.. Jag kan dock hitta två äldre hårddiskar, en annan på 250 och en på 80 GB. Någon som har samma problem? Hade tänkt att pröva med att stoppa in den hårddisken i min vanliga dator när jag kommer hem från jobbet, för att kolla om den ens fungerar..

Om inte bör väl detta vara ett garantiärende?

På min ena N54L dog medföljande hårddisken efter mindre än ett dygns användande. Inte orkat göra något åt det än eftersom jag ändå inte skulle använda den disken till något... Om din disk visar sig vara paj och blir garantiärende, rapportera gärna om de byter ut den trasiga disken eller om man är tvungen att skicka tillbaka hela åbäket.

Skrivet av Svchost.exe:

Jag hade personligen tänkt montera en disk i en 5.25 till 3.5 adapter som har heatpipes både tyst och kyler disken samt tillåter montering av en disk. Hade tänkt stoppa esxi på den och sen i de fyra slottarna köra mina data stores. Hoppas den gillar esxi för det för jag. Ska köpa kommande vecka!

Det finns en USB-kontakt internt som är väldigt lämplig att boota ESXi från, om du inte har behov att faktiskt ha installationen på just en hårddisk. Tystare, strömsnålare, billigare och svalare. Kan vara värt ett övervägande i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Jag började testa ecryptfs eftersom det tydligen inte är rekommenderat att köra dm-crypt och zfs. Kör du det och kan rekommendera det?
Antar att man kör zfs och dm-crypt ovanpå det.

Nej, jag kör inte zfs. Jag kör mdadm raid6 med 6 diskar och dm-crypt på vissa lvm volymer. Är inte rekommenderat att kryptera om du kör zfs på linux.

Skrivet av Svchost.exe:

Finns det verkligen sata portar så det räcker för det?

Trodde det var 4 sata portar för disk vaggorna där fram.
Sen en singel sata port för 5.25 facket avsedd för en disk eller cdrom.

Jag hade personligen tänkt montera en disk i en 5.25 till 3.5 adapter som har heatpipes både tyst och kyler disken samt tillåter montering av en disk. Hade tänkt stoppa esxi på den och sen i de fyra slottarna köra mina data stores. Hoppas den gillar esxi för det för jag. Ska köpa kommande vecka!

Det går ju självklart att köra raid kort. Men ser inte helt poängen så vida man inte har extremt känslig info. Jag kör mjukvaror raid till stor del. Aldrig varit nå större problem.

Får min ena laptop såld idag så de bidrar lite till servern.

Har en sån här i min 5,25" slot så får plats med 2 st 3,5" diskar, ena kopplas till e-sata porten som sitter externt. Går även att köra med raidkort.

http://www.dustin.se/product/5010153666/nexus-doubletwin-hdd-...

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymsomfan:

Låter ju väldigt intressant, kan dock rent för lite om detta :/ OpenVPN Access Server är det bara ett program som kan installeras på vilket OS som helst?
Eller är det att föredra att ha det på något speciellt OS? CentOS, vad är det? :S Har du den VM:en enbart som VPN server?

Tack för tipset!

/A

Finns installationsmedia för flera olika Linux-distar, eller så kan man ladda ner en komplett VM.

http://openvpn.net/index.php/access-server/overview.html

Det är väldigt lätt att komma igång med:
http://openvpn.net/index.php/access-server/docs/quick-start-g...

Ska man inte göra några specialinställningar tar det max 10 min efter installation så är man igång och kör.

CentOS är en gratis version av Redhat Enterprise Linux, men som sagt, det går bra med nästan vilket Linux som helst. Jag kör den VM:en enbart för VPN samt ddns (för att peka min domän till min dynamiska externa ip-adress alltså). Just nu har den burken 1,5 GB minne, men jag ska sänka det rejält, borde räcka med 512 MB eller nåt.

Permalänk
Skrivet av miklon:

Finns installationsmedia för flera olika Linux-distar, eller så kan man ladda ner en komplett VM.

http://openvpn.net/index.php/access-server/overview.html

Det är väldigt lätt att komma igång med:
http://openvpn.net/index.php/access-server/docs/quick-start-g...

Ska man inte göra några specialinställningar tar det max 10 min efter installation så är man igång och kör.

CentOS är en gratis version av Redhat Enterprise Linux, men som sagt, det går bra med nästan vilket Linux som helst. Jag kör den VM:en enbart för VPN samt ddns (för att peka min domän till min dynamiska externa ip-adress alltså). Just nu har den burken 1,5 GB minne, men jag ska sänka det rejält, borde räcka med 512 MB eller nåt.

Massa tack! Det ska jag grotta ner mig i

Hur funkar det med DDNS, vad fyller servern för funktion till dig där? Jag använder mig av en DDNS för att slippa komma ihåg mitt IP. Typ test.no-ip.org vad är det servern gör med den? Alltså, som inte redan fixas av t.ex No-ip? Är det att den skickas signal varje gång IPet bytas, eller tänker jag galet?

Med vänlig hälsning
A

Permalänk
Skrivet av maniak:

Nej, jag kör inte zfs. Jag kör mdadm raid6 med 6 diskar och dm-crypt på vissa lvm volymer. Är inte rekommenderat att kryptera om du kör zfs på linux.

Har en sån här i min 5,25" slot så får plats med 2 st 3,5" diskar, ena kopplas till e-sata porten som sitter externt. Går även att köra med raidkort.

Ah, så det finns alltså möjlighet att göra 5.25" till 2x3.5" trodde utrymmet gjorde det jobbigt och att folk därför valde 1x2.5 och 1x3.5. 2x3.5 är mkt intressantare

När jag har landat med mina labbar, så kommer jag framförallt att använda den som filserver, för att kunna köra backuper åt släkt via Crashplan. Då mest bilder och viktiga dokument. Alltså inget som behöver komma igång direkt på stubinen om något skulle Krascha, så länge det går att läsa tillbaka. Är RAID något för mig i denna situation, eller är det bättre att försöka smälla i så mkt disk som möjligt och utnyttja hela volymerna, och kanske istället ställa in så att Backuperna ligger på alla diskarna?

Jag vill fortfarande att allt utrymme ska finnas i en stor volym, så man lätt kan hantera det. Men behöver jag använda RAID för det? Jag vill att det ska vara driftsäkert, så jag vill göra rätt. Jag vill kunna få tillbaka infon lätt, oavsett vad som kraschar, om 1 HDD kraschar så köper jag en ny och sätter i, och att de viktiga filerna (Allas backuper) synkas över till den nya disken, allt övrigt ligger endast på ett ställe så att säga (alltså var som helst i den stora volymen, men inte synkat mellan de olika diskarna) Om moderkortet kraschar vill jag kunna återskapa min "storagepool" på ett lätt sätt när jag antingen satt upp en ny server, eller bytt moderkort. Klyddar jag till det, eller går detta att lösa på ett smidigt sätt? Måste jag ha RAID eller är det onödigt om jag inte behöver komma igång ASAP?

Andra får gärna svara också, mer än allmän fråga!!

Tack!
/A

Permalänk
Skrivet av DeeJay1:

Vad jag förstått det så brukar man lösa det genom att använda ESATA-kontakten på baksidan till en extra disk. Man får då alltså totalt 6 SATA-enheter.
http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/5383-n54l-a...

Hej hej jag det går ju att köra Esata porten till intern sata. Men jag skulle nog inte vilja göra det. Då jag har dålig erfarenhet med Esata och stabilitet. Främst om man kommer åt sladden lite när maskinen är igång så kan disken rasa ut ur listan. Och då måste man ju starta om microservern då hp har Hotswap men inte Hotplug. Antar det är samma för Esata porten.

+ 1. Jag har installer på fysiska maskiner idag. Kan jag läsa in dessa direkt till virtuella filer och ladda upp till ESXI? Eller bör man starta om med ren install?

+ 2. Om esxi rasar. Hur gör man får att återhämta informationen som ligger i de virtuella hårddiskarna? Går det att göra på smidigt sätt? Vet att i workstation kan man bara lägga till ny disk sen peka på VMDK filen eller vad dom heter. Fungerar samma teknik i Vmware ESXI?

+ 3. Backup på ESXI maskiner? hur gör man lättast detta? Det duger om den bara kopierar mappen ESXI maskinerna ligger i till en annan hårddisk säg en gång per vecka och skriver över förra backupen. Vill bara skydda mig från diskras.

+ 4. om hela ESXI installen rasar hur gör man en återinstallering utan att förlora data från de virtuella maskinerna?

Om någon har en länk video eller någon info om det vore jag glad.

Har just ringt webhallen lagt order på en N54L och 8GB ram till den. Samt två Intel nätverkskort snart är jag också en stolt ägare av en microserver

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Riktigt nice lösning!
Jag googlade runt lite och hittade lite fler varianter...

OWC Multi-Mount - http://eshop.macsales.com/item/OWC/MM52T35/
Akust 5.25" Bay to 3.5" HDD Adapter / Noise Reducer - http://www.frozencpu.com/products/15856/hdc-93/Akust_525_Bay_...
Noiseblocker NB X-Swing - http://www.frozencpu.com/products/8923/hdc-65/Noiseblocker_NB...

...men dom verkar vara svåra att få tag på :/

Edit: Hittade en säljare på Ebay som verkar skicka till Sverige - http://www.ebay.co.uk/itm/NEXUS-TECHNOLOGY-DoubleTwin-Hard-Dr...

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymsomfan:

Ah, så det finns alltså möjlighet att göra 5.25" till 2x3.5" trodde utrymmet gjorde det jobbigt och att folk därför valde 1x2.5 och 1x3.5. 2x3.5 är mkt intressantare

När jag har landat med mina labbar, så kommer jag framförallt att använda den som filserver, för att kunna köra backuper åt släkt via Crashplan. Då mest bilder och viktiga dokument. Alltså inget som behöver komma igång direkt på stubinen om något skulle Krascha, så länge det går att läsa tillbaka. Är RAID något för mig i denna situation, eller är det bättre att försöka smälla i så mkt disk som möjligt och utnyttja hela volymerna, och kanske istället ställa in så att Backuperna ligger på alla diskarna?

Jag vill fortfarande att allt utrymme ska finnas i en stor volym, så man lätt kan hantera det. Men behöver jag använda RAID för det? Jag vill att det ska vara driftsäkert, så jag vill göra rätt. Jag vill kunna få tillbaka infon lätt, oavsett vad som kraschar, om 1 HDD kraschar så köper jag en ny och sätter i, och att de viktiga filerna (Allas backuper) synkas över till den nya disken, allt övrigt ligger endast på ett ställe så att säga (alltså var som helst i den stora volymen, men inte synkat mellan de olika diskarna) Om moderkortet kraschar vill jag kunna återskapa min "storagepool" på ett lätt sätt när jag antingen satt upp en ny server, eller bytt moderkort. Klyddar jag till det, eller går detta att lösa på ett smidigt sätt? Måste jag ha RAID eller är det onödigt om jag inte behöver komma igång ASAP?

Andra får gärna svara också, mer än allmän fråga!!

Tack!
/A

Antingen lagrar du samma saker på flera diskar eller kör raid. Raid skydder dig mot en eller flera diskras genom paritet, den lagrar delar av filer på fler än en disk, när en disk gått sönder och du stoppar i en ny så återställer den informationen från den trasiga med hjälp av pariteten.

Unraid är också ett alternativ, något flexiblare då du kan köra vilken storlek du vill och utöka det med så många diskar du vill. Det skyddar mot ett diskras, så likvärdigt med raid5 där.

Med raid får du en stor volym automatiskt, kör du inte raid kan du åstadkomma samma sak med LVM, men då får du inget skydd mot diskras och förlorar du en förlorar du allt (eller bara allt på den disken).

Vill du ha någon sorts säkerhet kör du raid, gärna raid6 med 6 diskar. Du kan börja med en raid1 med 2 diskar, sen gå till raid 5 med 3 och fortsätta mot raid6 med 6 diskar. Mdadm gör detta i linux, kör du zfs så kan du inte göra vdevs större (bara utöka poolen med fler vdevs).

Skrivet av Svchost.exe:

Hej hej jag det går ju att köra Esata porten till intern sata. Men jag skulle nog inte vilja göra det. Då jag har dålig erfarenhet med Esata och stabilitet. Främst om man kommer åt sladden lite när maskinen är igång så kan disken rasa ut ur listan. Och då måste man ju starta om microservern då hp har Hotswap men inte Hotplug. Antar det är samma för Esata porten.

+ 1. Jag har installer på fysiska maskiner idag. Kan jag läsa in dessa direkt till virtuella filer och ladda upp till ESXI? Eller bör man starta om med ren install?

+ 2. Om esxi rasar. Hur gör man får att återhämta informationen som ligger i de virtuella hårddiskarna? Går det att göra på smidigt sätt? Vet att i workstation kan man bara lägga till ny disk sen peka på VMDK filen eller vad dom heter. Fungerar samma teknik i Vmware ESXI?

+ 3. Backup på ESXI maskiner? hur gör man lättast detta? Det duger om den bara kopierar mappen ESXI maskinerna ligger i till en annan hårddisk säg en gång per vecka och skriver över förra backupen. Vill bara skydda mig från diskras.

+ 4. om hela ESXI installen rasar hur gör man en återinstallering utan att förlora data från de virtuella maskinerna?

Om någon har en länk video eller någon info om det vore jag glad.

Har just ringt webhallen lagt order på en N54L och 8GB ram till den. Samt två Intel nätverkskort snart är jag också en stolt ägare av en microserver

Disken kommer få en ny path men ska inte vara några problem att lägga in den i raiden igen utan att starta om då den läser metadatat som finns på disken.

1. Undrar du om du kan flytta över en esxi installation?

2. Ja, du skapar en ny vm och pekar på disken i ditt datastore.

3. Veeam. Men du kan alltid köra nån klientmjukvara på de virtuella maskinerna.

4. Du installerar esxi igen, importerar dina datastores, skapar nya maskiner (borde gå att backupa din esxi config så du slipper detta) och väljer rätt vmdk på ditt datastore.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Jag kör i dagsläget mdadm + dm-crypt men har märkt att det dyker upp störningar, t.ex när man ser på film, som jag inbillar mig inte har funnits där förut. Det är därför jag är intresserad av zfs, för att få skydd mot bit rot. dm-crypt + zfs borde kunna ge liknande säkerhet men med en del overhead då man vid en scrub måste gå igenom dm-crypt. Det kanske blir för tungt för min G620.
zfs + dm-crypt + ext4 kanske avlastar lite men då missar man att zfs får hantera filsystemet och zfs + dm-crypt + zfs känns som om det inte ger så mycket.
Ska man våga köra zfs + dm-crypt eller kanske nöja sig med mdadm + dm-crypt men utsätta sig för risken med bit rot? Synd att zfs + ecryptfs inte går att dela ut.
Hur resonerade du?

Varför är det ingen som kör Solaris? Då slipper man ju problemet (fast sitter fast i en proprietär lösning)-

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymsomfan:

Massa tack! Det ska jag grotta ner mig i

Hur funkar det med DDNS, vad fyller servern för funktion till dig där? Jag använder mig av en DDNS för att slippa komma ihåg mitt IP. Typ test.no-ip.org vad är det servern gör med den? Alltså, som inte redan fixas av t.ex No-ip? Är det att den skickas signal varje gång IPet bytas, eller tänker jag galet?

Med vänlig hälsning
A

Ja, precis, jag använder Loopias ddns-tjänst, men det är samma princip. På servern körs en ddns-applikation som går in och uppdaterar ip:t hos Loopia när det ändras.

Permalänk
Skrivet av maniak:

Antingen lagrar du samma saker på flera diskar eller kör raid. Raid skydder dig mot en eller flera diskras genom paritet, den lagrar delar av filer på fler än en disk, när en disk gått sönder och du stoppar i en ny så återställer den informationen från den trasiga med hjälp av pariteten.

Unraid är också ett alternativ, något flexiblare då du kan köra vilken storlek du vill och utöka det med så många diskar du vill. Det skyddar mot ett diskras, så likvärdigt med raid5 där.

Med raid får du en stor volym automatiskt, kör du inte raid kan du åstadkomma samma sak med LVM, men då får du inget skydd mot diskras och förlorar du en förlorar du allt (eller bara allt på den disken).

Vill du ha någon sorts säkerhet kör du raid, gärna raid6 med 6 diskar. Du kan börja med en raid1 med 2 diskar, sen gå till raid 5 med 3 och fortsätta mot raid6 med 6 diskar. Mdadm gör detta i linux, kör du zfs så kan du inte göra vdevs större (bara utöka poolen med fler vdevs).

Disken kommer få en ny path men ska inte vara några problem att lägga in den i raiden igen utan att starta om då den läser metadatat som finns på disken.

1. Undrar du om du kan flytta över en esxi installation?

2. Ja, du skapar en ny vm och pekar på disken i ditt datastore.

3. Veeam. Men du kan alltid köra nån klientmjukvara på de virtuella maskinerna.

4. Du installerar esxi igen, importerar dina datastores, skapar nya maskiner (borde gå att backupa din esxi config så du slipper detta) och väljer rätt vmdk på ditt datastore.

Det jag primärt undrar över för att förtydliga

Säg jag har
Sata 0 ESXI + Smoothwall på den disken
Sata 1 Win Server
Sata 2 VM Backup
Sata 3 Data store1
Sata 4 Data store2

Datastore diskarna tänkte jag då skulle vara kopierade. Så det som finns på datastore1 skall också finnas på datastore2. Hur löser jag det lättast?

Sen fråga två.
Om jag har en fysisk maskin körande windows som jag idag rullar. Kan jag importera det systemet med alla inställningar i vmware. Isåfall hur? Det spar massa tid nämligen istället för att sitta och configurera FTP server Webserver och massa annat.

Slutligen fråga tre.
Om jag har behov för att plocka ut eller lägga in filer på min server. Alltså VDMK filer eller liknande. Finns det något sätt att göra det via FTP eller liknande? Vore ju trevligt om man kunde logga in och få tillgång till hela filsystemet via en ftp klient. Primära tanken med det är att om jag uppgraderar framöver så skulle jag vilja kunna flytta server operativet smidigt. Även slänga upp dubbla burkar med det på två olika platser vet att vmware skall stödja det. Men vet inte hur.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Sen fråga två.
Om jag har en fysisk maskin körande windows som jag idag rullar. Kan jag importera det systemet med alla inställningar i vmware. Isåfall hur? Det spar massa tid nämligen istället för att sitta och configurera FTP server Webserver och massa annat.

VMware vCenter Converter, är gratis.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Hejsan,
"Råkade" köpa N54an på dustin när jag såg priset :-).
Har redan en server med Win 2012, en massa disk & minne, drive bender, hyper-v, minecraft server, plex server osv osv men tänkte att det kunde vara kul se om det gick få till N54an med samma typ av funktioner som windows servern fast med xpenology som OS.

Det jag tänkte testa är
- Fungerar det med xpenology .
Jomenvisst, det fungerar bra hittills iaf.

- 1 systemdisk i 5 1/4" platsen
xpenology verkar kräva 1 st USB sticka för boot och en disk för system, paket mm
Funkar ju bra - check.

- Min 8 diskplatser för storage
Kan det fungera att aktivera port mulitiplier på esata porten, konfa ahci eller raid och koppla på en Stardom MB561US-4SB-1?

- Storage pool typ Drive bender/Stablebits ed.
Får kanske duga med SHR för ZFS verkar inte fungera så bra på linux finns det nått annat alternativ för xpenology?

- Plex server (4 samtidiga klienter)
Plex finns ju som paket måste kolla om det går att uppgradera till senaste versionen, nån som vet?
Hur många klienter kan servern klara av(beroende av "transcodeing"/"direkt play")?
Nån som testat transcodeing av 1080p?

- Minecraft server (ett måste för kidsen där hemma)
Verkar finnas 3dje parts paket för detta, nån som testat?

- Mail server, Backup, File shares, Logitech Media Server(för Squeezboxen), Download Manager
Finns som officiella paket.

- Virtualisering
Haha, lycka till.
Nån som vet om det går att trycka in KVM, virtualbox eller nått?

- Synka bilder från mobilerna
Hittat ett paket för bt sync.

- Cloud backup/off site backup
Hittat ett paket för CrachPlan(som jag abonnerar på).

- Open VPN klient
Läst nånstans att det skall gå att få igång.

- CMS, Forum, SVN
Finns som officiella paket.

- Säkerhet
Måste läsa på om DSMen.

Tror det var allt.

Har kolla på de flesta grejorna och det verkar inte helt omöjligt utom kanske virtualiseringsbiten men den är inte nödvändig.

Går det genomföra?

Permalänk
Skrivet av tomle:

VMware vCenter Converter, är gratis.

Underbart mannen! Laddat ner. Skall bli riktigt skoj när allt fungerar korrekt. Tyvärr får jag vänta tills imorgon för att webhallen ska få in alla delar. Men jag hoppas allt kommer gå smärtfritt. Försökt läsa om allt och frågat om allt jag tänkt på än så länge. Hoppas jag kan posta lite mer frågor framöver om jag dyker på några frågetäcken. Så ni inte tycker jag är tjatig hehe

Udda bugg jag råka ut för med min laptop som lab server för ESXI. När jag skall gå in och administrera en virtuell i VMware vSphere Client så får jag upp
"vmrc console has disconnected... Reconnecting" Det hjälper inte att öppna i eget fönster. Bägge maskinerna fick en format bara för att se vad som strula. Orsaken kan jag inte säga exakt. Heller tyvärr ej något bra sätt att avhjälpa det då det verkar som den använder sig av internet explorer för att administera remote desktop.

Edit2 Hittade en workaround för VMRC Console has disconnected som faktiskt var händig för mig. I vmware workstation 9.0.2 som jag har installerat på min stationära dator finns det en meny under File som heter Connect to server. Provade att putta in ESXI detaljerna där. Och den svalde faktiskt det. Så problemet är inte löst. Men det är avhjälpt. Hoppas inga fler såna här problem kommer i framtiden. Tappar man Remote desktop så är jag iaf lost.

Lite träligt att administera saker som Switchar och liknande i VMware vSphere Client och sedan remote desktop i VMware Workstation 9.0.2. Men får väll bli så. När allt väl rullar så hoppas jag att slippa gå in där så ofta.

Defragmentera Vmware esxi maskiner? Behöver man det? Görs det på esxi host? Eller ska de göras av respektive os? Någon som har insikt i detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om någon är sugen så har ja hittat den lite billigare
http://www.proshop.se/Server/HP-ProLiant-MicroServer-Turion-I...

såg att dom har ändrat priset nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av addebest:

om någon är sugen så har ja hittat den lite billigare
http://www.proshop.se/Server/HP-ProLiant-MicroServer-Turion-I...

Fan vad duktig du är, du och den andra killen på sidan 2 då som hittat denna!
(Samt alla som kollat på prisjakt)

Men visst hatten av

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Svchost.exe:

Defragmentera Vmware esxi maskiner?

Är man lite navelpetig bör man skapa nya virtuella maskiner/diskar med "thick provisioning", då behöver du bara bekymra dig om filsystemen på de virtuella maskinerna och inte på själva vmfs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Jag kör i dagsläget mdadm + dm-crypt men har märkt att det dyker upp störningar, t.ex när man ser på film, som jag inbillar mig inte har funnits där förut. Det är därför jag är intresserad av zfs, för att få skydd mot bit rot. dm-crypt + zfs borde kunna ge liknande säkerhet men med en del overhead då man vid en scrub måste gå igenom dm-crypt. Det kanske blir för tungt för min G620.
zfs + dm-crypt + ext4 kanske avlastar lite men då missar man att zfs får hantera filsystemet och zfs + dm-crypt + zfs känns som om det inte ger så mycket.
Ska man våga köra zfs + dm-crypt eller kanske nöja sig med mdadm + dm-crypt men utsätta sig för risken med bit rot? Synd att zfs + ecryptfs inte går att dela ut.
Hur resonerade du?

Varför är det ingen som kör Solaris? Då slipper man ju problemet (fast sitter fast i en proprietär lösning)-

I 3.10 kerneln så har xfs experimentiellt stöd för checksums så det är inte alltför långt bort där. Jag kör själv mdadm och dm-crypt, är inte särskilt rädd för bitrot då chansen ändå är rätt låg.

Klart man kan köra solaris, men endast oracles officiella version som stödjer kryptering där, vilket man antagligen inte vill köra. Sen finns det inte stöd för virtualisering heller, illumos har portat kvm men den stödjer endast nyare intel-processorer. Smartos eller Omnios hade jag planerat att köra men sen visade det sig att kvm-porten inte fungerar på microservern.

Skrivet av Svchost.exe:

Säg jag har
Sata 0 ESXI + Smoothwall på den disken
Sata 1 Win Server
Sata 2 VM Backup
Sata 3 Data store1
Sata 4 Data store2

Datastore diskarna tänkte jag då skulle vara kopierade. Så det som finns på datastore1 skall också finnas på datastore2. Hur löser jag det lättast?

Sen fråga två.

Slutligen fråga tre.
Om jag har behov för att plocka ut eller lägga in filer på min server. Alltså VDMK filer eller liknande. Finns det något sätt att göra det via FTP eller liknande? Vore ju trevligt om man kunde logga in och få tillgång till hela filsystemet via en ftp klient. Primära tanken med det är att om jag uppgraderar framöver så skulle jag vilja kunna flytta server operativet smidigt. Även slänga upp dubbla burkar med det på två olika platser vet att vmware skall stödja det. Men vet inte hur.

Ska du köra esxi med någon sorts skydd mot diskras så är min rekommendation att köra raid med antingen ett raidkort eller det inbyggda.

Du kan plocka ut vmdk filer med mgmt verktyget. Klustring stöds endast i betalversionen och kräver ett delat storage, tex ett SAN samt delad lager2 (suck, ge mig hypervisors som klarar bgp ). IMO är klustringen inte redundans på något annat sätt en failover för en burk i racket bredvid, ska aldrig användas för site-redundans.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Är man lite navelpetig bör man skapa nya virtuella maskiner/diskar med "thick provisioning", då behöver du bara bekymra dig om filsystemen på de virtuella maskinerna och inte på själva vmfs.

Nytt problem jag stött på. Installerat hela maskinen med ESXI 5.5.0 och tog ett par diskar som har NTFS partitioner på sig. Tänkte köra dessa som data store diskar. Och formatera dom givetvis. Men jag får inte vmware ESXI att faktiskt formatera diskarna. Den failar bara med ett udda meddelande. Någon som kan hjälpa mig med detta? Verkar ju tvärskumt att den ska fallera så där.

Den ser disken. Den ser att det är data på disken. Den går igenom guiden. Men den formaterar inte disken. Liksom why?
Configuration > Storage > add storage är där jag försöker lägga till den.

Call "HostStorageSystem.ComputeDiskPartitionInfo" for object "storageSystem" on ESXi "192.168.1.62" failed.

Google hittade än en gång en lösning. Men VAFAN är det för bakåfram tänk. Om jag vill ta en 500GB disk. Skapa en data share så klickar jag på add storage fyller i all info bland annat VMFS5 och klickar done. FAIL. Om jag gör exakt samma sak fast väljer VMFS3 istället så går det bra. Sen klickar jag på disken och konverterar den till VMFS5 så går det bra. Alltså är det bara jag som hittar dessa buggar? Känns lite si så så. Tur att största interna disken kommer vara en WD Ears 1.5TB disk.

Jag kommer köra managment nätverket på lan så behöver inte oroa mig. Men firewallen blockerar min smoothwall install. Vilket gör det ganska obrukbart. Hur tar man död på ESXI firewallen permanent? Behöver den inte då allt kommer ligga bakom min smoothwall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte en HP N54L och moderkortet saknar ljudkort, om jag slänger i ett nvidia gt 610 och kopplar in den till en TV via HDMI kommer jag då får både bild och ljud på tvn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amerald:

Köpte en HP N54L och moderkortet saknar ljudkort, om jag slänger i ett nvidia gt 610 och kopplar in den till en TV via HDMI kommer jag då får både bild och ljud på tvn?

Det kommer inte att funka, då du inte har en audio source/ljudkort som skickar signalerna genom HDMI på grafikkortet till tv:en.

Permalänk
Skrivet av Amerald:

Köp Ati radeon så får du ljud om du väljer rätt kort. Men nvidia tror jag inte stödjer ljud över hdmi. Eller så använder du bara ett usb ljudkort?

Vill passa på att tacka alla varmast för er hjälp! Börjar förstå lite av grunderna. är de något jag kan hjälpa er med så hojta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amerald:

Skrivet av crash:

Det kommer inte att funka, då du inte har en audio source/ljudkort som skickar signalerna genom HDMI på grafikkortet till tv:en.

Skrivet av Svchost.exe:

Köp Ati radeon så får du ljud om du väljer rätt kort. Men nvidia tror jag inte stödjer ljud över hdmi. Eller så använder du bara ett usb ljudkort?

Vill passa på att tacka alla varmast för er hjälp! Börjar förstå lite av grunderna. är de något jag kan hjälpa er med så hojta.

Skickades från m.sweclockers.com

Snick snack!

Det kommer att fungera alldeles utmärkt med ett nvidiakort. I princip alla nya grafikkort med HDMI har ljudkretsar som presenteras för operativsystemet.
Skulle rekommendera nvidia om det är linux som gäller, betydligt bättre stöd för hårdvaruaccelerering och ljuduppspelning (när det gäller film).

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite...

Jag är ute efter en Nas server där jag främst kan streama film via programmet PLEX till tv, ipad och dator.
Jag har läst runt massor och de verkar som att HP Microserver N54L verkar vara ett bra allternativ, eller?

Och som jag verkar ha förstått de rätt så kommer den utan operativsystem så jag kan välja mellan nas4free, Ubuntu, DSM osv...
Jag har testat DSM och de som står i tråden så är det möjligt för mig att installera DSM på N54L och använda de som om jag hade en original Nas från Synology?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardv..._amd_neo_n54l/
http://www.dustinhome.se/product/501...0665124_130927

Är detta exakt samma Nas eller är det nån skillnad? Vad betyder "2G/250GB"? Kan jag sätta in tex 3Tb Sata diskar i den eller har den bara 250Gb minne? Jag är en riktig nybörjare på detta så ha lite förståelse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 91renner:

Lånar tråden lite...

Jag är ute efter en Nas server där jag främst kan streama film via programmet PLEX till tv, ipad och dator.
Jag har läst runt massor och de verkar som att HP Microserver N54L verkar vara ett bra allternativ, eller?

Och som jag verkar ha förstått de rätt så kommer den utan operativsystem så jag kan välja mellan nas4free, Ubuntu, DSM osv...
Jag har testat DSM och de som står i tråden så är det möjligt för mig att installera DSM på N54L och använda de som om jag hade en original Nas från Synology?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardv..._amd_neo_n54l/
http://www.dustinhome.se/product/501...0665124_130927

Är detta exakt samma Nas eller är det nån skillnad? Vad betyder "2G/250GB"? Kan jag sätta in tex 3Tb Sata diskar i den eller har den bara 250Gb minne? Jag är en riktig nybörjare på detta så ha lite förståelse!

Det verkar finnas två typer av grundkonfig för N54L: en som kommer med 2 GB RAM + 250 GB HDD och en som kommer med 4 GB RAM + optisk läsare (men utan HDD tror jag). Den med 2 GB RAM är billigare.
Länkarna fungerar inte så jag kan inte kolla vad det är du hittat, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Det verkar finnas två typer av grundkonfig för N54L: en som kommer med 2 GB RAM + 250 GB HDD och en som kommer med 4 GB RAM + optisk läsare (men utan HDD tror jag). Den med 2 GB RAM är billigare.
Länkarna fungerar inte så jag kan inte kolla vad det är du hittat, tyvärr.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/176153-hp_proliant_mi...

http://www.dustinhome.se/product/5010665124/hp-proliant-n54l-...

Då gissar jag på att webhallens är utan hdd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 91renner:

Då gissar jag på att webhallens är utan hdd?

Kollar man spec på de länkarna så har båda 2GB RAM samt 250GB HDD - så det är samma maskin.
Priserna verkar variera rätt kraftigt.. jag sitter och "väntar" på liknande erbjudande som för ett tag sedan då den såldes för en tusenlapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobus:

Kollar man spec på de länkarna så har båda 2GB RAM samt 250GB HDD - så det är samma maskin.
Priserna verkar variera rätt kraftigt.. jag sitter och "väntar" på liknande erbjudande som för ett tag sedan då den såldes för en tusenlapp.

Okej tack! Men är de säkert att de erbjudandet kommer igen då?? Man vill ju inte vänta i all evighet..

Permalänk
Medlem

Det står att 3 av 4 HDD-platser är lediga i Webhallens variant, så jag tror du hittat samma maskin hos Dustin och Webhallen. Eventuellt vill du ha mer RAM (officielt max 8 GB, men det verkar fungera med 2x8 = 16 GB) också. Här finns bra info att läsa: http://n40l.wikia.com/wiki/HP_MicroServer_N40L_Wiki

Jag ska försöka sätta upp min i helgen. N54L är min första hemmaserver/NAS så jag får se om jag får till något vettigt Tänkte till en början använda den för backup av en Mac och två Windows-maskiner, samt lite fillagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Det står att 3 av 4 HDD-platser är lediga i Webhallens variant, så jag tror du hittat samma maskin hos Dustin och Webhallen. Eventuellt vill du ha mer RAM (officielt max 8 GB, men det verkar fungera med 2x8 = 16 GB) också. Här finns bra info att läsa: http://n40l.wikia.com/wiki/HP_MicroServer_N40L_Wiki

Jag ska försöka sätta upp min i helgen. N54L är min första hemmaserver/NAS så jag får se om jag får till något vettigt Tänkte till en början använda den för backup av en Mac och två Windows-maskiner, samt lite fillagring.

Okej tack, då blir det nog ett köp av webhallens som är några hundra billigare:) men tror du att man behöver mer RAM om jag typ bara ska streama via plex osv?