Permalänk

Någon som har tur med ESXI på denna hört att det också skall vara helt gratis med ESXI för single cpu system stämmer detta?

Lyckades iallafall få en ESXI licens som jag provade lite snabbt på en laptop och det verkar smidigt. Dock är jag osäker på hur man lättast sätter upp router mjukvara smoothwall inom ESXI. Men det löser sig säkert. Hade tänkt börja med att köpa ett par såna här N54L maskiner och se vad dom kan göra standard innan jag uppgraderar dom. Hoppas att ESXI rullar bra på dessa.

Som jag förstår så fungerar ESXI endast på dessa servrar om man kör diskarna i IDE läge. Altså emulerad ide. SATA läget fungerar inte enligt rykten? Några tips på varför?

Jag får bita i sura äpplet och köpa dyrare tror jag eftersom jag missa driven. Men Proshop kommer nog bli glada när dom får in ordern. Någon som vet hur det är med RMA till dom? Hur till vida det kostar? Är ju denmark ändå.

Om man kör säg Smoothwall Freenas samt WinServer på en EXSI box med stor lagring. Hur är det med ip eftersom smoothwall står för DHCP servern. Vad händer från en kallstart av maskinen? Hur hanterar den avsaknaden av DHCP kommer man komma åt admin gräns snittet i ESXI då? Kan man sätta en maskin att autostarta med fysiska boxen? Och sedan dra igång de andra manuellt efter behov? Det skulle ju isåfall vara trevligt.

Är väldigt färsk till ESXI endast tittat på det i en vecka typ. Men har kört workstation på min stationär dator länge. Men inte just Vsphere och ESXI.

Primära är väll... kommer det förbli gratis med ESXI? Så man inte sätter upp bra system sen börjar de kosta pengar.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Vila i frid

Svchost.exe, esxi är gratis upp till 32 GB internminne. N54L körs i AHCI med vmware-imagen från HP - som tankas från vmware.com. Garantiärenden tar du direkt med HP. Det är lämpligt att ställa in statisk IP för esxi-hosten. Du anger själv in vilka virtuella kärror som skall autostartas.

Så snart du startat esxi-kärran och lekt omring lite skingras de flesta av dina funderingar.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Svchost.exe, esxi är gratis upp till 32 GB internminne. N54L körs i AHCI med vmware-imagen från HP - som tankas från vmware.com. Garantiärenden tar du direkt med HP. Det är lämpligt att ställa in statisk IP för esxi-hosten. Du anger själv in vilka virtuella kärror som skall autostartas.

Så snart du startat esxi-kärran och lekt omring lite skingras de flesta av dina funderingar.

Låter underbart behöver bara få loss lite slantar sen ska de köpas ett par microservers. Tror allt kommer bli bra. Google svarade på ett antal frågor. Youtube gav svar på ett par andra.

Dock kvarstår en.

Säg att jag har esxi installerat och kör på en 92gb ssd. Sen vill jag att Windows ska ha direkt kontakt med de fysiska diskarna som sitter i sata slottarna. Har gör jag då? Jag vill inte nyttja vdk filer utan direkt rak kontakt. Går det att göra? Isåfall hur?

Via usb vaggor verkar de gå att göra. Men jag vill gärna att Windows skall kunna stänga ner diskar efter behov.

Fördröjd auto start och sen fast ip på esxi boxen verkar vara lösningen på smootwall vm. Verkade finnas auto start för vm när en maskin går igång. Läste om det på Google lite.

Hoppas verkligen på att få tassarna på iaf en n54l och leka med. Kanske får in hela nätverket där med lite tur. Sen hoppas jag att mina maskiner jag har idag hittar ett bra hem. dom kommer ändå inte vara kvar i drift när Vsphere samt esxi rullar.

Nic. Nätverk. Vad renommeras där som esxi leker bra med. Vill ha antingen två single port eller ett Dual för n54l burken.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Svchost: här hittar du en lista på fungerande nätverkskort http://n40l.wikia.com/wiki/Network_Interface_Cards_(NICs)

Intel-kortet sist i listan kostar runt 250kr från Dustin (single port).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ja ha ja. då är det bara installera om med HP versionen då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Njae, egentligen inte. Med HPs version får man lite bättre koll på hårdvaran:

http://vmwire.com/2012/03/18/creating-a-better-vsphere-5-esxi...

Hmm.. installerade HP varianten men det blev ingen skillnad :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Någon som har tur med ESXI på denna hört att det också skall vara helt gratis med ESXI för single cpu system stämmer detta?

Lyckades iallafall få en ESXI licens som jag provade lite snabbt på en laptop och det verkar smidigt. Dock är jag osäker på hur man lättast sätter upp router mjukvara smoothwall inom ESXI. Men det löser sig säkert. Hade tänkt börja med att köpa ett par såna här N54L maskiner och se vad dom kan göra standard innan jag uppgraderar dom. Hoppas att ESXI rullar bra på dessa.

Som jag förstår så fungerar ESXI endast på dessa servrar om man kör diskarna i IDE läge. Altså emulerad ide. SATA läget fungerar inte enligt rykten? Några tips på varför?

Jag får bita i sura äpplet och köpa dyrare tror jag eftersom jag missa driven. Men Proshop kommer nog bli glada när dom får in ordern. Någon som vet hur det är med RMA till dom? Hur till vida det kostar? Är ju denmark ändå.

Om man kör säg Smoothwall Freenas samt WinServer på en EXSI box med stor lagring. Hur är det med ip eftersom smoothwall står för DHCP servern. Vad händer från en kallstart av maskinen? Hur hanterar den avsaknaden av DHCP kommer man komma åt admin gräns snittet i ESXI då? Kan man sätta en maskin att autostarta med fysiska boxen? Och sedan dra igång de andra manuellt efter behov? Det skulle ju isåfall vara trevligt.

Är väldigt färsk till ESXI endast tittat på det i en vecka typ. Men har kört workstation på min stationär dator länge. Men inte just Vsphere och ESXI.

Primära är väll... kommer det förbli gratis med ESXI? Så man inte sätter upp bra system sen börjar de kosta pengar.

Ska du köra esxi så är freenas ingen bra idé då du inte kan ge diskarna direkt till freenas. Kör inbyggd raid eller köpt ett raidkort istället.

Eller så kör du linux och virtualiserar med kvm. Esxi är knappast ett måste.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Tänkte väll mer ha freenas som en dump enhet för att dumpa filer på när man återställer diskar och laptops åt bekanta. Då detta egentligen inte behöver speglas. Men det går ju självklart att göra i ESXI också att spegla infon. Bara att skapa två VDMK filer eller vad dom heter. Och sedan lägga dom på två separata diskar.

Anledningen till jag vill köra det via Freenas istället för direkt på windows. Är av den anledningen att om det ligger nå virus eller skit i filerna som man laddar över. Så är det mycket svårare att infektera en linux burk genom att ladda upp en driva dokument mappar som innehåller lite blandat material.

Idag nyttjar jag en Netgear Readynas Duo V2 för dump lagring. Men målet är ju att få ner antalet enheter för att få bättre elförbrukning. Tycker mitt nätverk kostar mycket att driva. Får rätt saftiga elräkningar. Så kan jag få ner det på en eller två microservers så är jag mer än nöjd.

ESXI install på usb minne kommer jag garanterat göra. Men frågan är där hur stor? Antar google kan bidra med det svaret. Men har ett Sandisk Countour 4GB minne liggande som jag tänkte eventuellt pröva med.

Gällande PCI-e nätverkskort så tänkte jag köpa två stycken. Men måste hitta något på något ställe som inte är dustin. För dustin vill inte ha mig som kund längre. Samma sak med ram så skall jag installera 8GB ramminne i maskinen.

Eftersom man kan ansluta diskar via USB och även skrivare samt andra saker. Så gör det livet mycket lättare. Och för mig mycket simplare. Så jag kommer antagligen fylla en HP N54L full med diskar. Sen köra fyra lagringsdiskar som jag ansluter till windows boxen via usb interfacet. Som bara kör nätverks lagring. Då får man rimlig hastighet på det sättet. Och maskinen drar ju med lätthet runt allt det jag vill göra.

Det jag prioriterar högst är att ha ett system jag kan lita på att det fungerat igår. Idag och även kommer fungera imorgon. Där av brukar jag ta någon hybrid lösning inte full företagslösning. Inte full hemma lösning. Utan någonstans där emellan.

Skulle ju kunna köra med en vanlig netgear router eller något. Men Varför? Jag kan ju idag smoothwall och m0n0wall. Jag skulle kunna rulla vidare på mitt readynas. Men varför när jag kan köra Freenas på samma maskin? Och samma sak skulle jag kunna rulla kvar min win xp maskin. Men det skulle man ju också kunna rulla via ESXI. Så kombinerar man allt på ett smart sätt så tror jag alla gånger det kommer fungera utmärkt

Visa signatur

Permalänk

Tittat lite på delar. Hittade ram och NIC. Vad tror ni om detta för ESXI bruk? Några eventuella problem. Nätverketkortet är med intel chips. Så det skall ju fungera. Ramet är REG ECC som jag förstår det skall vara..

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/183047-kingston_4gb_1...

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/116813-intel_gigabit_...

Tänkte köpa mig 8GB ramminne. 2st 4GB stickor. Samt två stycken såna där nätverk om det fungerar med ESXI bra. Vill gärna höra er input innan jag lägger ordern. Det skall förlja med brackets som jag förstår för low profile för dessa nätverkskort.

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Minnena till N54L skall INTE vara "registered" utan unbuffered. http://en.wikipedia.org/wiki/Registered_memory

Altinativ1:
Kingston ValueRAM 4GB DDR3 1333MHz Non-ECC CL9 DIMM (KVR1333D3N9/4G)
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/129267-kingston_value...

Antinativ2:
Kingston 4GB 1333MHZ DDR3 ECC CL9 (KVR1333D3E9S/4G)
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/183047-kingston_4gb_1...
Minnestyp DIMM DDR3 ECC
Minnesstorlek 4 GB
Antal minnesmoduler 1 st
Minneshastighet 1333 MHz
CAS-latency 9 CL
ECC Ja

Altinativ3:
Kingston 4GB DDR3 PC10600 1333MHz (ECC / HP)
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/132096-kingston_4gb_d...
Teknik:DDR3 SDRAM
Formfaktor:DIMM 240-pin
Minneshastighet:1333 MHz ( PC3-10600 )
Data Integrity Check:ECC
Egenskaper:Ej buffrad

Två och tre ser ganska lika ut på spec. Förutom att den ena heter HP. Vad skiljer? Frågar eftersom jag vill göra rätt direkt.

Vilken av dessa tror nu på? Så det skall vara Non REG men ECC? Eller skall det vara Non ECC - Non REG? Hittar väldigt luddigt med info vad exakt det skall vara på diverse forum på nätet.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Bara att köra Kingstons minneskonfigurator så får du reda på exakt rätt modell, inte luddigt alls.

http://www.dustin.se/page/506/kingston-konfigurator/

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Bara att köra Kingstons minneskonfigurator så får du reda på exakt rätt modell, inte luddigt alls.

http://www.dustin.se/page/506/kingston-konfigurator/

Oh tackar och bockar... Verkar som de hp minnena jag länkade till var med. Och för 549kr så kan jag köpa ett par. Det var inte lika hiskligt som vissa andra system som man måste lägga hua 3500+kr på en 4gb minnesmodul. 549kr på webhallen för hp modulen och den skall vara kompatibel enligt länken där. Så det är ju bra.

Några bra tips vart man kollar liknande sak med Vmware ESXI och nätverkskort för N54L burken?
Sneglar på detta för 259kr också. Vill ha två nätverkskort iaf i maskinen. Och det verkar följa med bracket för att montera.

Intel Gigabit CT Desktop Adapter (EXPI9301CT)
www.webhallen.com/se-sv/hardvara/116813-intel_gigabit_ct_desk...
Specifikationer:
• Formfaktor - Instickskort - låg
• Gränssnittstyp (buss) - PCI Express x1
• Version av PCI-specifikation - PCIe 1.1
• Typ av kablage - Ethernet 10Base-T, Ethernet 100Base-TX, Ethernet 1000Base-T
• Datalänkprotokoll - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet
• Dataöverföringshastighet - 1000 Mbps
• Funktioner - Intel I/O Acceleration Technology (I/OAT), Virtual Machine Device Queues (VMDq)
• Kompatibla kortplatser - 1 x PCI Express x1
• Compatible with Windows 7 - Programvara och enheter med "Compatible with Windows 7" logotypen har Microsoft försäkran att dessa produkter har klarat tester för kompatibilitet och tillförlitlighet med 32-bitars och 64-bitars Windows 7.
• Standarder som följs - RoHS
• Förpackningstyp - Bulk
• Kringutrustning/gränssnittsenheter - PCIe-uttag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är jag väldigt förvirrad här. Jag har lyckats flasha BIOS och skall nu välja OS för min server. I första hand skall den användas som backup-maskin för bilder och dokument (idag ca 700 GB på en W7-maskin och 300 GB på en iMac) och i andra hand som Plex-server. Jag vill också kunna komma åt den utifrån med FTP.

Frågan är nu vad man skall ha för OS?

• WHS2011: Inga konstigheter, inget stöd för t.ex. ZFS.

• Synology DSM: Lär fungera bra, stöd för RAID5 och Synology Hybrid Raid som ger större diskutrymme om man använder diskar av olika storlekar men relativt okänt (speciellt Hybrid Raid).

• NAS4Free: Stabilt, bra stöd för ZFS och Plex-server. Med ZFS måste jag dock köpa 4-5 diskar på en gång för att bygga en ZFS-array, det går inte att bygga ut en array med fler diskar i efterhand utan att börja om från början. Jag kan köpa mindre diskar och byta ut dem efter hand men minsta disken bestämmer alltid, ev ledigt utrymme på större diskar är ej tillgängligt.

• Ubuntu: Stabilt, bra stöd för ZFS och Plex men samma nackdel som NAS4Free.

• Debian: Förmodligen det mest mångsidiga men behöver jag det? Samma nackdel som ovan.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Altinativ1:
Kingston ValueRAM 4GB DDR3 1333MHz Non-ECC CL9 DIMM (KVR1333D3N9/4G)
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/129267-kingston_value...

Jag fick tag på dessa minnen på Elgiganten i Kungenskurva, dom hade några kvar på data avdelningen, men säljaren sa även att det fanns fler på lagret, dom kosta 249kr st! Kollade snabbt på prisjakt och insåg att det var bra pris, så jag köpte 4st direkt, 2st i reserv eller kanske till en ny server senare!

Har nu varit och köpt ett usb minne och 3Tb diskar till min så ikväll ska den igång!

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nu är jag väldigt förvirrad här. Jag har lyckats flasha BIOS och skall nu välja OS för min server. I första hand skall den användas som backup-maskin för bilder och dokument (idag ca 700 GB på en W7-maskin och 300 GB på en iMac) och i andra hand som Plex-server. Jag vill också kunna komma åt den utifrån med FTP.

• Synology DSM: Lär fungera bra, stöd för RAID5 och Synology Hybrid Raid som ger större diskutrymme om man använder diskar av olika storlekar men relativt okänt (speciellt Hybrid Raid).

• NAS4Free: Stabilt, bra stöd för ZFS och Plex-server. Med ZFS måste jag dock köpa 4-5 diskar på en gång för att bygga en ZFS-array, det går inte att bygga ut en array med fler diskar i efterhand utan att börja om från början. Jag kan köpa mindre diskar och byta ut dem efter hand men minsta disken bestämmer alltid, ev ledigt utrymme på större diskar är ej tillgängligt.

• Debian: Förmodligen det mest mångsidiga men behöver jag det? Samma nackdel som ovan.

Whs på en mindre ssd och 3st 3tb i raid5 på moderkortet? Hade valt bort distro's av typ freenas, synology för att dom är väl ganska begränsade i funktionalitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av malte:

Whs på en mindre ssd och 3st 3tb i raid5 på moderkortet? Hade valt bort distro's av typ freenas, synology för att dom är väl ganska begränsade i funktionalitet?

N54L stöder inte HW Raid 5 utan ett instickskort för en massa pistolas, betydligt fler än jag gav för maskinen. WHS är ju ganska begränsat jämfört med de företagsvarianterna och jag har inte behov av Active Directory, Domain Controller osv utan behöver en stabil mjukvara som tuffar och går. Det finns dessutom en hel del plugins till både Nas4Free och Synology. Enligt Synology DMS-tråden här på forumet fungerar det riktigt bra, det jag är fundersam kring är främst deras RAID-implementation och hur lätt det är att återskapa efter en krasch.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av zarkov:

N54L stöder inte HW Raid 5 utan ett instickskort för en massa pistolas, betydligt fler än jag gav för maskinen. WHS är ju ganska begränsat jämfört med de företagsvarianterna och jag har inte behov av Active Directory, Domain Controller osv utan behöver en stabil mjukvara som tuffar och går. Det finns dessutom en hel del plugins till både Nas4Free och Synology. Enligt Synology DMS-tråden här på forumet fungerar det riktigt bra, det jag är fundersam kring är främst deras RAID-implementation och hur lätt det är att återskapa efter en krasch.

Windows 2012 Server kan inte vara nått då? Om du har tillgång till det, eller kan få tillgång till det på nått sätt. Storagespaces borde väl fungera bra?
Då kan du dessutom skaffa någon VM också om du har lust..

/A

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Linux med mdadm istället för zfs då? Då kan du börja med få diskar och utöka raiden.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Snusfri

Det är ju nästan lite så man blir småsugen på en sån här maskin från proshop fast det är en amd
Tänket isf använda den för lagring av 1080p filmer, tv-serier samt bilder och dela ut dessa till min HTPC.

Har några diskar 2+2+3TB i min WS som jag tänkte flytta över isf, skulle dom fungera direkt i tex FreeNAS eller tappar jag allt material då?

Skulle det vara bättre att köra in tex 2012 Storage Server?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

FreeNAS 8.0.1-RC1 och högre skall kunna mounta NTFS-diskar. Länk

Citat:

FreeNAS® supports the import of disks that have been formatted with UFS, NTFS, MSDOS, or EXT2.

NAS4Free rekommenderar dock inte att man använder NTFS-diskar annat än för läsning (ej read/write).

Citat:

Q: Can I use an NTFS, FAT, or EXT formatted drive with NAS4Free?
A: Yes you can, but there are limits:

FAT, NTFS and EXT2/3 can be used to transfer bulk data to a UFS formatted drive ONLY.
FAT, NTFS and EXT2/3 should be used in read-only mode, not read/write.

UFS is the native NAS4Free file system, it is robust, stable and we recommend you use it. You can use other file systems in read/write mode, but this is not recommended.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymsomfan:

Någon som kör VPN server på någon guest i ESXi? Vad rekommenderas när man sätter upp en VPN server, ska den vara på nått speciellt OS?
Någon speciell säkerhet? PPTP ska inte vara så säkert har jag hört, är det bäst att köra OpenVPN, eller ska jag lägga till VPN tjänsten på min befintliga Server 2012 guest? Vad är det säkraste alternativet?

/A

Nu kör inte jag ESXi, utan XenServer, men jag kör OpenVPN Access Server, alltså den kommersiella varianten av OpenVPN, i en CentOS-vm. Fördelen med Access Server är att man får ett smidigt webbinterface och enkel administration. Kostar egentligen pengar, men det ingår två användarlicenser utan kostnad, så för hemmabehov funkar det ju så länge man inte är fler än två personer.

Permalänk
Skrivet av miklon:

Nu kör inte jag ESXi, utan XenServer, men jag kör OpenVPN Access Server, alltså den kommersiella varianten av OpenVPN, i en CentOS-vm. Fördelen med Access Server är att man får ett smidigt webbinterface och enkel administration. Kostar egentligen pengar, men det ingår två användarlicenser utan kostnad, så för hemmabehov funkar det ju så länge man inte är fler än två personer.

Låter ju väldigt intressant, kan dock rent för lite om detta :/ OpenVPN Access Server är det bara ett program som kan installeras på vilket OS som helst?
Eller är det att föredra att ha det på något speciellt OS? CentOS, vad är det? :S Har du den VM:en enbart som VPN server?

Tack för tipset!

/A

Permalänk
Medlem

Jag tänker köra Debian med ZFS on Linux på min. Har börjat labba lite med det och skapat ett datastore. Blir dock inte klok på krypteringen. Enligt länken nedan så ska man inte köra luks tillsammans med ZFS, han rekommenderar ecryptfs.
Förstår dock inte exakt hur han menar att man ska kryptera disken:

zpool create -m none -o ashift=12 storage raidz scsi-SATA_SAMSUNG_HD154UI scsi-SATA_SAMSUNG_HD154UI scsi-SATA_SAMSUNG_HD154UI zfs set atime=off storage zfs set dedup=off storage zfs set compress=lz4 storage zfs set mountpoint=/mnt storage mount -t ecryptfs /mnt /mnt

Sen kopierar jag dit lite filer men efter en omstart så kan jag läsa filerna utan att mounta /mnt med ecryptfs, det verkar alltså inte som om att krypteringen funkar.

Fast sen körde jag mount -t ecryptfs /mnt /storage och nu dyker det upp filer i /mnt när jag kopierar dem till /storage. Dock så har alla filer som jag hade i /mnt försvunnit?
zfs get all rapporterar dock fortfarande att de tar plats.

https://pthree.org/2012/08/21/encrypted-zfs-filesystems-on-li...

Edit: Installerar Debian via PXE boot mha remote management card, riktigt nice

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Jag tänker köra Debian med ZFS on Linux på min. Har börjat labba lite med det och skapat ett datastore. Blir dock inte klok på krypteringen. Enligt länken nedan så ska man inte köra luks tillsammans med ZFS, han rekommenderar ecryptfs.
Förstår dock inte exakt hur han menar att man ska kryptera disken:

zpool create -m none -o ashift=12 storage raidz scsi-SATA_SAMSUNG_HD154UI scsi-SATA_SAMSUNG_HD154UI scsi-SATA_SAMSUNG_HD154UI zfs set atime=off storage zfs set dedup=off storage zfs set compress=lz4 storage zfs set mountpoint=/mnt storage mount -t ecryptfs /mnt /mnt

Sen kopierar jag dit lite filer men efter en omstart så kan jag läsa filerna utan att mounta /mnt med ecryptfs, det verkar alltså inte som om att krypteringen funkar.

Fast sen körde jag mount -t ecryptfs /mnt /storage och nu dyker det upp filer i /mnt när jag kopierar dem till /storage. Dock så har alla filer som jag hade i /mnt försvunnit?
zfs get all rapporterar dock fortfarande att de tar plats.

https://pthree.org/2012/08/21/encrypted-zfs-filesystems-on-li...

Edit: Installerar Debian via PXE boot mha remote management card, riktigt nice

Bara så du vet så kan du inte dela ut ecryptfs med samba eller nfs.

Så ska du köra krypterat får du göra det på klienten eller köra mdadm + dm-crypt istället.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Bara så du vet så kan du inte dela ut ecryptfs med samba eller nfs.

Så ska du köra krypterat får du göra det på klienten eller köra mdadm + dm-crypt istället.

Jag började testa ecryptfs eftersom det tydligen inte är rekommenderat att köra dm-crypt och zfs. Kör du det och kan rekommendera det?
Antar att man kör zfs och dm-crypt ovanpå det.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk

Tjena,

Var det någon här som köpte Icy Dock till sin n54l? Eller något liknande i alla fall? Jag vill sätta 1st 3.5" och 1st 2.5" i 5.25" facket. Denna har används med goda resultat i denna servern, men finns inte i Sverige, och jag är inte direkt van att handla över Ebay och sånt...

http://homeservershow.com/the-icy-dock-5-25-hot-swap-drive-ca...

Någon som testat? Eller kör någon annan variant?

Mvh
A

Permalänk
Skrivet av anonymsomfan:

Tjena,

Var det någon här som köpte Icy Dock till sin n54l? Eller något liknande i alla fall? Jag vill sätta 1st 3.5" och 1st 2.5" i 5.25" facket. Denna har används med goda resultat i denna servern, men finns inte i Sverige, och jag är inte direkt van att handla över Ebay och sånt...

http://homeservershow.com/the-icy-dock-5-25-hot-swap-drive-ca...

Någon som testat? Eller kör någon annan variant?

Mvh
A

Finns det verkligen sata portar så det räcker för det?

Trodde det var 4 sata portar för disk vaggorna där fram.
Sen en singel sata port för 5.25 facket avsedd för en disk eller cdrom.

Jag hade personligen tänkt montera en disk i en 5.25 till 3.5 adapter som har heatpipes både tyst och kyler disken samt tillåter montering av en disk. Hade tänkt stoppa esxi på den och sen i de fyra slottarna köra mina data stores. Hoppas den gillar esxi för det för jag. Ska köpa kommande vecka!

Det går ju självklart att köra raid kort. Men ser inte helt poängen så vida man inte har extremt känslig info. Jag kör mjukvaror raid till stor del. Aldrig varit nå större problem.

Får min ena laptop såld idag så de bidrar lite till servern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu installerat en live-version av Debian på ett USB-minne och kör på det för tillfället. Har dock upptäckt något bessynerligt: Den hårddisken som satt i servern från början går inte att hitta i det grafiska interfacet.. Jag kan dock hitta två äldre hårddiskar, en annan på 250 och en på 80 GB. Någon som har samma problem? Hade tänkt att pröva med att stoppa in den hårddisken i min vanliga dator när jag kommer hem från jobbet, för att kolla om den ens fungerar..

Om inte bör väl detta vara ett garantiärende?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Finns det verkligen sata portar så det räcker för det?

Trodde det var 4 sata portar för disk vaggorna där fram.
Sen en singel sata port för 5.25 facket avsedd för en disk eller cdrom.

Jag hade personligen tänkt montera en disk i en 5.25 till 3.5 adapter som har heatpipes både tyst och kyler disken samt tillåter montering av en disk. Hade tänkt stoppa esxi på den och sen i de fyra slottarna köra mina data stores. Hoppas den gillar esxi för det för jag. Ska köpa kommande vecka!

Det går ju självklart att köra raid kort. Men ser inte helt poängen så vida man inte har extremt känslig info. Jag kör mjukvaror raid till stor del. Aldrig varit nå större problem.

Får min ena laptop såld idag så de bidrar lite till servern.

Vad jag förstått det så brukar man lösa det genom att använda ESATA-kontakten på baksidan till en extra disk. Man får då alltså totalt 6 SATA-enheter.
http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/5383-n54l-a...

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback