Snabbtitt på Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Öh? Start knapp sen bara skriva, är tom. snabbare än förut..

Men om man inte exakt vet vad programmet man letar efter heter? Program man kör ofta kanske ligger i någon slags snabbstartsfält eller på skrivbordet, program man vet man installerat men glömt bort namnet på, de var enklare att hitta i klassiska startmenyn - kanske speciellt om man där gjort olika mappar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetsen_nr11:

Okej, du har en poäng (eller jag har ingen aning om hur mycket .old som sparas, men jag får väl lita på dig). Hur har det varit förut med typ 7 vs 7 SP1?

Förut kunde du ladda ner senaste Windows med senaste SP. Lite dumt av Microsoft med den här restriktionen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Administrativ avgift

10 min senare och 8.1 är inne^^

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Snart dags för 130 datorer att få en uppdatering alltså... oboy den dagen det händer blir en lagom stressig dag om man inte skippar en helg och jobbar extra bara för att få det fixat utan att ha massa kontorsnissar som ska jobba samtidigt...

Annars ser jag fram emot denna uppdateringen.

Wow det var snabbt, vi fick just win 7 så win 8 (8.1) blir väl om 4 år då...

Börjar se lite mer intressant ut nu utan allt svammel de hade i win 8

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Utan att ha googlat för mycket så frågar jag här

Någon som har filen för uppgradering som fungerar på volymlicens nycklar (windows 8 enterprise)?

min uppgradering fanns inte i store, så testade filerna som länkades här i tråden men de gnäller på att min nyckel inte är en "återförsäljarversion"

annars är det väl bara att vänta tills imorgon dock

edit: doh, hela iso filen fanns ju på microsoft volume licensing service center och har gjort ett bra tag...

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Hur fungerar uppdatringen kan man välja att få datorn helt nollställd?

Och hur blir det i framtiden, jag köpte windows 8 tidigt och använder Win 7 - Windows 8 uppdaterings verktyg. Kommer de att ändra ISO-filen man laddar ner med hjälp av verktyget så att det blir Windows 8.1 direkt? Och fungerar isf licensnyckeln som vanligt?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Avstängd

Start menun krånglar fortfarande för mig så slängde in start menu 8 igen^^ annars gillar jag det bättre än 8.0

Permalänk

Installerade precis windows 8.1 uppgradrade från Preview, men texten i högra hörnet med vilken windows version jag har är kvar på skrivbordet.

Någon som vet hur jag får bort det?

Permalänk
Medlem

Jag har en Acer W510, kommer det dröja för mig att få Windows 8.1?
Det är ju x86 processor med fullständigt Windows 8. Bör få det på samma sett som PC användare?
Någon som vet?

EDIT: Var lite för otålig, löste sig.
Min temporära lösning: #13985596

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Har precis börjat använda windows 8 och fullkomligt avskyr 'modern UI' nterfacet. Navigerar snabbare genom kör och kommandon än i det grafiska. Dessutom har jag aldrig upplevt så mycket crasher och underliga saker som med Windows 8.

Vart fan stänger man av/startar om?

Gillar utseendet förutom Modern UI, så denna upgraderingen kommer säkert bli bra

Edit: hoppas för guds skull att deras bloatware ("appar") installeras med uppdateringen. Har precis rensat datorn på allt jag ogillade med Windows 8, som gick.

Ha ha ha ha så roligt att läsa Känner igen mig. Men jag lovar att du kommer att fixa det, när du väl kommer över tröskeln.
Och är det så att du är rädd för att ta steget över tröskeln, så skall du nog inte ge dig på 8:an

Skrivet av Sputte:

Förstår fortfarande inte varför detta interface används i vanlig dator med tangentbord och mus...

Jag använder "detta interface" med en vanlig dator med tangentbord och mus, och jag fattar inte problemet riktigt, kan du utveckla?
Har du själv provat 8:an med tangentbord och mus? Ja det är klart att du har Vilken dum fråga av mig!

Skrivet av KTL:

Videon visar för mig hur hela pekskärmshysterins brister gör sig synliga. Tillverkarna må skaka på huvudet och följa med i Microsofts idé, för tillfället. Och även om några kommer skaffa sådana datorer, de kommer i slutändan sitta med musen när de tröttnar på att sträcka på armen. Idén är, hur vissa än vill försköna det, dålig på traditionella maskiner och även all-in-ones som kommer framöver.

Men man behöver ju inte anamma "pekskärmshysterin" så som du vill få till det.
Det går alldeles utmärkt att jobba med mus /T-Bord på 8:an. vi är många som gör det, och känner många fördelar.

Skrivet av Spetsen_nr11:

Windows 8 var ett nytt och modigt steg. Det var ett förändrat operativsystem jämfört med tidigare versioner av Windows. Det var nytänkande. Tyvärr var det för nytänkande för många som bara ville ha Windows 7. Och en del av de nya tankarna var dåliga. Med Windows 8.1 verkar det som att Microsoft fixat de dåliga tankarna, men det hjälper ju inte mot folk som bara vill ha Windows 7. Det enda jag fortfarande är tveksam till är att Modern UI ska vara fullskärm. I övrigt är ju problemen att appar/program fortfarande inte verkar vara tillräckligt utvecklade för att det ska funka bra, men det är ju egentligen inte ett fel med operativsystemet (även om det såklart påverkar viljan att skaffa operativsystemet).

Jag slutade i princip använda startmenyn i Windows 7 tack vare att man bara kan lägga de program man använder mest i task bar. De få gånger jag "använder" startmenyn är med kommandot "win->[text]->enter" för att starta program som inte ligger på min task bar. Och tyvärr fortfarande av någon anledning när jag ska stänga av datorn, man tycker ju att jag bara borde kunna lära mig att använda "win->pil höger->enter" (som visserligen också använder sig av startmenyn) istället för att klicka runt i startmenyn. Tack vare uppdateringen i 8.1 funkar ju nu "win->[text]->enter" igen och att stänga av datorn verkar ju också gå att göra på hyfsat smidiga sätt. Att vilja ha tillbaka klassiska startmenyn ser jag ingen poäng med, men att ha startmenyn i helskärm känns också rätt fel. Ge mig första raden i Win7-startmenyn (sökruta och avstängningsknapp) så är jag nöjd.

Jag funderar på att kanske installera 8.1 (som jag får från MSDNAA) ändå på min dator, men känner mig osäker på hur smidig övergången från Windows 7 är sett till sparade program och data och framförallt hur smidig en eventuell tillbakagång till 7 om jag ångrar mig skulle vara. Någon som har ett svar på dessa frågor?

Shit vad jobbigt inlägg att läsa!

Inget illa menat alls. men jag pallade läsa sex kanske sju meningar på sin höjd!

Dela upp dina stycken, så blir det mer behagligt att läsa. (du vet, släng in ett mellanslag lite då o då)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Shit vad jobbigt inlägg att läsa!

Inget illa menat alls. men jag pallade läsa sex kanske sju meningar på sin höjd!

Dela upp dina stycken, så blir det mer behagligt att läsa. (du vet, släng in ett mellanslag lite då o då)

Antar att du inte läser så mycket böcker? Det var väl ett välskrivet inlägg. Mycket text, men välskrivet och informativt. Sen gör man ju inte nya stycken med mellanslag. Du menar säkert mellanrum?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetsen_nr11:

Vem sa att du skulle sitta så i en halvtimme? Touch är till för att komplettera tangentbord (och mus), inte för att ersätta. Och jag använder i princip aldrig, förutom eventuellt i vissa spel, musen i en halvtimme.

Självklart hävdar jag inte att en stationär dator är samma sak som en telefon, var får du allt från?

Jag har inte heller haft problem med musarm, kanske för att jag helst undviker att använda musen, men det är ett erkänt problem som många har. Kanske får man liknande skador om man använder touch, men det är ingenting som jag hört talas om (förmodligen för att det inte är så många som använder någon touch-lösning idag).

Jag vet inte om det kommer bli stort eller inte med touch input, men jag tycker det känns sjukt olämpligt att direkt avfärda det. Det jag kan tro däremot är att om det skulle få stort genomslag skulle det inte se ut som på bilden du visade, utan snarare att man har skärmen "halvt liggande" istället för helt vertikal som de flesta har idag (och som det är på bilden du visade). Jag vet inte, men det känns mest ergonomiskt på något sätt. Fast jag kan tänka mig att det kan funka hyfsat med en traditionell setup också.

Precis och det finns ingen anledning till att skaffa en pekskärm till en stationär som vanlig konsument.
Möjligen för vissa som använder speciella program osv eller inom företag men det är en annan sak.
Från första början var argumentet att vi alla kommer sitta med touchskärmar till våra datorer om 3-5 år
eller vad det nu var. Tänker jag aldrig göra och jag tvivlar starkt på att folk vill sitta och peka på skärmen
sådär, finns så mycket dåligt med det samtidigt som det inte finns något nytta.
Det är dyrare, fläckar på skärmen, jobbigare, du byter mellan olika gränssnitt (ett för touch och ett traditionellt skrivbord)
samt att du byter mellan tb/mus och att peka.

Microsoft verkar vilja göra ett OS för alla enheter också, det är helt ok.
Låter som en bra idé men bara för att det är samma system ska det inte behöva ha samma gränssnitt.
Nu löser ju 8.1 problemen genom att låta dig t.ex slippa MUI.

Permalänk
Inaktiv

Jag saknar att ha kunna ha tiles "större", det har dom av någon korkad anledning tagit bort...nu är allt litet, och Microsoft kan fortfarande inte skala DPI som Apple gör i sitt OS.

Stora skärmar är värdelöst i Microsoft, som det har varit i alla år.

Permalänk
Medlem

Ingen aero eller startmeny = ingen windows 8 för min del.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv

Meeeeeeeeeeeeeeeen! Fick blue screen i slutet av installationen och Windows återställdes till en tidigare version.

Permalänk
Medlem

Länge leve 8.1!

FRÄSCHT!

Visa signatur

Fips!

Permalänk

Riktigt nöjd med 8.1 känns riktigt fräscht. Känns helt plötsligt som jag fått en större upplösning hehe

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"2 tabbar uppe samtidigt". Med windows 95 kunde man ställa in själv hur stora eller små fönster man ville ha. Funkar fortfarande ypperligt i win7.
Känns inte som jag vill ha något av vad 8.1 har, eller inte har. Och söka, någonting man använder google till..
Och varför heter det appar när det är program?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

"2 tabbar uppe samtidigt". Med windows 95 kunde man ställa in själv hur stora eller små fönster man ville ha. Funkar fortfarande ypperligt i win7.
Känns inte som jag vill ha något av vad 8.1 har, eller inte har. Och söka, någonting man använder google till..

Säg det till alla som nu lämnar desktop och köper surfplattor och mobiler istället. Mappar är inte så smidigt på touchscreen. Precis, som MS DOs inte var så smidigt med mus

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Förut kunde du ladda ner senaste Windows med senaste SP. Lite dumt av Microsoft med den här restriktionen.

8.1 är ju inget SP , men det kommer nog stand alone media snart för alla.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

8.1 är ju inget SP , men det kommer nog stand alone media snart för alla.

Jag kollade på deras sida där man uppgraderar till Windows 8 från Windows 7, nu finns möjligheten att köra in 8.1 direkt och hoppa över 8:an.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetsen_nr11:

Jag skulle vilja se dig skriva x1 (med 1 "nedsänkt") i ekvationsskaparen i Word (2010, men funkar säkert med nyare) på ett snabbare sätt än Alt->N->E->I->x->_->1->space. Anledningen till att de flesta förmodligen skulle klicka "Infoga"->klicka "Ekvation"->klicka "Infoga ekvation"->klicka "Upphöjd/nedsänkt"->klicka på ikonen för nedsänkt->klicka i den stora rutan till vänster->x->höger piltangent->1 eller något liknande är att det är mer intuitivt.

alt-n-e-i-x-_-1-space? Låter värre än emacs. Något som används så ofta som nedsänkt i ekvationer borde vara mycket enklare att göra, i tex LibreOffice Math skriver du bara x_1.

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Tro det eller ej men alla sitter inte med 3 olika program hela tiden. Vissa av oss kör flera och framför allt en hel del fönster som man vill komma åt direkt utan att behöva sitta med musen över ikonen och sedan flytta igen till rätt fönster.

Jag har tillräckligt minne i skallen för att hålla reda på alla mina fönster men då blir det trångt om man ska också pinna alla program som används.

Det är därför man använder Windows 8, så att man har en taskbar på varje skärm att fylla med öppna program
Fast pinna program på taskbaren gör man såklart inte. Den funktionen är lika i vägen nu som när den introducerades i sjuan (eller var det kanske i Vista?)

Angående 8.1 då. Jag stör mig hiskeligt mycket på att ha en värdelös liten startflagga sittandes nere i hörnet. Windows 8.0 visade tydligt att den inte behövdes, och egentligen aldrig har gjort det.
Hoppas att det kommer en 8.2 som tar bort den, och att det inte dröjer ett år till dess.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

ASSÅ KÖR WINDOWS XP GRABBAR

Varför köra något så modernt när NT4 finns?

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Går inte att jämföra pekskärm med mus+tb. http://www.razorianfly.com/wp-content/uploads/1318854995-sony...

Att sitta så i en halvtimme är långt mycket jobbigare än att bara använda mus och tangentbord.
Det är en självklarhet, jag vinner ingenting på att köpa en pekskärm till min dator, kostar bara mer pengar.
Hoppas du förstår hur sjuk skillnad det är mellan det där och att sitta med en platta eller en mobil i handen.
Och musarm? Har jag faktiskt inte upplevt, det är nog snarare något du kan få om du sitter vid en dator
hela dagarna extremt länge, kanske om man på jobbet sitter mycket vid en dator till exempel.
Skulle pekskärm vara bättre då? Nej, vore att förvärra situationen bara

Vad menar du med mus+tb?

Om du ska jämföra enbart pekskärm, så får du jämföra det mot antingen enbart mus, eller mot enbart tangentbord.

Det är självklart att en pekskärm på en desktopdator inte ska användas istället för mus+tb. Man använder mus+tb+touch.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

OT: I många videos hör man sirener i bakgrunden. Är det någon station i närheten?

OnT: Intressant med att man kan ha flera flikar samtidigt, men det här har ju redan massor med tiling wms gjort länge. Det är bara att jag inte sett dem göra det med touch än, men det fungerar säkert

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Inaktiv

Under "Getting devices ready" så får jag bluescreen (En glad smiley mot blå bakgrund). Är det någon mer som får det. Detta är andra försöket att installera Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Appar är program appar är bara en förkortning av ordet program, det är inget annat.

Du kan köra hur många fönster du vill i Desktop läge, finns inget som hindrar dig där förutom system resurser.

Där du enbart kan köra 4 st synliga program samtidigt är i modern UI läge, men om du installerar detta OS på ett desktop så är detta troligtvis inte enns intressant för dig så du kan ignorera detta, Modern UI applikationer är valfritt.

MEN att köra 4 appar visuelt samtidigt på en surfplatta samtidigt ja du kan gärna länka mig en Android eller IOS plattan som gör detta.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av star-affinity:

Antar att du inte läser så mycket böcker? Det var väl ett välskrivet inlägg. Mycket text, men välskrivet och informativt. Sen gör man ju inte nya stycken med mellanslag. Du menar säkert mellanrum?

Radbrytning eller indrag är alternativen och inget annat

Permalänk
Avstängd

Wow! Kan man ha flera fönster öppna samtidigt? Det kunde man ju inte på ett smidigare sätt i Windows7 0.0 T_T

Visa signatur

|CPU: Intel Core i5 3470 |GPU: MSI GTX-770|Mobo: MSI B75MA-P45|
|Case: lol dunno ._.|Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB|HDD: 3x Seagate 250 GB |PSU: 630W |