Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom hela tråden men tänkte att jag skulle dela med mig av mina tankar om DIY.

Kan du tänka dig att bygga själv så tycker jag att du ska göra det. Men eftersom det är ditt första bygge så tänk inte ens på att börja välja element och räkna filter själv. Det kommer inte bli bra. Kolla hellre runt på olika byggen som erfarna personer designat och bygg likadant. Eftersom du säger rock så tror jag någon Econowave variant skulle funka bra. Du kan bygga ett par riktigt bra Econowaves för lite över 10 papp skulle jag tro. Lättdrivna så du kan utan problem driva dom med en rörförstärkare på ~20 watt.

Ska du ha subwoofer så bör du bygga det själv också. En sub är inte lika svår att bygga som en fullregisterhögtalare men fråga experter innan du beställer element och börjar såga trä. Behöver du slutsteg till subbarna så kan jag rekommendera Behringers iNuke steg som du sedan fläktmoddar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pjäxa:

Jag blir mest sjukt nyfiken på vad man kör med som frontar när man relegerar Tannoy Westminster till bakkanalerna?!

Det är egna hemmabyggen på gång, 1 diskant 1x 6,5" och 2x8 " i samma låda som spelar ner till 30 Hz och en djupbasdel (per kanal) som inte sitter i samma låda pga storleken/praktisk hanterbarhet med 4x15" som ska spela 15-30Hz, aktiv delning till djupbasen, passiva filter i övrigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En liten fundering jag har nu handlar om det här med antalet högtalarelement i en låda.
Jämför t.ex. dessa två; KEF iQ90 och Mission 796.
Hur förhåller sig dessa högtalare mot varann eftersom de har olika antal element, det ser man ju i flera fall
bland högtalare i samma prisklass. Vad är tanken bakom antalet element och hur upplever man skillnaden, riktar sig högtalarna mot olika saker?

Permalänk
Rekordmedlem

Antalet element har inte nått direkt samband med ljudkvaliten, däremot byter man ofta ut en större bas mot flera små för att friare kunna designa lådan, det kan vara lättare att uppnå önskad konarea med flera små element än ett större som då tex kräver bredare baffel.
Större konarea ger om allt annat är oförändrat lägre slaglängd viilket sänker distorsionen, det är därför så många hemmahögtalare har så oerhört distorderad bas, det finns få högtalare som har under 1% dist i basen och kommer man ner i subbasen är det ofta ännu värre eftersom lådorna fungerar som membran om de är för lätta, lådan måste väga minst 1000 gånger elementets rörliga massa, det gör att man generellt helt kan utesluta alla basmoduler under 30kilos vikt direkt då de oftast saknar fysiska förutsättningar att spela utan att ge dist om de inte fästs i byggnaden eller har system som gör att rörelserna i lådan tas hand av motriktade krafter, tex 2 element på motstående sidor i en kraftig "stum" låda.

Flera element kan även användas för att kontrollera riktningen på ljudet, D'Appolito konfiguration

http://en.wikipedia.org/wiki/D%27Appolito_Configuration
eller linjekällor är exempel på det.

Linjekällor gör även att ljudtrycket inte sjunker lika fort när avståndet ökar och det är därför panelhögtalare ofta upplevs som att de har högre verkningsgrad än standardsiffran anger eftersom den mäts på 1m avstånd och tex inte på 5-10m där linjehögtalaren inte tappat lika mycket ljudtryck och inte heller påverka lika mycket av reflektionerna i golv och tak (om det är en stående konfiguration)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för ett bra svar

Ett par saker till; vissa pratar om att ha frekvensfilter för att skicka t.ex. allt under 80Hz till subwoofer och resten till de andra högtalarna, är filtret en separat apparat man köper eller är det inbyggt i förstärkaren eller liknande? Hittar inte kategorin för dessa prylar på onlinebutiker vid en snabb titt.

Sist så undrar jag hur man sållar ut aktiva subwoofers på marknaden, det verkar som att de också kategoriseras in bland alla "vanliga" subwoofers hos de flesta butiker?

Permalänk
Medlem

Oftast är de inbyggda, t.ex. så har du ju "Sub out" utgång på en hemmabio receiver, då ligger det högst antagligen ett lågpassfilter före den utgången. I högtalarkit för bilar har du däremot ofta ett skilt delningsfilter som ofta monteras in i dörrarna brevid högtalarna för de små diskanterna (i detta fall högpassfilter).

Aktiva subbar är överlägset vanligast för hemmabruk, någon kan kanske ge ett mer detaljerat svar på varför men jag skulle tro att en avgörande orsak är att just hemmabio receivers kan göras mycket mindre både till effekt och storlek när du slipper försärkardelen för subben. Skall du ha en passiv subb måste du ha en skild förstärkare för den.

Permalänk
Medlem

Jag har egentligen inte så många precisa tips att komma med men... Det finns så enormt många hemmablinda förståsigpåare i HiFi-världen. Och extremt mycket subjektivt tyckande, som många försöker framställa som rena fakta. Det är självklart mkt subjektivt vad man gillar för typ av högtalare, just därför ska du inte läsa så mkt vad andra tycker utan lyssna själv. Men LTS tycker jag har bra underbyggda tester och info om produkter. Jag har också haft mkt nytta av Faktiskt.se som infokälla.

Bilda dig en egen uppfattning. LYSSNA RUNT! Sätt din budget i ett visst spann och lyssna på högtalare (ev elektronik) inom din budget samt över och under och se vad du upptäcker för skillnader, om några.

Jag hör till den skaran som tycker att dyr elektronik och kablar m.m. i väldigt många fall är överdrivet. Lägg fokus på högtalare och RUMMET, dvs akustikreglering. Här har du nåt som inte är särskilt subjektivt, utan går att läsa och mäta sig till. Jag absolut ingen expert på detta utan en glad amatör, men vet att man med relativt små medel (framförallt i förhållande till snordyra kablar/elektronik) kan åstadkomma väldigt mycket med lite akustikfix.

Praxis brukar vara att eftersträva en rak frekvensgång. Ett vanligt sparsamt möblerat vardagsrum (om det är där du ska ha din anläggning) är oftast INTE något bra rum sett till frekvensgång och efterklangstid. En typ XTZ Room Analyzer och att plöja lite forum i jakt på DYI basabsorbenter, tavelabsorbenter, placering av systemet osv gör att du får vettiga förutsättningar för ditt system. Att lägga pengar på en akustikkonsult är en annan grej att fundera över.

Vilket system du nu än beslutar dig för att köpa blir aldrig bättre än rummet de ska spela i, ordentlig fokus bör därför läggas på detta. Helt sjukt egentligen att inget inlägg innan har tagit upp detta, framförallt med en budget på 60kkr...

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Rekordmedlem

Filtren kan vara av alla de typer du nämner och du missade passiva filter vilket är den vanligaste typen och så alla kombinationer samtidigt
Aktiva filter delar signalen före förstärkaren och passiva sitter efter förstärkaren.
Det går dessutom att bygga aktiva filter både analogt och digitalt och det finns en massa aktiva filter om du kollar hos musikhandlare i stället för hifihandlare http://www.thomann.de/se/frequenzweichen.html
Jag använder en Behringer Ultradrive DCX 2496 http://www.behringer.com/EN/Category/Signal-Processors.aspx?s... den är några år nu och det som är populärast och mest flexbelt av billigare dsp baserade filter idag är minidsp http://www.minidsp.com/ det är ett modulärt system där man plockar ihop de funktioner och anslutningstyper man vill ha ganska fritt.

De allra flesta basmoduler du köper färdiga är aktiva basmoduler, jag tro det bara är XTZ som ens säljer passiva basmoduler av de normala konsumettillverkarna.
http://www.xtz.se/se/produkter/overview.html
När man bygger själv så gör man däremot ofta baslådan passiv men driver den aktivt, dvs man har ett slutsteg utanför lådan och man brukar dela det aktivt för att spara pengar, passiva filter i basen har en tendens att bli oerhört dyra pga att främst spolarna blir så ruggigt stora och dessutom oftast behöver ha låg serieresistans om det ska låta bra, det är inga större problem att komma upp i över 1000kr/st för spolarna och behöver du 4st och lite andra komponenter så kan det lätt dra iväg 6-7000 kr för ett bra passivt basfilter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man skulle köra musik via t.ex. en Marantz-receiver och koppla ett slutsteg av ett annat märke på Pre-outen, skulle man fortfarande uppleva ljudet som "Marantzljud" eller färgas ljudet normalt av slutsteget på vägen? Har läst runt lite och Marantz samt NAD verkar vara trevliga märken för att köra lite tyngre musik i allmänhet - problemet ligger ju i att få provlyssna grejerna eftersom NAD säljs av HiFi-Klubben och jag bor i Luleå där vi inte har kedjan. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cinder:

Tack för ett bra svar

Ett par saker till; vissa pratar om att ha frekvensfilter för att skicka t.ex. allt under 80Hz till subwoofer och resten till de andra högtalarna, är filtret en separat apparat man köper eller är det inbyggt i förstärkaren eller liknande? Hittar inte kategorin för dessa prylar på onlinebutiker vid en snabb titt.

Sist så undrar jag hur man sållar ut aktiva subwoofers på marknaden, det verkar som att de också kategoriseras in bland alla "vanliga" subwoofers hos de flesta butiker?

Jag lägger fingrarna i "syltburken" igen!

Om du köper ett par bra högtalare från början behöver du ingen subbas. Ett par bra högtalare gör det jobbet bättre än en subbas gör, om du inte ser till att köpa eller bygga en extremt bra sådan.
RT-hornet, som publicerades i tidskriften Radio & Television för 100 år sedan är ett bra exempel på hur man kan bygga en extremt bra subbas.

Det största skälet till att subbasar har inbyggt slutsteg (det är därför de kallas för aktiva, trots att alla högtalare är aktiva när de låter för annars skulle de inte ge ljud från sig) är för att de är, i det flesta fall, anpassade för hemmasystem där man vill ha små högtalare som inte tar någon plats.
En subbas innebär att man inte behöver stora högtalare med var sin bas i. Subbasen "ersätter" dem. Eftersom basljud inte är riktad ljud behöver det inte vara i stereo. Man kan i princip placera en subbas var man vill i rummet.

Nackdelen med många subbasar är att uteffekten i de inbyggda förstärkarna är "klena". Det är värt att påpeka att baselement kräver betydligt mer effekt för att låta än vad mellan- och diskantelement gör. Det har också med våra öron att göra.

Jag har ingen subbas för jag behöver inte det. Ljudet i mina högtalare är balanserade och jag tycker om det "varma" ljud som flödar ur dem. Fungerar lika bra med hårdrock som med opera.
Med bra högtalare behöver du inte "skicka" något frekvensband till en subbas.

Skrivet av Cinder:

Om man skulle köra musik via t.ex. en Marantz-receiver och koppla ett slutsteg av ett annat märke på Pre-outen, skulle man fortfarande uppleva ljudet som "Marantzljud" eller färgas ljudet normalt av slutsteget på vägen? Har läst runt lite och Marantz samt NAD verkar vara trevliga märken för att köra lite tyngre musik i allmänhet - problemet ligger ju i att få provlyssna grejerna eftersom NAD säljs av HiFi-Klubben och jag bor i Luleå där vi inte har kedjan. :/

Alla förstärkare "färgar" ljudet mer eller mindre. Om du kopplar ett annat slutsteg till "Pre Out" på en Maratnz kommer ljudet till högtalarna vara färgat av både Marantz och det tillkopplade slutsteget.
Jag tycker dock att skillnaden i ljud mellan olika förstärkare är betydligt mindre än ljudskillnaden mellan högtalare. Det är mycket lättare att "dölja" förstärkarnas ljudskillnader genom att byta högtalare.

Som jag tidigare föreslagit tycker jag du i första hand skall lyssna in dig på de högtalare som du tycker har den ljudkaraktär som du vill ha. När du hittat ett eller ett par alternativ frågar du butiken om du får låna hem dem för att provlyssna på dem i din hemmamiljö.
Därefter väljer du bland förstärkare som klarar av att driva dem så som du önskar.

Lita på din egna hörsel och bry dig inte om vad andra tycker. Om du tycker det låter bra i dina öron då låter det bra i dina öron!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Jag lägger fingrarna i "syltburken" igen!

Av ren nyfikenhet - vad är det för högtalare du har själv?

Har lite svårt att se vart gränsen går till "bra högtalare som inte behöver aktiv subbas"? Jag ska förmodligen bygga ett system sen som även ska agera hemmabio, har för mig att det kan vara fördel att ha en extra subbas då för att få lite mer stuns under filmvisning?

Jag är helt på det klara med att jag måste ut och lyssna så småning om, men är inte riktigt där än, varken bostadsmässigt eller kunskapsmässigt känner jag. Har så att säga börjat i väldigt god tid med att nysta upp det här med HiFi och dess mysterier och myter

Permalänk
Medlem

Då kan man ställa sig frågan varför tidigare medlemmar gaddar ihop sig och blottar sin okunskap när en ny medlem beskriver hur något fungerar, som dessutom är helt korrekt. De gaddar ihop sig till den milda grad att de mer eller mindre "tvingar" en ny medlem att lämna forumet istället för inse att de har fel men vägrar att erkänna det.
Om enbart nya medlemmar skall tåla att bli emotsagda om de har fel bör det även gälla befintliga medlemmar. Så var inte fallet då jag skrev på faktiskt.se.

Gör mig en tjänst grabbar, var inte medlem på forum där ni bara får skit.
peddona som skriver, är bara ute efter att bli era energitjyvar.
Så avregistrering högt léende, och glädje i hela kroppen är det som gäller;).

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Tja!
Testat en hel massa och ägt tonvis med hifi, finns galet mycket som är bra. Ska vara ärlig och säga att få "riktiga" HiFi butiker kan misslyckas med en budget på 60k.
LTS har en del kul grejer, mest imponerande är PiP om jag får säga mitt men annat bra finns. Ljudmakarn.se är mitt självklara val och där Kaj som är en jäkel på att skräddarsy bra system.

Köp aldrig grisen i säcken!
Sjukt viktigt att testa grejerna på plats om du inte doktorerat i akustik, kan variera rätt skarpt på hur det låter på plats och hemma, sen en sak till, välj med "hjärtat" de saker som lirar mest "musik" inte alltid bäst med flest "microdetaljer" eftersom det kan ha ihjäl glädjen inndet hela med lyssningströtthet.

Kör själv med simaudio integrerat, amphion högtalare och två olika DA/omvandlare då de är stor skillnad på dem och jag har svårt att bestämma viken som är "bäst"

All lycka i sökandet men flöm som sagt inte att låna hem och testa på plats innan då slår till, annars kan det vli plattfall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Har lite svårt att se vart gränsen går till "bra högtalare som inte behöver aktiv subbas"?

Fysisk storlek. Det beror lite på musiksmaken men minst två 8" eller en 12" i basen, per kanal. Tycker man om elektronisk musik och kraftfull bas bör man sikta på minst två 12" eller en 15" per kanal.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tommy:

Alla delar av en kedja kan färga ljudet (eller inte) och den hittills bästa metoden att testa det är F/E testet som LTS har tagit fram, det är oerhört avslöjande och samtidigt missförstått och därför har det diskuterats mycket (framförallt av de som inte förstår det) Så enkelt men ändå så svårt
http://sv.wikipedia.org/wiki/FE-lyssning

Skrivet av Tommy:

Har lite svårt att se vart gränsen går till "bra högtalare som inte behöver aktiv subbas"? Jag ska förmodligen bygga ett system sen som även ska agera hemmabio, har för mig att det kan vara fördel att ha en extra subbas då för att få lite mer stuns under filmvisning?

Jag är helt på det klara med att jag måste ut och lyssna så småning om, men är inte riktigt där än, varken bostadsmässigt eller kunskapsmässigt känner jag. Har så att säga börjat i väldigt god tid med att nysta upp det här med HiFi och dess mysterier och myter

Sub-bas innebär ett frekvensomfång som ligger under bas och frekvensmässigt under sub-bas har du infra-bas, det har alltså inget med hur högtalaren är konstruerad att göra eller om den sitter ihop eller är i flera lådor.

Man bör ha en högtalare/lyssningsrum som kan återge de lägsta ljuden som finns i den musik man lyssnar på, lyssnar man på pop/rock så är det ca 30Hz, men en stor flygel går ner till 15 HZ och de största orglarna spelar 8Hz, syntar kan ge 0Hz även om det är dumt att skapa en ton som inte går att höra, det blir en ren statisk förändring av lufttrycket, en tryckkammare...
Djupbasen är mycket viktig för att uppleva rummet musiken spelas i på rätt sätt snarare än för att höra musiken i sig, filtrerar man bort den får hörseln mycket svårt att på ett säkert sätt registrera lokalens egenskaper, vi klarar inte av det enbart med ledning av ekon.

Skrivet av laukan82:

Tja!
Testat en hel massa och ägt tonvis med hifi, finns galet mycket som är bra. Ska vara ärlig och säga att få "riktiga" HiFi butiker kan misslyckas med en budget på 60k.
LTS har en del kul grejer, mest imponerande är PiP om jag får säga mitt men annat bra finns. Ljudmakarn.se är mitt självklara val och där Kaj som är en jäkel på att skräddarsy bra system.

Köp aldrig grisen i säcken!
Sjukt viktigt att testa grejerna på plats om du inte doktorerat i akustik, kan variera rätt skarpt på hur det låter på plats och hemma, sen en sak till, välj med "hjärtat" de saker som lirar mest "musik" inte alltid bäst med flest "microdetaljer" eftersom det kan ha ihjäl glädjen inndet hela med lyssningströtthet.

Kör själv med simaudio integrerat, amphion högtalare och två olika DA/omvandlare då de är stor skillnad på dem och jag har svårt att bestämma viken som är "bäst"

All lycka i sökandet men flöm som sagt inte att låna hem och testa på plats innan då slår till, annars kan det vli plattfall!

Ingvar Öhman driver INO och även om han har varit ordförande och teknikguru i i LTS så har LTS inte gjort INOs högtalare, LTS har däremot tagit fram egna högtalarkonstruktioner där delarna har lagerhållits av Hifikit, satserna är slut eller håller på att ta slut nu.
Inte heller PK (Pis Kompis) har direkt med LTS att göra, men jag håller med om att det är imponerande småhögtalare och Guru Audio är färdigbyggda kommersiella högtalare som är nära släkt med INO, men de är flera gånger dyrare i färdigbyggd version än i INO version.
http://guruaudio.com/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Gör mig en tjänst grabbar, var inte medlem på forum där ni bara får skit.
peddona som skriver, är bara ute efter att bli era energitjyvar.
Så avregistrering högt léende, och glädje i hela kroppen är det som gäller;).

Så gjordes också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Hur man vill att det skall låta är lite olika. Subbas kan användas med fördel till filmer som "Jordbävningen". En biograf i Göteborg byggdes om med ett helt nytt ljudsystem enbart för att kunna iscensätta känslan av en jordbävning i biosalongen.

Din nyfikenhet skall stillas! Jag har ett par Infinity Column II (nämns ibland som Column 2).
Det är amerikanska högtalare och jag köpte dem 1978.
Två gånger har jag låtit dem bli lagade. En gång gjorde jag det själv genom att köpa nya baselement och ersatte dem i botten (sitter 2 baselement i varje låda, en riktad mot botten och en riktad framåt).
Skälet till bytet var att gummiupphängningen torkat av ålderdom och börjat vittra sönder.

Några år senare hände samma sak med basarna som är riktade framåt. Då fanns inga nya baselement så jag lämnade i baselementen för omkoning.
Jo, nog var jag ute i butiker och lyssnade på nya högtalare. Första omgången basar (för snart 20 år sedan, kostade mig 4000 kronor. Andra omgången, ja, då kändes det som att det kanske var dags att slänga dem och köpa nya.

Var runt i några butiker under loppet av ett par månader. De jag till slut hittade, som passade mina öron, ville butiken ha 22000 kronor för.
De lät nästan lika bra som mina Infinity.
Priset för omkoningen var 2000 kronor för båda och jag valde omkoning i alla fall. Jag gillar mina Infinity.
De låter inte alls som senare modeller av Infinity, som jag ibland upplever som ganska tama och inte ger rätt ljudkarraktär till Black Sabbath, Thin Lizzy, Iron Maiden, Led Zeppelin, Gary Moore, Deep Purple, Dough Howard med flera.

Jag driver med för närvarande med ett Yamaha-slutsteg, M-80. Jag har även ett Yamaha slusteg, M-2 som jag ibland kör med.
M-2 är något bättre än M-80 tycker jag. M-80 är det slutsteg som jag kan köra som Klass A också.
Column II är trögdrivna med en verkningsgrad om endast 89dB/W/m. Det innebär att mina slutsteg, som ger 240W per kanal, båda kanalerna drivna samtidigt över 8 Ohm och enligt IEC/FTC klarar av att driva dem så jag kan nå en bra ljudnivå men inte så mycket mer.

Här är en länk som har bilder på högtalarna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=959461

Här är en länk på M-2 och M-80:

http://legendaryamps.com/latest.html

Jag driver dem med ett försteg, Yamaha C-2a.

http://www.thevintageknob.org/yamaha-C-2a.html

Hoppas det stillar din nyfikenhet.

Permalänk
Medlem

Så gjordes också!

Perfekt, då får dom fortsätta hacka på varandra, och det kan dom gott göra.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Fysisk storlek. Det beror lite på musiksmaken men minst två 8" eller en 12" i basen, per kanal. Tycker man om elektronisk musik och kraftfull bas bör man sikta på minst två 12" eller en 15" per kanal.

Jag tycker man ska passa sig för allt över 8" pga tids/timing svårigheter, de konstruktioner som funkar på större är oftast grymt bra men sjukt dyra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av laukan82:

Jag tycker man ska passa sig för allt över 8" pga tids/timing svårigheter, de konstruktioner som funkar på större är oftast grymt bra men sjukt dyra.

Vad har elementstorlek med det att göra ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Alla delar av en kedja kan färga ljudet (eller inte) och den hittills bästa metoden att testa det är F/E testet som LTS har tagit fram, det är oerhört avslöjande och samtidigt missförstått och därför har det diskuterats mycket (framförallt av de som inte förstår det) Så enkelt men ändå så svårt
http://sv.wikipedia.org/wiki/FE-lyssning

Sub-bas innebär ett frekvensomfång som ligger under bas och frekvensmässigt under sub-bas har du infra-bas, det har alltså inget med hur högtalaren är konstruerad att göra eller om den sitter ihop eller är i flera lådor.

Man bör ha en högtalare/lyssningsrum som kan återge de lägsta ljuden som finns i den musik man lyssnar på, lyssnar man på pop/rock så är det ca 30Hz, men en stor flygel går ner till 15 HZ och de största orglarna spelar 8Hz, syntar kan ge 0Hz även om det är dumt att skapa en ton som inte går att höra, det blir en ren statisk förändring av lufttrycket, en tryckkammare...
Djupbasen är mycket viktig för att uppleva rummet musiken spelas i på rätt sätt snarare än för att höra musiken i sig, filtrerar man bort den får hörseln mycket svårt att på ett säkert sätt registrera lokalens egenskaper, vi klarar inte av det enbart med ledning av ekon.

Ingvar Öhman driver INO och även om han har varit ordförande och teknikguru i i LTS så har LTS inte gjort INOs högtalare, LTS har däremot tagit fram egna högtalarkonstruktioner där delarna har lagerhållits av Hifikit, satserna är slut eller håller på att ta slut nu.
Inte heller PK (Pis Kompis) har direkt med LTS att göra, men jag håller med om att det är imponerande småhögtalare och Guru Audio är färdigbyggda kommersiella högtalare som är nära släkt med INO, men de är flera gånger dyrare i färdigbyggd version än i INO version.
http://guruaudio.com/

Väl noterat, jo det stämmer. Haft ett par riktiga LTS burkar men det måste vart 15år sedan, hette nått i stil med 340 om jag inte missminner mig (inga påhopp pls) de var dock skit att spela musik på annat än typ "trance natio" och annat tunggung.

Bara en gererell rekomendation från mig, skippa sub-bas och flera kanaler än två om du inte är mer en filmälskare än musik dito. Det är ALLTID dyrare att få en lika bra musikupplevelse ur en 5.1/5.2/7.2 /etc/etc än vad det är ur en 2-kanals dito MEN man kan få en sjukt nice bio-känsla redan med att par bra 2-kanalare. Sen slipper man en massa kablar mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad har elementstorlek med det att göra ?

Fysikens lagar.
Högtalarelementen är rörliga ting där stora element inte kan "svara" lika snabbt som mindre om man inte har en större "kraft/motor" bakom och då blir det dyrt.

Typ, köra snabbt i en liten sportbil behöver inte betyda att den ska behöva kosta 1milj men vill du köra lika fort med en lastbil med släp blir det en dyr lösning. (Dum liknelse men jag är trött nu)

Permalänk
Skrivet av laukan82:

Fysikens lagar.
Högtalarelementen är rörliga ting där stora element inte kan "svara" lika snabbt som mindre om man inte har en större "kraft/motor" bakom och då blir det dyrt.

Typ, köra snabbt i en liten sportbil behöver inte betyda att den ska behöva kosta 1milj men vill du köra lika fort med en lastbil med släp blir det en dyr lösning. (Dum liknelse men jag är trött nu)

Det där är bullshit, det går alldeles utmärkt att få små element att spela i fas med stora 18" basar speciellt om dom sitter på samma baffel kör man med subbe får man tidjustera i lyssningsrummet. Det man får göra är att se till att övergången vid delningsfrekvenserna är jämn dvs att grupplöptiden inte har några hack vid övergången/delningsfrekvensen och detta kan man göra med delay eller att använda olika branthet på filtren för att få dom tidsanpassade (aktiv delning är att rekommendera eftersom det blir väldigt stora spolar när man har låg delningsfrekvens). Att ett litet element låter rappare beror på att dom inte kan återge låga frekvenser och dessutom inte triggar rumsmoder/rumsresonanser dvs en illusion och låter då snabba däremot så får man breakup tidigare med en stor kon men det löser man genom att ha ett större mellanregisterelement som tar över vid en lägre delningsfrekvens eller rentav kör 4 vägs system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grenander:

Det där är bullshit, det går alldeles utmärkt att få små element att spela i fas med stora 18" basar speciellt om dom sitter på samma baffel kör man med subbe får man tidjustera i lyssningsrummet. Det man får göra är att se till att övergången vid delningsfrekvenserna är jämn dvs att grupplöptiden inte har några hack vid övergången/delningsfrekvensen och detta kan man göra med delay eller att använda olika branthet på filtren för att få dom tidsanpassade (aktiv delning är att rekommendera eftersom det blir väldigt stora spolar när man har låg delningsfrekvens). Att ett litet element låter rappare beror på att dom inte kan återge låga frekvenser och dessutom inte triggar rumsmoder/rumsresonanser dvs en illusion och låter då snabba däremot så får man breakup tidigare med en stor kon men det löser man genom att ha ett större mellanregisterelement som tar över vid en lägre delningsfrekvens eller rentav kör 4 vägs system.

Fas och acceleration är ju inte samma sak, små element kan visst spela låga frekvenser, bara inte lika starkt, alla stora elemenet spelar inte djupt för den delen heller.
laukan82 har ju rätt i att stora element med hög acceleration kostar mer, tycker iofs att generaliseringar kring olika elementstorlekar är rätt dumt då de skiljer sig enormt, t ex 12" säger ingenting, T/S säger mycket,sen rätt låda (bläh för lådor dock ;), panel! ) och filter.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Skrivet av pjäxa:

Fas och acceleration är ju inte samma sak, små element kan visst spela låga frekvenser, bara inte lika starkt, alla stora elemenet spelar inte djupt för den delen heller.
laukan82 har ju rätt i att stora element med hög acceleration kostar mer, tycker iofs att generaliseringar kring olika elementstorlekar är rätt dumt då de skiljer sig enormt, t ex 12" säger ingenting, T/S säger mycket,sen rätt låda (bläh för lådor dock ;), panel! ) och filter.

Jag generaliserade lite angående små element, visst en 5" bas kan spela 10Hz men med vår logaritmiska hörsel hör vi inte något av det

Visst, ju kraftigare motor dvs lägre QES (högre B*l) ju bättre. Men behöver du extremt snabb accelleration för låga frekvenser det är ju ingen diskant ?

Däremot så har billiga stora basar ofta hög QTS vilket betyder att skiten ringer (QTS > 0.7071) och en låda kan aldrig sänka QTS, bara öka. Ett trick är att köra negativ utgångsimpedans med dess problem med risk för självsvänging pga induktansen i talspolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grenander:

Jag generaliserade lite angående små element, visst en 5" bas kan spela 10Hz men med vår logaritmiska hörsel hör vi inte något av det

Visst, ju kraftigare motor dvs lägre QES (högre B*l) ju bättre. Men behöver du extremt snabb accelleration för låga frekvenser det är ju ingen diskant ?

Däremot så har billiga stora basar ofta hög QTS vilket betyder att skiten ringer (QTS > 0.7071) och en låda kan aldrig sänka QTS, bara öka. Ett trick är att köra negativ utgångsimpedans med dess problem med risk för självsvänging pga induktansen i talspolen.

Precis, kvalitén/prestanda hos det specifika elementet är mycket viktigare än storleken i sig, vi pratar ju inte PA här utan datorbord/tonårsrum/vardagsrum, och placerat på ett datorbord i ett mindre rum och för närfältslyssning lär ju en 5" med hög prestanda(AudioTechnology/ Scanspeak o likn) vara lämpligare än de minst 2x12" (finns ju riktigt usla 12" dessutom) per kanal som rekommenderades ovan. Pratar vi någon som lyssnar på bastung musik i ett större vardagsrum kommer ju inte den bästa 5" räcka istället.
Önskad acceleration beror väl på användningsområdet, ren subbas eller bas i en tvåvägare t ex.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Precis, kvalitén/prestanda hos det specifika elementet är mycket viktigare än storleken i sig, vi pratar ju inte PA här utan datorbord/tonårsrum/vardagsrum, och placerat på ett datorbord i ett mindre rum och för närfältslyssning lär ju en 5" med hög prestanda(AudioTechnology/ Scanspeak o likn) vara lämpligare än de minst 2x12" (finns ju riktigt usla 12" dessutom) per kanal som rekommenderades ovan. Pratar vi någon som lyssnar på bastung musik i ett större vardagsrum kommer ju inte den bästa 5" räcka istället.
Önskad acceleration beror väl på användningsområdet, ren subbas eller bas i en tvåvägare t ex.

Rekommenderade jag 2x12" för TS? Nej. Han frågade vad som behövdes för att inte behöva en "aktiv subbas". Med ett 5" element kommer du inte att spela musik trovärdigt. I mina nuvarande högtalare har jag två väldigt högpresterande 6.5" element per kanal och det räcker inte heller för att spela riktigt trovärdigt. Dock mycket bättre än ett 5" element.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Skrivet av pjäxa:

Nödvändig accelleration är beroende av vilken frekvens och vilket konutslag som krävs det är ekvivalent till slew-rate inom förstärkarteknik, sålunda behövs inte alls mycket accelleration vid 100Hz med stort konutslag eftersom derivatan är låg. Dämpningen är däremot viktig dvs lågt Q så att konen bromsas upp efter en transient och det är det som skiljer mellan billiga och dyra baselement oavsett storlek, hög magnetisk dämpning (låg QES) kräver kraftigt magnetsystem. Billiga element har ofta hög mekanisk dämning istället (låg QMS) (upphängningen och spindeln) och ger däför mycket olinjär distortion.

Glömde en sak, ju större konarea ju mindre konutslag krävs för samma ljudtryck och därför blir det mindre distortion.

Permalänk
Medlem

Ett bra sätt att lära sig är att läsa Hifiklubbens kataloger. De är väldigt givande då de innehåller mer än bara produkter. En hel del reportage, guider osv.
Besök en butik och hämta ett ex.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Ett bra sätt att lära sig är att läsa Hifiklubbens kataloger. De är väldigt givande då de innehåller mer än bara produkter. En hel del reportage, guider osv.
Besök en butik och hämta ett ex.

Men var skeptisk. Hifiklubben är så jäkla inne på att sälja sin produkter. T.ex deras Dali Zensor golvare. Dom är för små för att kunna låta bra men dom prisar dom som om det vore en gåva från gud.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000