Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag vill med hjälp av den här tråden i första hand få grepp om all den teknik och utrustning som finns att använda i HiFi-anläggningar. Givetvis kan jag inte läsa mig till vad som är bra ljud för mig, men jag skulle vilja reda ut en massa begrepp och användningsområden för tekniska prylar. Det verkar vara svårt att hitta någon sida som sammanfattar alla grejer lite kortfattat (nu har jag inte hunnit läsa tidigare talares länkar helt, så det är möjligt att det finns något där).

Vad är det du vill lära dig,ge oss några exempel på vad du inte förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Vad är det du vill lära dig,ge oss några exempel på vad du inte förstår.

Jag har börjat förstå det här med preamp och slutsteg - preampen processar ljudet och slutsteget lägger till effekt va?
Sen finns det en del grejer som jag inte riktigt har hängt med på än, bland annat när folk talar om delade system?
Vad är det som skiljer en receiver och en förstärkare förresten, en väldigt basic fråga men ändå..? Receivers används väl mer för hemmabio och sånt, men vad är den rent tekniska skillnaden?

Kan man och brukar man byta pickup på tonarmarna till skivspelare, dvs. har olika pickuper markant olika ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag har börjat förstå det här med preamp och slutsteg - preampen processar ljudet och slutsteget lägger till effekt va?
Sen finns det en del grejer som jag inte riktigt har hängt med på än, bland annat när folk talar om delade system?
Vad är det som skiljer en receiver och en förstärkare förresten, en väldigt basic fråga men ändå..? Receivers används väl mer för hemmabio och sånt, men vad är den rent tekniska skillnaden?

Kan man och brukar man byta pickup på tonarmarna till skivspelare, dvs. har olika pickuper markant olika ljud?

Preampen fungerar som volymkontrol och slutsteget förstärker signalen
Delat system vet jag inte riktigt,förutom aktivt delat då.
En receiver är en förstärkare med inbyggd radiodel.
Ja du kan byta pickup,ja de kan låta olika

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Preampen fungerar som volymkontrol och slutsteget förstärker signalen
Delat system vet jag inte riktigt,förutom aktivt delat då.
En receiver är en förstärkare med inbyggd radiodel.
Ja du kan byta pickup,ja de kan låta olika

Om preampen fungerar som volymkontroll, vad är det då som gör att det finns preamps (sv - förförstärkare?) som kostar tusentals kronor? Du får det att låta väldigt enkelt vilket det inte verkar vara om folk är villiga att betala så mycket för det?

Är det någon skillnad på förstärkare och effektförstärkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Om preampen fungerar som volymkontroll, vad är det då som gör att det finns preamps (sv - förförstärkare?) som kostar tusentals kronor? Du får det att låta väldigt enkelt vilket det inte verkar vara om folk är villiga att betala så mycket för det?

För att preamps inte tillverkas i stora upplagor,därför de är så dyra,det finns såklart billiga alternativ,köp en hörlursförstärkare tex funkar kanon,men ett försteg med volym,ingångsväljare,fjärrkontroll och massa annat som usb,optisk in osv brukar kosta en del.
En förstärkare för mig är när man har både försteg och slutsteg i samma låda,man brukar även kalla det integrerad förstärkare om man ska vara mer petig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Vad jag ser det så är det 2 olika funktioner. En integrerad förstärkare så bygger man allt som en enda låda medan för-slutsteg är två enskilda funktioner. Försteget tar hand om signalen medan slutsteget tar hand om strömmen för att driva högtalarna. Man kanske använder helt andra komponenter som i sig kostar mer. Ofta i en billig integrerad sitter det allt möjligt mubo jumbo som gör att kostnaden kan hållas nere medan i en lite dyrare pryl kanske det sitter mindre delar alternativt dyrare. Bara ta till exempel en DM+ som kostar 3,5k mot en McIntosh D1000 där man använder en Sabre som är dyr plus att lådan som man bygger sina prylar är ibland även den konstruerad för att kosta multum. Sedan finns det ju märken som tar betalt bara för att dem kan och vet att konsumenten kommer köpa prylen. Mycket idag är så att utveckling och design görs i ett I-land medan medan själva produktion läggs i ett U-land samt att frakta 100st av samma produkt från Kina är billigare än att frakta inom till exempel Sverige. Eller så har man en liten produktion och kan ta ut ett högt pris för att täcka upp sina marginaler och gå break-even = noll punkten

Permalänk
Medlem

Jag har försökt få grepp om det här med push/pull-förstärkare men förstår inte riktigt grejen med dom och inte heller hur de förhåller sig till andra förstärkare (bättre/sämre osv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

väldigt OT men tycker du verkligen faktiskt.se håller hög nivå?

Jag skulle kalla mig ganska aktiv på många olika forum runt om i världen inom många områden o faktiskt är det ÄNDA forumet någonsin jag lämnat...blev nästan chockad av bemötandet där

Ser att du verkar ha fått samma erfarenhet som jag av forumet faktiskt.se.
Bemötandet jag fick när jag blev medlem var rent oförskämt. Även jag lämnade det forumet för den attityd de håller där innebär att man inte är välkommen om man inte redan är kompis med någon av dem innan.

faktiskt.se är inte ett trevligt forum att vara medlem på.

Här skrev jag mycket under många år. Blev dessutom moderator under några år innan han som skötte sidan lade ned forumdelen:

http://www.stereo411.com/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tommy:

Jag vill med hjälp av den här tråden i första hand få grepp om all den teknik och utrustning som finns att använda i HiFi-anläggningar. Givetvis kan jag inte läsa mig till vad som är bra ljud för mig, men jag skulle vilja reda ut en massa begrepp och användningsområden för tekniska prylar. Det verkar vara svårt att hitta någon sida som sammanfattar alla grejer lite kortfattat (nu har jag inte hunnit läsa tidigare talares länkar helt, så det är möjligt att det finns något där).

Grundkriteriet för hifi är egentligen mycket enkelt, när du inte kan skilja återgivningen från det som spelas live är det rätt återgivet, dvs hög trohet gentemot originalet, high fidelity = hifi.
Problemet/diskussionerna uppstår när folk blandar in "låta bra" utan att inse at det inte kan låta bra om musikerna är dåliga men återges korrekt, då ska musiken låta dåligt och musikerna bytas ut snarare än att man färgar återgivningen så att det låter bra.

Vad det gäller tekniken/apparaterna så är det bästa att lära sig fysik och ellära och det finns en massa läroböcker som man kan läsa utan att behöva gå utbildningarna, teorin är bra att ha i botten om man inte ska göra bort sig och bränna pengar på en massa oprisvärda saker, många köper saker efter inredningsmodet snarare än teknisk prestanda och det blir dyrt i längden och man får dessutom sällan bra ljud.

Det du betalar mest för när delarna blir dyrare är tystnad, det krävs för att det ska bli dynamik.
Sedan finns det även skräpmärken som säljer "lifestyle" produkter inom hifi, tex Bose och B&O är oerhört överprisasatta saker som inte presterar i närheten av priset.

Det finns ingen site som sammanfattar det hela på ett enkelt sätt eftersom området är så stort att det egentligen krävs minst 3-4 olika ingenjörsutbildningar för att täcka in det mesta, men det finns en skapligt vettig site om högtalare http://www.drkrupp.se/hifi/
Annars kan det vara bra att läsa på forumen och samtidigt lära sig den grundläggande fysiken bakom så man kan skippa de osakliga debatterna och verkligen lära sig att skilja på låta rätt och låta bra, dålig musik ska inte låta bra utan man ska byta ut musikerna, bra återgivning är ett totalt objektivt begrepp, bra musik är däremot subjektivt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag har försökt få grepp om det här med push/pull-förstärkare men förstår inte riktigt grejen med dom och inte heller hur de förhåller sig till andra förstärkare (bättre/sämre osv)

Om du har läst om "push/pull"-förstärkare är det med stor sannolikhet förstärkare som är av klass AB. I en klass AB-förstärkare delar man upp signalen i en positiv och en negativ halvperiod när ljudsignalen kommer till själva slutsteget i förstärkaren.
En sådan förstärkare använder sig av två transistorer som tar hand om var sin halva av signalen.

Den ena, ofta en NPN (ibland är det något typ a FET, Field Effect Transistor) och den andra, en PNP, jobbar på ett sätt som kan kallas för "push/pull".

Den positiva delen av signalen "trycks ut" till högtalaren genom NPN-transistorn medan PNP-transistorn "drar tillbaka" signalen till förstärkaren igen. Det här är en väldigt generell beskrivning. För att förstå hur det går till måste du ha kunskap i transistorteknik.

En klass A-förstärkare använder en transistor i slutsteget som tar hand om hela signalen.
För att det inte skall bli missförstånd här så innebär det inte att slutsteget består av en enkel transistor. Så är inte fallet!
Signalen delas inte upp i en positiv och en negativ halvperiod, där två transistorer hanterar den utan i en klass A-förstärkare tas hela signalen hand om en transistor i varje steg.

Nackdelen med klass A är den höga effektförbrukningen i viloläge samt att det krävs väldigt mycket mer för att få höga uteffekter med en sådan.
Fördelen är att risken för övergångsdistorsion är frånvarande.

Nackdelen med klass AB är att det finns en liten liten risk för övergångsdistorsion. Om inte BIAS är korrekt justerad kan det förekomma övergångsdistorsion.
Fördelen med klass AB är den mycket låga effektförbrukningen i viloläge samt enkelheten i att få mycket höga uteffekter.

Permalänk
Medlem

Olika typer av apparater inom ljudvärlden:

Förförstärkare (preamp):
Denna förstärkare ser till att koppla ihop alla de apparater man önskar koppla ihop. Skivspelare, DVD, CD, kassettdäck, radio med mera, kopplas in på förförstärkaren.
Förförstärkaren innehåller också vanligtvis tonkontroller som bas och diskant. Vissa förförstärkare har fler kontroller för tonomfånget.
Förförstärkaren har även volymkontroll i de flesta fall.
Alla moderna förförstärkare har inte längre RIAA-förstärkaren för vinylspelare. Här bör också påpekas att vissa pickuper av MC-typ (moving coil) kräver en extra förförstärkare för att signalen skall nå upp till nominell nivå.

Slutsteg (main amp):
Slutsteget innehåller ett försteg som matar själva slutsteget. Slutsteget är den del i förstärkaren som ser till att högtalarna får den ström tillsammans med spänning som behövs för att driva dem så ljud alstras till hörbar nivå. Det är här som effektresurserna finns.

Förstärkare (Amplifier):
En förstärkare innehåller det som finns i en förförstärkare och slutsteg. Förstärkaren är således en ihopbygg enhet av för och slutsteg.
Skälet till att bygga förstärkare är oftast att den tar mindre plats än för och slutsteg tillsammans.
Skälet till separat slutsteg är att det går att få betydligt högre uteffekt ur en sådan utan att försteget störs.

Radio (Tuner):
Kort och gott en enhet som enbart innehåller radiomottagare. Under den tidiga hi-fi-eran kunde man köpa renodlade FM-mottagare (som Yamaha CT-7000, en gång utnämnd till världens bästa FM-radiomottagare) liksom kombinerade AM/FM-mottagare.

Radiodelen innehåller en enkel förförstärkare för att få upp radiosignalen till nominell nivå (775mV eller 0dBm). Finare radiodelar har även funktioner för Mute, extra brusreducering, varierbar utsignal (volymkontroll) med mera.
MPX-filtret är nödvändigt i Pilottonsystemet för att få bort bärvågen för de två kanalerna.

Receiver:
En receiver innehåller försteg, slutsteg och radiodel.
Skälet till en receiver är att få en smidigare enhet som inte tar så mycket plats. Nackdelen med en receiver är att den blir begränsande när det gäller uteffekten eftersom den inte går att göra hur stor som helst.
Ytterligare en nackdel med en receiver är att om t.ex. radion går sönder måste du lämna ifrån dig hela musikmaskinen för service, om du inte lagar själv.

Dolby Surround:
Det här systemet var det första för "snurraruntljud". Dolby surround användes i biosalongen. De system som kom för hemmabruk med loggan "Dolby surround" tillät en kanalseparation om 3dB mellan effektkanalerna och stereokanalerna.
Kort efter kom Dolby ProLogic, som medgav betydligtbättre kanalseparation mellan effektkanalerna och stereokanalerna.
Båda systemen ovan är analoga.

Om man jämför med dagens "snurra-runtljud" så är de betydligt mer avancerade. Dolby ProLogic tillåter en effektkanal bak samt en mittkanal fram. Flera förstärkare hade höger och vänster bak, höger och vänster fram samt mittkanal för detta system. Till saken hör att de bakre kanalerna var i mono.

Något du skall tänka på när du köper ett slutsteg/receiver är att det inte alltid är som det står i specifikationerna.
De finns receivers för flerkanalsljud som säljs med argument som t.ex. 5 x100 W, vilket innebär att förstärkaren har 5 inbyggda slutsteg och de lämnar 100W vardera.
När man sedan tittar på effektförbrukningen kan det stå "Max 320W vid 240VAC).

Den angivna uteffekten om 5 x 100W gäller således inte alla 5 kanalerna drivna samtidigt. Om så hade varit hade det krävts betydligt mer effekt till receivern är 320W eftersom 5 x 100W = 500W.
Man skulle kunna tro att det blir 320/5 = 64W per kanal alla kanaler drivna. Så är det inte heller! Förstärkaren förbrukar en hel del! Mycket värme blir det.
Dessutom gäller det att se vilken typ av effekt som avses, DIN, IEC, FTC med flera. Utöver det är det också belastningen som behöver mätas in, t.ex. över 4 Ohm eller 8 Ohm.

Jag skulle kunna skriva mycket om ljud och hur det fungerar.
Är du intresserad av de olika ljudformaten i digitalt format kan jag rekommendera dig att gå till biblioteket och låna nummer 12 årgång 2001 av tidningen Datormagazin.
Där finns det en 13 sidor lång artikel om de olika ljudformaten på svenska. Artikeln går ganska djupt men det kan kanske vara av intresse att lära sig lite om MP3, CD-formatet wav, Mini-disc med flera format.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marathonkillen:

Ser att du verkar ha fått samma erfarenhet som jag av forumet faktiskt.se.
Bemötandet jag fick när jag blev medlem var rent oförskämt. Även jag lämnade det forumet för den attityd de håller där innebär att man inte är välkommen om man inte redan är kompis med någon av dem innan.

faktiskt.se är inte ett trevligt forum att vara medlem på.

Här skrev jag mycket under många år. Blev dessutom moderator under några år innan han som skötte sidan lade ned forumdelen:

http://www.stereo411.com/

Faktiskt håller en relativt hög teknisk nivå till skillnad från de andra svenska forumen där folk ofta tycker mer än vet.
Därför är forumet väldigt trevlig och det finns mycket bra att läsa där som skrivits av mycket kunnigt folk, det är mer som att läsa AES rapporter än att hänga på mer subjektiva forum av Hififorums typ.
Det är konstigt att man accepterar subjektiva hififorum men inte subjektiva datorforum.
Hursomhelst är det en massa bra läsning på faktiskt som berör det mesta av grunderna och fysiken/mattematiken bakom ljudåtergivnings system.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Högtalare är ett kapitel för sig.
Hur du vill att det skall låta är något som dina öron måste avgöra. Vad som låter bra eller inte bra är en smaksak.
Det finns de som eftersträvar ett så neutralt ljud som möjligt. Det skall vara "rent" (ofärgat) för att få ut bästa möjliga ljudkvalitet. Sådana högtalare finns inte.

Att lyckas med det är en utopi! Skälet är ganska enkelt, det finns otroligt många studios. Alla dessa studios använder inte samma modell av högtalare i kontrollrummet. Kontrollrummen skiljer sig åt vilket innebär att ljudkaraktären skiljer sig mellan dem.
Dessutom är den person som sitter och mixar ihop allt inte heller en och samma i alla dessa studios. Det innebär att all musik som skapas får olika klangfäger (ljudkaraktär) beroende på var de skapats.

Skall du efterlikna allt detta måste du bygga ett rum som du kan ändra på för att anpassa det till den studio som musiken spelades in i. Du måste även införskaffa identiska högtalare.
Eftersom det här är en omöjlighet måste det vara du som bestämmer hur du vill att det skall låta hemma hos dig.
Bästa sättet är att lyssna på högtalare i butik, välja ut några par som du gillar ljudet i och sedan fråga om du får låna hem och provlyssna i det rum du skall ha dem.

Vad du bör tänka på vid val av högtalare är att välja högtalare först och förstärkare utefter dem. Högtalare har olika verkningsgrader och de anges i dB/W/m (deciBell per Watt per meter).
En högtalare med verkningsgraden 92dB/W/m innebär att ljudtrycket vid en meters avstånd från högtalaren är 92dB med ineffekten 1 Watt.
En högtalare som har verkningsgraden 95dB/W/m ger således 3dB högre ljudtryck vid 1 meter och med 1 Watt in än vad den förstnämnda gör.
Det i sin tur innebär att du kan skönja att ljudniån är lite högre men inte mer.

För att den högtalare som har verkningsgraden 92dB/W/m skall ge samma ljudtryck som den med 95dB måste du mata den med dubbelt så mycket effekt, d.v.s. 2W.

Har du en högtalare som har verkningsgraden 98dB/W/m innebär det att den låter dubbelt så högt som den med 92dB/W/m vid samma effekt in till den.
Det krävs således 6dB skillnad för att du skall uppleva ljudtrycker som ungefär dubbelt så högt. För att öka uteffekten så mycket är det en skillnad på 4 gånger.

Låt oss säga att du köpt högtalare som har verkningsgraden 96dB/W/m och står i valet av förstärkare. Du kikar på en som lämnar 100W uteffekt och en som lämnar 150W uteffekt.
Det kommer inte att vara nämnvärd skillnad i ljudtryck på de två. Den som lämnar 150W kommer att låta lite renare vid högt ljudtryck än den på 100W men inte mer.
Om du vill kunna höra skillnad i ljudtryck måste du välja mellan en som ger 100W och en som ger 200W. Om du vill kunna spela dubbelt så högt krävs det 400W jämfört med en förstärkare på 100W.

Går vi ned i effekt och jämför en förstärkare på 50W på samma sätt så krävs det en förstärkare på 100W för att du skall höra att du höjer ljudet en aning medan 200W ger dig dubbelt så högt ljudtryck.
Fördelen med en starkare förstärkare är att det låter renare när du närmar dig klippnivån.

Välj således ut högtalarna först så du vet vilken verkningsgrad de har. Bestäm dig sedan för hur högt ljudtryck du vill ha och anpassa förstärkaren/slutsteget/receivern efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Faktiskt håller en relativt hög teknisk nivå till skillnad från de andra svenska forumen där folk ofta tycker mer än vet.
Därför är forumet väldigt trevlig och det finns mycket bra att läsa där som skrivits av mycket kunnigt folk, det är mer som att läsa AES rapporter än att hänga på mer subjektiva forum av Hififorums typ.
Det är konstigt att man accepterar subjektiva hififorum men inte subjektiva datorforum.
Hursomhelst är det en massa bra läsning på faktiskt som berör det mesta av grunderna och fysiken/mattematiken bakom ljudåtergivnings system.

Jag skrev på faktiskt.se om skillnaderna mellan klass A och klass AB. Skälet till det var att det fanns de som hade svarat en frågeställare om detta och givit frågeställaren felaktiga svar.
Jag fick utstå svidande kritik för mina inlägg, som ansåg vara helt felaktiga. För mig är det mycket märkligt då jag har 3 års gymnasieutbildning samt 1 år på komvux (påbyggnadskurs) i ämnet, jobbat professionellt som serviceingenjör/tekniker i mer än 20 år där jag utfört reparationer på komponentnivå på ljudutrustning. Jag vet hur olika förstärkartyper jobbar, vilket många på faktiskt.se ansåg sig också kunna, utan att ha yrkeserfarenheten. Trots det var deras svar felaktiga men det var jag som fick utstå en storm av angrepp från väldigt många. Jag var nykomling när jag gav mig in i en tråd där svaren var helt fel. Som nykomling var jag väldigt ovälkommen eftersom jag svarade på ett korrekt sätt.

Permalänk
Medlem

Håller definitivt med om att faktiskt.se är bra och många av medlemmarna där är väldigt kunniga. Det finns också en hel del kunskap om rumsakustik vilket ofta glöms bort av många. Däremot får man såklart räkna med att bli emotsagd om man kommer med påståenden utan grund och jag antar att vissa har svårt för det.

DIY-byggen och mätningar av högtalare och element:
http://www.zaphaudio.com/

Om hörlurar, hörlursförstärkare ,ljudkort och tekniken bakom:
http://nwavguy.blogspot.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av durutti:

Håller definitivt med om att faktiskt.se är bra och många av medlemmarna där är väldigt kunniga. Det finns också en hel del kunskap om rumsakustik vilket ofta glöms bort av många. Däremot får man såklart räkna med att bli emotsagd om man kommer med påståenden utan grund och jag antar att vissa har svårt för det.

DIY-byggen och mätningar av högtalare och element:
http://www.zaphaudio.com/

Om hörlurar, hörlursförstärkare ,ljudkort och tekniken bakom:
http://nwavguy.blogspot.se/

Då kan man ställa sig frågan varför tidigare medlemmar gaddar ihop sig och blottar sin okunskap när en ny medlem beskriver hur något fungerar, som dessutom är helt korrekt. De gaddar ihop sig till den milda grad att de mer eller mindre "tvingar" en ny medlem att lämna forumet istället för inse att de har fel men vägrar att erkänna det.
Om enbart nya medlemmar skall tåla att bli emotsagda om de har fel bör det även gälla befintliga medlemmar. Så var inte fallet då jag skrev på faktiskt.se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Då kan man ställa sig frågan varför tidigare medlemmar gaddar ihop sig och blottar sin okunskap när en ny medlem beskriver hur något fungerar, som dessutom är helt korrekt. De gaddar ihop sig till den milda grad att de mer eller mindre "tvingar" en ny medlem att lämna forumet istället för inse att de har fel men vägrar att erkänna det.
Om enbart nya medlemmar skall tåla att bli emotsagda om de har fel bör det även gälla befintliga medlemmar. Så var inte fallet då jag skrev på faktiskt.se.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic... ?
Det verkar som att ni missförstod varann och sen gick väl båda sidor på ganska hårt och hävdade stenhårt att just denne hade rätt. Jag tror att ni båda har rätt fast ni missförstår varann och kanske till viss del har olika definitioner. Dock är jag inte lika kunnig som någon av er i det ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av durutti:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic... ?
Det verkar som att ni missförstod varann och sen gick väl båda sidor på ganska hårt och hävdade stenhårt att just denne hade rätt. Jag tror att ni båda har rätt fast ni missförstår varann och kanske till viss del har olika definitioner. Dock är jag inte lika kunnig som någon av er i det ämnet.

Fantastiskt att du hittade tråden!
Det är mer än 8 år sedan jag skrev i den!!

Ja, jag insåg själv att det uppstod missförstånd mellan flera av oss. Tyvärr ville några inte ge sig. Jag kikade igenom en del av mitt läromaterial efter diskussionen och kunde bara konstatera att det jag skrev överensstämde med materialet.

Skälet till mitt inlägg var att jag är (var) väl bekant med just A-720. Det är också sannolikt att jag fortfarande har kvar servicemanualen till den förstärkaren. Jag har reparerat några av dem som finns (fanns, för de kanske är skrotade idag).

Jag skriver inte mer på faktiskt.se för upplevelsen skrämde bort mig för gott.

Permalänk
Rekordmedlem

En annan insikt är kanske att man ska behärska den teknik man använder, vilken förtärkarklass man kör i behöver inte ha nån avgörande inverkan på ljudkvaliten, det enda som är säkert är väl bara att elleverantören blir glad o rik om man kör klass a så jag håller mig til klass a på några hörlursdrivare, men sedan får det vara nog just pga tomgångseffektn, en av lurdrivarna drar faktisk nära 50w och jag har även kört en Musical Fidelity A1 tills den glödde rosa i några effektresistorer (det är väl det som kallas varmt ljud ? )

Och så går det verkligen att diskutera om definitionen på klass a eftersom många vill ha klass a så töjs och tänjs det kanske mest på just den klassen eftersom många vill kalla det klass a men slippa ifrån tomgångsförlusterna. klass a är mest en mytisk koppling som idag inte har så mycket verklig betydelseför kvaliten eftersom det går att bygga oerhört bra produkter även med andra kopplingar och simulatorerna har gjort att man kan konstruera och testa billigt innan man verkligen bygger något så var det inte förut utan då tog man till klass a som ett säkert sätt att undgå övergångsdistorsion, idag så kan man upptäcka sånt i simuleringarna och kompensera närmast totalt eliminera det utan att behöva använda klass a slutsteg, faktum är att de flesta riktigt bra slutsteg inte är klass a idag, jag tror bara det är Boulder som kör ren klass a i sina flaggskepps modeller.

För att återknyta till Faktiskttråden så är Boulder 3050 ett rätt machoaktigt klass a slutsteg, det är inte teoretiskt perfekt så det finns lite utrymme kvar om nån vill ge sig på att göra nått värre men i verkligheten behövs knappast bättre och det blir förmodligen enormt fruktansvärt dyrt (ja 3050 är bara fruktansvärt dyr) att göra nått med bättre egenskaper.
Bara tillverkningen av kylflänsarna/lådväggarna är macho nog för de flesta

http://www.boulderamp.com/owners_manuals/3050%20OM.pdf

Brukskonsthantverk när det är som bäst inom audiovärlden säger en som har en dac vars låda kostar drygt 20 000kr i maskintid och som haft en fjärr gjord i Wolframkarbid som kostade över 30 000kr i maskintid för att fräsa ut texten på knapparna.
Inte låter det bättre för det men det är ändå lite roligt.
(Men undvik Wolframkarbid, det är nog bland det värsta i metallväg som finns att arbeta i om man undantar giftiga metaller.) fjärren blev däremot riktigt tung och fin och förmodligen närmast mekaniskt oförstörbar.

Vill man lära sig hur ett bra (men inte helt perfekt) slutsteg ska mäta kan man kolla på Bouldern. Man kommer inte så mycket längre om man ska använda det i ett hem och redan den specen ställer rejäla krav på elnätet.
Ett alternativ är att använda klass h som tex NAD 208 som låter ungefär lika bra men inte lika stark som Boulder 3050, 208an är däremot inte alls lika Macho på nått vis, men man kanske kan ta en Krell för det är lite mer Macho och inte så dyrt som Boulder, det är bara lite omacho att Krells rena klass a steg har lägre effektförbrukning än Bouldern har uteffekt i 8ohm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En annan insikt är kanske att man ska behärska den teknik man använder, vilken förtärkarklass man kör i behöver inte ha nån avgörande inverkan på ljudkvaliten, det enda som är säkert är väl bara att elleverantören blir glad o rik om man kör klass a så jag håller mig til klass a på några hörlursdrivare, men sedan får det vara nog just pga tomgångseffektn, en av lurdrivarna drar faktisk nära 50w och jag har även kört en Musical Fidelity A1 tills den glödde rosa i några effektresistorer (det är väl det som kallas varmt ljud ? )

Och så går det verkligen att diskutera om definitionen på klass a eftersom många vill ha klass a så töjs och tänjs det kanske mest på just den klassen eftersom många vill kalla det klass a men slippa ifrån tomgångsförlusterna. klass a är mest en mytisk koppling som idag inte har så mycket verklig betydelseför kvaliten eftersom det går att bygga oerhört bra produkter även med andra kopplingar och simulatorerna har gjort att man kan konstruera och testa billigt innan man verkligen bygger något så var det inte förut utan då tog man till klass a som ett säkert sätt att undgå övergångsdistorsion, idag så kan man upptäcka sånt i simuleringarna och kompensera närmast totalt eliminera det utan att behöva använda klass a slutsteg, faktum är att de flesta riktigt bra slutsteg inte är klass a idag, jag tror bara det är Boulder som kör ren klass a i sina flaggskepps modeller.

Bara en fundering. Rega skriver mycket att man använder någon from av klass A. Är det verkligen det eller vad är hela sanningen. Hade gärna velat haft en Rega Osiris

Permalänk
Rekordmedlem

Många apparater använder klass a till en viss del men övergår till klass b när effekten ökar, det kan även vara så att man syftar på att man kör klass a ända fram till slutstegets utgångsdel, man kan även ha klass a fast man byter arbetspunkt på slutsteget beroende på effektbehovet.

Rega Osiris kan inte vara en ren klass a konstruktion, det vågar jag säga utan att läsa scheman, den är alldeles för liten är att vara i närheten av att kunna vara en 250W (4ohm) klass a enhet, Rega http://www.rega.co.uk/downloads/Osiris%20manual.pdf anger dessutom själva att den har 400VA trafo per kanal vilket gör att det inte teoretiskt kan vara en ren klass a konstruktion eftersom de behöver större nätdel eftersom klass a inte kan ha högre verkningsgrad än 50% vid maximal uteffekt.
Rega nämner heller inte något om klass a själva vad jag ser i databladet
Men bara för att den inte är klass a behöver den inte vara dålig för det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Många apparater använder klass a till en viss del men övergår till klass b när effekten ökar, det kan även vara så att man syftar på att man kör klass a ända fram till slutstegets utgångsdel, man kan även ha klass a fast man byter arbetspunkt på slutsteget beroende på effektbehovet.

Rega Osiris kan inte vara en ren klass a konstruktion, det vågar jag säga utan att läsa scheman, den är alldeles för liten är att vara i närheten av att kunna vara en 250W (4ohm) klass a enhet, Rega http://www.rega.co.uk/downloads/Osiris%20manual.pdf anger dessutom själva att den har 400VA trafo per kanal vilket gör att det inte teoretiskt kan vara en ren klass a konstruktion eftersom de behöver större nätdel eftersom klass a inte kan ha högre verkningsgrad än 50% vid maximal uteffekt.
Rega nämner heller inte något om klass a själva vad jag ser i databladet
Men bara för att den inte är klass a behöver den inte vara dålig för det.

Såg det sedan. Det är Brio, elicit och Ear som använder så som du säger till viss del. Kollat lite bilder på nätet och prylarna verkar vara helt ok byggda om de nu inte ljuger.

Permalänk
Medlem

3 fas på en förstärkare, det har jag inte sett förut

Permalänk
Inaktiv

Jag har byggt en del högtalare själv, just nu är jag inne på bredbandselement. De är inte perfekta för all sorts musik men till musiken de passar kan jag garantera öronorgasm. Och att det inte skulle kunna jämföras med serieproducerade är skitsnack. Denna modell heter Frugal Horn mk3 om du är intresserad.

Skrivet av Tommy:

Tack för en hel del bra svar, har skrivit i annat forum nu också där det kanske är lite högre koncentration av Hi-Fi-gurus.
Har ni någon uppfattning om hur hög kvalitet man kan uppnå genom DIY-byggen jämfört med dyra system? Tycker att det är väldigt kul med lite hantverk och egna projekt och skulle gärna kunna tänka mig att bygga ihop något själv så småning om

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hugligan:

Jag har byggt en del högtalare själv, just nu är jag inne på bredbandselement. De är inte perfekta för all sorts musik men till musiken de passar kan jag garantera öronorgasm. Och att det inte skulle kunna jämföras med serieproducerade är skitsnack. Denna modell heter Frugal Horn mk3 om du är intresserad.
http://s22.postimg.org/7bs9udd3l/bild.jpg

Det finns ju koaxialer också, ett Tannoybygge är inte fel om du vill göra ett 2 vägs horn där du själv bygger bashornet, jag känner en som byggde en mer kompromisslös version på Tannoy Westminster, han använde däremot metall i den del av hornet om mynnar mot lyssnaren och dessutom var det sandfyllda väggar på de ställen det gick att bygga med det i trädelen av bashornet, systemet är numera ombyggt och han kör det som bakkanal i hembion.
Westminster är annars en trevlig högtalare om man är ute efter nått med hög verkningsgrad som kan spelas starkt med små rörsteg, jag gillar nog Westminster bättre än JBLs K serie om man nu ska ha horn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet inte hur intressant den här tråden är för TS nu. Förhoppningsvis kan TS ta till sig lite till av det som skrivs i den.

Intressant att läsa att du är inne på samma linje som jag, mrgaffe!
Jag har ett slutsteg som jag kan köra i Klass A om jag vill. Det blir hett och drar ofantligt med ström så jag kör det enbart i Klass AB.
Det är, precis som du skriver, inga problem med Klass AB och det låter lika bra som Klass A så länge man ser till att BIAS för transistorerna är rätt justerad. Då blir det ingen övergångsdistorsion.
Ett enkelt sätt att kontrollera detta är med ett oscilloskop eller en distorsionsmätare.
Klass A får aldrig övergångsdistorsion eftersom transistorerna i det systemet ligger halvöppna i viloläge. Därav den höga effektförbrukningen i "viloläge".

Du skriver i trådnummer 51 att Rega går från Klass A till Klass B när den kräver högre uteffekt. Jag förmodar du menar Klass AB. Stämmer det?
Klass B är ingen bra lösning för musikåtergivning. Yamaha använde Klass B i sina gitarr- och basförstärkare på 1960 och 1970-talet. Lite knepiga att få bort all övergångsdistorsion på.

Beträffande Rega Osiris, som du länkar till, kan jag inte se att det anges någonstans att det är en Klass A-förstärkare. Jag är helt enig med dig om att den måste vara en Klass AB eftersom effektförbrukningen är 560W när båda kanalerna är drivna över 8 Ohm.
Nej, bara för att den inte är Klass A behöver den inte vara dålig. Med rätt justerad BIAS är det inga problem.

Du nämner NAD och Klass H. Första gången jag råkade på Klass H var i en Hitachi-förstärkare. De kallade dock inte det för Klass H utan Turbo Drive. Yamaha införde Klass H i några förstärkare i mitten av 1980-talet. Det var inte en bra lösning så de slutade med den.
Klass H hade sina problem. Yamaha såg till att de fanns resurser för lite längre drift vid switchning till Klass H. Tyvärr var förstärkarna krångliga att laga när de gick sönder. Om en enda komponent fortfarande var trasig vid test efter reparation, t.ex. ett motstånd, brann en hel kedja av komponenter igen.
Det fanns också problem med switchningen till den högre matningsspänningen. I vissa fall var den inte tillräckligt snabb vilket skapade klipp-distorsion.

Fördelen med Klass H var (är) lägre energiförbrukning när den inte var switchad i det högre läget.

Yamaha kom även med en serie förstärkare med switchat nätaggregat. Svenska LAB-gruppen gjorde sig välkända med sina lätta PA-slutsteg med hög uteffekt. Även de bygger på switchade nätaggregat.
För Yamahas del slutade man med switchade nätaggregat eftersom det blev ljudande problem i de lägre frekvensområdena. De switchade nätaggregaten orkade inte hålla kraften i den grad som behövdes.
Hur LAB-gruppens förstärkare låter idag vet jag inte. Vad jag däremot vet är att flera av mina vänner använde LAB-förstärkare till mellan och diskantregistret medan de använde förstärkare med konventionell nätdel till basregistret.

Beträffande lättdrivna högtalare är Cervin Vega kända för detta. De Cervin Vega jag lyssnat på låter högt och trevligt med små förstärkare, liksom stora, men ljudkaraktären är inte i min smak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Det finns ju koaxialer också, ett Tannoybygge är inte fel om du vill göra ett 2 vägs horn där du själv bygger bashornet, jag känner en som byggde en mer kompromisslös version på Tannoy Westminster, han använde däremot metall i den del av hornet om mynnar mot lyssnaren och dessutom var det sandfyllda väggar på de ställen det gick att bygga med det i trädelen av bashornet, systemet är numera ombyggt och han kör det som bakkanal i hembion.
Westminster är annars en trevlig högtalare om man är ute efter nått med hög verkningsgrad som kan spelas starkt med små rörsteg, jag gillar nog Westminster bättre än JBLs K serie om man nu ska ha horn.

Jo du, Tannoy Westminster skulle vara något. Nu tänkte jag främst något billigt som TS kan jobba med och om det inte blir perfekt så är det en bra resa att lära sig på. Dessa bastanta pjäser ser däremot riktigt trevliga ut. Vet du vad bygget gick på ungefär? Finns ritningar fritt på nätet? Har du lyssnat på dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Såhär på fredagskvällen blev jag sugen på att luska lite mer kring HiFi-anläggningar och vad som skulle passa bra för mig att inhandla i framtiden.
Jag har ett intresse av att lyssna på vinyl och mest rock/hårdrock, men tänker mig att vid köp av en anläggning ska den även användas för att se film på. Ljudet skulle jag dock i första hand optimera mot min musiksmak, sen om systemet inte är fullt lika bra för film är helt okej (jag är inte audiofil... än )

Kan någon kunnig vara snäll och länka till någon bra sida där man kan läsa lite om HiFi-basics och gärna lite därtill? Har försökt googla och youtube:a men har inte hittat riktigt nån sida som förklarar allt från grunden om vilken utrustning man ska ha, varför, och vad som gör den utrustningen bra. Det är verkligen en djungel med högtalare, förstärkare och allt annat som finns, jag känner att det är svårt att veta i vilken ände man ska börja lära sig och nysta upp det hela.

Jag siktar på att så småning om ha en budget på allt mellan 30 000-60 000kr att lägga på en anläggning, men först vill jag lära mig mer om marknaden. Förstår också att man givetvis ska in på någon butik och lyssna på utrustningen, men det blir ett senare steg!

Du har fått en intressant tråd med bra diskussion... spårar ut till "den ultimata perfektionismen" vilket är i princis i sin ordning i dessa sammanhang. För de är precis de som de handlar om. Ljud är ju som du vet förändringar i lufttryck som våra öron känner av. De är inte svårt att skapa dessa vågor på något sätt... bara slå på något eller liknande så får du ett ljud. Högtalare har också funnits länge och är som regeln en elektromagnet och ett membran (grundläggande saker som du redan vet). Jag har ett par högtalare från Logitech som jag betalat 149 kr för eller något sånt. De kan spela musik... man kan vrida upp så pass högt så de räcker gott och väl i ett litet rum, i vart fall när man är själv. Förvånansvärt bra med tanke på prisklassen. Så ljudvågor är lätt att göra... och ganska billigt med dagens teknik. Men, och de finns ett men... De är inte nödvändigtvis lätt att skapa ett ljud precis så som man önskar de hela.

De finns elektromagnetiska störningar... som kan förvanska och störa ljudet... i elektroniken och i dåliga kablar. Och självklart även brister i membranet och elektromagneten (om vi nu använder en sådan för att skapa ljudet). Särskilt om du använder mycket effekt. Ljudvågorna i sig själva har egenskaper som kan störa "sig sjävla". Tydligaste exemplet är till exempel basljud eftersom de är energirikt och därför kräver mycket kraft för att skapas. De är därför man har stora element och stora magneter som kräver mycket ström för att leverera exakta ljudvågor man önskar. Ofta är ett mycket brummande och surrande basljud de mest irriterande med diverse datorhögtalare som ska ge mycket bas och surroundljud för en låg prislapp. Problemet är att de inte har de kvaliteter som krävs för att leverera ett bra ljud. Där jag bodde för länge sedan i ett litet rum hade jag min alldeles utmärkta bas, men trotts detta jag hade ett störande surrande ljud på mitt basljud. Jag funderade länge på vad som kunde ha hänt med basen och vad som kunde vara fel. Men efter ett par månader med basen ofta avstäng hittade jag felkällan. Nämligen väggen på min garderob! När basljudet som är lågfrekvent och energirikt gick ut i rummet började garderobsväggen att vibrera precis på samma vis som högtalarmembranet, men garderobsväggen eller luftvolymen i garderoben var knappast anpassade för att generera rent ljud och skapade då ett surrande ljud störande ljud. Detta exempel visar på två faktorer som är viktiga att tänka på. Dels att rummet du spelar ditt ljud i är MYCKET viktigt... ljudet kommer studsar runt och "leva sitt eget liv" i rummet du spelar... Men också att många billiga basar som säljs med "datorhögtalare" är byggda ungefär som min garderob... skälva "chassit" till högtalaren kan inte hantera ljudvågorna. Du vill ha styva och tunga väggar som inte flyttar på sig när ditt element rör på sig, och de är viktigt när de gäller basljud. För högre frekvenser är andra egenskaper som hur ljudet studsar mer avgörande eftersom de inte har samma mängd energi.

För att inte gräva ner mig allt för djupt så tänkte jag avsluta med ett grundtips. Ljud är något man ska lyssna på... så använd dina öron. De är lite av en träningssak att identifiera vad som är skillnad mellan en högtalare och en annan. Problemet är när du lärt dig höra vad som är bra ljud jämfört med mindre bra ljud de är då du får audiofil sjukan. Du kommer störa dig på orenheter och brus, när man väl lärt sit att lägga märke till detta så är de svårt att sluta märka de hela. När man har ett rent ljud så kan man fokusera på musiken/ljudet/filmen istället och gör därför stor skillnad för en insjuknad audiofil. Och dessutom kan man hör alla detaljer även på låga volymer vilket även icke audiofiler borde uppskatta. Så steg 1 är att använd öronen och försök hitta vad skillnaderna är...

Tips två är att vara "lagom" snål när du köper grejer. Att lägga 100 eller 200 tusen på en ljudanläggning skulle jag inte göra om jag inte vann extremt mycket pengar på lotto eller något. Säkert roligt att köpa för de är kul att köpa teknik men du bör också ha ett särskilt anpassat rum för ändamålet för att du ska få ut den skillnad du betalat för. Skillnaderna i ljud och kvalitet blir mindre och mindre för varje 1000 lapp du lägger. Samtidigt om du lägger tillräckligt mycket pengar för du ska känna dig nöjd och njuta av de ljud du har, även när nya saker kommer och du hör andra högtalare. De kommer spara dig mycket pengar och ge dig mycket ljud för pengarna. Mina högtalare har haft 10 års kalas och jag är fortfarande extremt nöjd med dem. De enda jag ångrar är att jag inte köpte ett 5.1 system av samma. (har 2.1). Men om man ser på kostnaden per år för mitt system är de inte mycket dyrare än någon datorhögtalare för att sedan byta ut dem mot något annat och sedan köpa något ytterligare annat.

Hoppas du har nytta av dessa tips och kan vara lika nöjd med ditt köpt 10 år efteråt precis som jag blev.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hugligan:

Jo du, Tannoy Westminster skulle vara något. Nu tänkte jag främst något billigt som TS kan jobba med och om det inte blir perfekt så är det en bra resa att lära sig på. Dessa bastanta pjäser ser däremot riktigt trevliga ut. Vet du vad bygget gick på ungefär? Finns ritningar fritt på nätet? Har du lyssnat på dessa?

Det var nånstans runt 20 000kr för råmaterialet och så naturligtvis en ohärrans massa jobb för det är inte direkt en enkel låda av 6 plattor och det var även hemlindade filterspolar, det finns en tråd med måttsatta delar på Diyaudio.rs forumet, kolla post 13 här:
http://www.diyaudio.rs/topic/2723-diy-tannoy-westminster-roya...
Resultatet blev väldigt snyggt för han som bygger i den länkade tråden, lite fanerjobb där

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var nånstans runt 20 000kr för råmaterialet och så naturligtvis en ohärrans massa jobb för det är inte direkt en enkel låda av 6 plattor och det var även hemlindade filterspolar, det finns en tråd med måttsatta delar på Diyaudio.rs forumet, kolla post 13 här:
http://www.diyaudio.rs/topic/2723-diy-tannoy-westminster-roya...
Resultatet blev väldigt snyggt för han som bygger i den länkade tråden, lite fanerjobb där
http://www.diyaudio.rs/uploads/monthly_10_2010/post-205-04349...

Jag blir mest sjukt nyfiken på vad man kör med som frontar när man relegerar Tannoy Westminster till bakkanalerna?!

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell