Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Vad som är mest oroväckande gällande Radeons alternativ är väl ändå renderingstiderna som är horribla i vissa titlar, visst det beror säkert på drivrutiner men på ett singlekort?

Visa signatur

< iPad Pro > < Razer Blade >

Permalänk
Medlem
Skrivet av kladdkakemuffins:

Fick både ris och ros angående tempen på min GPU! Ni som säger att jag saltar så tog jag en liten screen

http://i.imgur.com/PG3vCK7.jpg

http://i.imgur.com/PG3vCK7.jpg

Bara kört GPU Tweak från ASUS som kanske är extremt snällt i tempen på saker och ting...

Tänk efter nu. Om GPUN är 23 grader i idle (vilket förövrigt är väldigt ointressant) betyder det att luften i ditt rum måste ligga på typ minst 15 grader.
Hur logiskt är det?

Självklart visar något fel eller så kollar du tempen precis efter en den kommit ut ur zerocore.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av spjakarn:

Fast mer värme överförs till omgivande luft via konvektion ju högre temperaturskillnad det är. Det värmet i sin tur transporteras bort, men det skalar inte såsom avkylning av kortet gör då det är en högre isolans i väggar etc jämfört med metallen på ditt grafikkort.

Vad är isolans?

Hög temperatur är således med ditt resonemang bra då det behövs mindre mängd luft för att kyl bort samma mängd energi vilket medför lägre behov av kraftig kylning. Det kanske är det du försöker få fram? Har lite svårt att tolka vad du egentligen försöker säga (inget illa menat utan troligtvis jag som läser dåligt).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lndv:

Vad som är mest oroväckande gällande Radeons alternativ är väl ändå renderingstiderna som är horribla i vissa titlar, visst det beror säkert på drivrutiner men på ett singlekort?

Om man läser sweclockers test och inte bara kollar graferna så skriver de att det inte riktigt stämmer överens med det upplevda flytet i spelen förutom ett fåtal titlar där det hackar tydligt.

Dock så är det ju oroväckande att det på singelkort ens händer i ett spel, även om det är en reviderad GCN så borde den ju vara liknande och de har ju haft ett tag på sig att fixa det nu...

Edit:ber om ursäkt för två inlägg men finns inte citera flera på mobilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lndv:

Haha, igår var det "Renderingsderna på AMD är hemska!!!" Idag är det "Rnderingsderna på AMD är hemska i vissa titlar!!!". Skrämselpropaganda! Fast det är väl för att försöka dölja att AMD har bättre renderingstider än nvidia i de andra titlarna...

Och jag har inga problem att tro att vissa kort rapporterar 22 grader i GPU-Z. Jag har svårt att tro att siffran stämmer om man skulle känna på kortet, eller mäta temp med extern sensor. Det är knappast första gången som integrerade temp-sensorer visar fel värde.

Och det faktum att kortet håller 95 grader innebär inte att mer värme överförs till luften, oavsett isolatorer och allt annat du vill dra in i det här, utan att värmeöverföringen är mer effektiv. DVS, det behövs lägre fart på fläkten för att överföra samma mängd värme från kortet till luften. Skall vi hårddra det här innebär det att nvidia ligger efter, då deras kort inte tål att köras lika varma, vilket gör att de inte kan utnyttja sina kylningslösningar lika effektivt.

Fast det kommer bara gagna AMD när partnertillverkarna får släppa kort med egna fläktar, för om nu fläkten slåss med geforce 5800 om titeln sämsta fläkten, så skulle iaf jag avvakta med ett köp av 290x just nu. i alla fall så länge jag inte har en plan för hur jag skall få tyst på kortet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Hur stor skillnad tror ni mantle kommer göra, om man får flika in en fråga?

Det är ju bara gissningar isf. Men köper man grafikkortet p.g.a bf4 så skulle jag absolut vänta o se innan jag köpte ett nvidiakort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Vad är isolans?

Hög temperatur är således med ditt resonemang bra då det behövs mindre mängd luft för att kyl bort samma mängd energi vilket medför lägre behov av kraftig kylning. Det kanske är det du försöker få fram? Har lite svårt att tolka vad du egentligen försöker säga (inget illa menat utan troligtvis jag som läser dåligt).

Nja det handlar snarare om att det går snabbare att sänka temperaturen en grad hos ett varmare föremål än något som är kallare men fortfarande varmare änomgivande medium (där vi nu menar att föremålet erhåller en viss mängd värme när vi säger varmare). Men det säger inte att det kan vara ett sämre luftflöde - logiskt sett vill du alltid ha ny frisk luft för att ha så effektiv kylning som möjligt.

Argumentet var endast till att det nog skulle märkas på temperaturen i rummet av o ha varmare grafikkort såvida du inte ventilerar genom typ korsdrag.

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/4771?k=ae9d8832a7091...

Han får prestanda som är bättre än ett kort som kostar över 8000kr för 4500kr så ja jag tycker att det är mycket bättre.
Det är mycket mer framtidssäkert än gtx780, det enda det failar på är ljudnivån. Hur mycket det påverkar beror på hur pass bra luftflöde han har i chassit, om det är ljuddämpat chassi och var gränsen gör för honom. Man kan alltid byta kylare sen när det finns o köpa och oftast bryter man inte garantin.
Sen att han får bf4 på köpet gör inte saken sämre.

glöm inte max temp kortet klarar är 95c och kortet gick 94 i swec test?

skulle aldrig köpa något sånt.. vänta på Asuis dcii

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Jag kommer avvakta tills dess att antingen 780ti kommer eller när ati kommer med annan kylarlösning. Eller alt 780 om de sänks i pris.

Permalänk
Medlem

Det ganska enkelt...

Kan du inte vänta köp 290X om du skiter i att ljudnivån är katastrof (enligt mig, och jag vet att jag är känslig) annars köper du 780, bara i 4k är det någon "större" skillnad egentligen.

Kan du vänta, vänta då tills 780Ti och 290X med eftermarknadskylare (TwinForce, Windforce, DCII etc.) kommit ut och avgör själv utifrån pris, prestanda, märkes specifika finesser.

Imo är G-Sync betydligt mer intressant än tex trueAudio och Mantle (Som inte ens är "AMD only")

Själv kommer jag vänta på 290X Asus DCII (eller 290 om priset är jäkligt bra) alt. GTX 780 DCII / Titan droppar i pris. I vilket fall som helst kommer kortet/en att vattenkylas.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lndv:

Tycker det är så vid varenda GPU realise. tycker alltid det svajar i en eller annan titel.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Bra grabbar ni har störst penis på swec.

Vad är det mig dig nu då? Vaknat på fel sida av datorn?

Han var osäker vad man fick för temp på vatten, så jag skrev vad jag hade för att ge han en inblick.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av spjakarn:

Nja det handlar snarare om att det går snabbare att sänka temperaturen en grad hos ett varmare föremål än något som är kallare men fortfarande varmare änomgivande medium (där vi nu menar att föremålet erhåller en viss mängd värme när vi säger varmare). Men det säger inte att det kan vara ett sämre luftflöde - logiskt sett vill du alltid ha ny frisk luft för att ha så effektiv kylning som möjligt.

Argumentet var endast till att det nog skulle märkas på temperaturen i rummet av o ha varmare grafikkort såvida du inte ventilerar genom typ korsdrag.

Återigen, vad är isolans? (inte ett ord jag känner till och vill gärna lära mig om det är användbart, en googling gav inga resultat, om jag inte vill börja prata danska då...)

Nu när du förklarat ditt inlägg och tydligen menar motsatsen till det du skriver först så måste vi utreda ett par saker, vi tar det lite stegvis.

1. Temperatur är ett sätt att mäta energi
2. Grafikkortet har en maximalt energitillförsel som är nära identisk den på ett titan (skiljer ca 10 W), det betyder att de kommer tillföra samma mängd energi/värme till rummet.
3. Som du skriver, stora temperaturskillnader gör att kylningsmediet kommer ta upp mer värme, vilket betyder att mindre mängd kylningsmedia krävs för att forsla bort samma mängd energi (=värme) som ett system med lägre temperaturskillnad (DeltaT).
5. Detta ger således att vi får en liten mängd kylmedia med hög temperatur vilket kommer värma rummet lika mycket som en stor mängd kylmedia med lägre temperatur vilket man får från tex ett titan

Sen att kyllösningen på referensmodellen är högljud är en annan sak, kommer rådas bot på av partnertillverkare. Dock dåligt av AMD att det inte finns partnerkort redan vid leverans då deras egna kyllösning är så begränsad.

Permalänk
Medlem

Vad säger ryktet om pris på 780 Ti jämfört med 290X?
Jag kommer köpa något av dessa kort.

Skrivet av fantomsmurfen:

Vänta med köp tills andra kylare än referens kommer till 290X, 780 har sjunkit i pris och 780 Ti lanserats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Återigen, vad är isolans? (inte ett ord jag känner till och vill gärna lära mig om det är användbart, en googling gav inga resultat, om jag inte vill börja prata danska då...)

Nu när du förklarat ditt inlägg och tydligen menar motsatsen till det du skriver först så måste vi utreda ett par saker, vi tar det lite stegvis.

1. Temperatur är ett sätt att mäta energi
2. Grafikkortet har en maximalt energitillförsel som är nära identisk den på ett titan (skiljer ca 10 W), det betyder att de kommer tillföra samma mängd energi/värme till rummet.
3. Som du skriver, stora temperaturskillnader gör att kylningsmediet kommer ta upp mer värme, vilket betyder att mindre mängd kylningsmedia krävs för att forsla bort samma mängd energi (=värme) som ett system med lägre temperaturskillnad (DeltaT).
5. Detta ger således att vi får en liten mängd kylmedia med hög temperatur vilket kommer värma rummet lika mycket som en stor mängd kylmedia med lägre temperatur vilket man får från tex ett titan

Sen att kyllösningen på referensmodellen är högljud är en annan sak, kommer rådas bot på av partnertillverkare. Dock dåligt av AMD att det inte finns partnerkort redan vid leverans då deras egna kyllösning är så begränsad.

Jag måste erkänna att jag har varit rätt otydlig, men kan väl försöka igen.
1. Nej du mäter inte energi i temperatur. Temperatur är kvaliteten hos värmet, medan värme är en kvantitet. Håller med om du säger att temperatur är ett sätt att ange kvaliteten av energi.

2. Jag håller med om att efter att jämvikt uppnåtts i systemet (dvs rummet) kommer lika stor mängd värme att ha överförts till omgivande luft. Dock görs det med hjälp av konvektion mellan kylaren och luften, vilken mäts i enheten watt. Alltså är det ett högre värmeflöde om temperaturskillnaderna mellan luft och grafikkort är större, dvs mer värme per tidsenhet kommer att överföras till omgivande luft. Alltså värmer ett grafikkort med högre temperatur upp luften i ditt rum snabbare.

Kanske ett dåligt exempel i sammanhanget

men om du har en motor med 100% verkningsgrad som snurrar en propeller i en bassäng, där propellern utgör en viss effekt. Bassängen är fullkomligt isolerad från omgivningen för övrigt och inga värmeförskingringar sker. Sedan har du en identisk bassäng men istället för motor och propeller så har du ett värmeelement som har ideal värmeöverföring till vattnet med 100% verkningsgrad med samma effekt. Säg att du kör dessa exakt lika länge. Propellern kommer ha ökat rörelseenergin hos vattenmolekylerna, och viss del av denna rörelseenergi kommer att ha gjorts om till värme via friktion. Värmeelementet kommer ha överfört värme till vattnet. Temperaturen är i detta läge högre i bassängen med värmeelementet än den med propellern. Jämvikt har inte uppnåtts dock. Stänger du av elementet och motorn kommer vattenmolekylerna som fortfarande rör sig i första bassängen att omvandla sin rörelseenergi till värme i form av friktion. När vattnet är perfekt stilla och jämvikt uppnåtts kommer dessa två system ha samma temperatur.

Dold text

3. Det blir lite konstigt att tänka att du värmer ett paket med luft åt gången. Konvektionen minskar då temperaturen ökar, och du kyler kortet sämre. Du vill alltid ha bra luftflöde så att konvektionen blir så hög som möjligt.

Isolans eller med annat ord värmemotstånd finns att läsa på på wikipedia. Håller med om att det kom in lite fel i sammanhanget då jag pratar om konvektion i ena fallet och sedan vänder och pratar om värmeledning.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="spjakarn;14010680"]

2. Jag håller med om att efter att jämvikt uppnåtts i systemet (dvs rummet) kommer lika stor mängd värme att ha överförts till omgivande luft. Dock görs det med hjälp av konvektion mellan kylaren och luften, vilken mäts i enheten watt. Alltså är det ett högre värmeflöde om temperaturskillnaderna mellan luft och grafikkort är större, dvs mer värme per tidsenhet kommer att överföras till omgivande luft. Alltså värmer ett grafikkort med högre temperatur upp luften i ditt rum snabbare. [\quote]

Men bara ceteris paribus. Bara om allt annat är lika. I det här fallet är inte allt annat lika! Mängden energi som kan överföras till en viss volym luft per tidsenhet beror på många saker (temperaturskillnad, överföringsyta och luftmassa) och allt annat lika är luftmassan enda sättet att ändra mängden energi som kan överföras. Eller om vi har en konstant energi att överföra (ett grafikkort under en viss last) och en given överföringsyta så kan vi välja att sänka luftmassan genom att sänka temperaturskillnaden. Mao, vår gamla vanliga trade off mellan fläkthastighet och temperatur. Mängden energi är fortfarande konstant oberoende vilken kombination av temperatur och fläkthastighet vi väljer.

Så vad händer om om vi byter överföringsyta? Dvs byter kylare på den kända lasten till nvidias referenskylare. Energin att överföra är fortfarande approximativt densamma (skillnaden är så liten att den kan bortses ifrån, i det här fallet) och eftersom överföringsytan är annorlunda måste en ny jämvikt hittas där temperaturskillnaden är så stor att tillgänglig luftmassa förmår ta upp energin. Energin är fortfarande densamma.

Och för att återföra diskussionen till AMDs kontra NVIDIAs referenskylare, så innebär det faktum att NVIDIA inte kan tillåta lika höga temperaturskillnader som AMD att de måste ha större överföringsyta eller större luftmassa (eller en kombination) än AMD för att lyckas kyla samma last.

PS kvaliteten på energi kallas för exergi och värme är den energiform som har lägst exergi. Temperatur är ett mått på någontings inneboende energi som är i form av värme. Det kan också finnas andra energiformer (kinetisk, kemisk etc) men de mäts ej med temperatur.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Partheen:

Vad säger ryktet om pris på 780 Ti jämfört med 290X?
Jag kommer köpa något av dessa kort.

Lär kosta mer än dagens 780
svårt att sälja ett kort som är bättre billigare med alla dessa 780/Titan ägare som då blir utlämnade.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Men bara ceteris paribus. Bara om allt annat är lika. I det här fallet är inte allt annat lika! Mängden energi som kan överföras till en viss volym luft per tidsenhet beror på många saker (temperaturskillnad, överföringsyta och luftmassa) och allt annat lika är luftmassan enda sättet att ändra mängden energi som kan överföras. Eller om vi har en konstant energi att överföra (ett grafikkort under en viss last) och en given överföringsyta så kan vi välja att sänka luftmassan genom att sänka temperaturskillnaden. Mao, vår gamla vanliga trade off mellan fläkthastighet och temperatur. Mängden energi är fortfarande konstant oberoende vilken kombination av temperatur och fläkthastighet vi väljer.

Så vad händer om om vi byter överföringsyta? Dvs byter kylare på den kända lasten till nvidias referenskylare. Energin att överföra är fortfarande approximativt densamma (skillnaden är så liten att den kan bortses ifrån, i det här fallet) och eftersom överföringsytan är annorlunda måste en ny jämvikt hittas där temperaturskillnaden är så stor att tillgänglig luftmassa förmår ta upp energin. Energin är fortfarande densamma.

Och för att återföra diskussionen till AMDs kontra NVIDIAs referenskylare, så innebär det faktum att NVIDIA inte kan tillåta lika höga temperaturskillnader som AMD att de måste ha större överföringsyta eller större luftmassa (eller en kombination) än AMD för att lyckas kyla samma last.

PS kvaliteten på energi kallas för exergi och värme är den energiform som har lägst exergi. Temperatur är ett mått på någontings inneboende energi som är i form av värme. Det kan också finnas andra energiformer (kinetisk, kemisk etc) men de mäts ej med temperatur.

Jo håller med om att jag hårddrog det lite väl till nåt ideal, inser det nu. Och förlåt att allt det här hamnade väl utanför området som ens var värt att diskutera

Angående ditt sista: menade egentligen att temperaturen mäter en kvalitet hos värmerörelsen (och inte värmemängden, vilket är exergi precis som du säger). Så säger iallafall min bok :/.

Permalänk
Medlem

Borde inte Nvidia justera priset på 780 ganska snabbt efter att detta kort släpps? För att hindra försäljningen av AMDs kort? Lagt 780 på samma pris eller strax under och sen satt 780ti strax över.

Jag har inte haft AMD på säkert 10 år snart känns de som. Föredra NVidia då de aldrig krånglat för mig. Men skulle aldrig köpa med orginal kylarn. Och när väll eftermarknads korten kommer så är ju 780Ti ute förhoppningsvis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lndv:

Renderingstiderna hos R9 290X är ju helt underbara. Längtar tills det kommer drivrutiner som är optimiserade för dom nya grafikkorten.

Permalänk
Medlem

Hade inte skaffat R9 290X referens om jag inte hade haft för avsikt att sätta vattenblock (eller Arctic-kylare) på den.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

När det gäller den ursprungliga frågan om GTX780 eller 290X som läget är idag (bara referenskylare för 290X) så är mitt enkla svar: ett bra 780GTX. Har själv två MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr Gaming som jag betalade strax under 5 000:-/st för (med två spel på köpet) och de presterar likvärdigt med 290X om man utgår från fabriksöverklockningen (eller ännu mer överklockning). Både Overclock3d.net och Linus Tech Tips kommer fram till detta:

http://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/amd_r9_290x_r...
http://www.youtube.com/watch?v=djvZaHHU4I8&feature=c4-overvie...

Den absolut största skillnaden mellan korten är inte prestandan (enl. Sweclockers test med stock GTX780 ca. 8% i 1080p) utan ljudvolymen. Finns inte en chans att jag skulle sätta två hårtorkar till kort i min maskin som är byggd för att inte bara vara snabb utan också tyst.

Målet med mitt senaste bygge var 120 fps i alla nya spel utan oljud (kör 1920x1080p 120 Hz). Att maximalt få ut 8% (om vi helt bortser från att MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr Gaming är överklockat) bättre prestanda för kanske 500:- (två kort) lägre pris med löjligt mycket högre ljudvolym är inget alternativ.

Mitt bygge: http://www.sweclockers.com/galleri/11768-snabb-tyst-ny-gamingdator

AMD kanske får tummen ur med hjälp av nya kylare från tredjepartstillverkare men som läget är nu så går 290X helt bort för att kylaren är ett skämt.

PS! Nix jag är inte Nvidia fanboy, det var säkert 30 år sedan någon kunde kalla mig boy och om något så är jag 3dfx-fanoldman.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.