Hur mycket pengar läggar du på din/a hobby/er om året?

Permalänk
Medlem

Hur mycket pengar läggar du på din/a hobby/er om året?

Som ovan.

Permalänk
Medlem

Höftar det till ca 30k. Till hobby räknar jag då prylnörderi. Dvs. inköp som jag klarar mig utan men som bedöms skapa ett mervärde under min fritid.

Permalänk

Detta år blev det väl kring 100k för vattenskotern + totalt onödiga elektronikinköp.

Permalänk
Medlem

Jaa-a...allt som blir över när hyra och mat är betalt ungefär

sign. "Den som inte levt på nudlar i minst två veckor har ingen rätt att kalla sej entusiast"

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Hur motiverar ni det framför att spara (exempelvis till hus, pension) ni som lägger nästan allt krut på hobbyn?

Permalänk
Medlem

Har i stort sätt tre hobbyn, fiske, motorcykel och datorspel. Med alla inköp och allt inräknat tror jag det totalt kan bli knappa 3000 € per år på sikt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Don't look at me, jag har varit arbetslös i flera år..
När man går på diverse bidrag etc så får man ju inte spara undan pengar.. allt ska spenderas.
Men nu har jag fått jobb, standard lön, så nu kommer det ju läggas undan ett par tusenlappar i månaden för regniga dagar.
All in all, e-cigg och datorn är vad jag lägger på pengar på.
4000kr sen förra året på e-cigg hårdvara o liquids, och förra året så byggde jag ny dator, kostade 7000kr i runda slängar.
Men det lär väl bli dyrare inköp på datorfronten mot december när drivrutiner är stabiliserade och man får reda på vilket grafikkort som ger mest för pengarna, och en större ssd är man också på jakt efter

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

Det varierar men 40000-50000 kanske. Utöver det så sparar jag ca 100000 om året så då får man unna sig lite också

Permalänk
Medlem

Tresiffriga summor på sin höjd! måste nog börja lugna ner mig innan lyxfällan knackar på.

Permalänk
Medlem

Har inte mycket att leka med, bränner nog max 10000kr (grovt uppskattat).

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Hur motiverar ni det framför att spara (exempelvis till hus, pension) ni som lägger nästan allt krut på hobbyn?

Går ju fortfarande att spara en del pengar även fast man lägger mycket på sina hobbys. Jag personligen skulle aldrig undvika att ha roligt för att kunna spara pengar till pensionen. Med det sagt skulle jag heller aldrig lägga så mycket pengar på mina hobbys att jag inte skulle ha råd att lägga undan några tusen varje månad.

Permalänk
Föredetting

Bilen, inkl. fasta kostnader såsom försäkring och lån landar nog på cirka 100k/år med nuvarande uppgraderingstempo och bensinkostnader. Det lär dock avta och landa på runt 40-50k nästa år, även om det ska till nya R-däck och sådant roligt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

200-300k / år.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Avstängd

Ligger nog runt 50-70k/år blir lite rädd när man tänker på det... om jag inte hade slösat upp alla dessa pengarna hade man sluppit å ha ett lån på lägenheten eller kanske tillochmed suttit i en som var finare än nuvarande. För två månader köpte man sig en bil för 70k så där rök ju lite av sparpengarna men nu å andra sidan så kanske man prioriterar lite annorlunda då det faktiskt kostar en del att köra bilen också

Permalänk
Avstängd

Med tanke på att jag säljer och köper (går plus minus) så får jag säga kanske 2000-3000:- kanske tom mindre. Det är framförallt mobiltelefoner och surfplattor (bärbara datorer) samt lite små prylar som man behöver till datorn. Har inte byggt en ny dator sedan -08 då jag redan har en konsol.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Hur motiverar ni det framför att spara (exempelvis till hus, pension) ni som lägger nästan allt krut på hobbyn?

Jag är student nu, så har inte allt för mycket att lägga på hobbies. Men jag lägger väl 40-50k per år på mina hobbys.

Livet går för mig ut på att njuta. För mig är det inte mer lockande att ha en miljon på banken än att ha lagt en miljon på mina hobbies. Det här gör ju inte att jag inte sparar. För det gör jag, dock sparar jag endast strax över tusen kr varje månad nu för att inte behöva jobba i sommar. Detta då det knappt finns två dugliga månader i Sverige, och då kommer jag inte jobba. När jag pluggat klart på universitetet om två år och har ett jobb så kommer jag lägga undan pengar för framtiden. Men jag kommer fortfarande lägga en stor del av mina pengar på mina hobbies. För de ger mig glädje!

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

De senaste 2-3 åren har jag konsumerat ganska mycket. Kanske 50-60k i cyklar, cykeltillbehör, cykelkläder, vandrings- och friluftsliv (tält, sovsäck, liggunderlag, kök, kniv, kläder). Nu hoppas jag dock att jag har skaffat ett bra arsenal som jag ska ha glädje av i ett par år framöver. Med prylinköp och kringkostnader så gissar jag att det blir väl kanske ca 10% av bruttolönen som går rakt av till fritidsintressen. Förhoppningsvis ska dessa 10% istället börja läggas på sparande istället :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Varierar mellan 10k och 20k.
Alla mina hobbies är väldigt billiga om man inte räknar att uppgradera datorn som man gör typ vartannat år som max. Sen träning är ju bara gymkort och kläder typ.
Försöker samtidigt spara 10k i månaden.

Permalänk
Medlem

Max 20k per år, oftast bra mycket mindre då allt utöver hyra, mat och övriga vanliga utgifter går till att betala av skulder jag drog på mig under en långtidsjukskrivning. Oftast är det bara skatteåterbäring och semesterersättning som går till hobby.
Lägga pengar på sparkonto har jag inte kunnat göra på över 10 år, men om 2 år när skulderna är borta så..

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att jag reser upp ca 30-40 000 om året ungefär. En sparsam livsstil möjliggör resandet.

Permalänk
Medlem

Beror lite på hur man definierar hobby.
Kan resa vara hobby? Det är den absolut största delen för mig i så fall.
I år: en skidresa, två resor till Asien, Malta, Dublin, Riga har nog totalt landat på 70000.
Har några små utflykter till planerade i år.

Fotohobbyn har jag nästan gått plus på i år, men planerar att köpa mycket nytt inom en snar framtid så där kanske jag hamnar på 10-12000 i år. Datordelar, kläder, annan teknik kanske 10000 på sin höjd hittills.
edit: Glömde 10000 på audio-grejer i år.

Försöker spara så mycket det går, målet när min ekonomi stabiliserat sig är 100000 om året.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Detta år landar på ca 100 000kr på onödigt trams men ack så roliga saker

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Beror väl på vad man klassar som "hobby".

Men i månaden, ~2000-4000kr skulle jag tro. Det vill säga allt som inte går till räkningar, mat och hushållsprylar ^^

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.