Permalänk
Medlem

Speldator 11-12k

Jag letar nu efter en ny dator men är inte expert på området. Datorn ska främst användas till spel t.ex. battlefield 3/4, crysis 3, Far Cry, Minecraft och en del nyare spel som kommer i framtiden. Budget ligger på 12k och jag vill ha en framtidssäker dator som håller ett antal år med goda uppgraderingsmöjligheter. OS ska ingå och bygga kan jag göra själv. Jag kommer endast att spela på en skärm 1920x1080.

Vad rekommenderar ni för nätagg som klarar 2 kort i SLI/CrossFire, vad är det för skillnad på 80+ bronze/gold??

R9 280x, GTX 770 eller GTX 760? Är det bättre att ha Nvidia än AMD, vilket är bäst i SLI/CF? Jag har hört att amd kort blir varmare och låter mer än Nvidia, stämmer det?

Här är en kundvagn som jag tror är bra, men som sagt vet jag inte särskilt mycket om datorer:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4054138/280x

Skulle bli jätte glad om någon ville hjälpa mig och jag vet att jag redan har gått över budget med 500 kr

Permalänk
Hjälpsam

Din korg ser väldigt bra ut...o R9 280x är också ett bra val.
Håll lite koll vad som händer med priset på GTX770/780

Permalänk
Medlem

Okej, kommer ett 750w nätagg att räcka för CrossFire?

Permalänk
Hjälpsam

Ja. 280x har väl ett TDP på 250W o hela systemet maxade 370W från väggen när SweC testade kortet
Så i CF bör du maxa runt 630W ( minus PSUns verkningsgrad, så delarna drar runt 600W totalt MAX) ...så 750W känns lagom

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen! Jag beställer nån gång nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Såg nu att priset på gtx 770 har sänkts, tycker ni jag borde byta mot t.ex http://www.inet.se/produkt/5409856/msi-geforce-gtx-770-2gb-tw... som är 100kr dyrare eller borde jag ta r9 280x som har 3gb Vram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daremon:

Såg nu att priset på gtx 770 har sänkts, tycker ni jag borde byta mot t.ex http://www.inet.se/produkt/5409856/msi-geforce-gtx-770-2gb-tw... som är 100kr dyrare eller borde jag ta r9 280x som har 3gb Vram?

Skulle personligen tagit r9 280x eftersom det är ett mycket bra kort för pengarna, kylaren är också väldigt bra och kortet kommer dessutom att palla bf4 bättre pga att det har mera vram som bf4 behöver.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem

Jag är också på väg att beställa en ny speldator och såg den här. Tycker allt såg väldigt bra ut (men jag är ganska ringrostig när det gäller datorbygge).

Om jag har ungefär 2000kr till att lägga på det här paket, vad för uppgraderingar tycker ni vore värda att göra? Är det mer RAM som behövs?

Mitt mål är att datorn ska hålla ett tag (och kunna maxa ut Rome II utan problem )

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tomat2:

Jag är också på väg att beställa en ny speldator och såg den här. Tycker allt såg väldigt bra ut (men jag är ganska ringrostig när det gäller datorbygge).

Om jag har ungefär 2000kr till att lägga på det här paket, vad för uppgraderingar tycker ni vore värda att göra? Är det mer RAM som behövs?

Mitt mål är att datorn ska hålla ett tag (och kunna maxa ut Rome II utan problem )

Vill du lägga mer:
Ta ett R9 290x eller GTX780
Ta en 850W PSU ( om du vill klara två kort)
Ta 16Gb minne
Ta ASUS HERO moderkortet.
Bättre CPU kylare o fläktar.

I den ordningen tills pengarna är slut

Permalänk
Medlem

Grymt, tack för svaret! Är nog lika bra att köra det större grafikkortet då jag kan komplettera med RAM senare.

Antar att det är ganska stor skillnad på R9 280 och R9 290, nån som vet en bra sida där jag kan hitta en jämförelse mellan korten?

Permalänk
Hjälpsam
Permalänk
Medlem

Hehe,

Det kan man göra, men det är inte korrekt

Jag hoppade direkt till "slutsats och sammanfattning" och missade att dem faktiskt hade listan som jämför olika kort i samma spel... my bad

Permalänk
Hjälpsam

Hehe lätt gjort, jo speltesterna o det totala "prestandaindexet" i slutet är en bra jämförelse

Permalänk
Medlem

När det gäller R9 290x, vet man vilken version av korten som är bäst/prisvärd?

Sapphire, MSI, Gigabyte eller ASUS?

Permalänk
Hjälpsam

Exakt samma kort med samma kylare...så ta vilket som, spelar nada roll

Permalänk
Medlem

Okej tack thli72

Förlåt för att jag spammar tråden med frågor men har en sista. Nätagget som fanns med i paketet är slut, funkar denna lika bra?

http://www.inet.se/produkt/6911389/corsair-tx-750w-80-bronze-...

Permalänk
Hjälpsam

Visst det skall nog bli bra...mycket som är slut nu..köper alla nya datorer bara för Bf4?

Permalänk
Medlem

Hehe ja det är ganska många trådar om folk som behöver nya speldatorer så det ligger säkert något i vad du säger. För min del så var det på tiden, datorn pallar inte köra de senaste grejerna längre och den är ytters instabil. Hänger sig mist en gång om dagen så bara en tidsfråga innan den ger upp helt.

Edit. Blev förövrigt både R9 290x och 16 Gb Ram. Me so happy