Min laptop hittar inte en extern optisk enhet

Permalänk

Min laptop hittar inte en extern optisk enhet

Halloj!

Min nyinförskaffade Lenovo Ideapad Y500 (bättre begagnad) hittar inte odd:n jag just köpte (den saknar ju intern odd). Den externa i fråga är en Asus SBW-06D2X-U blueray-brännare som ansluts med dubbel (Y) usb-kabel, vilken även driver den. Operativet är Windows 8.0 (och är uppdaterat).

Problemet är att datorn inte hittar enheten - ingen DVD/CD-ROM syns i enhetshanteraren. När jag sen försöker köra drivrutinsinstalleraren "TurboEngine" som levererades med brännaren så får jag felmeddelandet "Can not find ODD".

Jag har testat den externa odd:n på två andra laptoppar (Windows Vista på båda) och dom hittar den direkt, så odd:n i sig verkar fungera fint.

Hur löser jag detta? Kan problemet vara en bios-inställning? Om så är fallet så behöver jag detaljerad hjälp...

Notis: Jag kopierade Asus-mjukvaran, som levereras på en cd, till en usb-sticka på en annan dator för att kunna köra den på Ideapaden. Det sjuka är att Asus inte verkar förse kunderna med denna via sin hemsida. Jag hittade den inte där den logiskt sätt borde ha funnits i alla fall. Vad är oftast anledningen att man köper en extern odd?

Permalänk

Ingen som har ett svar?

Har gått ett tag nu och ingen har svarat. Ska jag tolka det som att ingen kan lösa detta?

Permalänk
Skrivet av MaxPower$r:

Har gått ett tag nu och ingen har svarat. Ska jag tolka det som att ingen kan lösa detta?

Vad jag förstår krävs inga drivrutiner för att brännaren skall fungera. TurboEngine är uppenbarligen inte något som krävs för funktion, men skall förbättra anslutningshastigheten mellan dator och brännare.

Asus säger: "Turbo Engine increases the connection performance between the USB cable and the optical drive. Traditionally, the computer’s bandwidth slows down conventional optical disc drives while reading or writing data.".

Kan det vara så att de USB-portar du använder är trasiga, alternativt ger för lite spänning för att driva brännaren?

Permalänk
Medlem

Ideapad Y500 verkar ha 2 USB, en 2.0 och en 3.0
Kan vara ide att skifta USB kablarna till tvärtom.

Men som ovan, kan tänkas att strömmen inte räcker till.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Har checkat alla 3 portar och dom funkar med andra prylar. Brännaren snurrar på fint (dömt av ljudet) varje gång jag ansluter den på Y500:an på samma sätt som när jag testat den med andra datorer. Jag tror inte strömförsörjningen är problemet och det verkar vara så oavsett om jag bara använder en eller båda USB-kontakterna på den tillhörande kabeln.

Andra ideér?