Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Det bästa är att brygga Comhems modem till en separat router av högre klass. Ingen av Comhems olika modem funkar bra som router.

Tips: Kolla in nån av Asus routrar.

Är ComPal-modemen inräknade där, och isåfall, finns några trådar eller andra hat-inlägg som visar på att det är något fel på dom med?

Att netgears prylar är ren dynga har jag redan konstaterat för många år sedan. Här ser man dessutom att temat "destå sämmre modem vi levererar, destå mindre belastning får vi i nätet" tycks vara en vinnare i comhem's säljs-strategi.

Permalänk
Skrivet av rmd:

Är ComPal-modemen inräknade där, och isåfall, finns några trådar eller andra hat-inlägg som visar på att det är något fel på dom med?

Att netgears prylar är ren dynga har jag redan konstaterat för många år sedan. Här ser man dessutom att temat "destå sämmre modem vi levererar, destå mindre belastning får vi i nätet" tycks vara en vinnare i comhem's säljs-strategi.

Jag har senaste Compal modemet men den duger inte heller som router så jag brygga den efter några dagars användning till min nuvarande Asus RT-AC68U.

Permalänk
Medlem

Okay, det är iaf en enkel lösning på problemen.

Det som inte är ok, är comhem's idioti att sprida netgear och compal's dynga i överflöd till intet ont anande kunder. Dethär är ju tveklöst en stor skandal. Att inte fler tidningar, bloggar och sidor likt sweclockers tagit upp detta och varnat folk för skiten är även det... stor skandal i min mening.

Kanske någon behöver göra en ny sida likt teksyndicate fast på svenska där man inte är rädd att säga lite vad man tycker? Nog om det. Det är off-topic minst sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Okay, det är iaf en enkel lösning på problemen.

Det som inte är ok, är comhem's idioti att sprida netgear och compal's dynga i överflöd till intet ont anande kunder. Dethär är ju tveklöst en stor skandal. Att inte fler tidningar, bloggar och sidor likt sweclockers tagit upp detta och varnat folk för skiten är även det... stor skandal i min mening.

Kanske någon behöver göra en ny sida likt teksyndicate fast på svenska där man inte är rädd att säga lite vad man tycker? Nog om det. Det är off-topic minst sagt.

Man får lite vad man betalar för. comhem säljer domhär routermodemen för 995kr + frakt utan bindingstid eller 1kr + frakt med 12mån bindingstid tror jag. Då får du ett "modem" med en inbyggd router. Sepparata routrar för under 1000kr är ju inget att hänga i julgranen ens. Även om dyrare alternativ skulle finnas är jag tveksam att folk skulle välja dessa. Dom som är lite insatt köper såklart en vettig sepparat router.

Alla ISPs gör likadant, fick århundradets sämsta noname-router när jag hade BBB 100mbit, med telia får jag deras adsl "smart" thompson-router som också är kass. Folk i dethär forumet får väl anses vara "heavy users" och då är inte sånnahär produkter för dom. Sett folk koppla på 10+ lankopplade datorer bakom ett Netgear 3100 via switchar och samtidigt 20+ wifi-enheter med NAT påslaget. Såklart fungerade det inte så bra. Tror han hade nått web/spel-café. Finns få vettig konsumentrouter som hanterar sånt. Man måste ju förstå vad man köper helt enkelt. Om modemet inte uppför sig normalt med NAT avslaget är det en annan sak. Operatören kan bara få tillverkaren av en billig produkt att korrigera fel till en viss grad. Men visst, starta en petition på forumet så kanske comhem börjar sälja ett routermodem för 2000kr. Tror inte det kommer sälja som smör.

Har man problem med ISPers routermodem: Slå av NAT om möjligt och skaffa en router avsedd för vad man nu ska använda uppkopplingen till. Exemplet ovan behöver ju nån typ av företagsrouter nästan. Åtminstonde någon av ASUS dyrare alternativ a 1500kr+.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Man får lite vad man betalar för. comhem säljer domhär routermodemen för 995kr + frakt utan bindingstid eller 1kr + frakt med 12mån bindingstid tror jag. Då får du ett "modem" med en inbyggd router. Sepparata routrar för under 1000kr är ju inget att hänga i julgranen ens. Även om dyrare alternativ skulle finnas är jag tveksam att folk skulle välja dessa. Dom som är lite insatt köper såklart en vettig sepparat router.

Alla ISPs gör likadant, fick århundradets sämsta noname-router när jag hade BBB 100mbit, med telia får jag deras adsl "smart" thompson-router som också är kass. Folk i dethär forumet får väl anses vara "heavy users" och då är inte sånnahär produkter för dom. Sett folk koppla på 10+ lankopplade datorer bakom ett Netgear 3100 via switchar och samtidigt 20+ wifi-enheter med NAT påslaget. Såklart fungerade det inte så bra. Tror han hade nått web/spel-café. Finns få vettig konsumentrouter som hanterar sånt. Man måste ju förstå vad man köper helt enkelt. Om modemet inte uppför sig normalt med NAT avslaget är det en annan sak. Operatören kan bara få tillverkaren av en billig produkt att korrigera fel till en viss grad. Men visst, starta en petition på forumet så kanske comhem börjar sälja ett routermodem för 2000kr. Tror inte det kommer sälja som smör.

Har man problem med ISPers routermodem: Slå av NAT om möjligt och skaffa en router avsedd för vad man nu ska använda uppkopplingen till. Exemplet ovan behöver ju nån typ av företagsrouter nästan. Åtminstonde någon av ASUS dyrare alternativ a 1500kr+.

Jag måste invända en smula på routrar för under tusingen. ZyXEL NBG6716 kostar 990:- och är grym i prestanda. Riktigt bra router att brygga Com Hem-router/modemet till.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Jag måste invända en smula på routrar för under tusingen. ZyXEL NBG6716 kostar 990:- och är grym i prestanda. Riktigt bra router att brygga Com Hem-router/modemet till.

Behöver man inte wireless AC så räcker det t.o.m med en Asus RT-N56/65 som också ligger under tusingen som är mycket bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Inget illa menat, men dethär måste du fått betalt av comhem eller liknande löst folk för att skriva.

Att sälja skit och marknadsföra det som bra prylar är bara idiotiskt. Att sedan starta en menlös blogg där man klappar sig själv i ryggen för att man patchat modemen för "fel som ingen hört talas om" är lika idiotiskt det med. Det hela rinner ut i att Netgears produkt är skit, och där existerar bara en mening bland folket, och givetvis tvärt om hos comhem.

Det dom borde göra, är att erbjuda sina kunder en produkt som gör det den ska, och inget annat. Alltså agera modem varken mer eller mindre. Då kan man strategiskt välja den produkt man vill ha eller behöver. Kör man egen router, bingo, billigare för comhem och bätre för kunden.

I dethär falet har man valt att leverera en kass produkt, som jag indirekt betalat för, och jag är inte nöjd samt den viktiga detaljen att produkten inte är i accepterbart skick för att säljas. Därför bör dom åtminstone sluta sälja skiten så problemen minimeras. Att dom skulle erkänna några fel eller liknande tycks vara helt omöjligt, så jag är nöjd om dom helt enkelt slutar pumpa ut netgears junk.

Nu blev det lite ranting, men vafasen.. ma nska inte behöva "reparera" prylarna man köper om vi säger så!

Om vi går på ditt förslag att man ska få köpa dyrare fungerande prylar istället för tjafset dom säljer nu.. så ser jag inte logiken. Ska vi få böta för att åka buss med hela hjul och säten? Eller ska vi åka en trashad buss för "normaltaxa" ?

Klart det ska vara fungerande grejjer som säljs, allt annat är befängt. Att man istället får läggatill för tjänster som wifi, usb-delning och vad det nu är.. blinkande leds som folk tycks gilla? Allt sånt bjäfs kan man skala bort och ta mer betalt för av dom som vill ha det. Man kan däremot inte ta extra betalt för trasig kontra fungerande produkt om man säljer dom ny.

Att blanda in ett extremfall med nån gamer-stuga är väl inte så relevant när comhems nuvarande skräp inte håller för en användare på en ipad under normal användning förklarar sig självt. Att det inte står pall för en stor skara enheter och stor last är nog det ganska givet med hoppas jag.

Såja.. nu har jag säkert snurrat ihop det lite men tror att det ger min version ganska tydligt, även om jag är lite för arg för att förklara det på ett bättre lämpat vis

Permalänk
Medlem

Uppgraderade från Comhems 200 till 250 Mbit någon vecka sedan men stör mig lite på hastigheterna man får. När 200 var max låg jag ofta kring 160-180, nu när 250 är max är jag uppe kring 200-220 istället. Om nu det finns möjlighet att klämma ur mer ur tuben, ge mig då det jag betalar för.

Men det är ungefär såhär dags jag har sådan här bra fart. Större delen av dygnet ligger det på allt mellan 50 och 150Mbit.

Permalänk
Medlem

Har helt nyindraget fibernät till bostaden, som leverantör råkade det bli comhem....

betalar för 100/50 och får ut ~85/40 Mbit/s
Det funkarhelt ok för att surfa etc. Men när jag spelar "tappar" den conection för 1/2 sekund rätt så ofta, det kommer i omgångar och ibland kan det vara helt ospelbart för någon minut, ibland kan det funka fint i timmar utan sån lagg.

Hjälp?

Ps. Kan även tilläga att ljud på skype etc. inte störs när det laggar till. Men jag är väldigt säker på att det har med nätverk/internetet att göra pga. att jag inte hade detta problemet i förra lägenheten. Där bredbandsbolaget var vår runderbara ISP <3

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Försöker komma åt min Netgear CG3100, som ska fungera som switch efter min Telia-router Thompson TG789vn, men lyckats inte få access till den för att kunna stänga av DHCP/NAT.

Hur ska man koppla in den egentligen? Den har ju ingen WAN-port direkt - har kabeln inköttad i LAN1-porten, men kommer inte in för att konfigurera den med någon adress.

För att citera Svullo: HILFE! (Säl!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej,

Vi känner inte till några generella problem som skall orsaka att ni får låg hastighet och att uppkopplingen bryts.

Om ni fortfarande upplever samma problem så skulle vi verkligen uppskatta om ni har möjlighet att antingen kontakta Kundservice via telefon, 90 222, alternativt kontakta oss via privat meddelande på Facebook, www.facebook.com/ComHemAB, (skriv kort meddelande om vad problem är samt bifoga kund- eller personnummer) så att vi kan kolla närmare på om det finns några planerade arbeten i just ert område eller om det finns något annat som kan påverka.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Hej!

Har precis skaffat comhems 100/50 bredband och det suger. Det kallas även för "framtidens bredband" när det är begränsat till 100/100 och är precis nyindraget år 2013. I den förra bostaden fick man in fiber år 2007 och funkade felfritt sen dag 1, men de var iof. bredbandsbolaget som var våran ISP då.

Fast när jag spelar är det en sorelig historia, det laggar.
Vad som händer är att då och då, ca ~10e sekund laggar det till en halv sekund. Ibland kan jag spela länge utan sådant lagg als, ibland kommer det bara någon enstaka gång under väldigt lång tid, och ibland går spel inte ens att spela. Däremot när jag pratar på skype hör jag folk medans dom pratar när det laggar, men dom här inte mig när det laggar till.

Jag ringde supporten, de säger att inget verkade vara fel, men han gjorde ändå en felanmälan. Självklart har ni snålat på supporten och jag fick sitta i en lång telefonkö.....

Nu 2 dagar senare har inget hänt alls, med tanke på att jag inte kan spela över huvud taget på kvällar är detta ett problem av ganska stor magnitud.

Händer inget snart blir det en avbeställning av bredbandet, tv:n, och telefonen. Ni skickar även med en tivo box som är stor som en 80-tals laptop med "toppmodärn" 90-tals teknik i, ett jävla skämt!
Men självklart tyckte ni det var jättesmart att ha 3 månaders uppsägningstid också, bara för att jävlas och tvinga en betala 3 månader extra för skit man inte ens vill ha....

Vi är precis nyblivna kunder hos er, och bara några få dagar senare har man redan börjat överväga bryta upp det. Good job comhem!

Utav egen slutsats, Stutter lag har jag tagit reda på att det är :), som kan bero utav pakage loss

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Skrivet av Ollebro:

Uppgraderade från Comhems 200 till 250 Mbit någon vecka sedan men stör mig lite på hastigheterna man får. När 200 var max låg jag ofta kring 160-180, nu när 250 är max är jag uppe kring 200-220 istället. Om nu det finns möjlighet att klämma ur mer ur tuben, ge mig då det jag betalar för.

Men det är ungefär såhär dags jag har sådan här bra fart. Större delen av dygnet ligger det på allt mellan 50 och 150Mbit.

Med tjänsten Bredband 250 ska du ha 100-250 Mbit/s nedströms och 7-10 Mbit/s uppströms.
Det betyder att 200-220 Mbit/s nedladdningshastighet är helt ok men 50 Mbit/s är för lågt.
ComHems bredband är känsligt för belastning vilket innebär att maximal hastighet uppnår man under lågtrafik t ex tidigt på morgonen eller under dagtid då få använder tjänster som belastar nätet. Kvällstid kl 18-23 kan det bli rejält segt.

Permalänk

Ja det funkar ju sådär...

Skrivet av sten1930:

Har helt nyindraget fibernät till bostaden, som leverantör råkade det bli comhem....

betalar för 100/50 och får ut ~85/40 Mbit/s
Det funkarhelt ok för att surfa etc. Men när jag spelar "tappar" den conection för 1/2 sekund rätt så ofta, det kommer i omgångar och ibland kan det vara helt ospelbart för någon minut, ibland kan det funka fint i timmar utan sån lagg.

Hjälp?

Ps. Kan även tilläga att ljud på skype etc. inte störs när det laggar till. Men jag är väldigt säker på att det har med nätverk/internetet att göra pga. att jag inte hade detta problemet i förra lägenheten. Där bredbandsbolaget var vår runderbara ISP <3

Har exakt samma problem! Vore galet tacksam för hjälp här i tråden om vad problemet är, av comhem fick jag ingen hjälp, usch.

Det dom hade som tips för att slippa detta var att sätta denna netgear CG3700EMR i brygga istället för routermode. Detta gjorde så att jag kan surfa felfritt, men nu är vi istället begränasade till ett visst antal enheter!? Nu kan vi inte längre använda alla enheter för att surfa, vilken jäkla skit.

Någon som har tips hur man kan lösa problemet och ändå köra i router mode? Galet tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultravoxftw:

Har exakt samma problem! Vore galet tacksam för hjälp här i tråden om vad problemet är, av comhem fick jag ingen hjälp, usch.

Det dom hade som tips för att slippa detta var att sätta denna netgear CG3700EMR i brygga istället för routermode. Detta gjorde så att jag kan surfa felfritt, men nu är vi istället begränasade till ett visst antal enheter!? Nu kan vi inte längre använda alla enheter för att surfa, vilken jäkla skit.

Någon som har tips hur man kan lösa problemet och ändå köra i router mode? Galet tacksam för hjälp!

Enda sättet om inte comhem fixar mjukvaran i modemet är att koppla in en egen router bakom. netgear 3700 med nat off/bryggat->egen router->datorerna.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultravoxftw:

Mitt probelm löste sig, comhem gjorde något efter att jag felanmälde. Bara att stå på sig deras support, gärna krydda på lite om det så skulle behövas för att de ska fixa det. Var lite smått irriterad när jag ringde och sa själv att spela var omöjligt på kvällarna och att de var tvungna att fixa det.
Har doc. har drops i internetet, men inget stutterlag eller problem på skype längre iaf.

när vi hade bredbandsbolaget fick vi en router utav dem, år 2007. den funkade felfritt fast hade inget val än att lämna den när vi fick comhem
vi kopplade visserligen en netgear WNR3500 till så bredabndsbolagets router fick bara agera "Mellanhand" och gjorde inget annat än att fördela upp internet och telefonin. Fast har inte använt den nu tillsammans med comhems router än.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon annan med comhem som haft pingproblem nu under kvällen? Har typ 100 mer i ping än vanligtvis i Quake Live.

Visa signatur

Kontor (Linux Mint): Intel Core i5 12600K | ASUS B660-I STRIX | ASUS AMD RX 6800 Reference 16GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL30 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan (Windows 11): AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC 11GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart (MacOS): Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS (UnRAID): AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Mitt probelm löste sig, comhem gjorde något efter att jag felanmälde. Bara att stå på sig deras support, gärna krydda på lite om det så skulle behövas för att de ska fixa det. Var lite smått irriterad när jag ringde och sa själv att spela var omöjligt på kvällarna och att de var tvungna att fixa det.
Har doc. har drops i internetet, men inget stutterlag eller problem på skype längre iaf.

när vi hade bredbandsbolaget fick vi en router utav dem, år 2007. den funkade felfritt fast hade inget val än att lämna den när vi fick comhem
vi kopplade visserligen en netgear WNR3500 till så bredabndsbolagets router fick bara agera "Mellanhand" och gjorde inget annat än att fördela upp internet och telefonin. Fast har inte använt den nu tillsammans med comhems router än.

Nä för det är ju det som är problemet om jag kör i router mode, att tillfälligt så går det inte längre att surfa, men skype fungerar konstant. För att slippa tappa möjligheten att surfa runt lite då och då konstant så är vi tvingade att köra i brygga, det var comhems enda lösning till oss, någon ersättande router var det inte o tala om....det får man ju stå för själv.............

Kanske att en mjukvarupdatering hade löst problemet, men det måste man väl vänta på att dom fixar antar jag, inget man kan kirra själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultravoxftw:

inget man kan kirra själv?

Nope, man kan inte byta mjukvara själv på domhär routermodemen.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av knewt:

Någon annan med comhem som haft pingproblem nu under kvällen? Har typ 100 mer i ping än vanligtvis i Quake Live.

Jag ligger på 100-110 ms mot ping.sunet.se nu så något fel är det.

Edit: Problemet är borta nu på morgonen.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk

Nu är det tillbaka igen. Bra latens och hastighet mot Göteborg men kass mot Stockholm. Får även idag +100 ms i latens mot ping.sunet.se

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Jag ligger på 100-110 ms mot ping.sunet.se nu så något fel är det.

Edit: Problemet är borta nu på morgonen.

Grattis, min ping ligger runt 120 och har legat så 2-3 dagar nu. Kollade driftstatus och då håller dom på med förbättringar i nätet står det.
Undra just hur länge det ska pågå. Skulle vilja spela i helgen iaf.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem
Skrivet av toffe:

Grattis, min ping ligger runt 120 och har legat så 2-3 dagar nu. Kollade driftstatus och då håller dom på med förbättringar i nätet står det.
Undra just hur länge det ska pågå. Skulle vilja spela i helgen iaf.

Har samma problem och här har dom gjort förbättringar i nätet som är färdiga idag förmiddag. Men nu på kvällen spökar min ping igen ligger runt 120-150 i BF4. ping.sunet.se ger ca 25 ms stabilt så där är inget problem, det upplevs endast i spel.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Medlem

Pingen har vart åt helvette i Göteborg senaste 2 dagarna...

Permalänk

Dags att fixa detta. Ibland är min ping ~50 när jag spelar league of legends, 50% chans att jag hamnar på någon server som jag pingar 200+ på med comhem.

Permalänk
Medlem

Har börjat komma in en del klagomål på deras FB sida också. Ni som har problem har ni 100/10 från comhem också?

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Skrivet av bOfInK3n:

Har börjat komma in en del klagomål på deras FB sida också. Ni som har problem har ni 100/10 från comhem också?

Jag har deras fiber. För mig verkar bara problemet vara mot Stockholm. Får bra hastighet och latens mot tex Danmark

Visa signatur

Permalänk

Får rätt bra hastigheter trådlöst nu med min nya Asus RT-AC68U.

Permalänk
Inaktiv

någon mer än mig har problem med vimeo.com genom comhem? om jag kör via vpn så funkar den, men med vanliga linjen tar en standard video 10 min att laddas, HD kvalite går inte ens och se, men via vps så funkar även det.

Permalänk

Comhem åtgärdade tydligen en driftstörning sent under torsdagskvällen. På fredagskvällen hade inte jag några problem mot Stockholm längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är jag vansinnigt trött på skiten. Jag betalar för 250 Mbit men ligger i normala fall runt 40-60.

Nu måste jag väl få pengar tillbaka eller någon form av kompensation? Det har pågått i månader nu och otaliga samtal löser absolut ingenting..

Gjorde nyss ett nytt test och jag låter resultatet tala för sig själv..

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar