Rösta om Årets datorbutik 2013!

Permalänk
Medlem

Vore soft om man kunde ge en negativ röst. Jag har bara haft en kontakt med datorbutiker i år och den var negativ. Skulle vilja ge en downvote på CDON.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk

Har beställt ifrån både Cdon, Inet och webhallen i år. Köpet ifrån Inet och Webhallen gick enkelt men snabbare ifrån Inet. Cdon strulade det en hel del. Min order gick inte igenom ändå så tog dem mina pengar. Fick till slut igenom ordern igen.
Blir en röst på Inet ifrån mig.

Permalänk
Medlem

Min röst gick i alla fall till NetOnNet som har överraskad mig. Bra pris, superb service och kundsupport. Alltid fått hjälp direkt på en gång samt om varor är defekt och behöver bytas så tar det ca 3 - 4 dagar så jag har en ny vara.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Inet har sån sjuk service, måste lägga min röst på dem.

Att man beställer något klockan 12:00 och 14:20 är varan packad och klar, så får man den 12:00 dagen därpå.. det är riktigt najs!

Inte bara undantagsfall heller, blivit så vid alla mina beställningar i år.

Fick även rabatt bara för att jag skrev ett brev till deras support, inte heller helt fel
Proshop fick mitt pris för utmanare, riktigt bra priser där och helt okej service!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Har handlat från Komplett, Webhallen, Inet och Netonnet det gångna året. Allt gått absolut smärtfritt, inklusive två kontakter med kundtjänst/service. Min röst gick till komplett då jag tycker de har bäst utbud och när alla andra kriterier är likvärdiga. Pingvinstänger och annat trams imponerar inte på mig.

Permalänk
Medlem

Har nog bara handlat från CDON i år just för att dom har bäst priser, alltid funkat glant, schyssta erbjudanden, lika snabb leverans som Inet sen att dom skickar med retursedel i försändelsen så gick det jättesmidigt vid en retur jag blev tvungen att göra.

Annars blir nog komplett årets "uppstickare/utmanare" fri-frakt, och känns som om dom har börjat tighta till sina priser igen så har en känsla av att lite ordrar kan slinka iväg åt det hållet under kommande år.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Äntligen har ni ändrat denna tävling lite.
Hoppas folk kan sluta vara sådana fanboys av Inet och faktiskt vara lite realistiska i sina röster i år.
Att Inet van på bäst sortiment och bäst pris förra året tex, var ju bara super konstigt.
Vissa försvarade det med att dom räknade in servicen i priset, men det blir också fel att göra när service var en egen kategori tom.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Inaktiv

Webhallen!

Permalänk
Medlem

inb4 inet....
Hoppas på quizcore eller webhallen

Permalänk

Inet. Alltid Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Vore soft om man kunde ge en negativ röst. Jag har bara haft en kontakt med datorbutiker i år och den var negativ. Skulle vilja ge en downvote på CDON.

hört att CDON's VD är dum i huvudet och att han hanterar personalen som skit... tänker fan aldrig handla där igen!

Permalänk
Medlem

Hoppas på Webhallen, dom är sjukt schyssta emot sina stammisar.

Permalänk
Medlem

lite ovanligt kanske men från mina erfarenheter i år får faktiskt netonnet bäst service

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

har under det senaste året handlat från Dustin, CDON, Webhallen och Alina

alla har funkat bra och har samma leveranstid. Alla har liknande priser (undantag Dustin och Alina där jag har kunnat nyttja Student/SweCrabatt) och jag har inte behövt kontakta kundtjänst.

Så jag röstar på Webhallen i år. Varför? Helt och hållet baserat på feedback de gett till kunder här i Sweclockers forum. CDON och också mycket bra närvaro, men de tappar på kurslitteratur som jag tänkte köpa där men efter två veckor sa de att leveransen är försenad. Så bara på de så tappar de röst

Permalänk
Inaktiv

Mycket nöjd med CDON under året så jag tycker personligen de är värda en vinst. Uppstickare var svår, gillar både Webhallen och Komplett men rösten hamnade på Alina.

Permalänk
Medlem

Jag har allt handlat på Inet en del, men kan inte komma ifrån känslan att folk röstar på dom för att butiken känns som "en i gänget". Det räcker inte för mig. CDON är billigare, har snabb leveranstid och bra sortiment så där hamnar min röst i år igen.

Permalänk
Medlem

Webhallen utan tvekan!

Permalänk
Medlem

Webhallen. Solklart val.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Röst på Inet i år igen

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Även om Inet har varit oslagbart bäst för mig när det kommer till reklamationer och service utöver leveranstiderna så tycker jag verkligen webhallen har kommit nära att konkurrera.

NetonNet var nog min uppstickare med gratisfrakt och priser som kan konkurrera med CDON tom ibland.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Lade min röst på netonnet och komplett

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Inte handlat tillräckligt mycket för att ge en objektiv röst. Dock så har ju webbhallen gjort en del för att hamna väldigt högt upp på listan.

EDIT: Måste dock säga att jag inte är så förtjust i webbhallens upplägg. Ganska dålig filterfunktionalitet. Vet man vad man ska ha är det ju inget problem däremot.

Permalänk

Dustinhome med studentrabatt gör det till årets bästa. Handlar inte ifrån inet pga priserna på det jag köpt alltid varit högre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inet är ju onekligen bra, men det känns som att de får oförtjänt mycket uppmärksamhet över t.ex. Alina.

Hur går det till? Om 100 människor handlat på Alina och Inet. Och 1000 personer har handlat på endast Inet. Av de som handlat på Alina föredrar 51 Alina och 49 Inet. Så totalt får Alina 51 röster mot Inets 1049. Vem vinner då?

Skrivet av Ignostic:

Blev en röst på CDON för min del. Man kan köpa många pingvinstänger för prisskillnaden.

Jo men de har ju hemsk kundservice.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Jag tror (och hoppas) att det inte är så enkelt för SweC-medlemmar att låta sig mutas.

Själv är jag faktiskt kluven i år. Jag har inte handlat av Webhallen, men jag tycker att deras representant(er) här på forumet har skött sig exemplariskt och varit väldigt hjälpsam/aktiv. Samtidigt så var det Inet som var först ut med att sänka priserna på de GTX 780 som nu sitter i min burk...hmm, svårt val.

Jag känner inte alls (personligen) att CDON är en så pass stark konkurrent som de var ifjol dock.

Sitter i samma båt. Varit nöjd med CDON men, nu tog det 7 dagar att få min Arctic cooler 3 kylare och en support som inte visste något. Webahllen och Inet håller enligt mig högre service.

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Handlat på Inet, Webhallen, Netonnet, Elgiganten Komplett CDON, men mitt val blev CDON, bra priser, bra service och bra erbjudanden; frakttiden är mer eller mindre nästan likadana hos alla butiker, nån dag hit och dit är inte jätteviktigt för mig.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Stod och vägde mellan komplett och netonet, mn röst gick till komplett.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Gav INET en sista chans. Fyfan vad jag måste ha otur men får ALDRIG varorna dagen efter (när jag beställer från dustin får jag bekräftelse att varan skickats inom 2h om det görs dagtid) eller ens två dagar. Riktigt seg leverans för att vara en onlinebutik. Får saker lika från från storbrittanien som Inet...

Webhallen går inte att klaga på, alltid dagen efter leverans (förr förbokade jag alltid spel där, fick dem i regel 1-2dagar innan release men tror inte de vågar göra så längre) men jag har faktiskt aldrig köpt datorkomponenter där. När det gäller spel är de min leverantör dock just för att då är priserna i regel identiska.

För mig är det viktigaste bra leveranstider och priser. Supporten är ganska oviktig för av mina erfarenheter att döma så fungerar det aldrig smärtfritt när något krånglar så till den grad att man behöver extern hjälp. Har inte behövt någon alls detta år och mina tidigare erfarenheter är så få att jag inte vill säga något om hur bra eller dålig supporten är.

Har egentligen bara erfarenhet att Inets support och det vid en reklamering av ett modekort. Tog någon MÅNAD vilket knappast kändes ok men jag har ingen erfarenhet om hur konkurrenter hanterar liknande ärenden. Känns ju dessutom surt när man köper komponenter för en ny dator och sedan tar det månader innan allt är levererat och man kan då köpa samma dator till en billigare peng...

Dustin har jag inte reklamerat något särskilt till men de får min röst för att jag har sparat några hundralappar i år på deras erbjudande och leveransen har alltid varit blixtsnabb.

Kan bara ta exemplet med telefonen, behövde en ny akut och hade inte möjlighet att ta mig till någon stad. Beställer en mobil med abonnemang, får papper på mailen direkt så klart (automatiskt). Skriver på dem, lånar en fax på jobbet och skickar in lapparna. Dagen efter har jag min telefon i handen, mindre än 20h senare. Min order tog kanske 30minuter att lägga, jag fick 1 år kortare bindningstid än andra erbjöd, ett bättre pris än de jag jämförde med (även om pengarna inte riktigt var viktiga just då så blev jag glatt överraskad i efterhand) och Dustin-personalen måste fasen rusat till någon låda med sen tömning för att lösa det hela eftersom jag la ordern efter min egen arbetstid...

Skrivet av DavidtheDoom:

Även om Inet har varit oslagbart bäst för mig när det kommer till reklamationer och service utöver leveranstiderna så tycker jag verkligen webhallen har kommit nära att konkurrera.

NetonNet var nog min uppstickare med gratisfrakt och priser som kan konkurrera med CDON tom ibland.

Skulle vara intresserad vad du har för erfarenheter av reklamationer. Mina datordelar han förlora över en tusenlapp i värde under de månader det tog för Inet att strömsätta ett modekort...

Skrivet av Rower:

hört att CDON's VD är dum i huvudet och att han hanterar personalen som skit... tänker fan aldrig handla där igen!

Jag har nog aldrig varit på en arbetsplats där folk på golvet inte pratar skit om de över dem själva i hierarkin. Jag säger inte att du har fel men jag tycker bara det låter märkligt. Har jobbat på en mindre industri och såg aldrig VDn. Jobbar annars i ett mindre tjänsteföretag och även om jag vet vem VDn är så har jag mig veterligen aldrig växlat ett ord med denne. Att en VD ens syns på golvet är ju ett gott tecken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rower:

hört att CDON's VD är dum i huvudet och att han hanterar personalen som skit... tänker fan aldrig handla där igen!

På vilket sätt hanterar han personalen som skit? Dåliga arbetsförhållanden speglar av sig på personalen, och jag har då inte märkt av nåt negativt när jag exempelvis har varit i kontakt med deras kundtjänst. Sen CDON blev bättre för nåt år sedan så har jag aldrig handlat på Inet. Dom är oftast dyrare, har samma kvalité på supporten och liknande leveranstider. Så varför skulle man välja det dyrare? Inet för Sweclockare är som Apple för fjortisar. Ingen av dom är fantastisk och båda är dyrare än konkurrenterna, men ändå ska dom hyllas som gudar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rexic:

När man läser ditt inlägg så är du ganska kritisk mot Inet. Ändå fick de din röst?