::: Radeon R9 290/290X owners club :::

Permalänk

Fick hem mitt Sapphire 290 igår och installerade under kvällen och har igår kväll och idag provat både Warthunder och BF4 med mycket trevliga resultat.
I Warthunder testade jag först att maxa allt som gick i grafikväg, blev väl sådär, hamnade på runt 45 FPS. Men väljer jag "max" (fast det är det ju inte) i warthunder settings så ligger jag runt 70fps. Helt klart nöjd med det.

I BF4 drog jag upp allt till ultra/högsta som gick och FPS är tillräckligt hög. Vet inte exakta värden men vad jag kan känna så är det iaf över 60fps. Man märker inte av några hack eller FPS drops. Går det att få fram FPS i spelet som det gick i BF3?

Nå nu har man ju hört hur otroligt högljutt detta kort ska vara med referenskylare osv.. Bara det att inte ens när jag kör BF4 på max settings tycker jag att fläkten varvar på särskilt mycket. Innan hade jag 2st 6870 i Crossfire med referenskylare och de två lät nästan som en tystare dammsugare under full load. 290 kortet är betydligt mycket tystare. Jag har dock inte kört sådär fasligt långa sessioner. Kanske 40min som max men det är väl fullt tillräckligt för att GPUn ska komma upp i maxtemperatur och stabilisera sig?

Vad har ni för erfarenheter av originalkylaren? Låter det mer eller mindre än ni tål/förväntat er?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Fick hem mitt Sapphire 290 igår och installerade under kvällen och har igår kväll och idag provat både Warthunder och BF4 med mycket trevliga resultat.
I Warthunder testade jag först att maxa allt som gick i grafikväg, blev väl sådär, hamnade på runt 45 FPS. Men väljer jag "max" (fast det är det ju inte) i warthunder settings så ligger jag runt 70fps. Helt klart nöjd med det.

I BF4 drog jag upp allt till ultra/högsta som gick och FPS är tillräckligt hög. Vet inte exakta värden men vad jag kan känna så är det iaf över 60fps. Man märker inte av några hack eller FPS drops. Går det att få fram FPS i spelet som det gick i BF3?

Nå nu har man ju hört hur otroligt högljutt detta kort ska vara med referenskylare osv.. Bara det att inte ens när jag kör BF4 på max settings tycker jag att fläkten varvar på särskilt mycket. Innan hade jag 2st 6870 i Crossfire med referenskylare och de två lät nästan som en tystare dammsugare under full load. 290 kortet är betydligt mycket tystare. Jag har dock inte kört sådär fasligt långa sessioner. Kanske 40min som max men det är väl fullt tillräckligt för att GPUn ska komma upp i maxtemperatur och stabilisera sig?

Vad har ni för erfarenheter av originalkylaren? Låter det mer eller mindre än ni tål/förväntat er?

kör ett tredjeparts program för att se fps i spelet

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

Tosigt! Och riktigt grymt.. fy fan vad sugen man blir själv då!! ;P
Va de svårt och byta kylare? medföljer de tillräckligt många minneskylare?

Hur lätt som helst antalet kylflänsar gör att man får trixa lite, vill du se hur jag fick ihop det hänvisar jag till mitt galleri

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Skrivet av Nickieponken:

Hur lätt som helst antalet kylflänsar gör att man får trixa lite, vill du se hur jag fick ihop det hänvisar jag till mitt galleri

Har du kollat vad minnes samt vrm temps når? Jag använder ju själv AIDA64.. Och kan se allt jag behöver veta om mina gpuer i de programmet..
Sen har jag ett gammalt G15 och ihop med aida, kan jag se allt sånt direkt ingame via displayern på tagentbordet..

Jag får helt enkelt hem och mäta lite och dra om lite kablar och försöka förflytta min radiator en aning, då kanske jag skulle kunna få in ett 290x med xtreme III kylaren på.. Inet har inte kylaren på lager, men man kan hoppas att dom får in en uppdaterad version med fler flänsar.. Så de räcker för ett 290x..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Ni som kör med powercolor 290, är ni nöjda? Funderar på att hämta ett PC 290 4GB OC på webhallen imorrn

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Nu bryter jag nog helt mot trådens stora regel med att jag inte äger ett 290, ännu. Men det verkar som tredjepartskylarna kommer i December (sendecember?) och just nu kan man ju få med ett Arctic Cooling Accelero Xtreme III eller II för ett pris runt 4000kr. Ska jag slå till nu eller vänta lite? Bryts garantin vid utbyte av fläkt med mera?

Känns ganska onödigt att starta en ny tråd för detta.

Du borde slå till nu. Anledningen är att korten med tredjerpartskylarna kommer säkert kosta runt 4000kr och at Accelero Xtreme III kyler bättre och är tystare än alla tredjepartskylarna.

Visa signatur

Corsair 600W Gaming Edition | Intel Core i5 4670K | 8GB DDR3 RAM | Corsair Carbide 330R | Sapphire Radeon R9 290 | Arctic Accelero Xtreme 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Ni som kör med powercolor 290, är ni nöjda? Funderar på att hämta ett PC 290 4GB OC på webhallen imorrn

det är bara klistermärket som skiljer 290/290X korten åt just nu, så bara köpa det som finns inne, körde själv på Sapphire kortet som jag kör med ASUS 290X BIOS

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2

Permalänk
Medlem

jag får skitskumma fps, ligger typ runt 60 på high på bf4 och den dippar ner till 30-40 ibland.

i7 920 @ 2.6ghz med 8gb ram är övriga inställningar, den som flaskar? cpun går inte över 60 % och minnet är alldrig fullt , konstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

jag får skitskumma fps, ligger typ runt 60 på high på bf4 och den dippar ner till 30-40 ibland.

i7 920 @ 2.6ghz med 8gb ram är övriga inställningar, den som flaskar? cpun går inte över 60 % och minnet är alldrig fullt , konstigt

Vad är det som är så konstigt? Om du kör allt på max låter det väl ganska normalt. Du nämner inte vilken upplösning eller vilka inställningar du kör på. Om den ligger på 60 som max och ibland dippar till 30 så är det ju så det är helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av derpious:

Vad är det som är så konstigt? Om du kör allt på max låter det väl ganska normalt. Du nämner inte vilken upplösning eller vilka inställningar du kör på. Om den ligger på 60 som max och ibland dippar till 30 så är det ju så det är helt enkelt.

Ett 290 gör inga dippar ner till 30fps i BF4 med maxad grafik om allt fungerar som det ska..
Ivarjefall om man kör 1080p upplösning..

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av derpious:

Vad är det som är så konstigt? Om du kör allt på max låter det väl ganska normalt. Du nämner inte vilken upplösning eller vilka inställningar du kör på. Om den ligger på 60 som max och ibland dippar till 30 så är det ju så det är helt enkelt.

jag kör på high på 1080p, det som är så jäkal skumt och cpu går aldrig över 60% och har typ alltid 3gb ram kvar

Permalänk

Har samma problem som Chefis. Kör 1080p High, AA avstängt. Ligger på allt från 40-140 FPS. Jag kommer att köra 1440p snart och det här kortet känns verkligen inte tillräckligt just nu. Enligt Sweclockers recension så fluktuerar det en del i just BF4 men det känns inte som om det flyter på alls. I övrigt inga konstigheter, en 3570K @ 4Ghz, 16 GB ram. Verkar inte som om det är många andra som har några problem med kortet vad jag läst hittills. Just nu är det i alla fall på gränsen till ospelbart för mig.

Permalänk
Medlem

BF4 flyter på utan minsta problem i 2560x1440 Ultra, dock AA avstängt.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2

Permalänk
Skrivet av Therasense:

Har samma problem som Chefis. Kör 1080p High, AA avstängt. Ligger på allt från 40-140 FPS. Jag kommer att köra 1440p snart och det här kortet känns verkligen inte tillräckligt just nu. Enligt Sweclockers recension så fluktuerar det en del i just BF4 men det känns inte som om det flyter på alls. I övrigt inga konstigheter, en 3570K @ 4Ghz, 16 GB ram. Verkar inte som om det är många andra som har några problem med kortet vad jag läst hittills. Just nu är det i alla fall på gränsen till ospelbart för mig.

Tvivlar på att det är kortet i sig som felar för din del. Såvida det inte är nån sorts fabrikationsfel.

Själv sitter jag på en Sandy Bridge 2500K, 8gig ram och ett 290. Vet inte exakt vad jag har för FPS, det har jag inte kollat men det flyter på väldigt bra. Allt är på max.. 1680x1050 upplösning.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

alla jag pratat med och spelat med har samma problem, att man upplever nån form av stutterning eller att man får ordentliga fps drops med allt från gtx670/680/780 m.m. så det e nog bara spelet som är "trasigt" än så länge"

tror inte sweckockers och andra hårdvaro-sajts kör så länge när de testar som man gör när man lirar med polarna å då på så viss inte hinner uppleva det vi upplever.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd

100fps 5040x1050.singel 7970.
flyter bara bra.
det mesta på låga inställningar.

skitspel i övrigt men kan ej klaga på fps dock.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

sådär, nu beställde jag mitt ex Sapphire Radeon R9 290 från cdon så får den nog på tisdag! skall också beställa en kylare fanns dock inte inne i lagret hos cdon.

Permalänk

Precis installerat mitt Powercolor 290 OC, känns kanon. Blir endera en ny luftkylare eller så byter jag till vatten sen. Och ska byta bios, är det Asus biosen som gäller?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Precis installerat mitt Powercolor 290 OC, känns kanon. Blir endera en ny luftkylare eller så byter jag till vatten sen. Och ska byta bios, är det Asus biosen som gäller?

där har du allt i en rar fil, ASUS 290X BIOS och ATIFLASH. bara använda ett usb minne.

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18552408

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2

Permalänk

Nån annan som har coilwhine? Kör jag tex Black Ops märker jag lite, men hoppar jag ur spelet till windows märks det ännu mer när spelet är igång :/

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk

Har ett sjuhelvets kvittrande och gnällande från mitt 290 i 3dmark vid höga fps (typ allt över 200, låter mer ju högre fps), sedan gnyr det lite lätt i valley där den ligger runt 50-70 fps, som avslutas med ett gällt skrik när man trycker quit och credits visas....
Funderar på att reklamera, men har inte hört något vid vanligt spelande.. är det rimligt med sådant coilwhine?

Skrivet av mrazster:

Någon av er 290X användare (helst med kort som har referns design) som skulle vilja kolla era VRM temps med senaste Gpu-Z ? För mig så visas 2 värden...VRM1 och VRM2. VRM1 går upp emot 100grader under full load och VRM2 håller sig på runt 70 under load. Tycker det verkar skumt. Inga biosmoddar gjorda än..men jag har däremot monterat på en Acceleri Hybrid från Artic Cooling.

Det är lite för högt ja, du kan inte dra på fläkten mer? vrm1 tror jag är den långa raddan under fläkten, kan ju vara värt att investera i någon större heatsink där eller se över fastsättningen av befintliga. Några har med framgång kapat av yttersta delen från origianlkylaren och skruvat dit, vet inte om det får plats just med hybriden, men funkar iaf med accelero III (Om man även kapar bygeln vid strömkontakterna).
VRM1 tempen tror jag ligger runt 81 grader i full load original för dom flesta...

Permalänk
Avstängd

vrm ska palla 120c+ utan problem.

200fps kan man använda fps limiter eller liknande för att se till att det håller sig.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Här ser ni hur R9 290X presterar i sin orginalfrekvens när det inte tvingas klocka ner frekvensen. Tredjeparts korten med bättre kylare kommer råda bot på detta problemet. 780Ti kommer sannolikt inte att vara "snabbast". Lägg på lite nyare drivers på det och Mantle support samt DX11.2 så har jag mycket svårt att se hur 780Ti skulle kunna konkurrera med R9 290X.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Här ser ni hur R9 290X presterar i sin orginalfrekvens när det inte tvingas klocka ner frekvensen. Tredjeparts korten med bättre kylare kommer råda bot på detta problemet. 780Ti kommer sannolikt inte att vara "snabbast". Lägg på lite nyare drivers på det och Mantle support samt DX11.2 så har jag mycket svårt att se hur 780Ti skulle kunna konkurrera med R9 290X.

http://hardocp.com/images/articles/1382088059a47QS23bNQ_13_1_...

Omfg...

780ti presterar nästan 10% bättre och det är ganska jätte mycket mer än "lite". Det löser amd antagligen inte med nya drivisar. Marginalen kanske blir mindre men 10% är ganska mycket.

Permalänk
Medlem

Om man stänger av AA så skiljer det sig ca 50 fps i ultra, 60 med 110-120 utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Omfg...

780ti presterar nästan 10% bättre och det är ganska jätte mycket mer än "lite". Det löser amd antagligen inte med nya drivisar. Marginalen kanske blir mindre men 10% är ganska mycket.

780Ti presterar inte 10% bättre än R9 290X. Hade du kunnat enkel matte så visar [b]bilden ovan en skillnad i average fps på 10.45% ökning bara genom att kortet tillåts köras i sin orginalfrekvens[(b]. Lägg på drivers på det också (du verkar glömt hur mycket HD7xxx korten boostades genom prestanda optimeringar, och likaså GTX680/Titan genom månaderna från release...) Sen Mantle som är en riktigt bra API som DICE medger att 15+ speltitlar ska stödja. BF4 Mantle kommer du få se om 4 dagar och mer kommer:

http://techreport.com/news/25605/updated-star-citizen-thief-d...
http://www.bit-tech.net/news/bits/2013/11/04/amd-mantle-cloud...

Ett annat spel att ha Mantle support är Star Citizen som kommer bli en av dom grymmare grafikmotorer

Vänta och se så ska du märka vad jag snackar om.

Vad gör du i Radeon delen du som är så extremt inne i nVidia kort? Gör en egen tråd och bevisa att du har rätt i det du påstår istället. Du fjamsar runt och citerar vartenda inlägg jag skriver. Lägg tiden på att bli mer påläst istället du som verkar ha all tid i världen så att du lär dig jämföra saker på ett rättvist och korrekt sätt oavsett märke.

Vill du diskutera detta eller mina inlägg så ta det via PM istället

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

780Ti presterar inte 10% bättre än R9 290X. Hade du kunnat enkel matte så visar [b]bilden ovan en skillnad i average fps på 10.45% ökning bara genom att kortet tillåts köras i sin orginalfrekvens[(b]. Lägg på drivers på det också (du verkar glömt hur mycket HD7xxx korten boostades genom prestanda optimeringar, och likaså GTX680/Titan genom månaderna från release...) Sen Mantle som är en riktigt bra API som DICE medger att 15+ speltitlar ska stödja. BF4 Mantle kommer du få se om 4 dagar och mer kommer:

http://techreport.com/news/25605/updated-star-citizen-thief-d...
http://www.bit-tech.net/news/bits/2013/11/04/amd-mantle-cloud...

Ett annat spel att ha Mantle support är Star Citizen som kommer bli en av dom grymmare grafikmotorer

Vänta och se så ska du märka vad jag snackar om.

Vad gör du i Radeon delen du som är så extremt inne i nVidia kort? Gör en egen tråd och bevisa att du har rätt i det du påstår istället. Du fjamsar runt och citerar vartenda inlägg jag skriver. Lägg tiden på att bli mer påläst istället du som verkar ha all tid i världen så att du lär dig jämföra saker på ett rättvist och korrekt sätt oavsett märke.

Vill du diskutera detta eller mina inlägg så ta det via PM istället

Jag svarar på fetmarkerat först:
Jag fjamsar inte runt osv. Om alla skulle göra som du säger skulle vi inte ha någon diskussion om vilket grafikkort som är bäst, och då är hela tanken med att ha ett forum, bortkastat.

Du kanske ska ta och göra dina argument lite mer oberoende istället för att slänga fram recensioner här och där. (sett mååånga exempel på det just från dig).
Att du inte vill att jag ska svara här stärker ju bara den tanken. Är du rädd för att du ska bli motbevisad?

Sweclockers resultat visade att 780ti presterar ca 8 procent bättre än 290X. Jag skrev ganska exakt 780ti presterar nästan 10% bättre.
Källa: http://www.sweclockers.com/recension/17844-nvidia-geforce-gtx-780-ti/16#pagehead

Du skriver dessutom att 290x kommer boostas med optimeringar, men du nämner inte att det även gäller 780ti utan försöker istället använda det argumentet till din egna fördel och därmed ge en missvisande bild av verkligheten.
Däremot kommer 290x boostas mer än 780ti genom drivrutiner, men det betyder inte att den automatiskt blir snabbare.... Båda boostar sina kort, men amd boostar sitt någon/några procent mer. Däremot är 8% ganska mycket att ta igen.

Hur amd mantle ser ut och kommer bli vet vi inte än, och hur grafikkort världen ser ut då vet ingen, så det kan man spekulera i hur det kan bli hit och dit.

Jag är inte här för att smutskasta amd eller 290x. Hawaii xt kretsen är extremt kraftfull och prisvärd, men du har gett missvisande information till folk och då kan jag skriva vart jag anser att du har fel och du skall acceptera att vi ska kunna ha en diskussion om detta istället för att hänvisa till pm...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foxzox7:

Sweclockers resultat visade att 780ti presterar ca 8 procent bättre än 290X. Jag skrev ganska exakt 780ti presterar nästan 10% bättre.
Källa: http://www.sweclockers.com/recension/17844-nvidia-geforce-gtx-780-ti/16#pagehead

Jag är inte här för att smutskasta amd eller 290x. Hawaii xt kretsen är extremt kraftfull och prisvärd, men du har gett missvisande information till folk och då kan jag skriva vart jag anser att du har fel och du skall acceptera att vi ska kunna ha en diskussion om detta istället för att hänvisa till pm...

tyvärr är inte 780ti bättre än 290x, sry.
vet inte hur sweclockers testar men de skiljer sig från alla andra siter ute i världen.
problemet för Nvidia är att du betalar mer för samma prestanda utan ny teknik.

därav en 290pro inkommande här.

http://semiaccurate.com/forums/showthread.php?t=7415&page=67

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

tyvärr är inte 780ti bättre än 290x, sry.
vet inte hur sweclockers testar men de skiljer sig från alla andra siter ute i världen.
problemet för Nvidia är att du betalar mer för samma prestanda utan ny teknik.

därav en 290pro inkommande här.

http://semiaccurate.com/forums/showthread.php?t=7415&page=67
http://2.bp.blogspot.com/-jo4ibjchBi0/UnyIWwvw8XI/AAAAAAAAACI...

Jag vet inte hur ni tänker riktigt.
Men är man på sweclockers så får man räkna med att sweclockers tester är korrekta. Tycker ni redaktionen testar fel finns det en miljard andra forum ni kan skriva i.

Jag vet att sett till pris/prestanda är amd bättre, och jag har inte för "avsikt" att skydda nvidia, men i vissa fall har ni enligt mig fel och där tar jag upp dissektionen med relevant fakta, i detta fall sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Jag svarar på fetmarkerat först:
Jag fjamsar inte runt osv. Om alla skulle göra som du säger skulle vi inte ha någon diskussion om vilket grafikkort som är bäst, och då är hela tanken med att ha ett forum, bortkastat.

Du kanske ska ta och göra dina argument lite mer oberoende istället för att slänga fram recensioner här och där. (sett mååånga exempel på det just från dig).
Att du inte vill att jag ska svara här stärker ju bara den tanken. Är du rädd för att du ska bli motbevisad?

Sweclockers resultat visade att 780ti presterar ca 8 procent bättre än 290X. Jag skrev ganska exakt 780ti presterar nästan 10% bättre.
Källa: http://www.sweclockers.com/recension/17844-nvidia-geforce-gtx-780-ti/16#pagehead

Du skriver dessutom att 290x kommer boostas med optimeringar, men du nämner inte att det även gäller 780ti utan försöker istället använda det argumentet till din egna fördel och därmed ge en missvisande bild av verkligheten.
Däremot kommer 290x boostas mer än 780ti genom drivrutiner, men det betyder inte att den automatiskt blir snabbare.... Båda boostar sina kort, men amd boostar sitt någon/några procent mer. Däremot är 8% ganska mycket att ta igen.

Hur amd mantle ser ut och kommer bli vet vi inte än, och hur grafikkort världen ser ut då vet ingen, så det kan man spekulera i hur det kan bli hit och dit.

Jag är inte här för att smutskasta amd eller 290x. Hawaii xt kretsen är extremt kraftfull och prisvärd, men du har gett missvisande information till folk och då kan jag skriva vart jag anser att du har fel och du skall acceptera att vi ska kunna ha en diskussion om detta istället för att hänvisa till pm...

Fast du bevisade ju ingenting i din post?
Om 780 Ti presterar 8% bättre än 290x i Uber mode och 290x i 100% fläkthastighet presterar 10% bättre än 290x Ubermode så innebär det att?
Jag håller med dig om att chansen är lika stor att båda korten optimeras så det kan man inte räkna med i dagsläget, och tycker inte heller att det är fel att lägga fram fakta i tråden.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.