Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Avstängd

Databord djup?

Har aldrig haft en riktig rejäl datahörna. Nu känner jag det är dags att påbörja inkassera en sådan och har lite funderingar angående djup på bordet. Jag vill inte sitta ihoptryckt utan vill ha tillräckligt med utrymme! vad rekommenderas? Har 2 vanliga 20" ej slim samt en tv 24" skulle ja gissa på som är minst 5cm bred.

Det skulle kännas skönt med så mycket utrymme som 80cm ger eller är det alldelles för mycket? Vad ska man ha 70,65,60?

80cm skulle troligtvis vara det optimala om ni inte säger något annat, men med tanke på att rummets lösning är så groteskt dålig så får jag inte plats med det, försöker hitta en lösning men det ser ganska mörkt ut så 80 kanske är att utesluta helt :/ Ska jag posta en ritning så vi kan slå våra kloka huvuden ihop? :3

har nämligen hittar ett 80cm bord som ja någorlunda gillar. http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/spr/19870843/

Vad tror ni?

EDIT:
Gjorde en snabb planritning på rummet finns säkert småfel
http://i40.tinypic.com/2ldgmcp.png

möbler som måste finnas i rummet:
Säng 200cm x ~124cm(åker ut lite från väggen osv)
Skåp 65cm x 65cm
Samt en stol till bordet lik denna http://www.officeline.se/web/Plus_381.aspx

Permalänk
Medlem

I de lägenheter jag har haft plats har jag kört 80. Gillar utrymmet man får.

Så om du har plats, kör 80 imo

Permalänk
Medlem

Kör själv på 1m och tycker det är väldigt skönt. 80cm fungerar också bra, beroende på hur långt ifrån du gillar att ha skärmarna.

Lägg upp en planlösning på rummet så får du nog en del vettiga tips.

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv på ett 60cm djupt bord med min stationära. Min skärm är platt dock, till skillnad från din.
Vad gäller space/yta på bordet är det inga som helst problem. Det räcker och blir över för mig. Det jag stör mig på är när bordet står precis vid väggen, då kan jag inte sträcka på benen under bordet så mkt, vilket kan bli jobbigt ibland. Förstår du vad jag menar?

60cm fungerar bra, men 80cm är nog riktigt nice tror jag.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz | Asus Geforce GTX 660 2GB | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8GB | WD Caviar® Blue? 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s | MSI 870A-G54, Socket-AM3

Permalänk
Medlem
Skrivet av syster:

Har aldrig haft en riktig rejäl datahörna. Nu känner jag det är dags att påbörja inkassera en sådan och har lite funderingar angående djup på bordet. Jag vill inte sitta ihoptryckt utan vill ha tillräckligt med utrymme! vad rekommenderas? Har 2 vanliga 20" ej slim samt en tv 24" skulle ja gissa på som är minst 5cm bred.

Det skulle kännas skönt med så mycket utrymme som 80cm ger eller är det alldelles för mycket? Vad ska man ha 70,65,60?

80cm skulle troligtvis vara det optimala om ni inte säger något annat, men med tanke på att rummets lösning är så groteskt dålig så får jag inte plats med det, försöker hitta en lösning men det ser ganska mörkt ut så 80 kanske är att utesluta helt :/ Ska jag posta en ritning så vi kan slå våra kloka huvuden ihop? :3

har nämligen hittar ett 80cm bord som ja någorlunda gillar. http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/spr/19870843/

Vad tror ni?

Först - det heter datorbord och datorhörna.

Du har alltså två stycken CRT-monitorer så som jag förstår det, och en 24" LCD-tv? Det här med djupet på bordet är ju något personligt så det måste du känna efter lite själv, men tipset är väl att mäta hur djupa dina CRT-skärmar är och se hur mycket bordsyta du får kvar med de olika bordsdjupen som du övervägt. Sen undrar jag om du vet att du kan få tag i bord med exakt 70,65,50cm djup? Du kanske får kolla upp vad som faktiskt finns på marknaden och till vilket pris, det kanske inte finns så många alternativ som du hoppas på?

Vidare kanske du får fundera på att om bordsdjupet blir otillräckligt kanske du måste byta ut dina CRT-skärmar till plattskärmar också för att få mer plats?

Permalänk

Haft 80 cm i många år men var tvungen att gå ner till 60 cm (pga. brist på utrymme) när vi flyttade för 2 veckor sedan och måste säga att jag saknar de där 20 cm oerhört mycket. Hade senast ett Galantbord, sånt du länkade till fast vitt, har fortfarande ett Galantbord men numera 60 som sagt. Personligen tycker jag det är för litet, skärmen står för nära osv. men det kanske är en vanesak iofs.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Samsung Odyssey OLED G8

Permalänk
Medlem

Har, precis som någon ovan, cirka 60 cm djupt.
Själva skrivbordsytan är det inga fel på, men det blir ont om plats för benen då det står intill väggen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har drygt 80cm till väggen från den kant som är mot mig men jag har en luftspalt på ca 10cm mor väggen för att lätt kunna dra kablar och jag har även en lampa fäst på den kanten som lyser uppåt/bakåt för bländfri belysning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av syster:

Vad tror ni?

Nu räknar du på storleken på skärmarna? Tag även med i beräkningen att mellan olika banor så vill du klämma en saftig kebabtallrik, och då blir det givetvis bättre med så mycket bordsyta som möjligt!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Kan inte klara mig med mindre än 80.
Har fotpall som jag har fötterna på, den står mot en vägg så man kan ha bena mot väggen också i softposition.

Galant är utmärkt skrivbord också

Permalänk
Medlem

Har en meter. Skulle säga att 70cm är det minsta man vill ha.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Sitter på 100cm djup, 200m i bredd och har man platsen är det utan tvekan värt det:)

Permalänk
Medlem

Jag tycker 60 cm är lagom. Men då har jag skärmarna monterade på armar - annars går det inte.
Fördelen med mindre bord är att man behöver hålla det städat...

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Jag kör 60 cm, det funkar jättebra för mig, får plats med skärmar och allt på skivan. 60 cm djup that is, längd har jag 2x200, en för datorn och en som studieutrymme

Permalänk
Avstängd

Tack för allas svar! Skönt att höra att 60cm fungerar om jag tvingas ha det. 80 känns som det perfekta då har man plats för både mattallrikar och annat smått :3

Ska rita ihop en snabb planritning

Skrivet av bellasoda:

Tag även med i beräkningen att mellan olika banor så vill du klämma en saftig kebabtallrik, och då blir det givetvis bättre med så mycket bordsyta som möjligt!

haha men precis!!!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Curemylife:

Sitter på 100cm djup, 200m i bredd och har man platsen är det utan tvekan värt det:)

Är det inte lite överdrivet? Ser du verkligen ändarna på bordet och hur stort rum har du ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

La in en planritning

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det inte lite överdrivet? Ser du verkligen ändarna på bordet och hur stort rum har du ?

Är väl lite som att ha en extremt kraftfull dator, det är endast överdrivet om man kunde klara sig på mycket mindre^^

Håller ofta på med större skisser och liknande platskrävande saker, då är det skönt att ha lite utrymme. Rummet är väl någonstans runt 20kvm:)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Curemylife:

Är väl lite som att ha en extremt kraftfull dator, det är endast överdrivet om man kunde klara sig på mycket mindre^^

Håller ofta på med större skisser och liknande platskrävande saker, då är det skönt att ha lite utrymme. Rummet är väl någonstans runt 20kvm:)

Du bommade att du skrev:

Skrivet av Curemylife:

Vilket är rätt brett, posten var hursomhelst mest tänkt som en lustighet, men har man platsen så kanske det är värt det ?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy:

Först - det heter datorbord och datorhörna.

Istället för att rätta data till dator, så borde du istället skrivit ett svar som om han skulle ha ett bord för en jävla massa data!

Visa signatur