Frågor om Bitfenix Prodigy M och be quiet nätagg.

Permalänk
Medlem

Frågor om Bitfenix Prodigy M och be quiet nätagg.

Jag är grön på både mATX och modulära nätdelar, så jag drar ihop frågorna.

Hur är be quiet! STRAIGHT POWER CM BQT E9-CM-580W? Jag har aldrig använt modulära agg förut, men tänkte försöka peta in en kvalitetsprodukt i mitt nästa bygge.

Och så en fråga om Bitfenix Prodigy M. Hur varmt/högt går det chassit? Tittade på Jonas recension, men han kändes lite flytande på den punkten.

Permalänk
Bitfenix
Skrivet av Oskar.:

Jag är grön på både mATX och modulära nätdelar, så jag drar ihop frågorna.

Hur är be quiet! STRAIGHT POWER CM BQT E9-CM-580W? Jag har aldrig använt modulära agg förut, men tänkte försöka peta in en kvalitetsprodukt i mitt nästa bygge.

Och så en fråga om Bitfenix Prodigy M. Hur varmt/högt går det chassit? Tittade på Jonas recension, men han kändes lite flytande på den punkten.

Angående värmen i ett Prodigy M, i våra mindre mATX chassin så rekommenderar vi att ha dom två 120mm fläktarna i toppen som insug, oftast har man ju tvärtom men i både Prodigy M och Phenom M så kör vi ju en inverterad design och för att få så låga temperaturer som möjligt så är de bäst att blåsa in kalluft i toppen. Sen med antingen 2x120mm / 200mm / 230mm i botten samt en 120mm där bak så ska temperaturena hålla sig lågt, beror ju förstås lite på den hårdvara man tänkt använda med och vilka slags kylare man använder. Eftersom luftflöde är svårare i ett sånt här lite mindre chassi så fungerar ju till exempel referenskylare på grafikkort bäst eftersom dom blåser ut varmluften där bak.

Jag hoppas detta svarade lite på din fråga.

Med vänliga hälsningar
Johan Nyman
BitFenix Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av BitFenix Sverige:

Angående värmen i ett Prodigy M, i våra mindre mATX chassin så rekommenderar vi att ha dom två 120mm fläktarna i toppen som insug, oftast har man ju tvärtom men i både Prodigy M och Phenom M så kör vi ju en inverterad design och för att få så låga temperaturer som möjligt så är de bäst att blåsa in kalluft i toppen. Sen med antingen 2x120mm / 200mm / 230mm i botten samt en 120mm där bak så ska temperaturena hålla sig lågt, beror ju förstås lite på den hårdvara man tänkt använda med och vilka slags kylare man använder. Eftersom luftflöde är svårare i ett sånt här lite mindre chassi så fungerar ju till exempel partnertillverkarnas grafikkorts kylare bättre än referens.

Jag hoppas detta svarade lite på din fråga.

Med vänliga hälsningar
Johan Nyman
BitFenix Sverige

Jag har googlat runt lite och en vanlig setup verkar vara insug i botten och bak och utblås i toppen. Är det inte att rekommendera? Jag kör för närvarande den varianten, med en CM hyper 212 evo vars 120mm fläkt hjälper till att flytta luften nerifrån och blåsa upp över undersidan av grafikkortet.

Under längre sessioner BF4 där jag kör i Ultra/High hamnar min processor runt 45 grader och grafikkortet runt 55 som mest.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av BitFenix Sverige:

Eftersom luftflöde är svårare i ett sånt här lite mindre chassi så fungerar ju till exempel partnertillverkarnas grafikkorts kylare bättre än referens.

Vänta, va? Jag har fått förklarat för mig att referensdesign på GPU-kylaren är att föredra i chassin med sämre luftflöde, just för att de kastar ut varmluften baktill istället för att skyffla runt den inne i chassit. Menar du att detta är felaktigt?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Skulle det vara bättre att köra 2x120 som insug i toppen, en 120 som insug i botten, vinkla processorkylare så den trycker luft bakåt och en 140mm som utblås i bak?

I min nuvarande konfiguration med två utblås i toppen är luften onekligen varm där uppe, vilket skulle kunna innebära att det nu är varmt runt grafikkortet.

Permalänk
Bitfenix
Skrivet av Oskar.:

Jag har googlat runt lite och en vanlig setup verkar vara insug i botten och bak och utblås i toppen. Är det inte att rekommendera? Jag kör för närvarande den varianten, med en CM hyper 212 evo vars 120mm fläkt hjälper till att flytta luften nerifrån och blåsa upp över undersidan av grafikkortet.

Under längre sessioner BF4 där jag kör i Ultra/High hamnar min processor runt 45 grader och grafikkortet runt 55 som mest.

Skrivet av Oskar.:

Skulle det vara bättre att köra 2x120 som insug i toppen, en 120 som insug i botten, vinkla processorkylare så den trycker luft bakåt och en 140mm som utblås i bak?

I min nuvarande konfiguration med två utblås i toppen är luften onekligen varm där uppe, vilket skulle kunna innebära att det nu är varmt runt grafikkortet.

Den konfigurationen låter bra tycker jag. I just våra mATX-lådor så rekommenderar vi att ha insug i toppen. Om du har fläktar som blåser ut där så blåser du BORT luft från grafikkortet istället för att blåsa DIT kalluft. Beroende på gpu-kylare så kan detta göra ganska stor skillnad.

Skrivet av Shudnawz:

Vänta, va? Jag har fått förklarat för mig att referensdesign på GPU-kylaren är att föredra i chassin med sämre luftflöde, just för att de kastar ut varmluften baktill istället för att skyffla runt den inne i chassit. Menar du att detta är felaktigt?

Får ursäkta mig, vände på dom. Såklart har du rätt, referensdesign på GPU-kylaren rekommenderas. Tack för att du såg detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BitFenix Sverige:

Den konfigurationen låter bra tycker jag. I just våra mATX-lådor så rekommenderar vi att ha insug i toppen. Om du har fläktar som blåser ut där så blåser du BORT luft från grafikkortet istället för att blåsa DIT kalluft. Beroende på gpu-kylare så kan detta göra ganska stor skillnad.

Får ursäkta mig, vände på dom. Såklart har du rätt, referensdesign på GPU-kylaren rekommenderas. Tack för att du såg detta.

Jag har ett gigabyte 7950 WF, antar att fläktarna blåser ner på grafikkortet uppifrån. Skulle det kunna vara ett problem då jag där uppe också har två fläktar som suger ut? Ville inte ha luft som trycker ner i grafikkortets kylning eftersom det kändes som om fläktarna kunde ta stryk.

Permalänk
Bitfenix
Skrivet av Oskar.:

Jag har ett gigabyte 7950 WF, antar att fläktarna blåser ner på grafikkortet uppifrån. Skulle det kunna vara ett problem då jag där uppe också har två fläktar som suger ut? Ville inte ha luft som trycker ner i grafikkortets kylning eftersom det kändes som om fläktarna kunde ta stryk.

Ja det blir ju då att du drar luft åt båda håll, jag skulle nog rekommendera att du vända på fläktarna i toppen för att förse grafikkortet med kalluft utifrån.

Med vänliga hälsningar
Johan Nyman
BitFenix Sverige

Permalänk
Medlem

Någon som har svar på min fråga om insug precis vid graffekortet? Kan grafikkortets fläktar ta stryk av att två fläktar blåser rakt ner i dom? Att det blir "fel" snurr liksom.

Permalänk
Medlem

Vände runt så jag har ett insug i botten med processorfläkten riktad bakåt mot utblås i botten nere. Två insug i toppen. CPU är nu 12 grader varmare och grafikkortet runt 2 grader varmare. Datorn är även mer högljudd. Tack för hjälpen.

Permalänk
Bitfenix
Skrivet av Oskar.:

Vände runt så jag har ett insug i botten med processorfläkten riktad bakåt mot utblås i botten nere. Två insug i toppen. CPU är nu 12 grader varmare och grafikkortet runt 2 grader varmare. Datorn är även mer högljudd. Tack för hjälpen.

Förstår inte riktigt din konfiguration, insug både i toppen och botten? Låter konstigt att när de får blåsa kallare luft direkt utifrån chassit till grafikkortet så stiger temperaturerna. Men du kanske inte har tillräckligt med utblås?

Med vänliga hälsningar
Johan Nyman
BitFenix Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av BitFenix Sverige:

Förstår inte riktigt din konfiguration, insug både i toppen och botten? Låter konstigt att när de får blåsa kallare luft direkt utifrån chassit till grafikkortet så stiger temperaturerna. Men du kanske inte har tillräckligt med utblås?

Med vänliga hälsningar
Johan Nyman
BitFenix Sverige

Ja, jag valde att prova den konfiguration ni ovan sa lät bra.

Permalänk
Bitfenix
Skrivet av Oskar.:

Ja, jag valde att prova den konfiguration ni ovan sa lät bra.

Du kanske behöver mera som blåser ut varmluften. Om du kör en i botten som blåser in och den bredvid som blåser ut så tror jag inte de blir så bra. Testa köra alla fläktar i botten som utblås, tillsammans med den bakre fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BitFenix Sverige:

Du kanske behöver mera som blåser ut varmluften. Om du kör en i botten som blåser in och den bredvid som blåser ut så tror jag inte de blir så bra. Testa köra alla fläktar i botten som utblås, tillsammans med den bakre fläkten.

Åt vilket håll bör jag ha cpu-fläkten? Blås neråt eller bakåt?

Permalänk
Bitfenix
Skrivet av Oskar.:

Åt vilket håll bör jag ha cpu-fläkten? Blås neråt eller bakåt?

Har du någon fläkt installerad där bak?

Testa att ha topfläktarna som insug, båda bottenfläktarna som utblås, sen testa den bakre fläkten som både insug och utblås.

Om du inte är så sugen på det så gå tillbaka till det du hade i början om det fungerade bättre. Får isåfall ursäkta mig, men det är så de fungerat bäst för oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BitFenix Sverige:

Har du någon fläkt installerad där bak?

Testa att ha topfläktarna som insug, båda bottenfläktarna som utblås, sen testa den bakre fläkten som både insug och utblås.

Om du inte är så sugen på det så gå tillbaka till det du hade i början om det fungerade bättre. Får isåfall ursäkta mig, men det är så de fungerat bäst för oss.

Jag har två 120mm insug i toppen, vilket inte verkar gjort någon bättring för grafikkortet. I botten har jag insug och en hårddisk. Ovanför det sitter cpu där fläkten blåser bakåt. Längst bak sitter en 140mm som blåser ut.

Permalänk
Bitfenix
Skrivet av Oskar.:

Jag har två 120mm insug i toppen, vilket inte verkar gjort någon bättring för grafikkortet. I botten har jag insug och en hårddisk. Ovanför det sitter cpu där fläkten blåser bakåt. Längst bak sitter en 140mm som blåser ut.

Om du har flera fläktar som suger in luft och bara en fläkt som blåser ut så stannar ju mycket värme kvar inuti lådan. Prova ha fläkten i botten som utblås också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BitFenix Sverige:

Om du har flera fläktar som suger in luft och bara en fläkt som blåser ut så stannar ju mycket värme kvar inuti lådan. Prova ha fläkten i botten som utblås också.

Tankar om cpufläktens riktning?

Permalänk
Medlem

Jag har byggt i Prodigy M med vanlig slutet vattensystem tillsammans med be quiet! Power Zone 850W Modulär (du kan titta i albumet). På toppen så har jag valt att två 120mm fläktar suger in luften och blåser på grafikkortet (SLI), botten har jag inga fläktar utan hårddiskar.

Meningen med botten är att de ska blåsa ut luften (jag vet det låter konstigt då varm luft stiger) eftersom det finns inga fläkt filtar, tar du in luft från botten så kommer all damm att hamna i chassit samt varmluft från nätaggregat kommer in också (det är inte mening att du ska suga in luft från botten då den sitter bredvid nätaggregat som blåser ut varmluft ur chassit och ner). Därför har Bitfenix satt dit värmeledande plåt som ska förhindra att varmluft kommer in om du har valt att ha hårddisk där, vill du däremot ha fläktar så ska dom blåsa ner varmluft.

Sen har jag valt Corsair H80i med push-n-pull som blåser ut luften bak i chassit. Funderar starkt på att vända chassit upp och ner. Då blir toppen botten och botten toppen, på så sätt så kan man suga in luft på botten och ut på toppen. Men knasigt där blir att nätaggregat blåser ut luften på toppen.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Jag har byggt i Prodigy M med vanlig slutet vattensystem tillsammans med be quiet! Power Zone 850W Modulär (du kan titta i albumet). På toppen så har jag valt att två 120mm fläktar suger in luften och blåser på grafikkortet (SLI), botten har jag inga fläktar utan hårddiskar.

Meningen med botten är att de ska blåsa ut luften (jag vet det låter konstigt då varm luft stiger) eftersom det finns inga fläkt filtar, tar du in luft från botten så kommer all damm att hamna i chassit samt varmluft från nätaggregat kommer in också (det är inte mening att du ska suga in luft från botten då den sitter bredvid nätaggregat som blåser ut varmluft ur chassit och ner). Därför har Bitfenix satt dit värmeledande plåt som ska förhindra att varmluft kommer in om du har valt att ha hårddisk där, vill du däremot ha fläktar så ska dom blåsa ner varmluft.

Sen har jag valt Corsair H80i med push-n-pull som blåser ut luften bak i chassit. Funderar starkt på att vända chassit upp och ner. Då blir toppen botten och botten toppen, på så sätt så kan man suga in luft på botten och ut på toppen. Men knasigt där blir att nätaggregat blåser ut luften på toppen.

Jag ska prova att ha insug i toppen och utblås nere och bak med processorfläkten som blåser bakåt imorgon, men vad gäller varmluft som stiger så är jag rätt säker på att den effekten är försumbar när man har fläktar. Om luften får stå still gäller det, men den kraften är långt svagare än vad fläktarna är och borde således ha väldigt liten inverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar.:

Jag ska prova att ha insug i toppen och utblås nere och bak med processorfläkten som blåser bakåt imorgon, men vad gäller varmluft som stiger så är jag rätt säker på att den effekten är försumbar när man har fläktar. Om luften får stå still gäller det, men den kraften är långt svagare än vad fläktarna är och borde således ha väldigt liten inverkan.

Hoppas att det ordnar sig, i mitt gamla chassit (Silverstone) så var det tänkt att alla fläktar som är på botten suger upp luften och toppen blåser ut luften. Fanns varken plats för fläktar där fram och bak. Men Prodigy M så tycker jag det fungerar helt ok, cpu idlar 34 - 35c och vid Load 70c.
Första grafikkortet går självklart varmare då den sitter under och andra grafikkortet får all kalluft utifrån. Så mitt andra grafikkort brukar vara 10c kallare.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Bitfenix
Skrivet av Oskar.:

Tankar om cpufläktens riktning?

Skrivet av Oskar.:

Jag ska prova att ha insug i toppen och utblås nere och bak med processorfläkten som blåser bakåt imorgon, men vad gäller varmluft som stiger så är jag rätt säker på att den effekten är försumbar när man har fläktar. Om luften får stå still gäller det, men den kraften är långt svagare än vad fläktarna är och borde således ha väldigt liten inverkan.

Ja testa köra utblås både nere och bak. CPU-fläkten kan ju antingen blåsa neråt eller bakåt då luften ska ut båda dom vägarna, vet inte om det blir någon större skillnad vilket som. Men annars så får du ju gå tillbaka till det du körde innan. Hoppas det löser sig!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BitFenix Sverige:

Om du har flera fläktar som suger in luft och bara en fläkt som blåser ut så stannar ju mycket värme kvar inuti lådan. Prova ha fläkten i botten som utblås också.

Nu vet jag inte om du menar BitFenix specifikt men Silverstone FT02 kör 3st 180mm fläktar in och enbart en 120mm ut och är en av marknadens svalaste chassin. Hur tänker du om det?

En av fördelarna är att det alltid är övertryck och absolut inget damm kan ta sig in i några springor (förutsatt att alla insug har filter givetvis).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Bitfenix
Skrivet av MultiMan:

Nu vet jag inte om du menar BitFenix specifikt men Silverstone FT02 kör 3st 180mm fläktar in och enbart en 120mm ut och är en av marknadens svalaste chassin. Hur tänker du om det?

En av fördelarna är att det alltid är övertryck och absolut inget damm kan ta sig in i några springor (förutsatt att alla insug har filter givetvis).

För mig personligen har de fungerat bäst att köra balans på ungefär lika många fläktar in som ut. Sen så kan man ju diskutera frågan om man ska ha under eller övertryck i oändlighet. Hur som helst så rekommenderar vi att ha insug i toppen av våra mindre mATX chassin (Prodigy M, Phenom M, Colossus M).

Permalänk
Medlem

Tempsen gick ner avsevärt när jag ändrade runt så jag har utblås uppe och intag nere. De är fortfarande inte riktigt nere på samma nivåer som innan jag började bygga om, och eftersom det enda som skiljer är hur cpu-fläkten är riktad tänker jag gissa att det beror på det. Om jag har ork och lust så ändrar jag det ikväll.

Är det okej att bara vrida runt processorfläkten ett kvarts varv när den sitter på eller bör jag ta bort den, sprita av och på med ny kylpasta? Satte på ny så sent som igår.

Temps nedan är efter 20 minuter BF4 i Ultra/High.

Vill passa på att tacka bitfenix för tålamod, engagemang och ödmjukhet.

http://i.imgur.com/vsgng4X.png