Permalänk

Router begränsar mitt internet

Tjenare, mitt internet har vart fuckat senaste timmarna och jag vet inte vad som har hänt.

Vi har fiber från bredbandsbolaget, (60-100Mbit)

Men jag kan inte kolla på t.ex YouTube videor i en kvalitét som är bättre än 240p.
Har felsökt, bytt router, bytt kablar och startat om både router och dator flera gånger men inget fungerar. Men precis nyss hittade jag detta:

Kontrollpanelen > Nätvärk och Internet > Nätverksanslutningar > Local Area Connetion > Egenskaper > Konfigurera > Link Speed > Connection > Run Test.

Connection test passed.

Test details

This connection obtained an IP address
from a DHCP server.
Ping Gateway 83.227.28.1: Passed
The adapter is configured to force the
speed to a low speed.

Jag har inte rört några inställningar alls.

Min router är Inteno EG101-R1

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk

När jag felsöker nu kommer denna text upp:
Anslutningen tillåts inte av fjärrenheten eller -resursen.
Jag kan heller inte ansluta till 192.168.1.1 för att ändra något där inne.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför tror du att det är något fel på din router?
Har du problem med något annat än youtube?

Du har inget fel på bandbredden i alla fall, "Grade A+" borde du väl vara nöjd med?

Permalänk
Medlem

starta om routern (dra ut strömmen, vänta några sekunder och stoppa in den igen)

Permalänk
Skrivet av madtop:

Varför tror du att det är något fel på din router?
Har du problem med något annat än youtube?

Du har inget fel på bandbredden i alla fall, "Grade A+" borde du väl vara nöjd med?

Det står att det är normalt på speedtest och bredbandskollen, men i praktiken så suger det, som jag skrev kan jag t.ex inte kolla på yotube videor i högre kvalitét än 240p, kan inte ladda ned osv. Trodde det var självklart men jag kanske uttryckte mig lite illa.

Skrivet av solger:

starta om routern (dra ut strömmen, vänta några sekunder och stoppa in den igen)

Precis det jag har gjort nu senaste timmarna... Blir ingen skillnad dock.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mr Kollersh:

testa med olika webbläsare. firefox, crome, explorer. inga adblocker, eller andra program i webbläsaren

admin/admin som användarnamn/lösenord

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr Kollersh:

Tjenare, mitt internet har vart fuckat senaste timmarna och jag vet inte vad som har hänt.

Vi har fiber från bredbandsbolaget, (60-100Mbit)
http://www.speedtest.net/result/3107710057.png

Men jag kan inte kolla på t.ex YouTube videor i en kvalitét som är bättre än 240p.
Har felsökt, bytt router, bytt kablar och startat om både router och dator flera gånger men inget fungerar. Men precis nyss hittade jag detta:

Kontrollpanelen > Nätvärk och Internet > Nätverksanslutningar > Local Area Connetion > Egenskaper > Konfigurera > Link Speed > Connection > Run Test.

Connection test passed.

Test details

This connection obtained an IP address
from a DHCP server.
Ping Gateway 83.227.28.1: Passed
The adapter is configured to force the
speed to a low speed.

Jag har inte rört några inställningar alls.

Min router är Inteno EG101-R1

Frågan du ställer är redan besvarad i en hel drös med trådar på Sweclockers
t.ex. http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Youtube har problem med sin kapacitet / dem skickar för mycket trafik till fel datacenter.
Så inget du kan göra åt i princip, än att vänta på att Google ska lösa problemet med att dem skickar trafiken fel väg.
Har mer eller mindre varit problem med Youtube senaste 1-2 åren oavsett vilken operatör man har, då Google skickar trafiken till fel datacenter och då blir det överbelastat (kapaciteten på nätverket ti9ll/från datacentret räcker inte till).

Om man ser till vad "felet" beror på i grunden är ju att streaming blivit mer och mer populärt för varje dag som går, och det tar tid att få in mer kapacitet och till sina datacenter (och det är ju även en kostnadsfråga, då kapaciteten kostar mycket pengar).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

BBB har problem med youtube för tillfället. Iaf för flera kunder. Eller youtube som tidigare är nämnt.

EG101 är ingen router. Den har ingen routerfunktion.

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

testa med olika webbläsare. firefox, crome, explorer. inga adblocker, eller andra program i webbläsaren

admin/admin som användarnamn/lösenord

Lustigt nog fungerar det bättre med (Jag skäms) Internet Explorer.

Skrivet av PowerNet:

Frågan du ställer är redan besvarad i en hel drös med trådar på Sweclockers
t.ex. http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Youtube har problem med sin kapacitet / dem skickar för mycket trafik till fel datacenter.
Så inget du kan göra åt i princip, än att vänta på att Google ska lösa problemet med att dem skickar trafiken fel väg.
Har mer eller mindre varit problem med Youtube senaste 1-2 åren oavsett vilken operatör man har, då Google skickar trafiken till fel datacenter och då blir det överbelastat (kapaciteten på nätverket ti9ll/från datacentret räcker inte till).

Om man ser till vad "felet" beror på i grunden är ju att streaming blivit mer och mer populärt för varje dag som går, och det tar tid att få in mer kapacitet och till sina datacenter (och det är ju även en kostnadsfråga, då kapaciteten kostar mycket pengar).

Som sagt har jag Bredbandsbolaget och inte Telia... men det kanske är samma problem? tack för hjälpen däremot.

Skrivet av Skrotnisse92:

BBB har problem med youtube för tillfället. Iaf för flera kunder. Eller youtube som tidigare är nämnt.

Det kanske kan förklara varför jag inte kommer in till 192.168.1.1? Tack för hjälpen ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Kollersh:

Lustigt nog fungerar det bättre med (Jag skäms) Internet Explorer.

Som sagt har jag Bredbandsbolaget och inte Telia... men det kanske är samma problem? tack för hjälpen däremot.

Det kanske kan förklara varför jag inte kommer in till 192.168.1.1? Tack för hjälpen ^^

http://www.bredbandsbolaget.se/published_images/kanalinstalln...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

EG101 är en residential gateway om man tittar på orginalförpakningen men den kan agera router om man aktiverar den funktionen. OBS! Funktionen ska vara aktiverad. Ligger under Advanced och sedan Router? dock måste du vara inloggad som admin.

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Kollersh:

Gör dig själv en tjänst och skaffa en ordentlig router!

Permalänk
Medlem

Testa detta,
Hjälpte mig, hade tidigare 8mbits ADSL, före kunde jag se i 360p, efter 1080
http://www.bananaconda.net/2013/05/how-to-fix-lag-on-twitchtv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Förutom att BBB inte erkänner det själva. Pratade med deras support nyss och allt verkar normalt enligt dem.

För mig fungerar allt utom Youtube vad jag vet (FFXIV också men det är kass routing efter BBB så det är inte deras fel).

TS, jag rekommenderar att du testar deras live chat så får vi se vad de säger.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Rekordmedlem

Det finn ju diverse plugins och inställningar som påverkar hur Youtube fungerar, en del sägs påverka buffrandet, jag vet inte om de funkar eller inte men varför inte prova med lite sånt om man upplever proble ?
Här är det nått firewall trick:
http://mitchribar.com/2013/02/how-to-stop-youtube-sucking-win...
En plugin som sägs göra nytta:
https://addons.mozilla.org/sv-se/firefox/addon/youtube-center...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zatheer:

EG101 är en residential gateway om man tittar på orginalförpakningen men den kan agera router om man aktiverar den funktionen. OBS! Funktionen ska vara aktiverad. Ligger under Advanced och sedan Router? dock måste du vara inloggad som admin.

Om jag minns rätt så kan inte BBBs kunder ändra det. Oavsett så suger den som router.

Skrivet av Mocka:

Förutom att BBB inte erkänner det själva. Pratade med deras support nyss och allt verkar normalt enligt dem.

För mig fungerar allt utom Youtube vad jag vet (FFXIV också men det är kass routing efter BBB så det är inte deras fel).

TS, jag rekommenderar att du testar deras live chat så får vi se vad de säger.

Stämmer, ej bekräftat men flera av BBBs kunder har fått det problemet dom senaste två veckorna.