Permalänk

Nybyggd dator får ingen bild!!

Hej, jag har precis byggt klart min dator och när jag ska sätta igång den så snurrar allting. Grafikkort, cpu-fläkt, etc, Moderkortet får ström eftersom det lyser etc.
Skärmen blir bara blå.
Jag har testat följande:

*Tagit ut batteriet i 10-15 min
*Testat tre olika grafikkort inkl det inbyggda
*Testat att sätta ramminnen i olika slots, två stycken och ett i taget
*Känt på alla kablar så dessa sitter i
*Kopplat in alla kablar som ska sättas in.
*När jag startar datorn är det bara grafikkort, cpu, moderkort, ram och nätagget som är inkopplat
*Datorn stänger inte av sig när den är på, allt snurrar.
* Har såklart satt i alla distanser som ska vara.

Vad mer kan man göra? har ingen anna CPU att testa och inget annat moderkort.

Mina komponenter är
moderkort: asrock z77 extreme 4
Grafikkort: Gainward 660 TI och asus 660 TI
CPU: i7 2600k
nätagg: corsair 550w vx

Behöver hjälp nu... Blir galen!!!

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån, men detta händer om man missar att ansluta 8-pin för cpu power.

Får du någon kod i rutan på MB?

Permalänk
Medlem

Om inte ovanstående funkar, prova en annan skärm.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av Uggmull:

Inte för att vara sån, men detta händer om man missar att ansluta 8-pin för cpu power.

Får du någon kod i rutan på MB?

Den är inkopplad, ska testa ny skärm imorgon och se... Tror jag lyckas böja alla pins på moderkortet där cpun ska sitta.. hur fan man kan lyckas med det... cpun kan ju bara sitta på ett sätt..

Står 53 men tror det är gradantalet.

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

"0x53 Memory initialization error. No usable memory detected"

Detta är vad 53 betyder.

Använde du någan "kraft" när du satte i din CPU??? Ska inte vara mer en ett mindre motstånd i den leaver som håller CPUn på plats.

Permalänk
Medlem

Har du bild om du kopplar in bildkabeln via moderkortet? Annars kolla extra noga så du inte böjt till pinnarna i CPU-socken!

Förvövrigt hade jag själv samma problem och det var böjda pinnar. Det kan även vara böjt från fabrik det behöver inte vara du själv som har åstadkommit det! enligt Inet!

Visa signatur

| Corsair Carbide Air 540 Cube White | Corsair HX 620W | MSI Z77-MPOWER | Intel Core i7 3770K 4,4 Ghz (Ivy Bridge) | Corsair H100i | Corsair 16GB (2x8049MB) CL9 2400Mhz VENGEANCE RED | Samsung Samsung 840-Series 120GB | Intel 540 250GB | 500GB Samsung F3 7200rpm SATA 3Gbit/s|EVGA 980 SC Referens | Asus Rog Swift PQ279Q G-SYNC 165Hz | BenQ XL2420T 144Hz | Sennheiser PC363D |

Permalänk
Medlem

Finns det fortfarande pinnar på intels CPUer? det är väl bara en nåldyna nuförtiden, den går väl inte att sabba?

Har du satt dit moderkortsdistanserna?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Finns det fortfarande pinnar på intels CPUer? det är väl bara en nåldyna nuförtiden, den går väl inte att sabba?

Har du satt dit moderkortsdistanserna?

Här har du ett praktexempel på böjda pinnar på en ny Intel plattform https://www.inet.se/gfx/servicefelsok_03.jpg

Visa signatur

| Corsair Carbide Air 540 Cube White | Corsair HX 620W | MSI Z77-MPOWER | Intel Core i7 3770K 4,4 Ghz (Ivy Bridge) | Corsair H100i | Corsair 16GB (2x8049MB) CL9 2400Mhz VENGEANCE RED | Samsung Samsung 840-Series 120GB | Intel 540 250GB | 500GB Samsung F3 7200rpm SATA 3Gbit/s|EVGA 980 SC Referens | Asus Rog Swift PQ279Q G-SYNC 165Hz | BenQ XL2420T 144Hz | Sennheiser PC363D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lapton:

Här har du ett praktexempel på böjda pinnar på en ny Intel plattform https://www.inet.se/gfx/servicefelsok_03.jpg

Wow.. ser ut som om de fastnat i frotéhandduken när någon skulle damma den..
Jag trodde inte det var möjligt men jag hade fel.

Stenåldersmänniskans kreativitet har överraskat mig igen..

Tack för bilden. Nu kan jag somna med ett bedrövat leende..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

På något sätt har jag böjt två pinnar.... får försöka böja tillbaks dem och se hur det går.. blir till att betsla ett nytt moderkort annars...

Tack för all hjälp!!

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk

köpte nytt moderkort och får nu upp error B7 vilket menas cleanup nvram?? vad ska man göra??

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

köpte nytt moderkort och får nu upp error B7 vilket menas cleanup nvram?? vad ska man göra??

Testa med en annan PSU som har högre watt 650 -700 och kolla om det funkar om du har tillgång till en. lycka till

Visa signatur

''Just doing what god commands me to do''

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

köpte nytt moderkort och får nu upp error B7 vilket menas cleanup nvram?? vad ska man göra??

Får du bild med endast ett grafikkort installerat?

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Får du bild med endast ett grafikkort installerat?

jag har fått bild nu, satte ram-minnena i B2 och a2 sedan byte jag skärm och till dvi, är inne i bio nu iaf

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Skrivet av jooker90:

Testa med en annan PSU som har högre watt 650 -700 och kolla om det funkar om du har tillgång till en. lycka till

har fått igång det

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

härligt att det löste sig

Visa signatur

''Just doing what god commands me to do''

Permalänk
Skrivet av jooker90:

härligt att det löste sig

Haha grymt skön!

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4