Vad skiljer kylningen på 780Ti och 290X, egentligen?

Permalänk
Medlem

Vad skiljer kylningen på 780Ti och 290X, egentligen?

Enligt Sweclockers test så ligger 290X på 57,5dB mot 780Ti som ligger på 51dB. En viss skillnad kan tyckas med tanke på att de utvecklar lika mycket värme enligt testet. Men när man tittar närmare på det så tycker jag det ser lite lustigt ut. Titan ligger på 46,5dB, en hel del mindre än 780Ti, trots att Titan bara utvecklar 10W mindre värme, detta trots att 780Ti har en högre arbetstemperatur än Titan. Detta pekar lite på att ljudnivån skenar rätt snabbt när man börjar pressa denna typ av kylare.
Och när man jämför kylningen på 780Ti/Titan och 290X så verkar de vara designade rätt lika. 290X ser nästan ut att ha lite biffigare kylning. Så vad är det som gör att 290X låter mer trots högre arbetstemperatur? Hur skulle en Titan-kylare prestera på ett 290X?
Kan det vara så att kylningen på 290X inte alls suger, utan att AMDs betydligt högre prestanda/mm² slår tillbaka med att det också blir markant mer svårkylt genom högre värmeutveckling per ytenhet?
Kan det vara så att det helt enkelt är IB/Haswell-syndromet som drabbat 290X? Kanske är kylaren till 290X precis lika bra som den på Titan, eller?

Permalänk
Medlem

Tanken har slagit mig med, men en annan orsak till ljudnivån kan ju vara sådana saker som att fläktens blad inte är perfekt designade för att skära i luften utan resonans eller konstiga luftvirvlar, eller att kylflänsarna är placerade på ett avstånd så att det uppstår självresonans vid ett visst varvtal på fläkten. Sådana saker kan ju verkligen bidra till ett högre ljud iallafall.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk

Jag är säker på att när 290X kommer med Asus DCuII kylare så kommer det både låta mycket mindre och ha lägre temperatur. Jag tror att AMDs referenskylare helt enkelt är dåligt designad.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p