Nya prylar. i7 ell i5? Minnen? Moderkort?

Permalänk

Nya prylar. i7 ell i5? Minnen? Moderkort?

Har tänkt uppgradera från min AMD 965 BE till något nyare då det inte riktigt ger den prestanda jag vill ha ur mitt Asus 280 DCII TOP. Så vad ska man skaffa valet just nu är antingen 4670K eller 4770K. Men vilket ger mig bäst prestanda och håller längst? Den andväning som kommer kräva ngt av min burk är spel, primärt BF och dota plus massa sp.

Jag har gammla minnen just nu Corsair dominator DDR 3 4X2048 mb cl 9 1333mhz, är de ok att köra med eller behöver jag nya?

Sen är den stora frågan vilket moderkort ska jag ha?

Jag har aldrig klockat något men det börjar rulla planer på att göra det så jag vill ha alternativet sen även möjlighet att kasta in ett grafikkort till hade inte varit dumt. Har en R4 låda och ett 850w modulärt PSU en SSD och en sata disk i. Ska man köpa en bättre CPU fläkt från början också eller hur bra funkar det med den som följer med? Har kört väldigt mkt plug and play förut så är väldigt grön vad gällande klockning osv.

Budget är väl inte jätte stram men inte heller obegränsad... så runt 5k hade varit en bra summa.

Permalänk
Medlem

Ska du bara spela så blir i5 jättebra!

Permalänk
Medlem

Klocka kan du nästan glömma med originalfläkten. Minnena funkar utmärkt.

Det är inte jätteskillnad på i5 och i7, HT i stort sett. Så kör på det du tycker är bäst för plånboken.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Crucial P3 2TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W |

Permalänk

Tack för snabba svar, men kommer minnena få plats med en annan cpufläkt? Sen vilket moderkort ska man skaffa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaginger:

Tack för snabba svar, men kommer minnena få plats med en annan cpufläkt? Sen vilket moderkort ska man skaffa?

Minnena har höga kylflänsar vilket begränsar kylarkompabilitet. Ha i åtanke om du väljer ny kylare att du har minnen som sticker upp en del och kan slå i fläkten.
Om du nu har lite planer för överklockning kan det ju vara bra att skaffa ett överklockningsorienterat moderkort.
Med http://www.inet.se/produkt/1902454/gigabyte-ga-z87x-oc-atx så kan du få 4 års garanti och support här på forumet.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

i7 processorerna är betydligt snabbare än i5 tack vare HT, men de är samtidigt betydligt dyrare. Köp det din plånbok tillåter.

Ska du spela ställs det högre krav på grafikkortet än processorn.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Ninjaginger:

Det beror ju på vilken CPU-fläkt du köper. Sweclockers sommardator hade en Silverstone AR-01 som presterar bra för lagom överklockning och den passar med höga minnen. Med höga minnen kan ju även ett slutet vattenkylningssystem vara en bra ide, och dom är inte alls särskilt dyra längre.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

i7 processorerna är betydligt snabbare än i5 tack vare HT

Dagens garv. I 99% av spel är det ingen skillnad och jag antar det är vad TS ska använda datorn för annars hade han nog haft en större budget.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Dagens garv. I 99% av spel är det ingen skillnad och jag antar det är vad TS ska använda datorn för annars hade hade nog haft en större budget.

this. /\

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Skrivet av Dava:

i7 processorerna är betydligt snabbare än i5 tack vare HT, men de är samtidigt betydligt dyrare. Köp det din plånbok tillåter.

Ska du spela ställs det högre krav på grafikkortet än processorn.

Det beror ju lite på moderkortet hur mkt man behöver fläska på, eller funkar det med vilket hyffsat Z87 som helst, oavsett om jag köper i5 eller i7?

Det är gött med svar snabbare än jag hinner skriva frågor :). Men vilket z87 moderkort som helst då i hyffsad prisklass? Eller?

Permalänk
Medlem

Köp en Corsair H60 kylare eller större. Har haft min H50 1-2 år nu och den fungerar suveränt. I maxload ligger den runt 50-60 grader med Sandy Bridge i7 2600K på 4.5GHz med dubbla Schyte gentle typhon fläktar (rekommenderar verkligen fläktarna).

Rekommenderar en i5:a om du har en mindre budget, men om du verkligen vill slå på stort så kör absolut i7, men finns bättre saker att lägga pengar på som tex bra kylning eller annat lull lull.

Visa signatur

Moderkort: ASUS P8P67 EVO B3 . Procssoer: Intel Core i7 2600k @ 4.5 Ghz . Grafikkort: Gigabyte GTX 780 WF rev 2.0 StockBIOS [Core Boost: 1267 Mhz & Minne: 6930] . Minnen: Vengance 1600Mhz 1.5V . Nätagg: Corsairs TX650w . SSD1: OCZ Vertex 3 120Gb . SSD2: ADATA Pro 256Gb . Skärmar: Primär: BenQ 24" XL2420T 120Hz . Sekundär: Acer 22" . Kringutrustning: Ducky Shine 2 tangentbord . Razer Deathadder Black & SteelSeries Frostatglas .

Permalänk
Skrivet av Ninjaginger:

Det beror ju lite på moderkortet hur mkt man behöver fläska på, eller funkar det med vilket hyffsat Z87 som helst, oavsett om jag köper i5 eller i7?

Ja köp ett Z87 bara, Spelar i princip ingen roll vilket du köper.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

En i7 om du är en riktig hardcore gamer o ska spela allt på ultra. Minnena kommer att funka med alla moderkort i dags läget eftersom att de är DDR3.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/1902420/asrock-z87-extreme3-atx

Detta är ju ett prisvärt z87 moderkort om du vill komma undan ganska billigt.

Visa signatur

.

Permalänk

Tänkte bara angående minnen, om jag vill kyla med luft så är det Lp-minnen som gäller? Hur mkt ljudskillnad blir det på tex en corsair H80i och en Noctua D14 eller en silver arrow? Hur mkt extra kylning behövs vid klockning? Vilken kylare "räcker" det med? Ursäkta utsvävningen från forumsdelen. Som det ser ut nu så blir det till 90% en 4770K med lämpligt MB iaf, de sista 10% beror på vad ev kylning och ev ny minnen kan kosta.

Permalänk
Medlem

Vilka minnen du använder gör i de flesta fall mycket liten skillnad förutom i minnesbenchmark möjligen. Ta några billiga och lägg pengarna på annat. Skulle köpt 16 GB dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Dagens garv. I 99% av spel är det ingen skillnad och jag antar det är vad TS ska använda datorn för annars hade han nog haft en större budget.

Eftersom även i5 processorerna är väldigt snabba spelar det ingen roll vid vanliga spel idag. Men om några år spelar nog den nästan 33% högre prestandan roll.

Jag skrev i mitt inlägg att det i spel kommer vara grafikkortet som sätter gränsen i vilket fall.. men vem vet vad som väntar runt hörnet?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk

Som det ser ut nu så har jag funderingar kring två alternativ och det ena är gammla minnen men en Corsair h80i, och alt 2 med en silver arrow och nya minnen, så det ena är med slutet vatten och 8 gb ram 1333 mhz och den andra med 16 gb 1600 mhz ram och luft.

Alt 1:Vatten

Alt 2: Luft

Alt 2 är lite dyrare men det blir ju lite mer ram men är det nödvändigt med 16? Annars kan jag skaffa 8 till alt 2 eller så blir det att skaffa mer till alt 1. Så vad är tystast? Kommer Grafikkortet ändå att överrösta allt?

Nu funkar länken til webhallen