Permalänk
Avstängd

Nokia 2520

Hittade ingen annan tråd om denna eminenta surfplatta.

Är det verkligen bara jag som vill köpa sig en i julklapp?

Bestämde mig för att behålla Lumia 920 ett år till och skaffa mig en 2520 platta.

Hajar att Win RT inte är på allas önskelista men tror att jag blir nöjd med det förutom brist på .mkv spelare.

Önskar lite input och funderingar.

LUMIA 2520

Permalänk
Medlem

Du kan alltid ta en titt på min tråd om Surface 2 om du vill ha lite synpunkter om Win 8 RT mm.

http://www.sweclockers.com/forum/129-surfplattor/1249584-mycket-positivt-overraskad-av-surface-2-a/

PS! Det finns flera appar som kör MKV-filer rakt av bla. mobileHD.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Jag vill ha den, undrar bara när vi ska få ett release datum.

Permalänk
Medlem

jo, jag ska köpa den. Valde mellan denna och Surface 2. Vill inte ha en platta med full Win 8.1, eftersom jag ändå inte tänkt att använda skrivbordsläget.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Den går att förboka nu på expansys.se, har aldrig hört talas om dem förut så jag vet inte om de är någe bra.
Jag avaktar tills den finns på nån av de "vanliga" affärerna.

Permalänk
Medlem

Jag tycker den är klockren, om den kommit med vanliga Windows eller åtminstone Android.

Nu är den bara en jättefin, tunn, relativt lätt leksak med jättelång batteritid och döende OS från det av trojanen Elop slaktade Nokia.

Som sagt, den ser riktigt bra ut. Jag undrar om plasten är lika högkvalitativ som iPhone 5c, för i så fall finns det ingen anledning att sakna metallkänslan. Jag tycker om färgglada ting så den röda eller blåa hade jag valt och självklart med tangentbord om det nu ens går att välja bort.

Permalänk
Medlem

Någon som vet när 2520 dyker upp i Sverige?
Sett att den finns i UK och US nu.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen som sett eller hört några rykten om svensk release? Jag står i begrepp att få en ipad air från jobbet, men funderar på att se om det går att byta mot en Windows-platta istället, men jag vill inte vänta i ett par månader på en 2520.

Permalänk
Medlem

expansys.se säger januari men kan inte speca exakt datum.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Köpte en Surface Pro 2 och pillar väl med den ibland, men inte alls så mycket som jag trodde. Den känns mer som en dator än en platta, och jag inser nu att det är en platta jag vill ha. Inga problem att den inte har det där dator-aktiga, vill jag åt det, för ibland är det grymt, så har jag en.

Jag vill ha denna. Det dumma, var att Nokia satte den stora USBn i t-bordet, hade varit så mycket smidigare att slippa sätta på det för att plugga in ett USB-minne. Annars är den ruskigt läcker. Men stort plus till 4G.

Får kolla när man kan komma över en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Köpte en Surface Pro 2 och pillar väl med den ibland, men inte alls så mycket som jag trodde. Den känns mer som en dator än en platta, och jag inser nu att det är en platta jag vill ha. Inga problem att den inte har det där dator-aktiga, vill jag åt det, för ibland är det grymt, så har jag en.

Jag vill ha denna. Det dumma, var att Nokia satte den stora USBn i t-bordet, hade varit så mycket smidigare att slippa sätta på det för att plugga in ett USB-minne. Annars är den ruskigt läcker. Men stort plus till 4G.

Får kolla när man kan komma över en.

Fick samma känsla när jag köpte Acer W700 för ett drygt år sedan. Den är för tung och klumpig för att vara "surfplatta". Dessutom använder jag i stort sett inte det "gamla" skrivbordsläget, så Win RT räcker åt mig.
Så, Nokia 2520 verkar passa mig bättre.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Fick min häromdagen, beställde från Verkkokauppa.com strax före jul. Efter lite problem med banköverföringen så blev den lite försenad. Tyvärr hade de inte fått in power keyboard så jag kör den som ren platta just nu. Är sjukt nöjd, nu får mina småtjejer överta ipaden helt.
Det end jag saknar nu är något bildredigeringaprogram som kan hantera raw-filer från min 1020.
En annan grej som skulle behövas är en billaddare.
Annars är det bara fråga på om ni vill veta nåt.

Permalänk
Medlem

Ok, det är inte bara guld och gröna skogar. Para ihop plattan med Bluetooth till nån av mina wp-telefoner funkar inte! Just nu är enda alternativet att skicka bilder mellan enheterna att använda nfc för att få en bt-anslutning. Nokia Storyteller är ju också ett sätt men då behöver man en app till telefonen som heter Nokia Share och då får man "den här appen är inte tillgänglig för din enhet" Frustrerande!

Edit: Tydligen är detta en svaghet hos Windows rt, ska man föra över filer från en telefon så parar man enheterna, men det går sen inte bara att skicka utan man får gå in på desktop, klicka på bt-ikonen, välja receive och SEN kan man skicka filen. Detta måste upprepas varje gång!

Permalänk
Medlem

Kan berätta att max 32GB minneskort som Nokia anger inte stämmer. För mig funkar i alla fall ett Transcend microSDXC 64GB class 10 alldeles utmärkt. Skulle vara intressant att veta om ett 128 GB också funkar?
En annan sak, för att använda USB3-porten till nåt öht så behöver man en USB OTG-adapter som INTE medföljer...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av csjaunja:

Kan berätta att max 32GB minneskort som Nokia anger inte stämmer. För mig funkar i alla fall ett Transcend microSDXC 64GB class 10 alldeles utmärkt. Skulle vara intressant att veta om ett 128 GB också funkar?
En annan sak, för att använda USB3-porten till nåt öht så behöver man en USB OTG-adapter som INTE medföljer...

Det dom avgör om det fungerar eller ej är oftast inte kortets lagringskapacitet utan kortstandarden dvs om det är ett SD (max 4GB), SDHC (max 32GB) eller SDXC-kort (max 2048GB).
Och om det nu fungerade med SDXC 64GB så ser jag ingen anledning till att 128 inte skulle fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Det dom avgör om det fungerar eller ej är oftast inte kortets lagringskapacitet utan kortstandarden dvs om det är ett SD (max 4GB), SDHC (max 32GB) eller SDXC-kort (max 2048GB).
Och om det nu fungerade med SDXC 64GB så ser jag ingen anledning till att 128 inte skulle fungera.

Såg att t. ex. Surface 2:s kortläsare bara kan läsa kort upp till 64GB så tydligen beror det på vilken kortläsare som sitter där också.

Permalänk
Medlem

Det är en sån här OTG-adapter man behöver för att kunna använda USB3-prylar:
http://www.mytrendyphone.se/shop/samsung-galaxy-note-117582p....
Jag har beställt den och sen blir det att testa om 2520:n orkar driva en extern hårddisk...

Permalänk
Skrivet av csjaunja:

Fick min häromdagen, beställde från Verkkokauppa.com strax före jul. Efter lite problem med banköverföringen så blev den lite försenad. Tyvärr hade de inte fått in power keyboard så jag kör den som ren platta just nu. Är sjukt nöjd, nu får mina småtjejer överta ipaden helt.
Det end jag saknar nu är något bildredigeringaprogram som kan hantera raw-filer från min 1020.
En annan grej som skulle behövas är en billaddare.
Annars är det bara fråga på om ni vill veta nåt.

Hur verkar den efter ett tags användande?
Man har ju läst lite om WiFi-problem och frysningar.
Kan man endast använda IE?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tegelbruket:

Hur verkar den efter ett tags användande?
Man har ju läst lite om WiFi-problem och frysningar.
Kan man endast använda IE?

Har inte haft några frysningar än, wifi liksom mobilt bredband funkar också bra. Många rt-användare har ju också rapporterat om problem att starta efter sleep. Det har jag, ta i trä, ej upplevt. Något negativt gäller just IE, ibland får man zooma in alternativt klicka ett flertal gånger på hyperlänkar. Blir också segt med för många tabbar öppna. Jämfört med IPad är jag annars helnöjd (paddan får ungarna ta numera). En sak man märker med 16:9 är att tangentbordet blir väl brett för att kunna sköta vänstersidan med tummen om man håller i lumian med handens resterande fingrar.
Vad gäller webbläsare är utbudet begränsat, har börjat testa UC Browser HD och första intrycken är att den är snabb med många funktioner(inklusive synkning med andra plattformar)
Skärmen är, med undantag av lite bleeding vid högsta ljusstyrka, helt fantastisk även om man får vänta tills den norrländska solen stiger lite högre på himlen innan slutgiltigt omdöme. Har installerat ett 64GB SD-kort för musik, bilder och videos för att spara på det begränsade utrymmet på hårddisken.
Delning på nätverket funkar annars bra så jag streamar filmer från min htpc.
Nästa steg blir att prova usb3 så fort min adapter kommer. Är också nyfiken på miracast, undersöker marknaden för en bra dongle att koppla till min receiver.
Microhdmi till min samsungtv fungerade direkt så jag har kört en del netflix till tv:n.
Avslutar med kritik mot sökfunktionen i Windows store, det måste vara den sämsta sökalgoritm som finns! Har massor med exempel när man söker på det exakta appnamnet men det dyker ändå inte upp i sökresultaten!
Har istället börjat söka med Bing på webben efter appnamnet följt av "Windows rt" är då ofta första sökträffen som leder till appen i store!

Permalänk
Medlem

Dagens överraskning: En uppdatering av firmware!

Permalänk
Medlem

En sak till, MKV-stöd finns via Powerdvd mobile! Kostar pengar men det är det värt!

Permalänk
Medlem

Har nu fått hem microusb3-sladden. Min Lumia 1020 kopplas upp utan problem och laddas genom kabeln, genom wp-appen synkas bilder upp på sd-kortet. En glad överraskning är att det funkar fint att synka från iPad också, dock orkar den inte med att ladda den. Har också testat några USB-minnen(2.0) som funkar utan problem. Tyvärr har jag inte tillgång till några USB3-prylar idag men test kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av csjaunja:

Har inte haft några frysningar än, wifi liksom mobilt bredband funkar också bra. Många rt-användare har ju också rapporterat om problem att starta efter sleep. Det har jag, ta i trä, ej upplevt. Något negativt gäller just IE, ibland får man zooma in alternativt klicka ett flertal gånger på hyperlänkar. Blir också segt med för många tabbar öppna. Jämfört med IPad är jag annars helnöjd (paddan får ungarna ta numera). En sak man märker med 16:9 är att tangentbordet blir väl brett för att kunna sköta vänstersidan med tummen om man håller i lumian med handens resterande fingrar.
Vad gäller webbläsare är utbudet begränsat, har börjat testa UC Browser HD och första intrycken är att den är snabb med många funktioner(inklusive synkning med andra plattformar)
Skärmen är, med undantag av lite bleeding vid högsta ljusstyrka, helt fantastisk även om man får vänta tills den norrländska solen stiger lite högre på himlen innan slutgiltigt omdöme. Har installerat ett 64GB SD-kort för musik, bilder och videos för att spara på det begränsade utrymmet på hårddisken.
Delning på nätverket funkar annars bra så jag streamar filmer från min htpc.
Nästa steg blir att prova usb3 så fort min adapter kommer. Är också nyfiken på miracast, undersöker marknaden för en bra dongle att koppla till min receiver.
Microhdmi till min samsungtv fungerade direkt så jag har kört en del netflix till tv:n.
Avslutar med kritik mot sökfunktionen i Windows store, det måste vara den sämsta sökalgoritm som finns! Har massor med exempel när man söker på det exakta appnamnet men det dyker ändå inte upp i sökresultaten!
Har istället börjat söka med Bing på webben efter appnamnet följt av "Windows rt" är då ofta första sökträffen som leder till appen i store!

Jag köpte denna Miracast-adapter: http://eu.shop.actiontec.com/
Har än så länge kopplat den direkt till TV:n, men tänkte koppla den till min receiver när jag ser att allt funkar som det ska.
Väntar på min Nokia 2520 innan jag kan testa.
Har provat med Acer Iconiia W700 men den stödjer tyvärr inte Miracast....

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Jag köpte denna Miracast-adapter: http://eu.shop.actiontec.com/
Har än så länge kopplat den direkt till TV:n, men tänkte koppla den till min receiver när jag ser att allt funkar som det ska.
Väntar på min Nokia 2520 innan jag kan testa.
Har provat med Acer Iconiia W700 men den stödjer tyvärr inte Miracast....

Intressant, själv har jag sneglat på Acers lilla dongel. Ser fram emot att höra ett utlåtande på den där.

Permalänk
Medlem

Fick förresten hem Krusells fodral Malmö för Lumia 2520 idag. Kan varmt rekommenderas, känns och andas kvalitet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av csjaunja:

Fick förresten hem Krusells fodral Malmö för Lumia 2520 idag. Kan varmt rekommenderas, känns och andas kvalitet!

Bra, jag funderade nämligen på att köpa ett Krusellfodral.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk

Man kan inte säga att Nokia är jätteintresserade av att informera om när och hur den kommer till Sverige!
Man får hoppas på lite bättre pris än i Finland.

Permalänk
Medlem

Tips(funkar för alla rt-maskiner): Man kan ej dela ut mappar eller diskar på nätverket med rt som det kommer konfat, kommer ett meddelande att enheten ej stöder delning. Så här gör man:
Svep in från höger och välj sök, sök efter administrationsverktyg, välj tjänster, klicka på server och välj egenskaper, välj starta automatiskt. Starta om maskinen. Nu kan du dela med dig av mappar eller diskar bara genom att o utforskaren klicka på de och välja dela.
Själv delar jag ut mitt SD-kort där jag har filmer, kort, musik och filer.

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att få höra om lite fler första intryck. Denna verkar snygg och rätt, på flera sätt. Jag använder knappt min Surface Pro 2, utan t-bord kan man väl få lite av den där platt-känslan, den jag nu inser att jag eftersökte. Jag trodde att jag skulle bära runt på SP2 och nyttja den men ack så fel jag hade.

Å ena sidan hoppas jag att den kommer snart, men å andra sidan kan jag lika gärna vänta, tror Nokia, precis som alla, kommer komma med en ganska så mycket vassare uppföljare. Med riktig USB och mer minne. Då hinner det även hända en del på mobilfronten. Så jag kan känna viss njutning i att vänta på något gott, jag tror även de kommer komma med nya hörlurar och annat, och jag vill ha nytt på alla fronter.

Men ni som valde denna, cred till er, lätt den coolaste och snyggaste plattan.

Hur funkar Spotify?

Edit: såg nu att web-varianten är mer än okej. Så där klarar man sig