FIck 8 vattenkylare istället för 1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AndersF:

Heder åt dig. Ger karman lite pluspoäng.

En reflektion: när man läser trådarna här och nån har blivit blåst då är det fullständigt oacceptabelt och förövaren ska hängas ut osv men om situation är typ omvänd och ett företag har skickat för många grejer eller så skulle det enl många vara OK att behålla dom utan att betala....

Det är för att världen (inte bara Sweclockers) består av hycklare och egoister.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Att behålla saker som man felaktigt erhållit är i lagens mening klassat som stöld. Preskriberingstiden för stöld är fem år, för grov stöld 10 år (8:1 och 35:1). En person som har tillgång till en ägodel som har en annan ägare skall meddela detta för den rättfärdige ägaren. Om ägaren är okänd skall ägodelen lämnas över till polis.

Nej, det rör sig inte om stöld i detta fall eftersom TS inte "olovligen tager vad annan tillhör", varför det inte heller kan vara grov stöld.
Överhuvudtaget har jag svårt att se hur det för TS skulle kunna vara brottsligt för TS att behålla kylarna.

Jag har däremot ingen tid att noga utreda vad som gäller civilrättsligt, men kort så har företaget möjlighet att återkräva de fellevererade kylarna, något som får ske genom hämtning genom t.ex. en budfirma. TS behöver givetvis inte släpa tillbaka paketet till sitt postkontor och ska givetvis inte behöva bekosta någon returfrakt. Slutligen kan det konstateras att preskriptionstiden för konsumentfordringar är tre år, varför företaget har tre år på sig att kräva betalning eller kylarna åter.

Härmed inte sagt att TS borde behålla kylarna men jag tycker att det är viktigt att poängtera att TS inte begår ett brott genom att behålla kylarna, även om han civilrättsligt kan bli krävd på kylarna eller betalning för dessa.

Så, TS. Kontakta företaget så kommer det säkert ordna sig. T.ex. kan företaget ordna med en fraktsedel och att en budfirma hämtar paketet eller att du lämnar paketet till ditt postombud mot att du får en liten kompensation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Tråd rensad

Nu var det rensat igen. Inga inlägg om att behålla kylarna eller sälja vidare. Oavsett hur teoretiskt!

Därmed basta!

Daemon hänvisade det han tog bort till brott, vad är din ursäkt eftersom det du tar bort varken är brott eller uppmaning? Att du ogillar oliktänkande?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Daemon hänvisade det han tog bort till brott, vad är din ursäkt eftersom det du tar bort varken är brott eller uppmaning? Att du ogillar oliktänkande?

Sa du inte att du ville köpa en av kylarna?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Sa du inte att du ville köpa en av kylarna?

Nej?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av jika:

Skön logik! Bara för att en handling är svår att bevisa betyder det inte att den är laglig. Sluta uppmana till brott nu.

Det blir ju inte en brottslig handling? Vad var det du missade, om företaget inte fakturerar på tre år så har du ju rätt att behålla varorna. Var är det brottsliga att behålla något du fått skickat till dig?

Skrivet av Dassh:

Fast det är ju det. Det han sa bevisade bara att företaget har svårt o bevisa det. Men det är fortfarande olagligt.

Än en gång, om dom inte hade fakturerat på tre år så hade han fått behålla dom.

Menar ni att det finns en skyldighet att påtala för företaget att dom har gjort fel och skickat dig mer varor än du har betalat för?

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Det blir ju inte en brottslig handling? Vad var det du missade, om företaget inte fakturerar på tre år så har du ju rätt att behålla varorna. Var är det brottsliga att behålla något du fått skickat till dig?

Nu är jag ingen jurist men jag känner inte heller till någon lag som säger att en person äger allt som levereras till denne. Finns det en sådan så är jag nyfiken på att se den.
Det avtal som slutits mellan TS och butik innefattar inte de extra kylarna. Så visst, i många hänseenden har du säkert rätt i att det inte är en direkt straffbar handling att bara låta de resterande (och obetalda) varorna vara - aka "låtsas som det regnar" tills dess att företaget faktiskt fakturerar eller tidsfristen för fakturering löper ut.
Men eftersom TS inte heller är ägare till (de obetalda) varorna så borde det klassas som häleri i samma stund som varorna brukas eller säljs vidare innan ovan nämnd tid löper ut.

Slutligen är jag ute på djupt vatten men det känns som det borde finnas lagar som reglerar huruvida man får eller inte får "för egen vinning, systematiskt försvåra återinförseln av ett frånhänt ting vars ägare är känd" -ish...

Det står ju trots allt i webbutikens leveransvillkor, vilka måste accepteras för att få handla

Citat:

Skulle du få en defekt eller fellevererad vara ska du kontakta kundservice direkt för snabbaste service, dock senast inom skälig tid om du som kund varit förhindrat att undersöka varan vid leverans.

vilket borde gälla åt båda håll. Vilket isf innebär vissa skyldigheter från köparen.

TLDR; Det går nog att klämma fram ett lagbrott om det skulle vara så, iaf om personen ifråga på något sätt agerar på ett sätt så att denne tjänar på situationen. I vilket fall som helst ANSER jag att man inte bör uppmana till denna sortens beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Menar ni att det finns en skyldighet att påtala för företaget att dom har gjort fel och skickat dig mer varor än du har betalat för?

Detta undrar även jag. Är det olagligt och straffbart att i detta fall vara passiv?

Kan tillägga att jag tycker att TS har gjort helt rätt och att jag själv hade gjort likadant.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Nu är jag ingen jurist men jag känner inte heller till någon lag som säger att en person äger allt som levereras till denne. Finns det en sådan så är jag nyfiken på att se den.
Det avtal som slutits mellan TS och butik innefattar inte de extra kylarna. Så visst, i många hänseenden har du säkert rätt i att det inte är en direkt straffbar handling att bara låta de resterande (och obetalda) varorna vara - aka "låtsas som det regnar" tills dess att företaget faktiskt fakturerar eller tidsfristen för fakturering löper ut.
Men eftersom TS inte heller är ägare till (de obetalda) varorna så borde det klassas som häleri i samma stund som varorna brukas eller säljs vidare innan ovan nämnd tid löper ut.

(Mina fetmarkeringar)

Du sitter ju bara och gissar, vad tillför det diskussionen?

Det vore intressant att höra från någon som faktiskt kan lagen.

Permalänk
Medlem

Eftersom kylarna passar perfekt i lådan, så är det säkert så att dom råkat skicka dig en låda med flera kylare i.
Dvs lådan dom får från leverantören. Den som har packat har trott att det är hela lådan som är 1 produkt, och har på så sätt skickat fel.
Mycket klantigt tycker man dock.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

(Mina fetmarkeringar)

Jag är inte heller en professionell simmare. Trots det är jag en baddare (HAH) på att simma längder. Jurist är en titel. Att påstå att jag var en sådan skulle vara att ljuga. Därmed inte sagt att jag är helt oinsatt, eller hur?

Jag visste faktiskt inte att diskussionerna på detta forum var tvunget att bestå av totala sanningar. Däremot kan jag tycka att det hör till att besvara de frågor som är riktade mot en. Men det kanske bara är jag som tycker att det tillhör allmän hyfs? Speciellt när man kan ifrågasätta vad innehållet i ditt inlägg faktiskt tillförde diskussionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

Lugn å fin! Jag är en ärlig person så jag kommer ringa butiken och säga som det är. Men jag är verkligen inte sugen att bära bort den här lådan till posten, för den väger väldigt mkt och det är rätt långt dit samt att jag inte har någon bil. SÅ jag hoppas dem kan lösa det här på bästa sätt.

http://i41.tinypic.com/312k2s1.jpg

Ge mig....

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av twk:

Detta undrar även jag. Är det olagligt och straffbart att i detta fall vara passiv?

Detta borde gå som olovligt förfogande, eller liknande kommer inte ihåg exakt vad det heter men något åt detta hållet, liknande om någon random sätter in pengar på ditt konto gör du inte något aktivt för att ta reda på varifrån de kom/varför blir det olovligt förfogande, om nu random polisanmäler "att han satt in pengar på fel konto, " Sverige i ett nötskal. .. .

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Jag är inte heller en professionell simmare. Trots det är jag en baddare (HAH) på att simma längder. Jurist är en titel. Att påstå att jag var en sådan skulle vara att ljuga. Därmed inte sagt att jag är helt oinsatt, eller hur?

Jag visste faktiskt inte att diskussionerna på detta forum var tvunget att bestå av totala sanningar. Däremot kan jag tycka att det hör till att besvara de frågor som är riktade mot en. Men det kanske bara är jag som tycker att det tillhör allmän hyfs? Speciellt när man kan ifrågasätta vad innehållet i ditt inlägg faktiskt tillförde diskussionen

Jag efterfrågar fakta från personer som besitter kunskap om de lagar som är relevanta i detta fall. Det är många I denna tråd som gissar och kommer med påståenden som inte verkar stämma. Jag skulle även jag kunna gissa om vad lagen säger i stil med "...det känns som det borde finnas lagar..." och liknande. Det tillför dock inget till diskussionen. Som sagt: Det vore intressant att höra från någon som kan lagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Here we go again, definitionen av häleri är att man säljer stulet gods, godset här är inte stulet. I värsta fall blir man ersättningsskyldig.

Skrivet av twk:

Såhär är det oftare än inte i konsumenträttsdelen, någon har hört något av en vän eller jämför med fall som inte går att jämföra och whoops så är det fakta.

Skrivet av jika:

Jurist är en titel. Att påstå att jag var en sådan skulle vara att ljuga.

Jag antar att du menar skyddad titel, vilket jurist inte är, du kan kalla dig det om du vill.

Det är precis som Swedish Chef och Sebastian383 säger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Slutligen är jag ute på djupt vatten men det känns som det borde finnas lagar som reglerar huruvida man får eller inte får "för egen vinning, systematiskt försvåra återinförseln av ett frånhänt ting vars ägare är känd" -ish...

Det står ju trots allt i webbutikens leveransvillkor, vilka måste accepteras för att få handla vilket borde gälla åt båda håll. Vilket isf innebär vissa skyldigheter från köparen.

TLDR; Det går nog att klämma fram ett lagbrott om det skulle vara så, iaf om personen ifråga på något sätt agerar på ett sätt så att denne tjänar på situationen. I vilket fall som helst ANSER jag att man inte bör uppmana till denna sortens beteende.

Skrivet av twk:

Skrivet av twk:

(Mina fetmarkeringar)

Nej, det är inte brottsligt att "bara sitta på varorna och låtsas som att det regnar". Häleri är inte heller tillämpligt på detta fall eftersom varorna inte är "frånhänt annan genom brott", för häleri krävs alltså att någon t.ex. stulit varorna från företaget och TS sedan fått varorna. Företagets leveransvillkor kan aldrig vara en källa till vad som ska anses vara en brottslig handling.

Men sen betyder ju inte detta att TS "äger" varorna, varför företaget kan återkräva dessa samtidigt som TS riskerar att begå ett brott om han t.ex. säljer varorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Jurist är inte en skyddad titel så vem som helst får kalla sig för jurist. Advokat är däremot en skyddad titel som bland annat förutsätter en juris kand./juristexamen och medlemskap i Sveriges advokatsamfund.

Permalänk
Medlem

Rätt vanligt med nya anställda, vi brukar få mycket fel från huvud lagret på somrarna. Dem ser en låda med rätt aäbrsk. På säg vi ska ha 2 och vi får 2 lådor a 10st

Hade hört av mig och skickat tillbaka eller bett dem hämta

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Det är för att världen (inte bara Sweclockers) består av hycklare och egoister.

Mjae, det har ju att göra med den ekonomiska situationen hos offret att göra också. Plus att det är företaget som gjort fel, nån som blir blåst har inte gjort något fel.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag efterfrågar fakta från personer som besitter kunskap om de lagar som är relevanta i detta fall. Det är många I denna tråd som gissar och kommer med påståenden som inte verkar stämma. Jag skulle även jag kunna gissa om vad lagen säger i stil med "...det känns som det borde finnas lagar..." och liknande. Det tillför dock inget till diskussionen. Som sagt: Det vore intressant att höra från någon som kan lagen.

Vad bra att jag så tydligt skriver ut att jag inte är jurist så att du slipper läsa mina inlägg då!

Skrivet av Naga:

Here we go again, definitionen av häleri är att man säljer stulet gods, godset här är inte stulet. I värsta fall blir man ersättningsskyldig.

Jag antar att du menar skyddad titel, vilket jurist inte är, du kan kalla dig det om du vill.

Det är precis som Swedish Chef och Sebastian383 säger.

Okej.. Nu var ju jurist iofs något som jag tydligt INTE kallade mig.....

Enkel fråga till dig... Är det så att TS äger samtliga varor som han/hon har mottagit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Okej.. Nu var ju jurist iofs något som jag tydligt INTE kallade mig.....

Nej jag menade bara att du sa att det vore att ljuga, nu när det inte är en skyddad titel så kan du göra det om du vill.

Skrivet av jika:

Enkel fråga till dig... Är det så att TS äger samtliga varor som han/hon har mottagit?

Nej det gör han inte, tyvärr

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Nej, det är inte brottsligt att "bara sitta på varorna och låtsas som att det regnar". Häleri är inte heller tillämpligt på detta fall eftersom varorna inte är "frånhänt annan genom brott", för häleri krävs alltså att någon t.ex. stulit varorna från företaget och TS sedan fått varorna. Företagets leveransvillkor kan aldrig vara en källa till vad som ska anses vara en brottslig handling.

Men sen betyder ju inte detta att TS "äger" varorna, varför företaget kan återkräva dessa samtidigt som TS riskerar att begå ett brott om han t.ex. säljer varorna.

Jag kanske uttryckte mig otydligt men det var ju i princip vad jag menade iaf.

Låtsas som det regnar = OK ur lagens mening. Så fort man brukar eller säljer varorna som man inte äger så blir det värre.

Permalänk
Medlem

En kille i min klass fick en hel låda med feta DDR2 minnen när det var inne. Han sålde alla billigt till de som ville ha i klassen, tror aldrig företaget hörde av sig Detta var på gymnasietiden (datainriktad-teknisk). Ni kan ju tänka er hur många minnen som blev kvar

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Nej jag menade bara att du sa att det vore att ljuga, nu när det inte är en skyddad titel så kan du göra det om du vill.

Åter igen. Jag ber så mycket om ursäkt om jag förvillade dig genom att påstå att jag INTE var en jurist...................

Citat:

Nej det gör han inte, tyvärr

Vad händer då man, för egen vinning, säljer saker som man inte själv äger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Vad händer då man säljer saker som man inte själv äger?

Haha ja rent tekniskt är det ju som sebastian383 säger att andra brott, som olovligt förfogande, kan bli aktuella medan i praktiken betalar man för alla de man tagit emot, eftersom företag hellre tar pengar än sakerna tillbaka, alternativt köper man nya och skickar tillbaka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Åter igen. Jag ber så mycket om ursäkt om jag förvillade dig genom att påstå att jag INTE var en jurist...................

Skrivet av Naga:

Haha ja rent tekniskt är det ju som sebastian383 säger att andra brott kan bli aktuella medan i praktiken köper man bara nya och skickar tillbaka, no harm done, alternativt betalar för alla de man tagit emot.

Om han säljer varorna så kan det kanske vara olovligt förfogande. Jag orkar dock inte kolla upp det närmare just nu

OT: Är det andra än jag som har problem med att logga in på Zeteo just nu?

Permalänk

Har läst igenom tråden nu och kom fram till en sak. Har ni inget vett i skallen eller? Klart man ringer företaget och säger att det har blivit fel i leveransen och ber dom skicka ut en returlapp så man kan lämna tillbaka sakerna. Varför ens blanda in lagar när det bara är sunt förnuft som gäller?

Permalänk

http://polisen.se/Service/Hittegods/

Hittelön

Ägaren har rätt att få tillbaka hittegodset mot det att han eller hon betalar hittelön och andra rimliga kostnader i samband med fyndet. Enligt rättspraxis är en skälig hittelön cirka tio procent av godsets marknadsvärde.

Kan man tolka det som att du hittat 7st kylare och har rätt till 10% av marknadsvärdet av dem?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Skrivet av TrattSNIGL:

Har läst igenom tråden nu och kom fram till en sak. Har ni inget vett i skallen eller? Klart man ringer företaget och säger att det har blivit fel i leveransen och ber dom skicka ut en returlapp så man kan lämna tillbaka sakerna. Varför ens blanda in lagar när det bara är sunt förnuft som gäller?

Lagar blir relevanta eftersom flera påstod att han begått/begår både det ena och det andra brottet genom att inte direkt skicka tillbaka kylarna, vilket inte stämmer.

Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

http://polisen.se/Service/Hittegods/

Hittelön

Ägaren har rätt att få tillbaka hittegodset mot det att han eller hon betalar hittelön och andra rimliga kostnader i samband med fyndet. Enligt rättspraxis är en skälig hittelön cirka tio procent av godsets marknadsvärde.

Kan man tolka det som att du hittat 7st kylare och har rätt till 10% av marknadsvärdet av dem?

Kylarna är inte hittegods eftersom han har fått dem skickade till sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Skrivet av Naga:

Haha ja rent tekniskt är det ju som sebastian383 säger att andra brott, som olovligt förfogande, kan bli aktuella medan i praktiken betalar man för alla de man tagit emot, eftersom företag hellre tar pengar än sakerna tillbaka, alternativt köper man nya och skickar tillbaka.

Precis.. Olovligt förfogande så länge varorna fortfarande finns i ens "ägo". Säljer man dem vidare stämmer det väl rätt bra in på:
Den som otillbörligen främjar möjligheterna för annan att tillgodogöra sig egendom som härrör från brottsligt förvärv (olovligt förfogande) eller värdet av sådan egendom döms för penninghäleri till fängelse i högst två år.

Eller tolkar jag 9 kap 6a § brottsbalken helt galet där?

Att det juridiskt sett kan gå att åtgärda eventuella klavertramp retroaktivt rättfärdigar ju inte att man ska förespråka agerandet på forum vilket var det jag vände mig mot från början.