Samsung och LG förbereder flexibla tv-apparater till CES-mässan

Permalänk
Melding Plague

Samsung och LG förbereder flexibla tv-apparater till CES-mässan

Elektronikjättarna Samsung och LG kommer att visa upp tv-apparater med justerbar böjning under CES 2014, men tekniken sägs vara långt ifrån en kommersialisering.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Skäggig legend

Kalla mig gammaldags, men jag gillar traditionella svarta TVtavlor på väggen.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Kalla mig gammaldags, men jag gillar traditionella svarta TVtavlor på väggen.

det finns nog kvar det är bara att de kan göra dem böjda

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Kalla mig gammaldags, men jag gillar traditionella svarta TVtavlor på väggen.

Måste hålla med ser inte direkt vitsen med böjd TV, börjar väll bli en gammal motsträvig gubbe på gamla dar.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Väggen som tvn hänger på är plan, så en böjd tv kommer sticka ut för mycket och se konstigt ut.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att TVn "plattar" till sig själv mot väggen efter användning vilket hade känts rätt så hightech i så fall

I vilket fall fattar inte jag inte det där med fler betraktningsvinkar fungerar. Hur jag än vrider och vänder på det kommer man bara se ena halvan bättre och den andra halvan ser man ännu snävare än innan... Eller hur nära är tanken att man ska sitta?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

Väggen som tvn hänger på är plan, så en böjd tv kommer sticka ut för mycket och se konstigt ut.

Inte i Bromma

Permalänk
Avstängd

Vad är detta böjbara grej för påfund?
Är det TV tillverkarnas senaste desperata försök att lura kunder att köpa något som de inte vill ha?
Vad ska det vara bra med böjd skärm för?

Verkar som ingen vill ha 3D TV, ingen bryr sig om 4K UHDTV. Ingen lär bry sig om böjbara skärmar heller.
Bara nya "gimmicks" och "trender" som dom försöker lura till sig kunder med. Verkar rätt värdelöst.

Permalänk
Medlem

Ja men detta är ju super jag gilla deras idé. förr i tiden så va de tjock teve med lite böjd fast då va böjen bakåt istället, men nu är böjen framåt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag ser då hällre att de sattsar på att lansera OLED på riktigt istället för att år efter år visa upp OLED TVs med olika gimmicks varje CES.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk

Tänk Cosmonova, hemma. Grymt.

Permalänk
Avstängd

Böjbara skärmar känns ointressant, vad kan man ha för nytta av det? Eller det är en ny teknik så man bara vill utveckla den "för att"?

Permalänk
Medlem

Det intressanta är när kommer stora Oled apparater till rimliga priser? Det har ju tjatats om oled i säkert 10 år, vad händer?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vad är detta böjbara grej för påfund?
Är det TV tillverkarnas senaste desperata försök att lura kunder att köpa något som de inte vill ha?
Vad ska det vara bra med böjd skärm för?

Verkar som ingen vill ha 3D TV, ingen bryr sig om 4K UHDTV. Ingen lär bry sig om böjbara skärmar heller.
Bara nya "gimmicks" och "trender" som dom försöker lura till sig kunder med. Verkar rätt värdelöst.

vad vill du ha av en tv då? Förutom bra bild, obviously.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag gillar faktiskt denna iden känns lite som IMAX fast mindre Första sekunden va man en hater men sen om man tänker efter är detta nice

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vad är detta böjbara grej för påfund?
Är det TV tillverkarnas senaste desperata försök att lura kunder att köpa något som de inte vill ha?
Vad ska det vara bra med böjd skärm för?

Verkar som ingen vill ha 3D TV, ingen bryr sig om 4K UHDTV. Ingen lär bry sig om böjbara skärmar heller.
Bara nya "gimmicks" och "trender" som dom försöker lura till sig kunder med. Verkar rätt värdelöst.

Tänk dig en jätteskärm som är något böjd. Inlevelsen skulle öka en aning.
När det gället uhd så är det för tillfället onödigt med dagens storlelsstandard på skärmarna. Men det är endå bra att tekniken pushas framåt.
3d är där emot bara en skräpprodukt. Ser ingen nytta med det då det inte förbättrar filmerna ett dugg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Borde inte böjda skärmar ge en sämre tittarupplevelse för alla som inte sitter i mitten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Borde inte böjda skärmar ge en sämre tittarupplevelse för alla som inte sitter i mitten?

Det problemet försvinner om man kan justera böjningen. Gäller att hitta balansen mellan storlek på skärmen, avstånd från soffan/stolen och såklart hur många som sitter i bredd och tittar.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Snusfri

Ge mig en 120" flexibel 4K OLED tack

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Den optimala böjningen är i så fall när ögonen befinner sig i sfärens mittpunkt? Alltså att det är lika långt från ögonen till alla delar av bilden. Kanske skulle funka om man satt en halvmeter framför en 100-tums skärm? Typ så man kan vrida runt på huvudet för att se olika delar av bilden. Men för att det ska funka bör väl det som visas på skärmen också anpassas till skärmens böjning. Detta kombinerat med 3D skulle nog kunna ge en intressant upplevelse men kanske ändå inte är något man vill använda för slötittande till vardags. Då är det väl bra att man kan platta till bilden igen med fjärrkontrollen...

Permalänk
Medlem

Detta känns mer som ett försök att visa att dom faktist kan, jag skulle lätt kunna tänka mig en 60-65" av denna tv om jag bodde själv och inte hade några kompisar.

Men om man ska samla ett gäng och kolla på film och endast den i mitten får en bra bild så känns det lite efterblivet.

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Batman:

vad vill du ha av en tv då? Förutom bra bild, obviously.

Holodeck.

Annars vore bra integrering med USB 3, DLNA, AirPlay/Miracast, WiDi/WirelessHD eller nåt fint.
Så man kan streama trådlåst från mobil, platta, dator, etc.
Bra integrering med onlinetjänster så man har något vettigt att titta på.

Kanske Android så man kan köra appar i TVn.
Kankse mounta nätverksenheter som NAS och DAS.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en..helst 60+ tum

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hade varit ganska koolt att ha en böjd skärm i en halv sfär som spelskärm, omsluter spelaren som både kan se åt sidorna och upp/ner, lägg till en racingstol t.ex med hydraulik för haptisk återkoppling = racing-/flygsimulator.

Som VR-glasögon hade det suttit fint också, riktigt hög upplösning och en tunn, böjd skärm skulle vara trevligt.

För filmtittande så.... njae, då har jag nog hellre en platt skärm.
Böjda skärmar för vardagsrummet låter mest som en gimmik.

Kan inte tillverkarna fokusera på att fixa till OLED-tillverkningen istället så vi kan få bra 24-32" skärmar (utan TV-modul) som inte kostar multum?

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Vill ha en skärm stor som cicrka 3st 24/27" skärmar brevid varandra med 5760x1080 upplösning.
här ser jag nått som böjda skärmar skulle funka perfect.