Surfplatta till pensionär, krav 3g!

Permalänk

Surfplatta till pensionär, krav 3g!

Hej letar efter en surfplatta att ge bort i julklapp till min mormor.
Hon bor ute på landet och saknar bredband, så därför är endast en med 3g-mottagning aktuell.
Användningsområden som jag kan tänka mig är att läsa och se filmklipp på youtube, samt eventuellt spela väldigt enkla spel såsom korsord.
Storleken är jag osäker på då vi har en 10" hemma och den känns lämplig men tror hon skulle klara sig med en mindre också
Budget ligger på absolut max 3000 helst under 2000 kronor.

Ös på med tips.
Vad tror ni om denna?
http://www.komplett.se/samsung-galaxy-tab-2-7-pure-white/7521...

MVH Lundstroum

Permalänk

Skippa Androiddjungeln, kör ipad - enda rätta. Det bara fungerar utan strul, det är så man vill ha det.

Permalänk
Medlem

Nexus 7 3g?
Kolla 10 tummarn med
Tyvärr är Ipads svindyra med 3g om du ska ha nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk

Jag skulle köra på en iPad.
IOS är väldigt lättanvänt, krånglar sällan och känns bättre för en äldre person som bara vill ha det enkelt och inte så mycket inställningar eller annat att fippla med.
Om 3000:- är max budget så skulle jag gå på en begagnad iPad 3rd eller 4th gen via blocket/tradera.

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag Samsung Galaxy Tab 2/3 (minns ej vilken) till min Mormor förra året. Nu i Oktober köpte jag en Samsung Galaxy S3 till henne, istället för hennes gamla knapptelefon. Jag kan bara säga att hon är jättenöjd med de grejerna, och hon har fått ett helt nytt liv sen hon fick dem. Nu kan hon sitta och spela Wordfeud, Yatzy och allt vad det heter med alla barn och barnbarn, och hålla kontakten på ett helt annat sätt.
Jag valde Android framförallt för att jag har haft iOS sålänge att jag vet hur Apple fungerar, så det var ett enkelt val att välja bort dem. Var dock förberedd på att du kanske får spendera någon timme med att ställa in sakerna åt henne, så det funkar, och att det tar tid att lära de äldre ny teknik. Ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Krasharen:

IOS är väldigt lättanvänt, krånglar sällan och känns bättre för en äldre person som bara vill ha det enkelt och inte så mycket inställningar eller annat att fippla med.
Om 3000:- är max budget så skulle jag gå på en begagnad iPad 3rd eller 4th gen via blocket/tradera.

Håller helt med, men kör på 4:e generationen den är fräsch fortfarande, 3:e är riktigt tråkig och långsam numera.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

IPad är inte alltid bäst, Bara att det första man provar tror man är bäst då det första man provar är det man vänjer sig vid och därför tror många att IOS är bättre än Android då många i Sverige köpte en Smartphone tidigt och då var Apple enda alternativet och så har det fortsätt och man inte orkar lära sig något nytt. Min Mormor och Morfar kör båda Android då det var det första de provade och båda tycker att IOS är ett helvete, Så vad du än köper beror det inte på att IOS är som många påstår "användarvänligt" för äldre eller att Android kraschar eller så för det är fel dock så givetvis avråder jag dig inte från att köpa en Ipad, menar mer att det inte spelar någon roll om du köper en IPad bara för att den har "lättare" operativsystem än Samsung.

Köp det du tror du känner för och tro inte alltid på vad folk säger. Vill hon ha en Ipad köp det. Vill hon ha en Android, Köp det. Eller vilken tror du passar henne? Vad ska hon göra osv?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Mina svärföräldrar kör Android och fattar inte mycket av det.. IOS hade varit betydligt enklare för dem.

//LE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

IPad är inte alltid bäst, Bara att det första man provar tror man är bäst då det första man provar är det man vänjer sig vid och därför tror många att IOS är bättre än Android då många i Sverige köpte en Smartphone tidigt och då var Apple enda alternativet och så har det fortsätt och man inte orkar lära sig något nytt. Min Mormor och Morfar kör båda Android då det var det första de provade och båda tycker att IOS är ett helvete, Så vad du än köper beror det inte på att IOS är som många påstår "användarvänligt" för äldre eller att Android kraschar eller så för det är fel dock så givetvis avråder jag dig inte från att köpa en Ipad, menar mer att det inte spelar någon roll om du köper en IPad bara för att den har "lättare" operativsystem än Samsung.

Köp det du tror du känner för och tro inte alltid på vad folk säger. Vill hon ha en Ipad köp det. Vill hon ha en Android, Köp det. Eller vilken tror du passar henne? Vad ska hon göra osv?

Håller med dig till viss del där. Många är nog bara för vana och för "blinda" av iOS.. Jag har precis själv gått över till Android för några dagar sen och jag tycker det funkar väldigt smidigt, inget krångligt alls. Då kör jag 4.2.2 eller något liknande. Den stora fördelen med Android är Widgets tycker jag. Man kan dra ut en interaktiv väderprognos, eller ha tågtider live, direkt på hemskärmen. Något jag tror att mindre teknikkunniga personer är bekväma med. Inga krångliga appar som ska startas etc. Sen kan man ju ta bort låsskärmen på Android. Osäker om det går på iOS? Hade ett program från Cydia på min JB:ade telefon ett tag, vilket gjorde telefonen så fruktansvärt mycket mer användarvänlig. Det var det första jag tog bort på min nya Android.

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Det är förvirrande med inställningar som man inte förstår / är ointuitiva. Jag får frågan "vad betyder den här inställningen, vad gör den här inställningen" från min mamma ganska ofta som jag vill påstå är ovanligt teknisk (tro det eller ej) och öppen för ny teknik. Finns det då 10ggr fler inställningar blir det 10ggr förvirrande och 10ggr mer frågor. Det är frågor som "vad är egentligen wifi, ska det vara på eller av?", på den nivån ligger majoriteten över 40åå. Det är enkelt att säga att "men rör inte inställningar du inte förstår då", men ibland vet dom inte ens om de råkat slå på / slå av något. Speciellt om något krånglar, då är det svårt att relatera det till rätt inställning, även med övning.

Sen är UI väldigt inkonsekvent i Android jämfört med Windows phone och iOS, vilket bygger på förvirringen. "Varför funkar inte saker på samma sätt / likadant i olika appar?" "Varför får jag en fråga om vilken webläsare jag vill använda som standard? Jag vet ju inte ens vilken webläsare jag använder hela tiden..."

Sen är det skönt när JAG ska ställa in plattan/mobilen åt dem att det inte är lika många inställningar man behöver ställa in, iOS funkar mer som jag (och därmed de) föredrar out-of-the box.

Det är väl inte svårare att förstå än att en kaffeapparat som har 100 knappar där du kan justera precis varenda parameter från hur grovt kaffebönan ska malas till hur många bar den ska trycka med och hur länge den ska köra, är svårare att använda än en kaffeapparat som har en knapp?

Sen är ju appar till Android-plattor betydligt sämre optimerade för plattor än vad de är för iPad.

Det är mina argument för att välja iOS framför Android till mina föräldrar.

Sen tycker jag man bör tänka efter vad ett företag som tjänar ALLA sina pengar på riktad reklam, vad deras motiv är att ge bort Android i princip gratis till hårdvarutillverkare. Är man ok med det så är det väl ok men man kan inte bara kolla på prislappen, man betalar på andra sätt istället, i form av personliga uppgifter.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Min 70+ morsa kör IOS och tycker det är fantastiskt..

Känner ett annat äldre par som kör Android surfplatta och jag får fara över och hjälpa dem stup i kvarten känns det som.. :/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Det är förvirrande med inställningar som man inte förstår / är ointuitiva. Jag får frågan "vad betyder den här inställningen, vad gör den här inställningen" från min mamma ganska ofta som jag vill påstå är ovanligt teknisk (tro det eller ej) och öppen för ny teknik. Finns det då 10ggr fler inställningar blir det 10ggr förvirrande och 10ggr mer frågor. Det är frågor som "vad är egentligen wifi, ska det vara på eller av?", på den nivån ligger majoriteten över 40åå. Det är enkelt att säga att "men rör inte inställningar du inte förstår då", men ibland vet dom inte ens om de råkat slå på / slå av något. Speciellt om något krånglar, då är det svårt att relatera det till rätt inställning, även med övning.

Sen är UI väldigt inkonsekvent i Android jämfört med Windows phone och iOS, vilket bygger på förvirringen. "Varför funkar inte saker på samma sätt / likadant i olika appar?" "Varför får jag en fråga om vilken webläsare jag vill använda som standard? Jag vet ju inte ens vilken webläsare jag använder hela tiden..."

Sen är det skönt när JAG ska ställa in plattan/mobilen åt dem att det inte är lika många inställningar man behöver ställa in, iOS funkar mer som jag (och därmed de) föredrar out-of-the box.

Det är väl inte svårare att förstå än att en kaffeapparat som har 100 knappar där du kan justera precis varenda parameter från hur grovt kaffebönan ska malas till hur många bar den ska trycka med och hur länge den ska köra, är svårare att använda än en kaffeapparat som har en knapp?

Sen är ju appar till Android-plattor betydligt sämre optimerade för plattor än vad de är för iPad.

Det är mina argument för att välja iOS framför Android till mina föräldrar.

Sen tycker jag man bör tänka efter vad ett företag som tjänar ALLA sina pengar på riktad reklam, vad deras motiv är att ge bort Android i princip gratis till hårdvarutillverkare. Är man ok med det så är det väl ok men man kan inte bara kolla på prislappen, man betalar på andra sätt istället, i form av personliga uppgifter.

Håller med dig där lite kanske, och jag är ingen Android-Fanboy även om det låter så då jag även jag har en Ipad Mini, Eller inte jag, Utan min pappa, som jag dock använder ibland. Men däremot kan man säga att jag är emot personer som tycker att Apple är sååååå mycket bättre än Android. Apple har några smarta funktioner som inte Android har, Dock så har Android smarta funktioner som Apple inte har. Dessutom en sak som jag är väldigt skeptisk mot är att Ipad kostar tre gånger mer än vad det kostar att tillverka den, Det vill säga att surfplattan kostar 1000-2000kr att göra och de säljer den för 5000kr. De gör totalt en vinst på 3000kr per surfplatta, ungefär. Skatt, Moms, Tull osv avgör också men ungefär 3000kr per surfplatta vilket gör Apple till det största företaget i världen även om Samsung säljer betydligt fler surfplattor och mobiler och även datorer, dammsugare så är Samsung är ett mindre företag, det beror på att Samsung tjänar bara omkring 40kr per produkt.

Dessutom ska man ha mer hårddisk så funkar inte SD kort eller liknande utan man måste betala ungefär 1000kr för 16GB vilket man skulle kunna få 240GB SSD.

Men men, Han får köpa vilken han vill. Ville mer konstatera att Apple inte är bättre än Android som många säger och priset är ju en väldigt viktig punkt, tycker jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxaxix:

Själv köpte jag Samsung Galaxy Tab 2/3 (minns ej vilken) till min Mormor förra året. Nu i Oktober köpte jag en Samsung Galaxy S3 till henne, istället för hennes gamla knapptelefon. Jag kan bara säga att hon är jättenöjd med de grejerna, och hon har fått ett helt nytt liv sen hon fick dem. Nu kan hon sitta och spela Wordfeud, Yatzy och allt vad det heter med alla barn och barnbarn, och hålla kontakten på ett helt annat sätt.
Jag valde Android framförallt för att jag har haft iOS sålänge att jag vet hur Apple fungerar, så det var ett enkelt val att välja bort dem. Var dock förberedd på att du kanske får spendera någon timme med att ställa in sakerna åt henne, så det funkar, och att det tar tid att lära de äldre ny teknik. Ha tålamod.

1 timme bara? Sedan min mormor fick en ipad i 80års present så har jag varit tvungen att åka hem till henne minst 1 gång i veckan för att hjälpa henne när någonting på ipaden inte fungerar... Oftast är det ju inte heller ipaden det är fel på, utan det är bara hon som inte vet eller glömt bort hur man gör någonting. Jag lovade ju när hon fick den att lära henne hur den fungerar och så, vilket jag inte hade något problem med då eftersom jag själv velat ha en ipad och trodde det skulle bli kul... Men ack så fel jag hade haha. Det var kul kanske dom första 2 gångerna, men inte dom andra 40 gångerna.. Nåja, jag ska väl inte klaga, hon är generös när det gäller pengar så man får ju en slant varje gång man är där. Den kompensationen lägger lite plåster på såren

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Nexus 7 eller 10! Mitt råd.

Har jobbat på Telenor, och av erfarenhet så är det minst strul med Androidplattorna. Med Nexus får du dessutom mint versionen utav Android vilket är att föredra.

Nexus 10 http://www.bazula.se/Google-Nexus/Google-Nexus-10/Google-Nexu...
Nexus 7 http://www.swedenmobile.se/index.php?route=product/product&pr...

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Håller med dig där lite kanske, och jag är ingen Android-Fanboy även om det låter så då jag även jag har en Ipad Mini, Eller inte jag, Utan min pappa, som jag dock använder ibland. Men däremot kan man säga att jag är emot personer som tycker att Apple är sååååå mycket bättre än Android. Apple har några smarta funktioner som inte Android har, Dock så har Android smarta funktioner som Apple inte har. Dessutom en sak som jag är väldigt skeptisk mot är att Ipad kostar tre gånger mer än vad det kostar att tillverka den, Det vill säga att surfplattan kostar 1000-2000kr att göra och de säljer den för 5000kr. De gör totalt en vinst på 3000kr per surfplatta, ungefär. Skatt, Moms, Tull osv avgör också men ungefär 3000kr per surfplatta vilket gör Apple till det största företaget i världen även om Samsung säljer betydligt fler surfplattor och mobiler och även datorer, dammsugare så är Samsung är ett mindre företag, det beror på att Samsung tjänar bara omkring 40kr per produkt.

Dessutom ska man ha mer hårddisk så funkar inte SD kort eller liknande utan man måste betala ungefär 1000kr för 16GB vilket man skulle kunna få 240GB SSD.

Men men, Han får köpa vilken han vill. Ville mer konstatera att Apple inte är bättre än Android som många säger och priset är ju en väldigt viktig punkt, tycker jag.

Apple har ett OS som är lättare att ta till sig och lära sig. OS:et har allt som man behöver och är optimerat för den hårdvara som används. De har en design och ett materialval som tilltalar många och därför blir de populära..

Sen om de tar ut överpriser eller inte, har inte med saken att göra. De är ett företag som vill gå med vinst och om kunderna vill betala för sig, låter de kunderna göra det. Inte svårare än så..
Kunderna har fördelen att det är en bra andrahandsmarknad, med ett högt andrahandsvärde.

Om android-plattorna skulle ha samma prissättning skulle det nog inte bli många sålda..

Att man inte själv kan plocka in extra minne håller jag med om är en nackdel, men inte mer än att jag kan leva med det. Dock står jag lite förundrande över var man får tag på en SSD på 240GB för 1000kr..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Du har rätt i en del av vad du skriver. Apple är bättre på vissa saker än Android, android är bättre på vissa saker än Apple. Helt klart.

Man uppskattar kostnaden för ipad air till 274$ att bygga (då är inte utvecklingskostnader med). De tar 499$. De tjänar alltså 1464kr på den billigaste ipad air. Resten är moms, tull etc. Tycker du bara att företag ska få tjäna 40kr per såld produkt? Sedan har Apple otroliga marginaler om man ska ha mer lagringsutrymme, men vad är det för fel med det? Kan lova att det är lika stora marginaler på tröjan du köper på H&M eller högtalarna du köper eller till och med maten du köper i många fall.

Google tjänar inte många kr på android, de går förmodligen rejält back på nexus 5. De tjänar istället sina pengar på information om dig / riktad reklam / att du använder deras tjänster.

Slutsatsen är att man måste själv välja vad som är viktigast för en själv, det finns ingen platta/mobil som alltid är bättre än den andra. Är priset i kr alltid prio 1, ja då kommer nog alltid en androidenhet vinna.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌