Fractal Design Define R4 - sneda moderkortsplåtar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Vad är grejen egentligen, oj du fick en defekt produkt och fick den genast utbytt.
Det kommer alltid finnas trasiga produkter där ute men om du får en ny utan snack så ska du väl inte klaga?

Sen skulle jag lägga ner med att regga konton på forum ENDAST för att klaga på företag eller produkter, kom igen inte ens ett användarnamn hade du tid för.
Har du inget duskuterbart att prata om är du välkommen att lämna forumet, Fractal vet nu att folk får defekta produkter och de åtgärdar problemet. Done!

Din signatur stämmer, men kommer verkligen inte leva med det.

Permalänk
Avstängd

Det är extremt farligt att skriva sådana här trådar utan faktiskt kunskap eller riktigt undersökning. Det kan skada företagets rykte väldigt mycket!

Tack för infon dock! Hade samma problem!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Det är extremt farligt att skriva sådana här trådar utan faktiskt kunskap eller riktigt undersökning. Du kan skada företagets rykte väldigt mycket!

Problemet är bekräftat av ett flertal drabbade användare.

Sen är jag övertygad om att FD kommer att lösa detta för alla drabbade, de är kända för god support.

Någon måste lyfta det till ytan, finns tex användare som trott att io-plåten varit felaktig men uppmärksammats på att det är chassiet som är defekt. Det är väl bra...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snedr4:

Problemet är bekräftat av ett flertal drabbade användare.

Sen är jag övertygad om att FD kommer att lösa detta för alla drabbade, de är kända för god support.

Någon måste lyfta det till ytan, finns tex användare som trott att io-plåten varit felaktig men uppmärksammats på att det är chassiet som är defekt. Det är väl bra...

Jag säger inte att det är fel att påpeka det, men man kan inte skriva ut varningar bara sådär.

Flertal drabbade användare? Även om det skulle vara 100 personer som bekräftar det så är det in äns 0,001% av så många de säljer.!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Jag säger inte att det är fel att påpeka det, men man kan inte skriva ut varningar bara sådär.

Flertal drabbade användare? Även om det skulle vara 100 personer som bekräftar det så är det in äns 0,001% av så många de säljer.!

Stämmer... jag borde lagt en poll men missade det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snedr4:

Najs. Fint chassi. Lite synd att jag råkat ut för ett dåligt ex. Du får gärna posta serienummer om du orkar. Då kan man kanske se om det är en annan batch.

Okej, jag kollade upp detta lite mera med just mitt chassi och jag har tagit bilder så ni andra får se också!

Detta är då min baksida på chassit, som det ser ut nu!

Sedan serienummret är:

Så NEJ, detta måste vara någon batch eller något som gått åt helvete för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezin:

Okej, jag kollade upp detta lite mera med just mitt chassi och jag har tagit bilder så ni andra får se också!

Detta är då min baksida på chassit, som det ser ut nu!

http://bildr.no/view/WVlyL2tM

Sedan serienummret är:

http://bildr.no/view/YjNFTjR6

Så NEJ, detta måste vara någon batch eller något som gått åt helvete för dem.

Så ska det se ut :). Jag kan inte använda de översta portarna på mitt med io-plåten isatt. Det är svårt att ens komma igenom io-plåten med alla uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snedr4:

Så ska det se ut :). Jag kan inte använda de översta portarna på mitt med io-plåten isatt. Det är svårt att ens komma igenom io-plåten med alla uttag.

Dock, så är det 1 sak jag kan klaga på. Sido panalen på vänster sida ( framifrån ) är trög så in i helvete att få på plats. Man får dessvärre slå in den för att få den på plats.

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Vem är du & varför vill du ha serienumren?

Det är väl trevligt att kunna avgöra om det är en specifik batch som lider av detta problem eller inte. Detta eftersom att det kommer ut nya batcher hela tiden som skapas i fabriker. Det är precis som om en bil blir återkallad så är det av en viss modell, skapad ett visst år osv.

Permalänk
Skrivet av Snedr4:

Ska du in och kladda i trådar så bemöda dig att åtminstone läsa dom först. Jag har fått ett defekt chassi utbytt till ännu ett defekt... får mao byta en gång till. Har du inget vettigt att tillföra så posta inte.

Jag hade lästa varje inlägg innan jag skrev, ja du har fått defekt chassie två gånger. Men dom byter ju fortfarande ut det?
Sen skulle jag vilja veta vart du köpt chassiet från, det kanske inte alls handlar om att Fractal gör något galet för att du ska få fel hela tiden. Kanske återförsäljaren du köpt ifrån bara skickar nytt till dig utan att ens kolla om resterande R4'or också är defekta.

Tycker att det jag skrev är ganska vettigt, jag har tröttnat på folk som bara grötar in sig i klagåmål bara för att de endast klarar av att tänka i en bana. Kanske skulle du bett företaget kolla att de inte skickar ut ännu ett defekt chassie och sen kanske hoppat över att klaga på forum om det.

Skrivet av foxzox7:

Din signatur stämmer, men kommer verkligen inte leva med det.

Blev du förolämpad på något sätt? Kan inte riktigt påstå att jag är intresserad av din åsikt gällande min sign.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk

Verkar inte var jätteovanligt att moderkortsplåten sitter snett. Byggde en dator till brorsan i ett R4 i somras och där hamnade anslutningarna lite snett, men gick att använda med lite trix. Hjälpte sedan en kompis med ett bygge i ett Arc Midi R2 för någon månad sedan där satt moderkortsplåten ännu mer snett, vilket gjorde att de två översta usb-uttagen och ps/2-uttaget inte gick att använda. Verkar som både Define R4 och Arc Midi R2 är drabbade, då de delar stomme. Har dock inte kollat vilken batch dessa chassin tillhör, men det varkar som om Fractal har missat i kvalitétskontrollen i någon/några batchar.

Permalänk
Medlem

Det låter inte kul för er. Hoppas det löser sig. Jag har haft två chassin. R3 och R4 och där har passformen varit bra. Vet att kvalitén har varit si så där.

Som jag skrev i fractal tråden. Så verkar det som fractal inte har jätte kontroll på fabriken.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Min moderkortsplåt är helt perfekt men jag haft problem med vibrationer i nedre hårddiskburen. Fick skruva loss den och lägga gummiringar mellan bottenplåten och hårddiskburen. Någon som varit med om något liknande?

Kan det bero på att du spänt skruvarna till hårddiskarna lite väl hårt? De ska inte trycka ihop gummibussningarna. Kan vara värt att kolla.

Mvh Snedr4

Permalänk
Medlem

Nu är jag riktigt irriterad. Var inne kl 10.00 hos ÅF och fick mitt chassi utbytt till ett nytt. Och nej... den ÅF jag handlade av har inte möjlighet att själva kvalitetstesta alla chassi de säljer om nu någon undrar över det.

Passformen på skiten är ännu värre! De översta usb och ps2 uttagen går ej att använda med io-plåten isatt.

Samma sneda moderkortsplåt!!!

Detta är TREDJE!!! chassiet som är defekt!

Snr: 3513RTL0916063337

Börjar bli jävligt trött på detta. Nu får fan Fractal Design buda ett kvalitetskontrollerat nytt chassi med företagspaket till dörren.

Duger skiten bara till måltavla för hagelgevärsskytte?

Mailar Fractal Design så får vi se vad de säger...

En kompis till mig hade bättre tur, hans Define R4 chassi är utan anmärkning. Inköpt från en annan ÅF.

Permalänk
Medlem

Heder åt Fractal Design

De har erbjudit en fin lösning för mig och verkar ta problemet på allvar. De håller på och undersöker saken.

Jag har dock redan bytt till ett corsair chassi. Perfekt passform men sämre ljudnivå vilket ska fixas till.

Permalänk
Medlem

När CDON skicka ett chassi tillverkat av Fractal Design till mig så var det fel färg och sidopanel (den med ett fönster). Jag kontaktar CDON och ber dem skicka det korrekta till mig. När jag ska stoppa tillbaka chassit i sin låda, då jag tänker skicka tillbaka den i, så tappar jag det i golvet. Fronten gick sönder.

Sedan stod jag där med ett trasigt chassi och ett nytt på väg. Jag tvingas gå igenom samma värdelösa chat igen. Den chat som stängde av sig själv två gånger, vid det första kontakt tillfället, så jag hamnade längst ner i väntekön första gången, Jag avbeställer ersättnings varan då skadorna på chassit var lindriga så det gör att fixa med lim, och jag vill inte betala för ett till chassi.

Jag kontakta Fractal Design förklarar min situation för dem, även den del om att det var mitt fel. Fractal Design var då så snälla att de skicka en ersättare för den del som blivit skadad, fast det uppenbarligen var mitt fel. DET kallar jag kundservice!

Permalänk
Fractal Design

Hej
Vi ser väldigt allvarligt på de här rapporterna och behandlar frågan med högsta prioritet tillsammans med produktionspartners och distributörer. Denna situation är inte något som Fractal Design godkänner eller vill förknippas med. Vi jobbar just nu med att ta reda på exakt i vilken omfattning detta har uppstått, men vad vi kan se än så länge så rör det sig om ett begränsat antal produkter.

Då vi här på forumet har begränsade möjligheter att hjälpa till i individuella serviceärenden ber vi er med dessa problem att höra av sig till vår support via länken nedan.
https://support.fractal-design.com/support/home

Mvh
Fractal Design

Permalänk
Medlem

Satte ett Asus Z87 Pro i en R4 köpt på Webhallen förra helgen och 3 skruvar för moderkortet (närmast baksidan på R4'an) gick inte att fästa (med distansskruv passade inte IO och det blev ännu skevare). Vet inte om det är skev bakplåt eller Z87 Pro's "svarta metal bleck" på baksidan som gör det men jävligt trist start på gamer bygge när man köper topplistade produkter som inte lirar ihop. Orkar inte reklamera så moderkortet får sitta utan de 3 skruvarna, hoppas övriga 5 skruvar är tillräckligt på lång sikt för att hålla Z87 Pro på plats
Tänkte bygga en till burk men tvekar nu om jag vågar satsa på kombinationen R4 och Z87 Pro (vill ha Wifi + BT). Nån som har förslag på bättre låda med det kortet?
Kanske Corsair Obsidian 750D men det blir större och dyrare (och bullrigare eller?)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snedr4:

7-8 defekta chassi hittills i denna och FD tråden hittills så jag tycker nog att det kan förtjäna en egen tråd. Sen tvivlar jag inte på att FD löser saken till mig. Men det är andra gången jag måste byta och det är rätt drygt att montera grejerna gång på gång :).

7-8 defekta av vadå? 1000? 10.000? Den % siffran är ganska låg oavsett.

Skrivet av skruvis:

Vad har svenska spel med detta att göra?

Hört att de har riktigt bra odds på att det kan förekomma måndagsexemplar hos en tillverkare.

Skrivet av Snedr4:

Ska du in och kladda i trådar så bemöda dig att åtminstone läsa dom först. Jag har fått ett defekt chassi utbytt till ännu ett defekt... får mao byta en gång till. Har du inget vettigt att tillföra så posta inte.

Så du förutsätter alltså att det gäller alla deras Define R4 chassin bara för att det har hänt dig två gånger?

Skrivet av Snedr4:

Problemet är bekräftat av ett flertal drabbade användare.

Sen är jag övertygad om att FD kommer att lösa detta för alla drabbade, de är kända för god support.

Någon måste lyfta det till ytan, finns tex användare som trott att io-plåten varit felaktig men uppmärksammats på att det är chassiet som är defekt. Det är väl bra...

Bekräftat? Vadå? Att det förekommer? Ingen nyhet. Att det gäller alla Define R4 som din rubrik påstod? Knappast. Som sagt 7 av 10.000 är ganska låga % satser.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Blev en Corsair Obsidian 750D. Vilken skillnad! Så ska en låda se ut
Z87-Pro trivs som fisken i vattnet i den lådan, inklusive Powercolor's R9 290 som inte alls låter så illa men det kanske har mer med lådan att göra. Nu ska jag kolla om jag kan köra in den berömda R9 290X biosen
Inte illa (om det funkar) med 3490 spänn för R9 290X med BF4 (Webhallen) !!!
Summa summarum så är det tyvärr nåt skumt (skevt!) med den Define R4 som jag köpte så om det inte var ett måndagsexemplar så har Fractal Design problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenwin67:

om det inte var ett måndagsexemplar så har Fractal Design problem!

FD verkar ha extrema problem med QC. Jag tror inte att de haft någon produkt som inte har haft rejäla problem..
Fritt ur minnet:
Define R2: chassisidor som knappt gick att få loss.
Define R3: Nästan alla fronter krossade. Fläktcontrollers som gick i sönder efter någon minut.
Define XL: Felaktig höjd på distanser.
Define R4: Felaktig höjd på distanser. Sned montering av moderkortsplåt.
USB3.0-uppgradering för Define Rx: Felaktiga skruvar.
Adjust 108: Drogs tom tillbaka helt.
Icke Japan-kondingar i nätagg som annonserades som 100% Japan-kondingar. (Och att det hade pågått i flera år).

Ja, nu finns det hel hel hög ytterligare fel, men de var de här jag kom ihåg direkt ur minnet.
Dock verkar FD vara så poppis här att man helt enkelt inte får kritisera dom för deras (obefintliga?) QC, för då är man tydligen en ond människa.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

FD verkar ha extrema problem med QC. Jag tror inte att de haft någon produkt som inte har haft rejäla problem..
Fritt ur minnet:
Define R2: chassisidor som knappt gick att få loss.
Define R3: Nästan alla fronter krossade. Fläktcontrollers som gick i sönder efter någon minut.
Define XL: Felaktig höjd på distanser.
Define R4: Felaktig höjd på distanser. Sned montering av moderkortsplåt.
USB3.0-uppgradering för Define Rx: Felaktiga skruvar.
Adjust 108: Drogs tom tillbaka helt.
Icke Japan-kondingar i nätagg som annonserades som 100% Japan-kondingar. (Och att det hade pågått i flera år).

Ja, nu finns det hel hel hög ytterligare fel, men de var de här jag kom ihåg direkt ur minnet.
Dock verkar FD vara så poppis här att man helt enkelt inte får kritisera dom för deras (obefintliga?) QC, för då är man tydligen en ond människa.

Det där med R3, råkade inte jag ut för i alla fall och var inte mer liv än detta problem i alla fall. Troligaste är frakten som strulat eller liknande

Adjust 108 var egentligen inget fel på, utan använde en ny teknik och det blev ett vist missljud med vissa fläktar och FD skickade faktiskt ut nya kontroller (efter ett bra tags felsökning och se om det gick att åtgärda), med flyg. Sen bestämnde FD själva att lägga adjust på hyllan.

Har faktiskt en fläktkontroller från annan leverantör med problemet på alla varvtal på fläkten (en av dom fläktarna som inte lirade bra med FD kontroller häller). Kör med den inbyggda till R4 nu.

Men vist nekar inte till FD, har vissa problem med kvalitéskontrollen.
Kan vara lite av samma problem som Age of sweden hade (ingen nere vid produktionen och kollade kvalitén). Verkar lite som något inte just lirar med kvalitéskontrollen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Min moderkortsplåt är helt perfekt men jag haft problem med vibrationer i nedre hårddiskburen. Fick skruva loss den och lägga gummiringar mellan bottenplåten och hårddiskburen. Någon som varit med om något liknande?

Aha! är det där ifrån ljudet kan komma! Har inte orkat öppna lådan än men upptäckte nån typ av vibration här i veckan. Löste det provisoriskt med att ställa ena benet av chassit på en sladd

För övrigt så sitter min moderkortsplåt helt perfekt också

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 / Moderkort: Asus ROG STRIX Z390-F GAMING / Minnen: Corsair 32gb (2x16) 3200mhz / Processor: Intel i7 9700k / Kylning Noctua NH-D15 / Grafikkort: Asus Radeon R9 290X DirectCU II OC / HDD: Intel 335 Series 240GB SSD Samt Samsung 840 evo 1tb / Nätagg: Corsair 750w v2 / Skärm: ASUS VE247H

Permalänk

Vilka butiker har Fractal R4 som inte är felande moderkortsplåt?

Visa signatur

WORKSTATION (build winter/spring 2017):
Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Photo: Panasonic G80 + 14-140mm | Olympus TG-4 | GoPro Hero3+ Silver

Permalänk
Skrivet av Snedr4:

Tycker att det bör läggas ut en varning för att Fractal Design Define R4 för närvarande verkar ha kvalitetsproblem med sneda moderkortsplåtar. Detta leder till att passformen blir dålig och io-plåten ej passar på baksidan.

Tills Fractal Design har bekräftat att problemen är åtgärdade så rekommenderar jag köpstop för alla presumtiva kunder.

Bekräftat av flera köpare redan, mer om detta här:

http://www.sweclockers.com/forum/71-butiker-och-tillverkare/8...

Noterar att flera har problem med det här chassit och nu förstår jag varför min bakplåt för moderkortet sitter konstigt. Det passar men sitter någon millimeter fel så att portarna är knepiga att nå ibland.

Det ser ut att vara samma problem som nämnts i tråden, men det är inte tillräckligt för en retur. Skönt att jag inte är ensam om det, tråkigt ändå att fler är drabbade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x | RTX 3080 | 32 GB DDR4 | 1TB M2