Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

"My new computer came with Windows 7. Windows 7 is much more user friendly than Windows Vista. I don’t like that."

Låter bara dumt. Är något enklare att använda så kommer förmodligen
folk föredra det, beror på andra saker också givetvis. Ta Windows 8, var det enklare när det kom tror du?
Verkar inte som folk tyckte det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Låter bara dumt. Är något enklare att använda så kommer förmodligen
folk föredra det, beror på andra saker också givetvis. Ta Windows 8, var det enklare när det kom tror du?
Verkar inte som folk tyckte det

Sorry, trodde alla här var lika inbitna big bang theory-nördar som jag. Det är ett citat från karaktären Sheldon Cooper....

Edit: För att förtydliga, jag håller med dig och menar på att det alltid finns extremfall som vill göra det onödigt komplicerat.
Precis som jag själv lyckades göra nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Sorry, trodde alla här var lika inbitna big bang theory-nördar som jag. Det är ett citat från karaktären Sheldon Cooper....

Edit: För att förtydliga, jag håller med dig och menar på att det alltid finns extremfall som vill göra det onödigt komplicerat.
Precis som jag själv lyckades göra nu

Tyvärr men tittar inte på serier/TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du vet inte vad det innebär men du antar att de bygger om hela Windows för att få viss bakåtkompatibilitet? Det går utmärkt att köra XP-program i exempelvis Hyper-V eller kompatibilitetsläget, det går väl visserligen att klassa som emulering men jag vet inte varför det skulle innebära att det är mer något annat OS. I så fall borde väl alla Windows klassas mer som DOS då alla versioner av Windows emulerar en DOS-miljö i cmd? Eller när OSX kom så var förstås inte det ett nytt OS då det hade emulering av OS9, alltså var det OS9 om man följer din logik, eller Blackberry OS som kan emulera Android, osv.

1300000000 människor i Kina undviker att förlora bakåtkompatibilitet för XP!!! Hur?

De ger blanka tusan i att uppgradera till Windows 8.

http://www.networkworld.com/news/2013/120313-windows-xp-china...

Citat:

China says it wants Microsoft to extend support for Windows XP because that will help it in its fight to stop proliferation of pirated Microsoft software. A report from TechWeb written in Chinese says the release of Windows 8 means a substantial increase in the selling price of a Windows operating system, especially in light of the upcoming end-of-life of Windows XP, which is still used by a large percentage of Chinese. According to a Google translation of the report, “the customer cannot purchase the applicable operating system; Win8, and a substantial increase in selling prices, increased user software procurement costs.” Terminating support for XP will pose security threats to users, according to Yan Xiaohong, deputy director of China’s National Copyright Administration. He linked the demise of XP to China’s efforts to stem software piracy by making pirated software seem a better option. “These practices affect the smooth operations of genuine software in China,” Yan Xiaohong is quoted as saying. About the same time Microsoft launched Windows 8 it stopped selling a low-end version of Windows 7, forcing potential customers to consider the more expensive Windows 8, he says.

De gillar nog inte N,S,A, heller... Är 1,3 miljarder människor tillräckligt många för att charma Microsoft att sluta pådyvla anständigt folk det som kallas Windows 8 eller Windows 8.1?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

1300000000 människor i Kina undviker att förlora bakåtkompatibilitet för XP!!! Hur?

De ger blanka tusan i att uppgradera till Windows 8.

http://www.networkworld.com/news/2013/120313-windows-xp-china...

De gillar nog inte N,S,A, heller... Är 1,3 miljarder människor tillräckligt många för att charma Microsoft att sluta pådyvla anständigt folk det som kallas Windows 8 eller Windows 8.1?

Nej det tror jag inte. 1,3 miljarder människor där en ganska liten andel någonsin kommer att vara i positionen att kunna köpa en dator är inte tillräckligt för att få MS att ändra sig på nåt sätt. Sen var inte poängen i den där artikeln att MS borde ändra Windows utan bara att de borde (fortsätta) sälja det billigt i Kina och på liknande ställen.

Anledningen till att de sålde det billigt tidigare var ju för att minska piratkopieringen då folk i dessa länder är fattiga och inte har råd att betala så mycket för lagliga versioner. Nu kanske de anser att piratkopieringen är ett mindre problem då XP har nått EOL och de nyare OS:en har mer kopieringsskydd (som dock är knäckta sedan länge), eller att de kineser som har råd att köpa en dator för nästan samma pris som i väst också har råd att köpa Windows för nästan samma pris som i väst.

Permalänk
Rekordmedlem

Eller så skiter Kineserna helt win och byter till linux, det vore det bästa som kunde hända för alla. (förutom för MS då)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ser inte problemet?

Windows 8 och 8.1 funkar hur bra som helst. Dom är ju snabbare mindre resurskrävande och minst lika enkel att använda som win7 i alla avseenden.. Så vad är problemet?

Är det bara för att knappen nere till vänster är annorlunda?
Eller ärt det så att ni klickar nere till vänster 500000 gånger för att se om Den här datorn och program finns kvar?

Tell me!!!!

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kotz:

Så vad är problemet?
Tell me!!!!

Framförallt allmänt mycket sämre överblick på nästan allt, desto fler och större skärmar och desto fler program man vill köra eller ha installerade desto sämre fungerar 8an.
8an är bra på små touchskärmar och när man inte vill multitaska, i övriga fall är det klart sämre än 7an.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej det tror jag inte. 1,3 miljarder människor där en ganska liten andel någonsin kommer att vara i positionen att kunna köpa en dator är inte tillräckligt för att få MS att ändra sig på nåt sätt.

At behålla marknadsandelen hos dessa "fattiga" är nog en viktig komponent för framtiden. Ge dem MacOS, Linux eller framförallt Android och de kommer aldrig att skaffa Windows-prdukter. Visst finns det anledning för Microsoft att ändra sig. Android är billigare (gratis) och bättre på billiga plattformar dessutom tillverkade i Kina.

Skrivet av Flostyle:

Användning är en sak, försäljning en annan. Nya versioner av Windows växer främst genom försäljning av nya datorer. Och försäljningen ser ju inte så bra ut om man får tro https://www.idg.se/2.1085/1.536020/pc-forsaljningen-rasar---men-inte-i-sverige. Hög efterfrågan hade inneburit andra siffror gällande försäljningen.

Ser vi på takten av nedgången så kanske vi får en annan, mindre dyster bild.

Den artikeln du länkade till hade följande bild:

Ser man dessutom på http://www.extremetech.com/extreme/171988-pc-business-set-for...

Citat:

Despite assurances from companies like Intel that the worst is over for the PC market, the tune coming from analyst firm IDC paints a very different picture. According to IDC, PC sales are now expected to fall by 10.3% in 2013 — the worst contraction on record. The new forecast suggests that PCs will drop a further 4% in 2014, before stabilizing at levels last seen in 2008. Granted, that’s still more than 300 million units shipped per year, but the contraction is Acer and Asus take European hammering as PC sales collapse.

så kan man räkna ut att med nuvarande takt kommer pc:n ha försvunnit om mellan 100 och 200 år.

Det oroar inte mig. Och som jag ser det finns det ingen anledning att förvärra dagens nedgång kortsiktigigt med att släppa ett interface som det som finns i Windows 8.x, som försvårar användningen av pc:n med mus och tangentbord för nytillkomna.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Windows fy fan vilket skräp.. det är microsofts fel att ingen köper windows 8. och dom som har råkade få med det i sin nya dator..

själv är man inbiten pc och windows användare men här går fan gränsen.. appar my ass.. ett projekt att stänga av datorn bara..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Ser inte problemet?

Windows 8 och 8.1 funkar hur bra som helst. Dom är ju snabbare mindre resurskrävande och minst lika enkel att använda som win7 i alla avseenden.. Så vad är problemet?

Eller ärt det så att ni klickar nere till vänster 500000 gånger för att se om Den här datorn och program finns kvar?

Tell me!!!!

Det är en pc du sitter vid och inte en tablet eller smartphone.. hela win 8 är ju för tablet/laptop med touchscreen ... sen appbaserat typ.. online ska du vara så alla appar kan skicka in reklam på alla dina widgets..

har du inte touchscreen så är det bara bökigt att man ska scrolla i sidled.. jag förstår inte3 vad som är fantastiskt med detta OS.. inte ens Millenium var så dåligt som detta.

och vi klickar inte till vänster.. utan vi måste dra fingret från höger nu tjooooooooo

glöm inte tvätta händerna efter toalettbesök

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Framförallt allmänt mycket sämre överblick på nästan allt, desto fler och större skärmar och desto fler program man vill köra eller ha installerade desto sämre fungerar 8an.
8an är bra på små touchskärmar och när man inte vill multitaska, i övriga fall är det klart sämre än 7an.

Ha! Det ju precis det som Android är bra på. Fast har ju en viss multitasking, dels bakgrundskörning och dels ett enkelt sätt att skifta appa som ska synas.

Exempelvis fungerar det utmärkt att använda GPS-navigationen samtidigt som Spotify spelar musik samtidigt i bakgrunden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

Det är en pc du sitter vid och inte en tablet eller smartphone.. hela win 8 är ju för tablet/laptop med touchscreen ... sen appbaserat typ.. online ska du vara så alla appar kan skicka in reklam på alla dina widgets..

har du inte touchscreen så är det bara bökigt att man ska scrolla i sidled.. jag förstår inte3 vad som är fantastiskt med detta OS.. inte ens Millenium var så dåligt som detta.

och vi klickar inte till vänster.. utan vi måste dra fingret från höger nu tjooooooooo

glöm inte tvätta händerna efter toalettbesök

Har haft W8 ca 1 månad efter det släppts nu. Har inte laddat ner en enda app. Folk tror att Modern UI är det enda man använder i W8.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fafne:

Ha! Det ju precis det som Android är bra på. Fast har ju en viss multitasking, dels bakgrundskörning och dels ett enkelt sätt att skifta appa som ska synas.

Exempelvis fungerar det utmärkt att använda GPS-navigationen samtidigt som Spotify spelar musik samtidigt i bakgrunden.

Win 8 har ju sitt väldigt begränsade appvisningssätt i mui eller så den nya designen som gör att fönstren flyter ihop på desktop, jag saknar verkligen att tydligt kunna skilja fönstren och veta vilket som är aktivt.
Dessutom menyerna som ploppade upp och la sig i vägen men det har de förbättrat, men det känns hursomhelst inte särskilt anpassat mot användning på flera stora skärmar.

Jag vet inte om förespråkarna för 8an i denna tråden har nån uppfattning om hur många multiskärmsanvändare och vilken skärmstorlek de som MS mätt användarmönster på är, men jag har fått uppfattningen att det är vi i "stora multiskärm stationärdatorgruppen" som klagar mest på interfacet medan de som kör mindre enkelskärmar är mer nöjda även med desktop på en stationär dator utan touch.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Ser inte problemet?

Tell me!!!!

Håller med, tyvärr finns det folk som alltid ska gnälla och inte vill lära sig något nytt som i fallet med Windows 8/8.1 tar ett par minuter. Desktopen är döende och Microsoft gör helt rätt som tar den här vägen, kvittot på det kommer nästa eller näst-nästa år då Microsoft dominerar devices och Apple och Linux sitter med svarte petter i hand.
Dock förutspår jag att Apple snart och relativt snabbt kommer sammanföra iOS och OSX till ett och samma system för alla devices som Microsoft gjort. Apple är inte alltid trendsättande men de brukar känna igen en bra affärsidé när de ser den och tecknen därifrån har varit tydliga de senaste åren. Som alltid blir det en maktkamp i företaget mellan gamlingarna och förnyarna.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Rekordmedlem

Kan man få höra några vettiga argument för att utvecklingen ska gå mot mindre skärmar och inga tangentbord när det gäller att arbeta?
Jag tror att det blir precis tvärt om, man kommer att dock sina portabla enheter så de får större bild och riktigt tangentbord när man är hemma eller på kontoret. Desktop flyttas alltså till telefonen och inte tvärt om.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Kan man få höra några vettiga argument för att utvecklingen ska gå mot mindre skärmar och inga tangentbord när det gäller att arbeta?

Det finns inga vettiga argument för det, men det är heller ingen som argumenterar för det utan det är du som har fastnat på det. Självklart är det mesta arbete man utför på en dator mer effektivt med precisa instrument (som mus, tangentbord, osv.), och/eller med hyfsat stora skärmar, ingen har påstått något annat. (De som inte arbetar med sina datorer, eller som inte arbetar med den typen av saker på dem, är förstås en annan fråga.)

Citat:

Jag tror att det blir precis tvärt om, man kommer att dock sina portabla enheter så de får större bild och riktigt tangentbord när man är hemma eller på kontoret. Desktop flyttas alltså till telefonen och inte tvärt om.

Ja precis, då krävs ett OS som kan fungera på båda enheterna, med antingen olika gränssnitt eller ett väldigt dynamiskt som anpassar sig efter diverse faktorer. I dagsläget finns varken mjuk- eller hårdvara för att göra detta då telefonerna är för klena och mjukvaran obefintlig (jo jag känner till Ubuntu-telefonen, men den är inte så tillgänglig och har mer än sin beskärda andel problem). Så det närmaste man kommer detta nu är Surface Pro-serien, en portabel enhet som fungerar precis lika bra som andra enheter av samma typ (bortsett från storlek/vikt då) när man behöver en sådan men som är en fullvärdig dator när man behöver det.

Permalänk
Medlem

Microsoft får göra något riktigt vettigt av Windows 9 om dom inte vill att man byter till Linux eller OSX, när den dagen kommer. Som det ser ut nu så är Windows 8(.1) HELT ointressant, konstigt och förvirrande.

Windows 7 är tamt och saker finns där jag vill ha dom. Ingenting fungerar konstigt.

Det måhända att Windows 8(.1) är snabbare och lite annat trams som ingen lyckats övertyga mig om än är bättre. Modernt och design är ofta aldrig något som går ihop med användarvänlighet.

En mening som dykt upp ofta i denna tråden och liknande trådar är att ''Windows 8 bara är att lära sig''.
Jag har suttit med Windows sedan Windows 95 och hela tiden har allt efter det liknat det OS:et. Ni vet hela faderullan vidare med 98, ME, XP, Vista, Windows 7 så stod det mesta på samma stomme med förändrat utseende, det var små steg från OS till OS som gick att lära sig efter hand. Sen kom Windows 8 och allt blev bara till en stor förvirring för många.

Windows 8 hade kunnat komma om 10 år istället i form av Windows 14 eller liknande så de kunde gjort samma sak mellan 7:an och 8:an som 95 till W7, små förändringar som man snabbt hinner lära sig och vips 10 år senare hade alla suttit med dagens Windows 8 i form av Windows 14 och det hade inte vart lika stort rabalder.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd

Problemet är att M$ bara vill ha ett OS att kränga/trycka ner i halsen på datoranvändarna.

Hur många bilmodeller har, bara som ett exempel, Volvo samtidigt till salu. När gick man in i en bilaffär där de bara har en bilmodell, en motorstorlek, ett karossalternativ, en färg.

Inte nog med att Microsoft bara har ett dator-OS åt gången, nu har de också bestämt att Mobiler, surfplattor och Datorer. Alla ska ha ett OS/UI
För min egen del bekommer det inte mig något negativt, eftersom jag använder Android på mobiler och surfplattor. För dator fungerar Android också om M$ inte kan leverera ett användbart Windows. Det skulle göra att 1000-tals kronor av köpta Windows program blir oanvändbart men det kan jag leva med.

Strejf och Snajk, kanske gillade Win8 och propagerat å M$ vägnar men allt eftersom Microsoft vänder kappan efter vinden. Så har Strejf och Snajk allt mer propagerat samstämmigt med kritikerna.

Om/när Win8.2 kommer med ännu mer återgång till klassiskt skrivbordsdator användargränssnitt. Så kommer kanske Strejf och Snajk vara de törsta Win8/Metro/Modern kritikerna på SweClockers

Visa signatur
Permalänk

Exakt vad menas med att desktopen är döende? Menas det traditionella windowsinterfacet så tycker jag att det fungerar alldeles utmärkt på en dator. If it aint broken, don't fix it.

Permalänk
Medlem

Värt att reflektera över: http://www.sweclockers.com/nyhet/17999-microsoft-fortsatter-s...

Microsoft fortsätter alltså att sälja Windows 7.

Det betyder möjligen:

Microsoft vet att användarna inte är sålda på Windows 8

Microsoft tror inte lika mycket på Windows 8 som de vill ge sken av.

Om Windows 8/8.1 blivit den braksuccé som Microsoft hade hoppats på hade ju ingen jävel brytt sig om de slutade sälja Windows 7, eftersom det folk velat ha när de köpte nytt ändå hade varit Windows 8. Men nu ser det inte alls ut så.

Sedan om det beror på att Microsoft är missförstådda genier eller att de helt enkelt gjort ett operativststem som folk inte vill ha låter jag vara osagt, men en sak är säker: Om Windows 8 är bättre än windows 7, så har Microsoft och dess astroturfers gjort ett uselt jobb med att bevisa det för de som är skeptiska.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Värt att reflektera över: http://www.sweclockers.com/nyhet/17999-microsoft-fortsatter-s...

Microsoft fortsätter alltså att sälja Windows 7.

Skål!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

Håller med, tyvärr finns det folk som alltid ska gnälla och inte vill lära sig något nytt som i fallet med Windows 8/8.1 tar ett par minuter. Desktopen är döende och Microsoft gör helt rätt som tar den här vägen, kvittot på det kommer nästa eller näst-nästa år då Microsoft dominerar devices och Apple och Linux sitter med svarte petter i hand.
Dock förutspår jag att Apple snart och relativt snabbt kommer sammanföra iOS och OSX till ett och samma system för alla devices som Microsoft gjort. Apple är inte alltid trendsättande men de brukar känna igen en bra affärsidé när de ser den och tecknen därifrån har varit tydliga de senaste åren. Som alltid blir det en maktkamp i företaget mellan gamlingarna och förnyarna.

Problemet är inte att folk inte vill lära sig nått nytt, problemet är att folk inte vill lära sig nått nytt som är väsentligt sämre och mer användarfientligt än föregående.

Visst har det gnällts lite förut när MS har ändrat en del, med det va snabbt övergående, jag har själv bytt rask varje gång ganska omgående, men till 8 nix där går gränsen, byter hellre till nått helt annat då, nått som fungerar, MS 8/8.1 är heltrasigt från början och nästan oanvändbart, och som grädde på moset tokfult.

Att desktopen är döende är det bara Microsoft som verkar tro, inga andra, och definitivt inte användarna.
Microsoft har inget val än till slut anpassas sig eller får se som som ett minoritets OS till slut, vilket är en process man redan börjat se, mycket tack vare Windows 8 som ganska få vill ha eller efterfrågar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Stämmer dethär blir det fanimig öppen bar hela helgen http://winsupersite.com/windows-8/further-changes-coming-wind...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Stämmer dethär blir det fanimig öppen bar hela helgen http://winsupersite.com/windows-8/further-changes-coming-wind...

Efter att ha sett ditt inlägg talade jag med vår väldigt återhållsamma kontakt på MS och jag sätter inte huvudet i pant vad som kommer men hans kommentar var "W8 kommer att bli mycket mer intressant för er än vad vi kan erbjuda idag". Framtiden verkar ljus!

Visa signatur

i7 4770k @ 4,6GHz + EK Supremacy + naked Ivy mount | Asus Maximus VI Formula | EVGA GTX 780 3GB Classified SLI + EK | Corsair Vengance Pro 2x8GB CL11 2400Mhz | Corsair AX 1200i | Obsidian 900D | Pump Swiftech MPC35x2/Alphacool N UT60 480mm | 1x256GB Samsung SSD 840 + 1x1TB Samsung SSD 850| Extern Seagate 4TB | W 7 Ultimate x64

Permalänk
Avstängd

Fast helt smärtfritt har det inte varit för M$ ledning.
Först fick "Arkitekten av Metro/Modern" gå och sedan högsta hönset på Microsoft S. Ballmer som stödde idéerna om att ett UI på tre olika OS för tre olika typer apparater.

Visserligen finns det bland alla 100-tals miljoner köpare, säkert sådana som vill GPS-navigera med en dator, Använda en surfplatta till att lyssna på musik med på språng och skriva uppsatser på en mobil.
Fast dessa kunder är en minoritet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När jag ser hur Windows 8.x utvecklas så suckar jag bara.

Mina tankar förs tillbaka till när jag först såg Windows 8 presenteras av Microsoft. Jag lyssnade på vad de sade och kollade på när de demonstrerade sitt nya operativsystem (på någon stream). När jag såg Metro i bruk insåg jag direkt att MS hade touch i tanken. Detta passar bäst med surfplattor där touch är det primära interfacet. På en surfplatta (eller en pc med den formfaktorn) skulle detta nya os funka fint.

Men den som på fullaste allvar tycker att Metro är bra anpassat för en vanlig dator där man använder mus och tangentbord tillhör inte den klokaste skaran folk jag träffat.

Jag personligen tolkade Windows 8 som ett klart meddelande från MS till mig som använt Windows sedan dos+win 3.1 dagarna att "vi bryr oss inte om dig längre, vi vill att alla ska använda surfplattor istället för skiten du sitter framför". "Spel kan du spela på vår Xbox....." etc...

Min känsla är att MS stirrat sig blinda på Apple och glömt bort att se efter sina egna kunder.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant och välskriven artikel: http://windowsitpro.com/windows-81/microsoft-windows-big-chan...

"Desktop users will no longer be treated like second-class citizens"

..."I'm not aware of a coup of this magnitude ever happening before at Microsoft, and I'd have to go back to Apple's purchase of Next—along with Steve Jobs—to find a tech industry example as dramatic. As Jobs and his Next cohorts made their presence known inside Apple, some Apple employees began wondering which company had purchased which. I suspect the remaining Sinofsky-era Windows employees are having similar thoughts right now.

And to be clear, there aren't many left. Quietly but quickly, Myerson has removed the remnants of the team Sinofsky put in place. Major Sinofsky-era players Jon DeVaan and Antoine Leblond were left without leadership positions when the reorg was announced. Dean Hachamovitch, who led Internet Explorer development for years, quietly left the IE organization in November to parts unknown. And now Ted Dworkin (Windows Store) and Jensen Harris (user experience) have been shifted to the Bing team. (Which could very well be Microsoft's version of Siberia.)"

...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAM:

Efter att ha sett ditt inlägg talade jag med vår väldigt återhållsamma kontakt på MS och jag sätter inte huvudet i pant vad som kommer men hans kommentar var "W8 kommer att bli mycket mer intressant för er än vad vi kan erbjuda idag". Framtiden verkar ljus!

Om kontakten med "er" menar folk som saknar intresse för Microsofts plattor/telefoner och inte vill ha touchskärm så ja.. Då kan det bli bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Multiman, det där var tamefan det bästa jag läst på länge om vad som sker internt hos MS. Är detta sant är det väldigt välkommet med tanke på vad win8 blev. Börjar de nu ta sig i kragen kan jag faktiskt överväga en uppgradering så hoppas hoppas.