Alltför höga temperaturer med 14900ks i Z790-A WIFI

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

känns som att du löste problemet.

tror det främst handlade om att inet glömt att stänga av Asus Auto OC tjofräs som generellt oftast bara orsakar extra värme pga att den öser på massa extra spänning i onödan och stänger av alla strömbegränsningar med en microskopisk skillnad i prestanda.

så inte riktigt Inets fel skulle jag säga utan snarare asus som envisas med att ha deras auto oc aktiverad per default på sina moderkort.

inte som att det är ett nytt fenomen heller varit känt sedan asus lancerade funktionen i sina bios att det bara är en värmeökare utan någon direkt effect.

Ah, du har rätt! Inte meningen att kasta Inet framför bussen, men fick också jäkligt bra support utav dem.

Som sagt, allt fungerar felfritt nu och jag är jäkligt nöjd med burken!

Over and out!

Visa signatur

ASUS RADEON 7900 XTX, ASUS PRIME Z790-A WiFi, INTEL I9 14900KS, CORSAIR DDR5 32GB 5600MHz, CORSAIR RM850w ATX 3.0, KINGSTON FURY RENEGADE GEN4 2TB, EK-NUCLEUS AIO CR360 LUX, PHANTEKS ECLIPSE G500A

AkA RipeR

Permalänk
Medlem

Jag har typ samma setup som du, men jag får inte riktigt till cpu-kylaren, har hade tidigare i5 13600k å byte bara ut cpun till 14900k med samma kylare ekwb nuctens 360, men när jag fäster kylare på ramen så är den inte (fast) på samma ställe, den går å flytta några MM runt om där, men sen när jag fäster den med skruvarna så är det inget problem. Hur känns din? min temp är ju åt helvete å har beställt CPU frame å bättre pasta till den nu

Visa signatur

Corsair Icue 5000x, Intel i9-14900k, Asus Prime z790-P, Corsair 32gb 5600mhz Ddr5, Ekwb Nucleus cr360