Hjälp att hitta en bra gaming-laptop (lika bra som gtx 580 eller bättre om det ens finns ngt sådant?)

Permalänk

Hjälp att hitta en bra gaming-laptop (lika bra som gtx 580 eller bättre om det ens finns ngt sådant?)

Hallå hallå!

Inom snar framtid kommer jag att flytta till en lite mindre lägenhet där jag troligtvis inte kommer ha plats för min kära älskling, datorn. Jag har tyvärr ingen vidare bra koll på mobila GPU:er och CPU:er, så därför tänkte jag att om någon nu orkar hjälpa mig att hitta den "perfekta" laptopen för mina behov så vore det sjysst

Jag brukar för det mesta spela på datorn, och då är det allt möjligt från spel så som Skyrim helt packad med modifieringar till andra spel som är mycket mer krävande prestandamässigt. Jag är alltså ute efter en allt-i-allo-dator som presterar minst lika bra som den jag har i dagsläget, om inte bättre för den är ju trots allt lite gammal vid det här laget.

Hårdvaran som sitter i min dator är: i7-2600k (4,2GHz), GTX 580, 8GB RAM, 5TB HDD och en 128GB SSD.

Laptopen får kosta som mest 30 000kr men helst runt 20 - 25 000 kr eftersom att pengar ändå är ett problem för mig, men jag kan liksom inte leva utan mina spel =P

/Tack på förhand!
- den ngt "spelberoende"

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-E Gaming | CPU: i9-10900K @ 5 GHz, 1.36V | GPU: 2x EVGA 2080S FTW3 Hydro Copper @ 2135 MHz | RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 64GB @ 3600 MHz, CL16-17-17-17-36 | PSU: Corsair AX1600i 1600W | Storage: 3x Intel 600p 1TB & MP510 4TB | Chassi: Fractal Design Define S2

Allting vattenkylt med radiatorstorlek på sammanlagt 1020mm.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk

Den första gabinono länkade o den som Markusas länkade är riktigt bra o presterar underbart.
(Alienwaren presterar med mycket bra, men kostar alleless för mycket för vad man får)

Permalänk

Mjo jag vet, Alienware är som Appleprodukter dvs att man betalar mer än vad man får. Fast två stycken GTX 770m verkar ju rätt trevligt så länge de då inte är väldigt mycket underklockade för att inte laptopen ska brinna upp. Vad är egentligen mer värt laptopmässigt när det kommer till GPU:er, 2st 770m eller 1st 780m? Sedan behöver den ju inte ha mer än 8GB DDR3 för det är ju bara överdrivet =P Min tanke är egentligen om mobila grafikkretsar ens är i närheten av 500-seriens grafikkort ännu?

Tackar för svaren förresten

[Edit]

Förresten, jag har en liten fråga till: går det inte möjligtvis att sätta ihop en laptop själv precis som man gör med stationära datorer? Tänkte att det borde vara billigare att göra så plus att jag då skulle kunna välja ut vilka delar jag vill ha istället. Märker att de bättre bärbara datorerna där ute verkar ha en massa annat onödigt skit också, som typ t.ex. onödig mängd RAM-minne eller väldigt liten SSD.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-E Gaming | CPU: i9-10900K @ 5 GHz, 1.36V | GPU: 2x EVGA 2080S FTW3 Hydro Copper @ 2135 MHz | RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 64GB @ 3600 MHz, CL16-17-17-17-36 | PSU: Corsair AX1600i 1600W | Storage: 3x Intel 600p 1TB & MP510 4TB | Chassi: Fractal Design Define S2

Allting vattenkylt med radiatorstorlek på sammanlagt 1020mm.

Permalänk
Medlem

Här har du en jämförelse med vanliga GTX 760 som jag har (för stationär) och 780M (för bärbar):
http://gpuboss.com/gpus/GeForce-GTX-780M-vs-GeForce-GTX-760

Utifrån detta verkar de prestera relativt lika, 760 är något snabbare medan 780M har mer grafikminne.

Nej, just bärbara gaming-datorer tror jag är svårt att hitta konfigurationer på, kolla möjligtvis om någon tillverkare har något sådant att erbjuda.
Annars har du denna från Webhallen som kostar lite mindre, den har halverade RAM: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/178714-webhallen_conf...

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodyVikings:

Mjo jag vet, Alienware är som Appleprodukter dvs att man betalar mer än vad man får. Fast två stycken GTX 770m verkar ju rätt trevligt så länge de då inte är väldigt mycket underklockade för att inte laptopen ska brinna upp. Vad är egentligen mer värt laptopmässigt när det kommer till GPU:er, 2st 770m eller 1st 780m? Sedan behöver den ju inte ha mer än 8GB DDR3 för det är ju bara överdrivet =P Min tanke är egentligen om mobila grafikkretsar ens är i närheten av 500-seriens grafikkort ännu?

Tackar för svaren förresten

[Edit]

Förresten, jag har en liten fråga till: går det inte möjligtvis att sätta ihop en laptop själv precis som man gör med stationära datorer? Tänkte att det borde vara billigare att göra så plus att jag då skulle kunna välja ut vilka delar jag vill ha istället. Märker att de bättre bärbara datorerna där ute verkar ha en massa annat onödigt skit också, som typ t.ex. onödig mängd RAM-minne eller väldigt liten SSD.

http://mysn.co.uk/shop/xmg-p723.html . Där kan du göra 780M SLI för ~25 eller något. Du kan även uppgradera datorn i framtiden.

Permalänk

Går det att lita på den sidan då, menar har någon beställt från den eller så? I så fall kan jag sätta ihop min ultimata laptop för under ~20k

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-E Gaming | CPU: i9-10900K @ 5 GHz, 1.36V | GPU: 2x EVGA 2080S FTW3 Hydro Copper @ 2135 MHz | RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 64GB @ 3600 MHz, CL16-17-17-17-36 | PSU: Corsair AX1600i 1600W | Storage: 3x Intel 600p 1TB & MP510 4TB | Chassi: Fractal Design Define S2

Allting vattenkylt med radiatorstorlek på sammanlagt 1020mm.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BloodyVikings:

Går det att lita på den sidan då, menar har någon beställt från den eller så? I så fall kan jag sätta ihop min ultimata laptop för under ~20k

Hur länge tänkte du ha kvar din laptop? Om du ska ha den ca 2 år eller mer är det ju bättre att köpa en 12000 kronors laptop nu och en 12000 kronors laptop igen om ett år. Du kommer ju säkert kunna få 4000 för din första laptop om ett år

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Du ska inte köpa någon märkesdator om du ska lägga ner så mycket pengar på den. Köp från någon hemsida som gör skräddarsydda datorer, det du borde få för det priset är dubbla 8970M och iallafall 4800mq, inte de sketna konfigs som Asus och MSI lägger ut för 20k.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Plus 120hz skärm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodyVikings:

Går det att lita på den sidan då, menar har någon beställt från den eller så? I så fall kan jag sätta ihop min ultimata laptop för under ~20k

Jag tror det. Den bytte nyligen namn har jag för mig och det var en hel del som beställde därifrån tidigare, TROR jag. Sök runt här på SC.

Skrivet av screamin-daemon:

Hur länge tänkte du ha kvar din laptop? Om du ska ha den ca 2 år eller mer är det ju bättre att köpa en 12000 kronors laptop nu och en 12000 kronors laptop igen om ett år. Du kommer ju säkert kunna få 4000 för din första laptop om ett år

Man köper väl ändå en 20k dator för att klara av dagens spel med höga inställningar, inte medium som man får med en dator för 12k. Förstår inte varför folk hela tiden ska lägga sig i när det kommer till bärbara.

Permalänk
Medlem

jisses. Vad sägs som satsar nåt vettigt än en speldator som går på 20k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodyVikings:

"lite mindre lägenhet där jag troligtvis inte kommer ha plats för min kära älskling, datorn.
- den ngt "spelberoende"

Testa först, du ska bli förvånad hur bra möbler som utnyttjar få kvadrat meter.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Om den inte behöver vara portabel, utan enbart liten, så häng en PiixL Jetpack under skrivbordet. Tryck i valfritt mini-ITX moderkort, 16GB RAM, GTX780Ti, SSD och installera valfritt operativsystem.

Tvivlar på att du kommer ha så pass ont om plats att du inte har plats med en mini-itx rigg, dem går ju att få ganska kompakta. Väggmontera skärmen/skärmarna.

Permalänk

Njae, det har även med lite andra faktorer att göra som jag av privata själ inte tänker nämna här. Låt säga att det troligtvis kommer att behöva vara någonting som inte tar plats. Tanken på ett mini-itx bygge har jag redan haft, men jag kom fram till att då skulle skärmen behöva sitta på själva bygget eftersom att det vore drygt att packa upp skärmen varje gång jag vill spela eller surfa runt.

Datorn skulle kunna få plats i sovrummet men där vill en "viss" person inte att den ska stå om ni förstår? Ja, där är väl den egentliga anledningen i grund och botten. Det enda utrymmet som den stationära egentligen skulle kunna stå på, får den inte stå på. Därmed beslöt jag mig för en bärbar dator eftersom att den kan sitta på köksbordet eller i mitt knä i soffan. Egentligen är lägenheten inte alls mindre i yta, men den har ingen plats för ett skrivbord eller väggmonterad skärm.

PS. sluta döm, ni vet ingenting mer än det lilla jag skrivit här

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-E Gaming | CPU: i9-10900K @ 5 GHz, 1.36V | GPU: 2x EVGA 2080S FTW3 Hydro Copper @ 2135 MHz | RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 64GB @ 3600 MHz, CL16-17-17-17-36 | PSU: Corsair AX1600i 1600W | Storage: 3x Intel 600p 1TB & MP510 4TB | Chassi: Fractal Design Define S2

Allting vattenkylt med radiatorstorlek på sammanlagt 1020mm.

Permalänk
Medlem

Många säger att Alienware kostar extra bara för namnets skull... men efter att ha testat och jämfört med spelmaskiner från både ASUS och MSI så kan man ju bara konstatera att WOW-faktorn är BETYDLIGT högre för Alienwaren. Och då inte enbart för alla balla lampor, nej framför allt för byggkvalitén. MSIn känns ju som en plastleksak och AUSEN är betydligt bättre, men ändå inte alls lika fulländad som Alienwaren. Sen om man bara bryr sig om hur insidan presterar är skillnaden kanske inte lika stor.

Permalänk

För mig är det insidan av maskinen som räknas och givetvis även skärmen. Den får alltså inte vara så blank att man kan se sin egen reflektion i den. Egenbygge är nog det som intresserar mig som mest iaf. Någonting som ser ut som denna laptop från webhallen, men som är lika bra eller bättre än min stationära är vad som spelar roll, man vill ju liksom inte byta ner sig till någonting medelmåttigt.

Jag vill ha full kontroll över datorn och som jag förstår det så brukar BIOS vara låst antingen helt eller till viss del på märkesdatorer, som öht aldrig varit min grej. Egenbygge blir'e!

Kan tillägga att bytet till en bärbar dator inte är vad jag egentligen vill, men ibland så måste man kompromissa och då tänker jag inte köpa något billigt skräp. Det är prestanda till sitt fullaste jag är ute efter och det givetvis inom en budget.

Tackar för svaren!

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-E Gaming | CPU: i9-10900K @ 5 GHz, 1.36V | GPU: 2x EVGA 2080S FTW3 Hydro Copper @ 2135 MHz | RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 64GB @ 3600 MHz, CL16-17-17-17-36 | PSU: Corsair AX1600i 1600W | Storage: 3x Intel 600p 1TB & MP510 4TB | Chassi: Fractal Design Define S2

Allting vattenkylt med radiatorstorlek på sammanlagt 1020mm.

Permalänk
Medlem

Googla på pc konsulten. De har skräddarsydda laptops. Har inte handlat där själv men hört andra rekommendera dem.
De har tydligen bytt hemsida nu och startat samarbete med ett annat företag ser jag nu. Men det går fortfarande att specialdesigna hårdvaran fritt som tidigare.
http://www.mysn.eu/se/shop/xmg-p723.html