Streama mkv trådslöst, NAS + mediaspelare, nybörjare, behöver råd

Permalänk
Medlem

Streama mkv trådslöst, NAS + mediaspelare, nybörjare, behöver råd

Hej!

Ny på detta med mediaspelare, NAS och allt vad det heter och hade behövt några råd.

Jag har en mängd mkv-filer lagrade på mina externa hårddiskar och jag tittar på dessa via en stationär dator ansluten till tv:n via HDMI. Varje gång jag vill titta så måste jag ta fram diskarna, ansluta till datorn, koppla datorn till tv osv. Tycker det är lite mödosamt och har därför börjat leta efter bättre alternativ.

Följande är de krav samt utrustning jag har:

- Kunna streama mkv från hårddisken (helst) trådlöst till tv:n (problemet här är att jag inte har någon smart-tv och därmed ingen mediaspelarfunktionalitet. Vill inte köpa en ny smart-tv än, när denna funkar felfritt)
- Vill inte ha datorn igång för att kunna göra detta, den vill jag ha avstängd
- Har en gigabit router (räcker denna för att trådlöst streama mkv (720/1080) utan att det hackar?)
- Det hade varit trevligt med någon form av meny för det streamade innehållet, så att jag kan bläddra bland mina filer och kanske visa (egna) omslagsbilder och info
- Inte behöva ha "utrustningen" igång 24/7, dvs ingen server. Vill att det ska vara energisnålt

Har sneglat på följande:

- NAS (Netgear eller Synology verkar vara bra?), förslagsvis med två HDD (2 x 2 TB för raid1), vill kunna köra nån form av backup och har mindre än 2 TB data totalt så det borde kunna funka. Vad borde jag tänka på när det gäller NAS i mitt fall? Begränsningar? Prestanda? Transcoding?
- Nån form av en mediaspelare som kopplas in via HDMI till tv:n (skulle kanske kunna nöja mig med endast denna och inget NAS ifall jag kan få den att läsa mkv direkt från HDD:n) och ifall jag kan få till en snygg menystruktur för mina mkv:r (vill kunna sitta i soffan och bläddra i menyer med en fjärrkontroll, se information om filerna som jag kanske får lägga in själv och liknande). Netflix-stöd hade också varit önskvärt.
- Har hittat följande mediaspelare intressanta (vad är den generella uppfattningen, hur bra är de?): Western Digital WD TV Live G3, The Little Black Box Multimedia Player samt Boxee (verkar inte längre vara supportad)

Med detta sagt, så skulle jag vilja få lite tips om hur jag borde göra för att på bästa sättet uppfylla kraven ovan. Budgeten är inte ett så stort problem så jag känner mig inte begränsad på den punkten. Vill bara få till en smidig och hackfri uppspelning, samt menyer, det är det viktigaste.

Hur hade ni gjort?

Permalänk
Medlem

En Raspberry Pi med tex Raspbmc, OpenELEC eller XBian (XBMC alla 3) på klara att streama ganska tunga mkvfiler, antingen från en NAS, annan dator eller ansluten extern hårddisk. Anslut till tv via hdmi, drar 3-4 watt och kan stå på jämnt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Kolla på en asustor, en nas med hdmi! Kan köra spegling i raid1 för säkerhet. Samt spela upp allt du vill via programmet boxee på tvn!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

En Raspberry Pi med tex Raspbmc, OpenELEC eller XBian (XBMC alla 3) på klara att streama ganska tunga mkvfiler, antingen från en NAS, annan dator eller ansluten extern hårddisk. Anslut till tv via hdmi, drar 3-4 watt och kan stå på jämnt.

Fast skall vi vara ärlig så är det dock en rätt kass lösning som dessutom är rätt omständing. En RPi är en kul liten sak som levererar väldigt mycket för pengarna men det man får ut av den är långt ifrån någon spec bra användarupplevelse. Dessutom så löser det inte problemer med att kunna streama trådlöst out of the box.

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem

Tycker inte att Pi'n är ett dugg omständig. Visst min htpc med xbmc är väl rappare i menyerna men lik förbannat är den sällan igång numera då mina 2 Pi gör samma jobb tillfredställande.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av veroslav:

Följande är de krav samt utrustning jag har:

- Kunna streama mkv från hårddisken (helst) trådlöst till tv:n (problemet här är att jag inte har någon smart-tv och därmed ingen mediaspelarfunktionalitet. Vill inte köpa en ny smart-tv än, när denna funkar felfritt)
- Vill inte ha datorn igång för att kunna göra detta, den vill jag ha avstängd
- Har en gigabit router (räcker denna för att trådlöst streama mkv (720/1080) utan att det hackar?)
- Det hade varit trevligt med någon form av meny för det streamade innehållet, så att jag kan bläddra bland mina filer och kanske visa (egna) omslagsbilder och info
- Inte behöva ha "utrustningen" igång 24/7, dvs ingen server. Vill att det ska vara energisnålt

Om jag hade varit du hade jag satsat på en NAS av något slag, kört in FreeNas som mjukvarusystem (9.x.x) och sedan installerat den nya appen Plex Server direkt på NASen. Då kan du sätta igäng NASen när du behöver den.Sedan om du har en platta med HDMI ut eller en telefon med HDMI ut så kan den spela upp det du vill se.

Permalänk
Medlem

I det här forumet kommer du få massor med olika tips om lösningar dyra/billiga och svåra/lätta.
Min rekommendation är att du sållar bort allt som innebär konfiguration och installation som du inte känner dig helt säker med.

I dess enklaste format (dock inte billigast) skulle jag rekommendera en "färdig" NAS, typ Synology som du själv nämner. En "färdig" mediaspelare som kan läsa filerna på NASen. Kolla att din router har tillräcklig hastighet (verklig hastighet där du bor), 1080p över trådlöst är inte självklart att det fungerar.