Permalänk
Medlem

För er med Qpad-5k möss.

Tjoo!

Fick min Qpad-5k idag från CDON och har märkt att scrollhjulet känns... ja B:igt.
Det låter mycket och det känns nästan som hjulen på dem här gamla mössen med rullkula under.

Är det så här för er också? eller är det bara jag som gnäller?

Tack i förhand!

EDIT: Känns lite glapp också.

Visa signatur

Once a gamer always a gamer.

Permalänk
Medlem

Testade precis mellan min 5k och min Logitech G600 och tycker dom känns ungefär samma. 5kn är lite lättare i scrollen och känns lite billigare men inget jag har stört mig på.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kanske lite billigt, men tycker att polarens SS känns värre. I mitt fall är det inget jag tänker på. Det jag dock har problem med är att muspekaren inte rör sig så precist som jag skulle vilja... Kör med Qpads CT, så man tycker ju att det borde vara grym precision.

Permalänk
Medlem

Jag som köpte Qpad 5K mus för cirka ett halvårsen har reklamerat min 4 gånger för alla möjliga fel, från segt scrolljul till glappande knappar och knappar som fastnade.

Min nuvarande där e hela mitten biten den plastbiten med knapparna osv som löper längs med hela musen den sitter inte riktigt så bra som den skulle så kanterna är vassa mellan sidorna och mitten av musen.

Slutsatsen av de här Qpad har kvalitetsproblem och design problem med sina möss främst med scroll och knappar.
Har testat 3 olika produkt batchar på möss och problemet verkar inte förändras eller vara begränsade till endast någon batch.

Och det här är inga slitage fel som blivit efter tungt användande alla möss reklamerats inom 3 dagar av att jag fått dom och uppvisats felen redan i tidigt stadie.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Ahh I see, skönt att se svar så snabbt. Men tråkigt att det är så mycket kvalitetsproblem. För musen är ju ergonomiskt sett, sjukt skön att ha handen på.

Visa signatur

Once a gamer always a gamer.

Permalänk

Min började glappa efter några månaders vanligt användande. Så himla tråkigt! Gick tillbaka till min Logitech MX518 som jag har haft sen 2005. Aldrig tittat tillbaks.

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt haft min i över 2 år nu... inte krånglat än, antar att man måste ha lite tur när man köper sånt här med.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Min scroll känns gedigen. Du kanske har fått ett måndagsexemplar.

Däremot så verkar dem inte fungera helt hundra med Qpads egna musmatta. Jag läste om det före jag köpte dem båda. Men hoppades att jag själv skulle ha mer tur. Det hade jag inte.. Ibland slutar den läsa någon tiondels sekund. Och ibland blir den som alldeles seg. Mycket mystiskt. Men har läst att det har slutat när folk bytt musmatta.

Ett annat konstigt fenomen jag nyligen märkt är att musmattan verkar "håra av sig". Det blir som små genomskinliga hårstrån fulla musens undersida. Det är inte människohår, jag har inga djur hemma och håller rent. Så det måste komma från själva musmattan.
Kanske att dessa "hårstrån" som då antagligen är textilfibrer spökar till det med lasern. Och att det är dem som är själva problemet.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Skäggig legend

Jag älskar min. Men som ovan har skrivit har även min vänsterknapp en tendens att fastna 0,3 sekunder om man trycker i lite hårdare. Så om man vill pumpa tre skott, släppa och pumpa tre till blir det spray... ska till Inet och skrika på dem och hoppas att de byter den. De vägrade byta en annan mus som gjorde likadant... (razer)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacPain:

Min scroll känns gedigen. Du kanske har fått ett måndagsexemplar.

Däremot så verkar dem inte fungera helt hundra med Qpads egna musmatta. Jag läste om det före jag köpte dem båda. Men hoppades att jag själv skulle ha mer tur. Det hade jag inte.. Ibland slutar den läsa någon tiondels sekund. Och ibland blir den som alldeles seg. Mycket mystiskt. Men har läst att det har slutat när folk bytt musmatta.

Ett annat konstigt fenomen jag nyligen märkt är att musmattan verkar "håra av sig". Det blir som små genomskinliga hårstrån fulla musens undersida. Det är inte människohår, jag har inga djur hemma och håller rent. Så det måste komma från själva musmattan.
Kanske att dessa "hårstrån" som då antagligen är textilfibrer spökar till det med lasern. Och att det är dem som är själva problemet.

Jo, kanske har jag fått det. Men jag får se över det for now. Konstigt att den hårar av sig. Jag har en steelseries tygmatta och den fungerar perfekt.

Visa signatur

Once a gamer always a gamer.

Permalänk
Medlem

Min scroll är ok (på båda jag har/haft).
Dock dubbelklickar den(direkt från kartongen) och på den första dog sensorn också.
Mouseacc på det, synd man inte har pengar att byta mus ofta.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Jag älskar denna produkt men...

Sedan september 2010 har jag haft tre QPAD 5K, den tredje fick jag ett par månader sedan. Den första gick sönder under första 12 månaderna (hade garantin kvar men missade), den andra gick sönder 23 månader efter inköpsdatum.

Om den tredje musen går sönder vet jag inte om jag kommer att kunna våga chansa på en QPAD 5K till. Förmodligen inte, det ska nog bli ett annat märke. Jag måste nog hitta mer uthålliga produkter eftersom det inte är lönsamt att satsa på en produkt som går sönder ganska fort. Min Logitech MX 1000, som köptes 2004, funkar fortfarande.

Permalänk
Medlem

Jag har också haft ett X antal 5K, alla har efter nån månads användande börjat glappa.
Oftast vänster musknapp, hänger sig, dubbelklick etc etc.

Så jag bestämde mig för att testa en ny mus.
Fick hem min Mionix 5000 för cirka 2 veckor sen.
Denna sensorn verkar väldigt känslig, den blir ibland långsam, nån gång har den "dött"
Får blåsa lite försiktigt under och det blir genast bättre. Vilket jag aldrig stött på innan, dessutom har jag en helt ny musmatta QCK Heavy.

Nu till min fråga, vad finns det för andra alternativ som har ungefär samma design som 5K?

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoPaiN^:

Jag har också haft ett X antal 5K, alla har efter nån månads användande börjat glappa.
Oftast vänster musknapp, hänger sig, dubbelklick etc etc.

Så jag bestämde mig för att testa en ny mus.
Fick hem min Mionix 5000 för cirka 2 veckor sen.
Denna sensorn verkar väldigt känslig, den blir ibland långsam, nån gång har den "dött"
Får blåsa lite försiktigt under och det blir genast bättre. Vilket jag aldrig stött på innan, dessutom har jag en helt ny musmatta QCK Heavy.

Nu till min fråga, vad finns det för andra alternativ som har ungefär samma design som 5K?

Naos 8200. Samma form men ny sensor och något mera.

Visa signatur

Once a gamer always a gamer.

Permalänk
Medlem

Lite efter, men fan vad skönt det var att använda Qpad-5k:n på bordet direkt. Gick mycket mer smooth än med mattan. xD

Visa signatur

Once a gamer always a gamer.