Datorn vill inte alltid starta, hjälp tack :)

Permalänk

Datorn vill inte alltid starta, hjälp tack :)

Tjenare alla glada

Datorn min vill inte alltid starta, helskumt. De gånger den inte vill starta brukar det räcka med att stänga av nätagget på strömbrytaren och sedan flippa igång igen. Ibland räcker inte det utan behöver vänta och/eller försöka några gånger... Problemet dyker upp ibland.

Någon som har en god idé på vad som kan vara boven? Sitter på följande oklockade spec.

Intel Core i5 2500K 3,3GHz
Corsair H100
Corsair Graphite 600T vit
Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE
Corsair AX 850W 80+
Asus P8Z68-V Pro Gen 3
Intel SSD 320 120GB + några extra diskar
Asus Geforce GTX 580 Matrix Platinum

Tackar på förhand!

Permalänk
Medlem

Kolla så ingen pin är böjd på processorsockeln.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Byt allt som är inställt på auto i biosen till manuellt inställda värden så kanske det fungerar

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Menar du att när du trycker på power-knappen så händer inget?

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Kolla så ingen pin är böjd på processorsockeln.

Har haft detta fenomen sedan någon månad tillbaka. Har inte pillat på prollen eller något annat invändigt sedan åtminstone ½ året tillbaka. Tror du ändå att böjd pin på processorsockeln kan vara problemet?

Permalänk
Medlem

Hur beter den sig när den inte vill starta? Jag hade problem med min förra dator, den startade också bara ibland. Och när den inte startade så gick ett par fläktar igång men sedan hände inget mer. Jag testade med annat moderkort, annat nätagg, och andra minnen. Men inget av det hjälpte, så jag sålde datorn till en kompis för ett extremt billigt pris pga vi trodde att den var sönder helt enkelt. Min kompis ville ha allt förutom hårddisken, så den kopplades ur. Och efter den var urkopplad så har han aldrig haft det problemet. Har för mig att det var S.M.A.R.T-funktionen som hindrade booten iom att det var något fel på min hdd. Så vet du med dig att du har fått några felmeddelanden ang. Någon av hårddiskarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av reflect:

Menar du att när du trycker på power-knappen så händer inget?

Precis, men efter flippande på strömbrytaren så drar maskineriet igång på power-knappen. Idag startade jag dock från powerknappen på moderkortet.

Permalänk
Skrivet av fffalk:

Hur beter den sig när den inte vill starta? Jag hade problem med min förra dator, den startade också bara ibland. Och när den inte startade så gick ett par fläktar igång men sedan hände inget mer. Jag testade med annat moderkort, annat nätagg, och andra minnen. Men inget av det hjälpte, så jag sålde datorn till en kompis för ett extremt billigt pris pga vi trodde att den var sönder helt enkelt. Min kompis ville ha allt förutom hårddisken, så den kopplades ur. Och efter den var urkopplad så har han aldrig haft det problemet. Har för mig att det var S.M.A.R.T-funktionen som hindrade booten iom att det var något fel på min hdd. Så vet du med dig att du har fått några felmeddelanden ang. Någon av hårddiskarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Inget händer, inte en fläkt. Några dioder lyser som vanligt på moderkortet men annars alldeles för tyst... Inga felmeddelanden eller annat skumt.

Permalänk
Medlem

Hade precis samma grej på min. Ibland starta den på första försöket, ibland kunde jag trycka 40 gånger på raken utan start.
Bytade nätagget, och nu startar den alltid. Det KAN vara en tillfällighet, men det tvivlar jag på.

Edit. Såg förståss till att alla kablar satt som de skulle, och att powerknappen fungerade.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Är det nå glapp mellan powerknapp - moderkort då?

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Låter som jordningsfel eller att nätagget är emot dig, testa starta med allt utanför chassit och kolla så det inte är fel på någon sladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpmobile:

Tjenare alla glada

Datorn min vill inte alltid starta, helskumt. De gånger den inte vill starta brukar det räcka med att stänga av nätagget på strömbrytaren och sedan flippa igång igen. Ibland räcker inte det utan behöver vänta och/eller försöka några gånger... Problemet dyker upp ibland.

Någon som har en god idé på vad som kan vara boven? Sitter på följande oklockade spec.

Intel Core i5 2500K 3,3GHz
Corsair H100
Corsair Graphite 600T vit
Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE
Corsair AX 850W 80+
Asus P8Z68-V Pro Gen 3
Intel SSD 320 120GB + några extra diskar
Asus Geforce GTX 580 Matrix Platinum

Tackar på förhand!

haj haj!!
har du kollat att sladden till PWRSW sitter i som den ska, den kan ha glappat ur eller nåt.

denna bilden är generell men kolla din moderkortsmanual.
Sitter sladden i och du alltid kan starta den från moderkortets POWER knapp så äre det vääääldigt skumt?
Borde ju inte vara nätdelen då heller.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Skrivet av fAkkFejz:

haj haj!!
har du kollat att sladden till PWRSW sitter i som den ska, den kan ha glappat ur eller nåt.
http://img208.imageshack.us/img208/7364/capturejz.png

denna bilden är generell men kolla din moderkortsmanual.
Sitter sladden i och du alltid kan starta den från moderkortets POWER knapp så äre det vääääldigt skumt?
Borde ju inte vara nätdelen då heller.

Borde kanske ha nämnts att idag när det senast strulade så ville den inte äns starta från powerknappen på moderkortet.

Permalänk
Skrivet av reflect:

Är det nå glapp mellan powerknapp - moderkort då?

Borde inte vara de då den inte äns ville dra igång från powerknappen på moderkortet.

Permalänk
Skrivet av xieliand:

Låter som jordningsfel eller att nätagget är emot dig, testa starta med allt utanför chassit och kolla så det inte är fel på någon sladd.

Får kanske ta och testa detta, problemet är ju att fenomenet inte alltid dyker upp. Kan gå en vecka utan problem. Får testa byta nätagg med brorsan som har nästan exakt samma rigg.

Permalänk

Kan nu bekräfta att det var nätagget