Vilken telefon ska jag välja?

Permalänk

Vilken telefon ska jag välja?

Fastnade i något av ett teknikrelaterat dilemma, och en kompis hänvisade mig hit för det, så här är jag. Ber om ursäkt om det är lite osmakligt att mitt första inlägg här är en hjälptråd.

Hur som helst, abonnemanget till min iPhone 4 har just gått ut, och förutom att jag är väldigt missnöjd med den så är den ju faktiskt ganska gammal, så det känns dags att köpa något nytt (en Android-lur, specifikt).

Då jag är någon som främst vill använda "telefonen" som en multimediamaskin som får plats i fickan (en minatyrdator om du så vill) så känns det viktigt för mig med tillgång till väldigt mycket minne, gärna genom SD-kortslagring. Av denna anledning så hade jag ett långt tag ögonen riktade åt Galaxy S4, då den verkar populär och då man kan stoppa SD-kort i den. Men den ska tydligen vara lite utdaterad nu, och jag har fått höra från vänner och bekanta att den bl.a. är oerhört bloatad, vilket ska påverka prestandan nämnvärt (rootning verkade inte vara ett problem, men tydligen så förstör det garantin på denna). Och då denna och Xperia Z1 vad jag vet är de enda mobiltelefonerna inom den prisklassen med SD-kortsläsare så valde jag att kompromissa med mig själv och stryka det som krav. Tittade runt lite, och fick upp ögonen för bland annat Nexus 5 och LG G2. Telefonerna jag alltså skulle överväga att köpa är:

Samsung Galaxy S4
Sony Xperia Z1
Nexus 5
LG G2
HTC One

Jag är väldigt ny till mobilmarknaden, och jag vill inte köpa något som jag kanske senare kommer att ångra, så det skulle vara snällt om folk kunde upplysa mig om fördelar och nackdelar med dessa och hjälpa mig välja ut någonting lämpligt. Förslag på telefoner som inte är med på listan skulle också uppskattas. Tack så mycket.

Permalänk
Medlem

G2 och Nexus 5 känns mer eller mindre som samma pryl med undantaget att G2 har bättre batteri samt att N5 är just en Nexus-lur. Vet inte vad som väger tyngst, är nog högst personligt. S4, One och Xperia Z1 har jag svårt att svara för eftersom jag inte har någon vidare erfarenhet av dem. Någon annan kanske kan fylla in?

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt en Nexus 5, bra hårdvara till en bra pris och man får uppdateringar direkt.

jag sitter med en HTC One gpe och tycker at det är en helt ok mobil men den börjar bli lite gammal.

§ 5 bortredigerat.
Permalänk
Medlem

Jag köpte en LG G2 då jag fick den billigare än Nexus 5, kan kännas lite plastig men det är en robust och skön telefon annars.
Har Android 4.4.2 på min atm och är glad att jag köpte den.

Kan även rekommendera Nexus 5 om du får den till rätt pris, importerade från England så fick den till billigare än Sverige priset som jag tycker är katastrof.

Rekommenderar dock INTE HTC One, min bror hade den i cirka 6 månader och den var på lagning i 5 av dessa, var inne på lagning 7ggr för lila kamera, glapp i glaset, glapp vid metallen på framsidan bland annat.

Fick 3 nya telefoner genom allt detta men det var samma skit på alla, fick pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem

Tror för övrigt att mycket beror på vilka av funktionerna på telefonerna som du tror kan ta dig nytta av mer än vad du kan ta nytta av de andra. Bättre batteri, stock-android-installation eller plats for SD-kort? Bara att prioritera helt enkelt.

Citat § 5 (rörande § 4) raderat.
Permalänk
Medlem

Till trådskaparen: Har du möjlighet att åka och klämma på telefonerna du är intresserad av? I bästa fall även en butik där telefonerna är påslagna så du kan titta runt i menyer etc.

Själv har jag ingen vidare koll på Android då jag själv kör Lumia, mitt tips är iaf att åka och känna på dom för att få en liten uppfattning om byggkvalite etc.

Diskussion kring raderat inlägg rensat.
Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Lg g2 är en riktigt bra telefon med många bra egenskaper,åk och känn på en i butik som har den

Permalänk
Avstängd

Gå och känn på dem någonstans och välj den du tycker bäst om, ingen annan än du kan svara på vilken du ska välja

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Shrillwhip:

Fastnade i något av ett teknikrelaterat dilemma, och en kompis hänvisade mig hit för det, så här är jag. Ber om ursäkt om det är lite osmakligt att mitt första inlägg här är en hjälptråd.

Hur som helst, abonnemanget till min iPhone 4 har just gått ut, och förutom att jag är väldigt missnöjd med den så är den ju faktiskt ganska gammal, så det känns dags att köpa något nytt (en Android-lur, specifikt).

Då jag är någon som främst vill använda "telefonen" som en multimediamaskin som får plats i fickan (en minatyrdator om du så vill) så känns det viktigt för mig med tillgång till väldigt mycket minne, gärna genom SD-kortslagring. Av denna anledning så hade jag ett långt tag ögonen riktade åt Galaxy S4, då den verkar populär och då man kan stoppa SD-kort i den. Men den ska tydligen vara lite utdaterad nu, och jag har fått höra från vänner och bekanta att den bl.a. är oerhört bloatad, vilket ska påverka prestandan nämnvärt (rootning verkade inte vara ett problem, men tydligen så förstör det garantin på denna). Och då denna och Xperia Z1 vad jag vet är de enda mobiltelefonerna inom den prisklassen med SD-kortsläsare så valde jag att kompromissa med mig själv och stryka det som krav. Tittade runt lite, och fick upp ögonen för bland annat Nexus 5 och LG G2. Telefonerna jag alltså skulle överväga att köpa är:

Samsung Galaxy S4
Sony Xperia Z1
Nexus 5
LG G2
HTC One

Jag är väldigt ny till mobilmarknaden, och jag vill inte köpa något som jag kanske senare kommer att ångra, så det skulle vara snällt om folk kunde upplysa mig om fördelar och nackdelar med dessa och hjälpa mig välja ut någonting lämpligt. Förslag på telefoner som inte är med på listan skulle också uppskattas. Tack så mycket.

Lumia 1020 skulle jag nog säga.

Nackdel.
Lagring

Internt lagringsutrymme
32 GB
Minneskortsläsare
Nej

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Sitter med vanliga HTC One sedan release och älskar den än, här snackar vi byggkvalité! Ljudet är underbart men går även att förbättra via mods, bara så du vet möjligheterna. Kameran är väl kanske inte den bästa men jag skulle ändå säga att den är bra, men det är fortfarande en mobilkamera. Batteriet räcker gott och väl för mig, lyssnar på en hel del musik varje dag(via både hörlursingång och bluetooth) och surfar gör jag också en hel del, brukar ligga mellan 40-50% när det börjar bli läggdags. Sen kör jag ROM + kernel och underklockat luren, som sagt, möjligheter.

Älskar Sense, om du tror du har nytta av BlinkFeed så tycker jag det är ett bra argument för att ta den, annars så har du ju också Google Edition.

Har du några frågor så är det bara att ställa dem!

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 4
Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

§ 5
Anmäl olämpliga inlägg

Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Htc one låter som att den passar dina krav.

Permalänk

Tack för svaren.

Så som det ser ut nu så väger det någorlunda jämnt mellan Nexus 5 och LG G2. Rent, BS-fritt OS och något snyggare design vs. bättre batteritid och bättre kamera. Ska följa era råd och se om jag kan hitta någon butik där jag kan testa och jämföra båda.

Jag är dock nyfiken på om installering av stock-android via rootning på LG G2:an är ett alternativ. Hur pilligt är det? Och om det förstör garantin, kan man enkelt återställa den inför lagning? Medför det några särskilda risker? Skulle vara väldigt schyst (och avgörande) med en LG G2 som kör stock-Android, bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrillwhip:

Tack för svaren.

Så som det ser ut nu så väger det någorlunda jämnt mellan Nexus 5 och LG G2. Rent, BS-fritt OS och något snyggare design vs. bättre batteritid och bättre kamera. Ska följa era råd och se om jag kan hitta någon butik där jag kan testa och jämföra båda.

Jag är dock nyfiken på om installering av stock-android via rootning på LG G2:an är ett alternativ. Hur pilligt är det? Och om det förstör garantin, kan man enkelt återställa den inför lagning? Medför det några särskilda risker? Skulle vara väldigt schyst (och avgörande) med en LG G2 som kör stock-Android, bara.

Jag kör CyanogenMod 11 (Android 4.4.2) på min LG G2 och det är nära stock med lite tweaks. Tyckte inte det var speciellt pilligt att installera Root/CWM/CyanogenMod, finns guide på CyanogenMods wiki bl.a.

Finns vissa metoder som fungerar för att få tillbaka telefonen till stock utan root om du ska skicka tillbaka på lagning eller linknande.