Väldigt låg FPS i CS:GO med gaminglaptop

Permalänk
Medlem

Väldigt låg FPS i CS:GO med gaminglaptop

Tjenare allesammans!

Sitter på en MSI GE60-0ND med specsen:

i5 3210M
GTX 660M
6gb RAM

som egentligen borde klara CS:GO iaf på 100+ fps. Sitter nämligen med 70-90fps på lägsta inställningar och 1680x1050. Jag kör CS:GO på den högpresterande grafikprocessorn och har tweakat så mycket som det bara går. Någon som vet vad problemet kan vara?
Launch options: -novid +exec autoexec.cfg -high -console -processheap -noipx -nojoy -noforcemparms -noforcemaccel

Har stängt av multicore rendering, på/av spelar ingen roll. Allt annat är på ABSOLUT lägsta, inklusive i nvidias kontrollpanel.

Permalänk
Medlem

Jag kör förövrigt Windows 7 Ultimate. Har senaste drivrutinerna från MSI's hemsida till allt. Att sänka upplösningen in-game gör knappt någon skillnad alls.

Har fps_max 999. Kör också en "fpsconfig".

Att kolla in i en smoke med AWP inzoomat ger mig 30-50fps.

Permalänk

välkommen till cs:go träsket. Låter som du skulle ha mer än 60 iaf i smoke, provat installera om drivers(ta bort dom riktigt från register osv), samt framwork, c++ updates i win update.
Efter det sätt spelet på prio hög (ctrl+alt+del). sen kolla verkligen om alla settings är rätt multicore stödet PÅ osv.
-novid +exec autoexec.cfg -high -console -processheap -noipx -nojoy -noforcemparms -noforcemaccel ,
ta bort processcheap iaf, noipx nojoy behöver du inte heller, fruktansvärt onödiga parameters som oftast abra lagga ner spelet. ta bort så mkt du bara kan o testa, kan förstå man inte vill ha -noforcemparms -noforcemaccel. + exec auto är menlöst då Config postar 2 ggr en gång efter start o skriver över autoexec ändå . Iaf för mig får aldrig den till funka.
Hoppas verkligen de löser sig är i samma träsk som dig med fps problem just i detta spel.
edit, installera även om spelet efter du updaterat drivers osv.

Permalänk
Skrivet av Matte.mhk:

välkommen till cs:go träsket. Låter som du skulle ha mer än 60 iaf i smoke, provat installera om drivers(ta bort dom riktigt från register osv), samt framwork, c++ updates i win update.
Efter det sätt spelet på prio hög (ctrl+alt+del). sen kolla verkligen om alla settings är rätt multicore stödet PÅ osv.
-novid +exec autoexec.cfg -high -console -processheap -noipx -nojoy -noforcemparms -noforcemaccel ,
ta bort processcheap iaf, noipx nojoy behöver du inte heller, fruktansvärt onödiga parameters som oftast abra lagga ner spelet. ta bort så mkt du bara kan o testa, kan förstå man inte vill ha -noforcemparms -noforcemaccel. + exec auto är menlöst då Config postar 2 ggr en gång efter start o skriver över autoexec ändå . Iaf för mig får aldrig den till funka.
Hoppas verkligen de löser sig är i samma träsk som dig med fps problem just i detta spel.

kolla en sak till som jag testade nu, ändra bland fullscreen window mode osv, testa se om din fps förbli eller öka osv. Jag fick mer fps i "window full hd" så nått är jävligt galet, testat stänga av alla idle funktioner i bios nu kör cpu på max ska se om det hjälps

Permalänk
Medlem

Har du en laptop med dubbla grafikkort som det växlar mellan`? Isf kanske det är så att ditt Intel i processorn får rendera istället för 660M kortet. Inte alltid datorn fattar vilket kort den skall använda vid vilket tillfälle. Skall dock gå att ställ in detta i någon kontrollpanel.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matte.mhk:

kolla en sak till som jag testade nu, ändra bland fullscreen window mode osv, testa se om din fps förbli eller öka osv. Jag fick mer fps i "window full hd" så nått är jävligt galet, testat stänga av alla idle funktioner i bios nu kör cpu på max ska se om det hjälps

Ska testa detta!

Skrivet av Ctrl:

Har du en laptop med dubbla grafikkort som det växlar mellan`? Isf kanske det är så att ditt Intel i processorn får rendera istället för 660M kortet. Inte alltid datorn fattar vilket kort den skall använda vid vilket tillfälle. Skall dock gå att ställ in detta i någon kontrollpanel.

Har ställt in i både Nvidia Inspector samt Nvidias kontrollpanel att köra CS:GO på högpresterande graffet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matte.mhk:

Har redan ominstallerat grafikdrivisar och hela skiten. Samt spelet. Spelet är ju redan på hög prio pga "-high". Ska testa att ta bort alla launch options!

F.ö så blev fpsen bara värre av fullscreen windowed, sitter på runt 50-60. Använder inte ens Windows Update, värt att testa?

Permalänk

CSGO är ett förstört spel, det kräver så mycket CPU kraft. Jag själv gick från ett 460 till 670 utan att ens se någon ökning på fpsen. Men så fort jag ökar klocken på cpun så blir det en stor skillnad direkt.

Permalänk
Skrivet av Peldan:

Har redan ominstallerat grafikdrivisar och hela skiten. Samt spelet. Spelet är ju redan på hög prio pga "-high". Ska testa att ta bort alla launch options!

F.ö så blev fpsen bara värre av fullscreen windowed, sitter på runt 50-60. Använder inte ens Windows Update, värt att testa?

ja frame net, c++ filerna används ju så dom måste du köra i win update.
Men det är bra om dom blev sämre ju. Kolla vad du har för förbrukning på CPU gpU ingame, om cpu laddar fullt samt gpu.
kör inte parametrar, kör ctrl alt del och ställ hög prio istället.

Permalänk
Medlem

Har gjort allt ni sagt i tråden. I spawn offline med bottar 5v5 har jag runt 80fps. Springer in inomhus så har jag runt 110-125fps.

GPU load = 0-2% (nvidia inspector 660M)
CPU load = 10-20% (nertabbad i processhanteraren)
RAM usage = 2,7gb av 6gb

Permalänk
Medlem

Sådär såg det ut efter en runda CS:GO mot bottar.