Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej dyndns är för just dyndns.
Ska du ha automatisk dns uppdatering så ska du göra det från din server med passande program som uppdaterar vid behov.
https://support.citynetwork.se/index.php?/Knowledgebase/List/...

okej för i dyndns inställningen kan man välja t.ex dyndns , noip
Något tips vad jag kan ha missat när jag inte till det nu?

Permalänk
Rekordmedlem

Du loggar in på Citynetwork.
Går till domänhanteraren och väljer domän, klickar på dns
Väljer sedan redigera då får du upp denna bilden och se till att "Type" är A och i det gulade fältet skriver du in det ipnummer domänen ska peka mot

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du loggar in på Citynetwork.
Går till domänhanteraren och väljer domän, klickar på dns
Väljer sedan redigera då får du upp denna bilden och se till att "Type" är A och i det gulade fältet skriver du in det ipnummer domänen ska peka mot
http://forumbilder.se/CGE2M/1dnskontroll.JPG

Är det något som har några erfarenheter av telias smart -.- , allt på citynetwork är satt så att det sak fungera, jag kommer inte ens åt om jag använder min yttre ip 81.xxx.xxx.xxx . Så alltså måste det var något i routern som blockerar? Snälla hjälp, blir så jävla less på att saker inte ska fungera

Permalänk
Medlem

Istället för att öppna upp en massa portar externt mot din server så hade jag satt upp så du kan koppla upp dig till ett VPN hemma. Då komemr du åt ditt nätverk som om du var hemma och får det säkrare på köpet.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Istället för att öppna upp en massa portar externt mot din server så hade jag satt upp så du kan koppla upp dig till ett VPN hemma. Då komemr du åt ditt nätverk som om du var hemma och får det säkrare på köpet.

Men nu vill jag få det att fungera som en server+domän.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du pekat portarna mot din nas ? Det såg ut som den behöver 80 och 443 som default i manualen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du pekat portarna mot din nas ? Det såg ut som den behöver 80 och 443 som default i manualen.

80 och 443 är tilldelade min nas

edit:
nu fick jag till det, felet jag hade gjort var att jag fyllt i "utlös port" också, men det skulle man inte göra http://gyazo.com/31f85f414e388149e3a473cfe3c6d5e8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anky:

Men nu vill jag få det att fungera som en server+domän.

Får man fråga varför? Är det typ en hemsida du ska hosta eller har du tänkt ha en publik fileshare?

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Får man fråga varför? Är det typ en hemsida du ska hosta eller har du tänkt ha en publik fileshare?

vet inte vad jag har tänkt, målet just nu är att komma åt owncloud som ligger på min nas

Permalänk
Rekordmedlem

Och Owncloud kräver väl en webbserver i botten för att fungera?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och Owncloud kräver väl en webbserver i botten för att fungera?

ja och det finns inbyggt i nas4free

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem men får det verkligen inte att fungera.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av svalle:

Jag har samma problem men får det verkligen inte att fungera.

Det är ju samma lösning för dig i så fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En del routrar har även en funktion som kallas DMZ då pekar man det mot servern så kommer den att få all trafik till sig.

Tyvärr inte alls så, DMZ är en zon utanför brandväggen, utanför allt skydd. Det är därför du inte behöver öppna portar i brandväggen (det du gör med portforwarding).
Detta kan vara praktiskt om man vet vad man gör, om du tex från din server kommer åt resten av enheterna på ditt nätverk, din dator och allt annat. Så är det inte särskilt svårt att gå via din dmz server och in på ditt nätverk.

Så att sätta något som tex en NAS eller en Server i en DMZ utan att den verkligen måste vara där är bara dumt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sushifrukt:

Tyvärr inte alls så, DMZ är en zon utanför brandväggen, utanför allt skydd. Det är därför du inte behöver öppna portar i brandväggen (det du gör med portforwarding).
Detta kan vara praktiskt om man vet vad man gör, om du tex från din server kommer åt resten av enheterna på ditt nätverk, din dator och allt annat. Så är det inte särskilt svårt att gå via din dmz server och in på ditt nätverk.

Så att sätta något som tex en NAS eller en Server i en DMZ utan att den verkligen måste vara där är bara dumt.

Som sagt, all trafik kan nå DMZ på gott och ont, säkerheten får man lösa på annat sätt om man gör så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Det där är en vanlig missuppfattning.
Det är inga som helst problem att sätta en server på internet och utan en firewall. Men det kräver såklart att du vet vad du gör.

OnT:
Att göra en portforward i en TG799 är inga problem. Och därmed slippa DMZ.
Är du säker på att det inte är något annat som strular?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur pass "seriös" (fel ordval kanske) du är men varför inte säkra upp med en Loopia DNS och SSL? Årskostnad typ 200 spänn och du får själv välja domännamn samt får SSL.

Btw, skönt att du valt owncloud.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se