Permalänk
Medlem

Project Brimstone [Caselabs ST10-X]

Hejsan!
Dags att starta upp en bygglogg för detta nya projekt som har varit i planeringsstadium under cirka 10 månader vid det här laget. Ett av skälen till den långa tiden är att jag bara är 17 och behövde samla ihop en hel del pengar till detta projekt. Känner att det är dags nu då det verkligen börjar ta fart.

Mitt mål med Brimstone är att bygga en stilren och unik rigg utan att tumma på någon del av systemet. Redan när planeringen började så kände jag att ett chassi från Caselabs var det enda rätta för detta bygge och det tog inte lång tid innan jag bestämde mig för Merlin ST10-X då jag gillar den höga designen. Jag har inte sett ett bygge än som jag känner verkligen utnyttjar allt rum i ST10-X men jag planerar att förändra det.

Brimstone kommer gå i svart och gult och ha en tydlig visuell uppdelning mellan de två färgerna med hjälp av bland annat dubbla loopar.

Hårdvara

Chassi: Caselabs Merlin ST10-X
Moderkort: Asus Rampage IV Black Edition
CPU: i7-4930k
RAM: Corsair Dominator GT 1866 MHZ CL9 4x4GB
Grafikkort: 290X referens i Crossfire
Lagring: Samsung 840 Evo 750 GB
Nätagg: Seasonic X-1250
Fläktar: Noiseblocker Eloop 1000 RPM.

Vattenblock:
EK-Supremacy Full Nickel Clean CSQ
EK-R4BE Acetal + Nickel
EK-Monarch Acetal + Nickel X4
Aquacomputer Kryographics 290X Nickel Black Edition w/ backplates
Radiatorer: Alphacool Monsta 480/XT45 480.
Reservoarer: 2x Aquacomputer Aqualis 450 ml med D5 Adapter.
Pumpar: 2x D5
Kontroller: 2x Aquaero 6 Pro
Kylmedium: Kommer använda vätska från Mayhems men debatterar vilken i dagsläget.
Kommer använda 12mm OD akrylrör från E22 med anslutningar från Bitspower.

Jag tror att det var allt för tillfället! Updates kommer omgående!

Permalänk

Riktiga byggen är något som vi gillar!

+10 till dig

sedan att kunna köpa detta när man bara är 17 bast, det är unikt!

Lycka till!

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Riktiga byggen är något som vi gillar!

+10 till dig

sedan att kunna köpa detta när man bara är 17 bast, det är unikt!

Lycka till!

Tack så mycket!
Kan säga att det tar en hel del tid att spara ihop till allt detta men det är utan tvekan värt det!

Permalänk
Medlem

Dags att visa lite bilder på chassit nu då. Att bygga ihop chassit var inga problem alls och jag uppskattar möjligheten att göra det till skillnad från att helt enkelt få ett ihopsatt chassi. Själva chassit är fruktansvärt välbyggt och jag är väldigt nöjd.

Gott om plats!

Skaffade en uppsättning ventilerade flex-bay covers för att kunna välja.

Start/reset knappar.

Det bör vara allt för tillfället! Fler updates kommer väldigt snart.

Permalänk

Grymt!

+1

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Ännu en liten update med bilder på sleevingen från MDPC-X. Totalt ungefär 160m sleeving och en mängd andra roliga saker!

Grymt verktyg!

Yellow - Shade 19 - Black

Då jag ligger före byggloggen just nu så kommer det fler updates snart!

Permalänk
Medlem

Liten update angående start och reset knappar! Som ni kanske såg i första updaten så var start och reset knapparna sleevade men man såg fortfarande kabeln samt själva knapparna i änden av kabeln. Jag kanske måste ändra det igen om de visar sig vara fel längd men i dagsläget så verkar längden vara rätt. Det får vi se när jag köper moderkortet.

Här ser vi en del av det jag ville ändra! Knapparna är monterade på en plåt som enkelt går att ta ut om man vill ändra något med knapparna.

Även om man inte såg något av det fula hade jag nog bytt då jag endast vill ha MDPC-X Shade 19 och Yellow i bygget.

Bestämde mig snabbt för Shade 19 på dessa kablar då det är fler kablar i samma sleeve vilket innebär att jag inte kan sträcka ut sleevingen helt. Med gul sleeving så ser man igenom om den inte är perfekt sträckt.

Klart! Gjorde lite preliminär cable management. Då det var ett tag sen jag tog dessa bilder så har det förändrats vid det här laget. Jag har även krympt krympslangen lite mer för den övre knappen sen jag tog bilden då det var ett område som var lite ojämnt.
Clipsen jag använder är från MDPC-X.
Som ni ser så har jag även tagit bort de två platserna för montering av 3.5" HDD och en av platserna för 2.5" SSD då jag endast ska ha en SSD. Om jag behöver mer plats i framtiden så får en SSD-hållare plats med 2 stycken. Nu kan jag använda de inslagna "skruvarna" för att fästa clips vid vilket är användbart.

Det var allt för denna gång! Jag skulle gärna posta updates på några av sakerna från aquacomputer men jag har inte fått tillfälle att fota dem tillräckligt än då det är såpass mörkt ute just nu. Det är möjligt att jag får tillfälle imorn om vi har tur!

Tack för att ni tittade!

Permalänk
Medlem

Aquaero 6, pumpar och Aqualis-reservoarer!

Hej!

Fick tillfälle att ta ett par bilder idag så nu är det dags att presentera delarna från Aquacomputer!
Det jag har köpt från AC är 2x Aquaero 6 Pro som ska styra mina fläktar, pumpar och eventuellt LEDer, 2 i stort sett vanliga D5or, 2 pumptoppar och 2 450ml reservoarer som bildar en enda enhet med en D5a och en pumptopp. Det är även lite diverse saker såsom svarta faceplates för Aquaero 6.
Älskar kvalitén på deras saker! Reservoarerna är till skillnad från de flesta reservoarer på marknaden gjorda av glas istället för akryl vilket gör att de är mer hållbara.

Jag bestämde mig för att köpa 2 AQ6 Pro på grund av att kanalerna inte räcker till med en. Vissa av er kanske vet att AC har en produkt som heter poweradjust. Man kan med hjälp av poweradjust expandera mängden kanaler tillgängliga för en aquaero, men då jag har dubbla loopar som ska styras helt separat så valde jag helt enkelt att köpa 2 enheter. Det blir även en slags symmetri på insidan mellan de två enheterna. Aquaeron som enhet är mycket mer än en vanlig fläktkontroller då den kan styra utifrån olika temperaturer såsom vattentemperatur och kan även mäta bland annat mängden vätska i reservoaren om man har en kompatibel reservoar.

Bilder följer!

Här ser vi de två aquaero 6 pro monterade i en flex-bay mount för dubbla korta enheter.

Bild på plåtarna som de monteras med.

Svarta faceplates + skruvar från MDPC.

Monterade i chassit.

Över till pumparna och reservoarerna! Här syns en av D5orna jag ska använda. Jag har gjort om kablarna till en enda 3 pin för att kunna styra med aquaeron samt fixat så att kabeln är rätt längd så att jag slipper överbliven längd att gömma undan. Kabeln ska från botten av chassit upp till toppen så den är över 1 meter lång! Jag har gjort samma sak med den andra pumpen fast med Shade 19. Jag tänker bara visa 1 uppsättning pump/reservoar då den andra är nästan identisk.

Kablarna som kommer ur pumpen är för tjocka för att sleeva i en enda sleeve. De kablar jag har lött på är mindra och även gula så att den gula sleeven verkligen står ut.

Pumptopp.

En av reservoarerna! Riktigt fina.

Undersidan som monteras mot pumptoppen! Man kan även föra in LEDer här som lyser upp reservoaren inifrån.

Pump monterad i pumptoppen.

Det är lite blött i reservoaren på grund av att jag testade om de läckte eller om pumparna var sönder.

Här ser vi alltså hur de är monterade! Den övre ska användas för grafikkortsloopen och den undre för CPU-loopen då jag kör med reversed layout.

Här syns även kontrollenheterna och lite av de kablar jag har gjort.

Sleevingen för den andra pumpen.

Det var allt för idag! Jag har fler saker att visa inom en snar framtid, till exempel lite fläktar och radiatorer.

Kolla in igen om några dagar så bör en ny update vara uppe!

Tack för att ni läste.

Permalänk

Ser otroligt snyggt ut!

Kommer definitivt följa din process, det ser mycket stilrent och mäktigt ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragon_Ball:

Ser otroligt snyggt ut!

Kommer definitivt följa din process, det ser mycket stilrent och mäktigt ut!

Tack så mycket, det uppskattas!

Permalänk
Medlem

grymt chassi, lycka till med bygge.

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Det visade sig en av radiatorerna var skadad så den blir skickad tillbaks till aquatuning för utbyte, vilket innebär att den updaten dröjer! Här är dock lite bilder på en viss SSD. Detta är den enda lagringsenheten i bygget. Idag får bilderna föra talan!

Permalänk
Medlem

Vad gick frakten på för den besten? Är själv sugen på att skaffa ett Merlin SM8.

Det här får följas, kan bli riktigt snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zephraim:

Vad gick frakten på för den besten? Är själv sugen på att skaffa ett Merlin SM8.

Det här får följas, kan bli riktigt snyggt.

Tackar så mycket!

Frakten gick på 134.75 USD i augusti men Caselabs har billigare frakt till Europa sen ett tag tillbaka.
Nu går frakten för ett STH10 på ~60 USD till större delen av Europa enligt Caselabs själva.
Rekommenderar absolut SM8, dessa chassin är trots allt rätt lika och jag kan inte tänka mig att det finns chassin som överträffar caselabs kvalité.
När man väl har ett så lär man knappast behöva köpa ett nytt på ett tag heller.

Permalänk
Medlem

Även om updaten med radiatorerna blev försenad så kände jag att jag kunde visa upp fläktarna, ni kanske känner igen dem!
Mycket nöjd med dessa hittills!

Fler riktiga updates kommer snart..

Permalänk
Medlem

Dags för en update!

Fick hem nätagget förra veckan så jag har kunnat göra lite kablar till SSDn och fläktkontrollerna.

Seasonic X-1250.

Tog bort klistermärket.

Monterat i chassit.

Här syns de kablar jag har kunnat göra, det är en sata till SSDn och två molex till fläktkontrollerna.
Det tar ett tag att göra en kabel då jag mäter varje sladd individuellt för att se till att det inte är någon onödig kabellängd som jag måste gömma på något sätt. Att sleeva dem tar också tid då jag försöker se till att sleeven är väl sträckt.

De kablar jag har fixat hittills är ström till aquaero och SSD från nätagget, power/reset switch och kablar för alla fläktar vilket är allt som syns här.

Här är den organiserade röran som blev när 4 fläktar skulle gå ihop till en kabel. Fläktkablarna är ordentligt nerkortade så det hade varit ännu värre om jag inte hade gjort något. meningen är då att det ska sitta en radiator här på fläktarna men den som ska sitta här var skadad vid leverans så det tar ett tag innan det är fixat.

Här syns skadan. Radiatorn är en Alphacool XT45 480.

Här är alla kablar som går till fläktkontrollerna i dagsläget. Kablarna till den övre är sleevade i shade 19 och de till den undre är gula. Den undre är för CPU-loopen och den övre är för grafikkortsloopen.
Det kommer fler kablar sen, till exempel USB till moderkortet.

Här ser vi en av de fläktar jag ska använda! De är svarta eloops på 1000 RPM vilket är perfekt när jag har fläktkurvor.
Jag ska köra fläktarna så lågt det bara går men vill ändå kunna dra upp hastigheten när det krävs.
Då jag har såpass mycket radiatoryta så kan jag inte tänka mig att 1000 RPM inte räcker.

UT60 360 monterad fram. Denna ska kyla grafikkorten med hjälp av radiatorn i toppen.

Monsta 480 monterad i toppen!
Ska byta ut kopparpluggarna när jag har köpt anslutningar.

Mer organiserat kaos. Buntbanden är temporära medan jag listar ut en lösning för att hålla dessa kablar på plats.
När jag är klar ska det inte finnas ett enda buntband i bygget!
Inte ett halft heller.

Det var allt för idag!
Tack för att ni kollade in min logg.

Permalänk
Proffsmoddare

Bra start! Väntar själv på ett ST10 faktiskt=) Verkar vara ett underbart chassi=)

Permalänk
Medlem

Vackert!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Tack så mycket!

Skrivet av MisterX:

Bra start! Väntar själv på ett ST10 faktiskt=) Verkar vara ett underbart chassi=)

Tack!
Chassit är fenomenalt, bra val! Det blir nytt galleri om ett tag alltså hoppas jag?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Luiyt:

Tack så mycket!

Tack!
Chassit är fenomenalt, bra val! Det blir nytt galleri om ett tag alltså hoppas jag?

Yes, kanske en bygglogg t.o.m, vi får se=)

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Dags att visa vad jag har jobbat med sedan sista updaten.
Jag bestämde mig för att skrota idén med en radiator i fronten då jag visste från början att den mest skulle tillföra mer ljud.
Jag hade dock ingen bra idé om hur jag skulle fylla den plats i frontpanelen som den skulle lämna efter sig. Jag hade några idéer såsom en dubbelsidig lightbox, men jag tyckte inte att det verkade bra.
Ett par månader senare, dvs nu, kom jag på vad som verkligen skulle passa!

Det ni ser nu är bara början, jag är inte på långa vägar klar med detta än.

Detta är en av de två akrylskivorna som jag kommer använda. Den andra kommer bli svårare att få till men jag vet att det går, så jag börjar arbeta med det snart. Denna blev jag klar med igår kväll. Akrylen är 6mm tjock.

Jag gillar att jag har friat upp utrymme bredvid reservoarerna och på grund av att båda skivorna är transparenta så kommer det li mer ljus inne i datorn, iaf under dagtid.

Som ni ser så sitter denna skiva verkligen inte rakt mot ytterpanelen men när den andra panelen är där så kommer de vara på samma nivå då tjockleken på den andra är helt rätt.

Jag måste fortfarande fila till och polera kanterna, men det kommer sen.

Det var allt för den här gången! Snart ska jag beställa moderkortet vilket kommer leda till att jag kan börja med t.ex. 24 pin, 8 pin etc.

Tack för att ni kikade in!

Permalänk
Proffsmoddare

Spännande! Ska bli kul att se fronten färdig:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterX:

Spännande! Ska bli kul att se fronten färdig:)

Tackar så mycket!

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort sitter på motsatt sida och upponer mot vanligt? Är det det som menas med "reversed"? hos Caselab?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Ditt moderkort sitter på motsatt sida och upponer mot vanligt? Är det det som menas med "reversed"? hos Caselab?

Helt rätt, det är precis vad reversed innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luiyt:

Helt rätt, det är precis vad reversed innebär.

Aha nice!

Perfekt färgschema, kommer nog bli riktigt fint när det är klart! Gillar plexiglaset i fronten med.

Går alla CaseLabs chassin få i delar, så man monterar själv? Påverkar det priset på chassit/frakten?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Aha nice!

Perfekt färgschema, kommer nog bli riktigt fint när det är klart! Gillar plexiglaset i fronten med.

Går alla CaseLabs chassin få i delar, så man monterar själv? Påverkar det priset på chassit/frakten?

Tackar!

Så vitt jag vet så går alla deras chassin att få i delar. Jag själv tyckte att det var betydligt roligare att sätta ihop chassit än det hade varit att få det ihopsatt. Att få chassit i delar minskar fraktkostnaden, det är skälet till att det introducerades från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luiyt:

Tackar!

Så vitt jag vet så går alla deras chassin att få i delar. Jag själv tyckte att det var betydligt roligare att sätta ihop chassit än det hade varit att få det ihopsatt. Att få chassit i delar minskar fraktkostnaden, det är skälet till att det introducerades från början.

Vad kostade frakten för chassit?
I övrigt ett mycket fint bygge och färgschema.
Helt klart 5/5 stjärnor om det hade varit ett galleri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dod 12:

Vad kostade frakten för chassit?
I övrigt ett mycket fint bygge och färgschema.
Helt klart 5/5 stjärnor om det hade varit ett galleri.

Han skrev det lite längre upp ska ligga på $60 nu vilket är sjukt bra med tanke på hur mycket metall det är som ska skickas från Kalifornien

Visa signatur