Permalänk
Medlem

Dator -> 3d på 3dtv?

Hej! ligger i banorna nu framöver att införskaffa mig lite nytt.

Har googlat som en galning, men får inga direkta svar.
Tanken var att ha möjlighet via t.ex. blu ray spelare i datorn kunna spela upp 3d filmer till TV'n.

1. Är det möjligt?
2. Nvidia/amd någon skillnad om man vill spela upp 3d?
3. till tv'n jag har tittat på får man även deras egna glasögon, är det dessa man ska använda? http://www.mediamarkt.se/mcs/product/PHILIPS-47PFL7108S,90952...
4. vad behöver jag? hdmi 1.4 kabel? vilken media spelare?¨
5. spel är inget jag bryr mig om, utan är just 3d film som var på tapeten så att säga.

Just nu kör jag på datorn i signaturen, alltså ett 680 lightning (eventuella planer på uppgradering av dator i snar framtid, därav amd/nvidia frågan)

Har jag missat något? tycker det verkar sjukt krångligt, men kanske bara är jag?

Visa signatur

New:| 4930k 6 core @ 4.4ghz | 16gb corsair platinum 1866mhz | Asus X79 Deluxe | sli 780 lightning | Cooler master v1000w+ | Corsair 540 air |

old:| i7 2600k @ 4.5ghz | 16gb Corsair Vengeance | MSI-P67A-GD65 | MSI GTX680 Lightning | Corsair TX650 | Fractal Design R3 |

Permalänk

Jag hittar inte jätte mycket information kring 3D för film. Men jag hittade listan med kompatibla skärmar till AMD: Del Ett Del Två.
Hos nVidia är det nästan mindre alternativ för TV då de måste vara 120Hz (True 120Hz) nVidia skärmar.

Det lättaste verkar helt klart att bara köpa en Blu-Ray spelare som stödjer 3D. HDMI 1.4 är den standarden som behövs.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag tror att de flesta tror att det är krångligt att få en 3d-film att fungera från pc->tv.

Jag har en htpc under tvn, en väldigt simpel sådan med ett nvidia geforce 520gt -> hdmi 1.4 till tvn.

Spelar upp en 3D-film på datorn i valfri mediaspelare (mpc, wmp, xbmc), aktiverar 3D på tvn om den nu inte känner av det automatiskt.

Inga konstigheter

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem

Det går alldeles utmärkt att köra äkta 3d från datorn till TVN.

Permalänk
Medlem

Fungerade med GF570 och plex iaf.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Du behöver inte ha något speciellt program för att spela upp 3D. Om din tv inte reagerar själv på att det är 3D-material som visas så har de ofta någon knapp på fjärren för att forcera 3D.
3D-bilden i sig består ju bara utav 2 stycken vanliga 720/1080p-bilder som ligger bredvid varandra. Som om 3D-funktionen inte hoppar igång av sig självt så får du en väldigt hög/avlång bild där filmen visas på två separata ytor samtidigt.

Min uppfattning är att det inte spelar någon roll vilket grafikkort du har eftersom att det inte krävs något speciellt av det för att visa 3D. Rent hårdvarumässigt så har jag för mig att det är mer krävande att visa en ren 1080p-rulle än 3D pga att 3D egentligen bara är 2 720p-bilder och aldrig 1080p ( Det kan vara gammal info).

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaFace:

Hej! ligger i banorna nu framöver att införskaffa mig lite nytt.

Har googlat som en galning, men får inga direkta svar.
Tanken var att ha möjlighet via t.ex. blu ray spelare i datorn kunna spela upp 3d filmer till TV'n.

1. Är det möjligt?
2. Nvidia/amd någon skillnad om man vill spela upp 3d?
3. till tv'n jag har tittat på får man även deras egna glasögon, är det dessa man ska använda? http://www.mediamarkt.se/mcs/product/PHILIPS-47PFL7108S,90952...
4. vad behöver jag? hdmi 1.4 kabel? vilken media spelare?¨
5. spel är inget jag bryr mig om, utan är just 3d film som var på tapeten så att säga.

Just nu kör jag på datorn i signaturen, alltså ett 680 lightning (eventuella planer på uppgradering av dator i snar framtid, därav amd/nvidia frågan)

Har jag missat något? tycker det verkar sjukt krångligt, men kanske bara är jag?

Jag har provat side-by-side 3d på min tv, har den inkopplad till datorn med vanlig HDMI, fungerade bra. Har haft problem att få andra typer av 3d att fungera, men tror att min tv har lite halvkasst stöd, verkar endast stöda SBS-3d vad jag hittat.

Var dock lite krångel innan jag fattade hur man gör, först fick jag spela upp filmen i en speciell mediaspelare på datorn, sedan aktivera 3d-funktionen på tv och köra fullscreen med brillorna på, då fungerade det

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaFace:

Hej! ligger i banorna nu framöver att införskaffa mig lite nytt.

Har googlat som en galning, men får inga direkta svar.
Tanken var att ha möjlighet via t.ex. blu ray spelare i datorn kunna spela upp 3d filmer till TV'n.

1. Är det möjligt?
2. Nvidia/amd någon skillnad om man vill spela upp 3d?
3. till tv'n jag har tittat på får man även deras egna glasögon, är det dessa man ska använda? http://www.mediamarkt.se/mcs/product/PHILIPS-47PFL7108S,90952...
4. vad behöver jag? hdmi 1.4 kabel? vilken media spelare?¨
5. spel är inget jag bryr mig om, utan är just 3d film som var på tapeten så att säga.

Just nu kör jag på datorn i signaturen, alltså ett 680 lightning (eventuella planer på uppgradering av dator i snar framtid, därav amd/nvidia frågan)

Har jag missat något? tycker det verkar sjukt krångligt, men kanske bara är jag?

Nja det är inte krångligt om du bara ska spela upp bluray. Ska du däremot spela upp fultankad 3D så kan den vara i lite olika 3D format så då kan det bli lite krångligt. Datorer är inget vidare på att spela upp film överhuvudtaget så jag skulle hellre köpa en billig mediaspelare som klarar av 3d så slipper du allt strul som du har med en PC.

Permalänk
Medlem

då har jag fått lite kött på benen, att det är fullt möjligt.. får helt enkelt leka runt lite med det.. om det inte fungerar optimalt får det bli inköp av en spelare istället.

tack!

Visa signatur

New:| 4930k 6 core @ 4.4ghz | 16gb corsair platinum 1866mhz | Asus X79 Deluxe | sli 780 lightning | Cooler master v1000w+ | Corsair 540 air |

old:| i7 2600k @ 4.5ghz | 16gb Corsair Vengeance | MSI-P67A-GD65 | MSI GTX680 Lightning | Corsair TX650 | Fractal Design R3 |

Permalänk
Testpilot

Side-by-side-3D funkar med vilket grafikort och 3DTV som helst men då får du bara halv upplösning.

Vill du köra 3D i full upplösning (720p eller 1080p) så är det frame packing via HDMI 1.4 som gäller, där skickas två bilder i fullformat samtidigt, precis som på Blu-ray-filmer. För frame packing krävs det att grafikkortet har stöd för det, för Nvidia krävs det att du köper deras tillägg som de kallar 3DTV play men till AMD vet jag inte hur det funkar då jag inte har ett sånt kort. Alla 3DTV-apparater klarar av frame packing via HDMI.

Det finns dock begränsningar i 3D via HDMI och det är att man som mest kan köra 25Hz i 1080p vilket inte duger för spel men funkar för film, vill man köra i 60Hz måste man sänka upplösningen till 720p. Det har inget med grafikkortet att göra utan är en begränsning i HDMI-standarden.

Nvidias egna 3D-lösning med deras egna glasögon funkar inte på TV-apparater utan kräver skärmar som klarar av 120Hz insignal.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaFace:

Hej! ligger i banorna nu framöver att införskaffa mig lite nytt.

Har googlat som en galning, men får inga direkta svar.
Tanken var att ha möjlighet via t.ex. blu ray spelare i datorn kunna spela upp 3d filmer till TV'n.

1. Är det möjligt?
2. Nvidia/amd någon skillnad om man vill spela upp 3d?
3. till tv'n jag har tittat på får man även deras egna glasögon, är det dessa man ska använda? http://www.mediamarkt.se/mcs/product/PHILIPS-47PFL7108S,90952...
4. vad behöver jag? hdmi 1.4 kabel? vilken media spelare?¨
5. spel är inget jag bryr mig om, utan är just 3d film som var på tapeten så att säga.

Just nu kör jag på datorn i signaturen, alltså ett 680 lightning (eventuella planer på uppgradering av dator i snar framtid, därav amd/nvidia frågan)

Har jag missat något? tycker det verkar sjukt krångligt, men kanske bara är jag?

Koppla in valfri High Speed HDMI kabel, från grafikkortet till TVn.
Införskaffa en 3D film, det blir antagligen Side-by-Side 3D(SBS) eller Over-Under 3D(OU).
Välj din TV som skärm, i kontrollpanelen.
Starta filmen med en mediaspelare, rekommenderar starkt VLC.
Om inte TVn uppfattar att det är 3D material som spelas, så klickar du helt enkelt på 3D knappen på TV-kontrollen och väljer den 3D som filmen använder.
Njut av filmen!

Obs. Om du skulle få för dig att låna en 3D film, säg från en bukt, så måste du fixa 3D-undertexter om det inte redan finns.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.