Fenomenet ofärdiga spel - Vad tycker ni som kund?

Permalänk
Skrivet av Frux:

Ja det känns som att tiden för testning inte har skalat upp i samma takt som spelen har blivit mer komplicerade. Men jag tror speltillverkarna inser detta själva och att det kommer att vara bättre balans om några år. Jag tror varken utgivare eller speltillverkare VILL släppa (väldigt) buggiga spel egentligen.

Precis. Jag tycker jämförelsen med hur spel var förr och nu kraftigt skiljer sig.
Och att påstå att huvudorsaken är girighet, lathet etc tycker jag tyder på stor bristande förståelse på området datorteknik.

För produkterna idag är betydligt större och vi utvecklare använder betydligt mer komplicerade verktyg, för att få till det allra senaste krävs att vi använder de allra senaste verktygen vilket i sin tur lider av samma problem som spelen. (fler buggar nu än förr) Detta när felet ligger på verktyget är svårt för utvecklare att fixa, man får kontakta tillverkaren, de lovar ibland att fixa felet. Har man tur så gör de det, men det är inte säkert på att deras lösning bli buggfri.

Att förlänga testperioden så är detta extremt kostsamt och det ska sättas i proportion till emot vad kostnaden är att försena lanseringen.Då vi konsumenter d.v.s marknaden genom våra plånböcker bestämmer detta.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Om vi ska försöka runda av lite i tråden.

Vad kan konsumenten göra åt saken om man inte gillar läget som det är? Ska vi sluta köpa titlar på releasedatum? Sluta förhandsboka?

Även om flera har påpekat att det visst fanns titlar "back in the days" som behövdes patchas så instämmer nog alla på Sweclockers med att det blivit värre med åren.

Min inställning är åtminstone att undvika spel tills majoriteten har kommenterat spelet och dess spelduglighet. Då får det väl kosta 10€ mer eller vad det nu kan tänkas vara för skillnad mot förhandsbokning etc. Tyvärr innebär det att man framöver inte kan lita på ett releasedatum på samma sätt som tidigare, man får helt enkelt plussa på någon/några månader från release till att produkten faktiskt är färdig.

Jag undrar om mjukvaruindustrin kommer börja göra likadant, tänker på t.ex. Microsoft, Adobe m.fl. Visst, säkerhetspatchar osv är lite knepigare att hitta direkt, men att Adobe skulle släppa ett ofungerande Photoshop eller att Microsoft skulle släppa ett ofungerande Office ser jag som högst osannolikt, trots deras enorma möjligheter att patcha per automatik via diverse uppdateringsmjukvara som inkluderas.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Om vi vill få slut på det? Sluta acceptera att det är så, och sluta lita på löften som om och om igen bevisas vara skitsnack. Sluta förhandsboka, piratkopiera spelet och testa innan du köper. Köp det först när det är i fungerande skick och spelet är värt att betala för. Det enda sättet att få spelindustrin att sluta släppa ofärdiga skitspel är att inte kasta pengar på dem även när de gör det. Om det vet att ingen kommer köpa deras spel innan de är fixade så kommer de inte ha någon anledning att släppa spelen. Visst, det kan mycket väl leda till att en del aktörer får betala det ultimata priset och vi får kanske acceptera att spel inte alltid har den nyaste och häftigaste grafiken (när det fungerar), men spelindustrin kommer överleva i någon form. Naturligt urval.

Själv har jag inte köpt ett enda spel på senare år utan att ha testat det först, med undantag för om de har varit löjligt billiga nog för att jag ska våga riskera det. Kanske inte lagligt, men jag har svårt att se något omoraliskt med det.

Skrivet av GaMeR2K5:

Frågan är ju... KAN ett spel faktiskt bli FÄRDIGT?

VEM bestämmer det? Vad är kriterierna?

Konsumenten bestämmer, och kriterierna är att felen är så få eller så små att det inte är nog för att störa de flesta från helhetsupplevelsen. Jag kan inte ge dig en matematisk formel om det är vad du vill ha, men å andra sidan är det inte relevant. Personligen kan jag leva med någon krasch då och då, men det ska vara ett undantag snarare än en regel. Jag tror aldrig jag har varit med om ett spel som inte någon gång har kraschat, men Total War: Rome 2 t.ex. begår självmord så frekvent att jag ibland känner mig manad att spara spelet flera gånger under samma omgång (turn). Windows patchas i princip dagligen, men det tycks fungera någorlunda tillfredställande för den absoluta majoriteten av användare (med undantag för en del militanta Linux-entusiaster som på något sätt lyckas hitta alla tänkbara fel). Att det sedan gnälls över gränssnitt är en annan sak och kanske motiverat i sig, men det handlar om att det är dåligt utformat och inte att det inte fungerar som det ska.

Problemet idag är att konsumenten tydligen är för villiga att acceptera produkter som inte fungerar. Eller snarare, de är för villiga att köpa spelet i alla fall och sedan klaga över det. Och visst får man klaga över produkter som inte fungerar som de ska, men jag föredrar ett annat alternativ; sluta klaga över "ofärdiga" spel, köp det helt enkelt inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Jag undrar om mjukvaruindustrin kommer börja göra likadant, tänker på t.ex. Microsoft, Adobe m.fl. Visst, säkerhetspatchar osv är lite knepigare att hitta direkt, men att Adobe skulle släppa ett ofungerande Photoshop eller att Microsoft skulle släppa ett ofungerande Office ser jag som högst osannolikt, trots deras enorma möjligheter att patcha per automatik via diverse uppdateringsmjukvara som inkluderas.

Med tanke på att kunderna på fyra röda skulle byta så fort kvalitén trillar över smärtgränsen och därmed riskerar miljarder i förluster så är detta inte troligt. Om något företag gör avkall på kvalitén så kommer annat företag att springa om dem.
Det är skillnad på lek och allvar och detta reflekteras i mjukvaruutvecklingen. Lek är billigt och lite halvdant, allvar är dyrt och fullfjädrat.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oneone:

Jag har iaf slutat förhandsköpa. Det är väll det vi kan göra och invänta vad folk tycker om spelen så att man ser INNAN man köper vad det är i för skick. Tycker alla borde göra samma sak att SLUTA förbeställa spel.

Jo du och många andra tycker det, jag har dock inga problem med förhandsbokningar och har hellre aldrig haft.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Jo du och många andra tycker det, jag har dock inga problem med förhandsbokningar och har hellre aldrig haft.

Så du har aldrig haft problem med några spel som du förhandsbokat? dålig portning,buggar eller bara ett riktigt dåligt spel? halvfärdiga spel är ju inget som är en ovanlighet heller.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Frågan är ju... KAN ett spel faktiskt bli FÄRDIGT?

VEM bestämmer det? Vad är kriterierna?

Kriterierna borde väll vara att det går att spela utan att det krashar/buggar/fungerar dåligt / dålig port osv.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av TTEX:

Däremot ett företag som verkar hållt kvar och som verkligen visar att det lönar sig är Rockstar, sällan skådat kaliber av ett spel som släpps idag som GTA V.

*Host Host* GTA Online?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oneone:

Så du har aldrig haft problem med några spel som du förhandsbokat? dålig portning,buggar eller bara ett riktigt dåligt spel? halvfärdiga spel är ju inget som är en ovanlighet heller.

Nope, jag har spelat spel i många år och förbokar från devs jag litar på. Blizzard och BioWares singleplayer spel är ett exempel på dessa. Har man en god historia med franchisen eller företaget i fråga så brukar det bli bra, iaf för mig.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Firkraag:

Nope, jag har spelat spel i många år och förbokar från devs jag litar på. Blizzard och BioWares singleplayer spel är ett exempel på dessa. Har man en god historia med franchisen eller företaget i fråga så brukar det bli bra, iaf för mig.

Mass Effect 3 blev ett oerhört dåligt spel på många sätt jämfört med båda tidigare inkarnationer, så jag håller inte alls med dig om BioWare. Likaså med Dragon Age 2. Båda spelen släpptes för tidigt pga EA, där kvartals- eller årsrapporter spelade en avgörande roll, speciellt DA2.
ME3 fick mig att tappa lusten för ME-franchisen helt och hållet och jag kommer aldrig köpa något relaterat till det mer. DA2 var en fruktansvärd näsbränna, men jag bevakar DA:I och kommer möjligen köpa det spelet om det är bra, men absolut inte förköpa det.

Alla är vi dock fria att tycka vad vi vill om spelkvalitet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Med facit i hand kunde nästa generations konsoler vänta till i vår. Finns inga spel, och t.o.m. maskinen som sådan är ofullständig. Vilket skämt.

Köp ett Wii U, det enda next-gen som faktiskt har ett urval av spel.

Skrivet av Firkraag:

Nope, jag har spelat spel i många år och förbokar från devs jag litar på. Blizzard och BioWares singleplayer spel är ett exempel på dessa. Har man en god historia med franchisen eller företaget i fråga så brukar det bli bra, iaf för mig.

Diablo 3 fick mig att sluta autoköpa titlar från Blizzard, och Dragon Age 2 fick mig att sluta autoköpa titlar från BioWare.
Nu är Valve den enda utvecklaren som jag fortfarande har full tillit för, dock lär jag ju inte köpa något av dom på ett bra tag, för dom måste lära sig att räkna till 3 först.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Tråkig denna trend. Förhandsbokar sällan nu längre, endast från utvecklare jag litar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Med tanke på att kunderna på fyra röda skulle byta så fort kvalitén trillar över smärtgränsen och därmed riskerar miljarder i förluster så är detta inte troligt. Om något företag gör avkall på kvalitén så kommer annat företag att springa om dem.
Det är skillnad på lek och allvar och detta reflekteras i mjukvaruutvecklingen. Lek är billigt och lite halvdant, allvar är dyrt och fullfjädrat.

Så var ju fallet med Final cut pro X.

Eftersom ingen har gett respons tar jag mig friheten att citera mig själv:

Skrivet av Gibbe:

...
Rent allmänt måste det ju ta längre tid totalt sett att ordna upp brister med patchar istället för att ha det klart från början. Då måste du ju ha ett system för att kunna integrera förändringar i spelmotorn, och är det svåra brister så blir det ju ett projekt i sig att integrera förändringarna i koden som ligger på skivan. Och icke att förglömma alla tidigare uppdateringar. Kanske var det något som gick åt pipan i en uppdatering när man ordnade upp nåt annat. Patchen måste funka på både 1.0, 1.01, 1.02, 1.05 och 1.06, medräknat att 1.05 innehöll ändringar som man sedan tog bort i 1.06. Det blir ett hiskeligt projekt att håla reda på.

Kvartalskapitalismen har nått spelbranchen.

Skrivet av Minsc S2:

Köp ett Wii U, det enda next-gen som faktiskt har ett urval av spel.

Hade länge siktat in mig på PS4, men nu är jag mest sugen på ett Wii U just för att den funkar och har (roliga!) spel till sig.

Skrivet av Minsc S2:

Diablo 3 fick mig att sluta autoköpa titlar från Blizzard, och Dragon Age 2 fick mig att sluta autoköpa titlar från BioWare.
Nu är Valve den enda utvecklaren som jag fortfarande har full tillit för, dock lär jag ju inte köpa något av dom på ett bra tag, för dom måste lära sig att räkna till 3 först.

Skrivet av Firkraag:

Nope, jag har spelat spel i många år och förbokar från devs jag litar på. Blizzard och BioWares singleplayer spel är ett exempel på dessa. Har man en god historia med franchisen eller företaget i fråga så brukar det bli bra, iaf för mig.

Ledsen, men BioWare är ganska mycket integrerat i EA-sfären nuförtiden, så det är till största del att betrakta som enbart varumärke. Och Blizzard är lite för stort nuförtiden.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MultiMan:

Mass Effect 3 blev ett oerhört dåligt spel på många sätt jämfört med båda tidigare inkarnationer, så jag håller inte alls med dig om BioWare. Likaså med Dragon Age 2. Båda spelen släpptes för tidigt pga EA, där kvartals- eller årsrapporter spelade en avgörande roll, speciellt DA2.
ME3 fick mig att tappa lusten för ME-franchisen helt och hållet och jag kommer aldrig köpa något relaterat till det mer. DA2 var en fruktansvärd näsbränna, men jag bevakar DA:I och kommer möjligen köpa det spelet om det är bra, men absolut inte förköpa det.

Alla är vi dock fria att tycka vad vi vill om spelkvalitet.

Skrivet av Minsc S2:

Köp ett Wii U, det enda next-gen som faktiskt har ett urval av spel.

Diablo 3 fick mig att sluta autoköpa titlar från Blizzard, och Dragon Age 2 fick mig att sluta autoköpa titlar från BioWare.
Nu är Valve den enda utvecklaren som jag fortfarande har full tillit för, dock lär jag ju inte köpa något av dom på ett bra tag, för dom måste lära sig att räkna till 3 först.

Jag gillade Mass Effect 3, Dragon Age 2 och Diablo 3. ME3 och DA2 inte lika bra som sina föregångare men de var båda väldigt bra rollspel i min mening, näsbränna är väl lite väl magstarkt.

Jag tyckte de båda höll god kvalité. Din åsikt är inte allas åsikt.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Frågan är ju... KAN ett spel faktiskt bli FÄRDIGT?

VEM bestämmer det? Vad är kriterierna?

Bra fråga allt beror på hur man ser på ett spel.
Ifall man skall titta på ett spel som art så borde spelet vara klart när de styrande över skapandet (-de som arbetar endast arbetar för att driva in pängar)
Skall man i stället se ett spel som en sport (moba etc) så kommer nåt spelet alldrig bli jusst färdigt eller när spelarbasen blir såpas liten att utväklarna inte har anledning att arbeta mer med det.
men skall man se det som en ren och skär produkt så är det utgivarna som bästemer när produkten är klar.
men dom kan ju såklart ändra sig beroande på ifall konsumenterna anser att spelet är bra men det är en dom som bästemer över spelet.

Permalänk
Avstängd

Diablo 3 gick ju däremot spela vid release även om det inte föll alla spelare i smaken.Battlefield 4 däremot borde inte ens släppts överhuvudtaget,till och med nu efter snart 2 månader och sjuttielva patchar så funkar det fortfarande inte kraschfritt för väldigt många?Det är ju horribelt,men god jul allihop:))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Jag tyckte de båda höll god kvalité. Din åsikt är inte allas åsikt.

Sa jag det?
När det gäller tycke om smak om spel så är det väl alltid subjektivt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Minsc S2:

Sa jag det?
När det gäller tycke om smak om spel så är det väl alltid subjektivt.

Nope, men MultiMan talade som ifall hans åsikt var fakta och att de som gillar spelen bara inte bryr sig lika mycket om "kvalitet". Håller med om vad du säger det är såklart subjektivt.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Fattar inte varför du snackar om pizzor o hamburgare för 400:-. De kostar ju 40-75:-. Klart man hade klagat om nu pizzan hade kostat 400:- och inte levt upp till kraven.

Konsumenterna blir överkörda för att de accepterar det. Slutar ju inte förhandsboka :/
Tror inte media bryr sig. Så liten del av befolkningen det rör sig om och vi är ju inte nån stackars minoritet.

Var nån aktieägare eller nåt som startat en class action lawsuit mot EA för Battlefield 4. Fast man var tvungen att ha köpt aktier innan 4 Dec för att vara med på den.

Min poäng är ju att du kan köpa mat för småsummor och därmed har mindre förväntningar på dem än om du går på restaurang och betalar dyrt för en köttbit. Man kan köpa ett spel för 7 spänn eller ett för 599. Man kan köpa en korv med bröd för 5 spänn eller en köttbit för 599.

Priset man betalar är faktiskt i relation till vad man förväntar sig av det man köper.

Detta fenomen gäller det mesta man köper.

Trots detta så låter vi spel industrin ta stora summor för ofärdiga spel medans hade det varit någon annan produkt hade majoriteten av oss klagat och faktiskt gjort något åt saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Alla är vi dock fria att tycka vad vi vill om spelkvalitet.

Skrivet av Firkraag:

Din åsikt är inte allas åsikt.

Tror Multiman påpekade detta

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xenoz:

Tror Multiman påpekade detta

Inte direkt. Det lät mer som ett "spelkvalitén är låg, men folk får bry sig så mycket/lite som dem vill om det." vilket jag anser är fel och även ett tråkigt sätt att framföra sin åsikt.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Det går lite för snabbt med många saker idag. Och visst är det en stor skillnad mot tidigare.
Det här gäller inte bara spel utan även andra former av underhållning och kultur. Oavsett om det gäller böcker, musik eller spel så är det likadant.

Tidigare fick de bli klara de var klara. Men det gav inte jämna inkomster för de högre upp i hierarkin.
Företagen vill kunna planera för inkomster långt innan. Därför blir utvecklingen forcerad och produkten släpps oavsett om den är riktigt färdig eller inte.
Det är mer industriell löpandeband-produktion än kreativt skapande. Kvantitet framför kvalitet.

Varför är då spelen ändå så eftertraktade direkt de släpps, även om de oftast är halvfärdiga?
Idag är det tydligen så viktigt att alltid vara först med det senaste, för att vara "inne".
Dessutom är det för många en fråga om ett ständigt kicksökande, där nya tillfälliga kickar krävs för att man tröttnar väldigt snabbt.
Multiplayer är också populärt just av den orsaken, det är intensivt och ger snabba kickar.

Själv föredrar jag att köpa spelen när de väl kommer i någon samlingsutgåva som innehåller alla ev expansioner, DLC:er och patchar.
Visst kan det dröja ett tag, men då får jag också en betydligt bättre spelupplevelse.
Det ska dock tilläggas att jag inte spelar multiplayer på nätet och inte heller spelar spel för någon annans skull.

Det är ett ställningstagande aom spelare bör göra för att påverka utvecklingen, köp inte spelen halvfärdiga och köp inte dynga bara för att det är hårt hypat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Hej,

Hade en diskussion med en kompis angående det här med att stora spelföretag släpper ofärdiga spel till marknaden. Tittar man några år tillbaka i tiden så var det här i princip obefintligt, förmodligen för att man ofta köpte spelen på skiva men också för att patchar m.m. inte kunde vara så stora som de är idag. Det är åtminstone min teori.

I dag ser jag fler och fler spel som släpps till marknaden som inte är färdigutvecklade. Ska inte göra en lång lista men kan dra några för ett exempel: Battlefield 4, Rome Total War 2, Dark Matter, Sim City 5 och The War Z.

Med tiden släpps sen en massa patchar från utvecklarna där de tätar buggar m.m. Min fundering är ifall spelare, rent generellt, har börjat att acceptera att man släpper ofärdiga spel till marknaden och tar, oftast, bra betalt för det?

Tanken är inte att vi ska diskutera early access, beta eller alpha-produkter, även om det ligger nära till hands i och med releasen av DayZ SA. Där kan jag dock tycka att utvecklaren tydligt nog signalerade att produkten ej var färdig. Däremot tveksamt till att beräkna ett helt år kvar av utveckling för att nå BETA...

Köper ni spel som inte är färdigutvecklade? Vad tycker ni om att utvecklarna gör så här?

Diskutera!

Exakt, det är stor skillnad när de är helt öppna med att spelet inte är färdigt (t.ex. grejer som släpps på Steam Early Access eller i någon form av egen beta-release) och när ett spel släpps men visar sig inte vara färdigt.

Det är dessutom skillnad på att släppa ett spel där man senare lägger till innehåll jämfört med att släppa ett spel som är trasigt... Vad gäller att lägga till innehåll i efterhand så är det dessutom stor skillnad om man då tar betalt eller bara patchar in det.

Lite brister får man nog räkna med direkt vid släpp men det känns definitivt som att det blivit alltmer accepterat att släppa halvfärdiga grejer och detta är en mycket dålig trend.
Personligen undviker jag generellt att beställa något innan det trillat in några omdömen som det känns som att man kan lita på, detta just efter att ha blivit bränd av väl giriga utgivare ett par gånger.

Skrivet av MultiMan:

Mass Effect 3 blev ett oerhört dåligt spel på många sätt jämfört med båda tidigare inkarnationer, så jag håller inte alls med dig om BioWare. Likaså med Dragon Age 2. Båda spelen släpptes för tidigt pga EA, där kvartals- eller årsrapporter spelade en avgörande roll, speciellt DA2.
ME3 fick mig att tappa lusten för ME-franchisen helt och hållet och jag kommer aldrig köpa något relaterat till det mer. DA2 var en fruktansvärd näsbränna, men jag bevakar DA:I och kommer möjligen köpa det spelet om det är bra, men absolut inte förköpa det.

Alla är vi dock fria att tycka vad vi vill om spelkvalitet.

Håller med! Sedan EA tog över så har mitt förtroende för Bioware-produktioner störtdykt.

Särskilt vad gäller hur de hanterade DA2 tycker jag att skam gick på torra land. Bortsett från alla andra problem det spelet hade så var det riktigt trist att de slängde bort det mesta utom miljön i jakten på att göra det till mer av ett DragonEffect.

DICE står inte mycket högre i kurs även om det framstår som att de fortfarande har mer självständighet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

En möjlig intressant vändning i all hets är stämningen av EA av ett gäng aktieägare, helt enkelt för att EA gett falsk information till marknaden om skicket på BF4 vid släppet och därigenom orsakat ekonomisk skada för ägarna. Nu tror jag aldrig i mitt liv att de kommer vinna, men hade de gjort det hade ett väldigt intressant prejudikat bildats.

http://www.digitaltrends.com/gaming/shareholders-sue-ea-probl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Frågan är ju... KAN ett spel faktiskt bli FÄRDIGT?

VEM bestämmer det? Vad är kriterierna?

Det jag tror diskussionen handlar om, är om spelet kan bli spelbart.

Så länge det är en massa buggar, serverproblem, krascher etc. stup i kvarten, anser inte jag att spel är färdiga.

Men sen verkar det som att det finns folk som tycker tvärtom och välkomnar spel med detta som en skänk från ovan..........

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Det är en av de största anledningarna till att jag sällan köper spel.

Har inte läst igenom tråden, men anledningen till att det är så (om ingen annan redan givit förklaringen) är att det sätt projekt genomförs idag är annorlunda än för bara t.ex fem år sedan.

Det ställs högre krav från finansiärerna, både internt och externt. Den hårda konkurrensen gör att spelen snabbt ska börja ge positivt resultat. Aktieägare och andra finansiärer/investerare investerar allt mer kortsiktigt vilket gör att både spelbolaget, den lilla spelutvecklaren, och själva projektgruppen med sina externa finansiärer får hårdare krav på sig.

Själva projektgruppen ser annorlunda ut idag. Förr kunde en mindre spelutvecklare, t.ex Westwood studios eller Trojka, ensamma utveckla spel. Då var det ungefär samma personer som ingick i de olika projektgrupperna. Idag är många uppköpta av större bolag vilket får till följd att projektgruppernas sammansättning växlar regelbundet. Identitetskänslan suddas ut, dvs vi-känslan i bolaget (t.ex "vi är westwood studios, vi gör spel av kvalitet"), vilket drabbar kvaliteten. Du får inte cred för att ha gjort ett bra spel, utan för att du hållit deadline.

Sedan har förstås teknikens framsteg påverkat. Idag kan alla ladda ner en patch via launchern och vi är ständigt uppkopplade. Dessutom utvecklar man ofta spel inte bara för en eller två plattformar, utan tre-fyra eller kanske till och med fler, plattformar. Det första Command and Conquer kom t.ex bara ut till PC och Mac till en början, och släpptes först långt senare även till PlayStation om jag minns rätt.

Personligen kan jag tycka att vi som konsumenter bör motverka den här utvecklingen. Idag köper vi grisen i säcken, vi vet inte vad vi får när vi beställer ett spel. Ni minns kanske hur ospelbart SimCity 5 och Magicka var när de först kom ut. I praktiken blir VI spelbolagens banker/finansiärer då vi går in med pengar i projektet innan det är klart och innan vi kan använda produkten. Tänk vad mycket man tjänar när man kan låna av oss som inte tar ut ränta för de miljoner, ibland miljarder, som rasslar in i kassan när ett hypat spel släpps. Det blir ju i praktiken ett lån när köpet sker vid en tidpunkt och det vi betalat för blir tillgängligt/spelbart först några veckor senare. Det är samma princip som när banker dröjer med att skicka pengar till andra banker, för oss handlar det om tid och kanske några förlorade kronor, men för banken blir det till slut stora summor av gratis kapital.

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Frågan är ju... KAN ett spel faktiskt bli FÄRDIGT?

VEM bestämmer det? Vad är kriterierna?

Det är helt och hållet upp till utvecklarna. Har de satt versionsnummer 1.0 på ett spel så anses det vara färdigt. Om det sen är buggigt och ospelbart så ska man som konsument ge fan i att köpa det förrän de fixar det. Och hur vet man om det är spelbart? Enkelt. Läs tester och recensioner innan ni köper!

https://www.youtube.com/watch?v=ytPjClyQGo8&feature=c4-overvi...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaxWarp:

Det är helt och hållet upp till utvecklarna. Har de satt versionsnummer 1.0 på ett spel så anses det vara färdigt. Om det sen är buggigt och ospelbart så ska man som konsument ge fan i att köpa det förrän de fixar det. Och hur vet man om det är spelbart? Enkelt. Läs tester och recensioner innan ni köper!

https://www.youtube.com/watch?v=ytPjClyQGo8&feature=c4-overvi...

Haha skön video,bf 4 eller:))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Det är helt och hållet upp till utvecklarna. Har de satt versionsnummer 1.0 på ett spel så anses det vara färdigt. Om det sen är buggigt och ospelbart så ska man som konsument ge fan i att köpa det förrän de fixar det. Och hur vet man om det är spelbart? Enkelt. Läs tester och recensioner innan ni köper![/url]

Ett problem är att recensioner är att vanliga användare brukar överdriva rejält när det gäller bristerna, och det tar ett tag innan det har byggts upp något slags överskådligt användarbetyg. Det bygger dessutom på att folk faktiskt köper spelet. Om alla väntar på tester och recensioner från användare så kommer ju ingen köpa spelet och skriva omdömen som får andra att köpa det.

Recensioner som kommer tidigt är vanligtvis skrivna av folk som får betalt för det och tenderar ofta att vara... tja, ungefär som man förväntar sig av folk som får betalt för det. Det är väl inte så konstigt kanske. Spelföretagen lär ju inte ge dig ett tidigt ex att recensera om du har en tendens att vara negativ (eller ärlig, beroende på hur man ser på saken), och flest besökare till din sida lär du ju få om du är ute tidigt. Om man kollar de på metacritic för Total War: Rome 2 så är 49 positiva, 15 i mitten och 7 negativa, och de flesta av dessa är skrivna med version 1 av spelet i åtanke. Digital Fix är speciellt komisk/tragisk att läsa (fast inte lika mycket som att läsa ursäkterna som de ansvariga kommer med till de som påpekat hur skilt från verkligheten recensionen är). Hur någon kan starta v1.0 av TW:R2 och komma fram till att det här, det är en klar 10:a (eller, 9:a, eller 8:a...) är mig helt obegripligt, om inte skalan går till 100. Visst är det möjligt att tycka om spelet trots problemen, men för i helvete, lite objektivitet kanske är på sin plats, och det är omöjligt att inte notera hur djupt och fundamentalt buggigt och opolerat spelet är. Inte ens nu, 7 patchar eller vad är det senare skulle jag säga att det är värt att lägga pengar på. Men kritikerna är positiva likt förbannat, och de tycks vara positiva när det gäller allt som kommer från stora företag där PR-budgeten överstiger en viss summa. Det är inte så konstigt att folk börjar gräva fram foliehattarna. Integriteten i branchen tycks mig vara obefintlig, och jag har inte litat på en recension på flera år, annat än från folk jag personligen känner eller mig själv om spelet råkar falla av en lastbil utanför huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas H:

Ett problem är att recensioner är att vanliga användare brukar överdriva rejält när det gäller bristerna, och det tar ett tag innan det har byggts upp något slags överskådligt användarbetyg. Det bygger dessutom på att folk faktiskt köper spelet. Om alla väntar på tester och recensioner från användare så kommer ju ingen köpa spelet och skriva omdömen som får andra att köpa det.

Recensioner som kommer tidigt är vanligtvis skrivna av folk som får betalt för det och tenderar ofta att vara... tja, ungefär som man förväntar sig av folk som får betalt för det. Det är väl inte så konstigt kanske. Spelföretagen lär ju inte ge dig ett tidigt ex att recensera om du har en tendens att vara negativ (eller ärlig, beroende på hur man ser på saken), och flest besökare till din sida lär du ju få om du är ute tidigt. Om man kollar de på metacritic för Total War: Rome 2 så är 49 positiva, 15 i mitten och 7 negativa, och de flesta av dessa är skrivna med version 1 av spelet i åtanke. Digital Fix är speciellt komisk/tragisk att läsa (fast inte lika mycket som att läsa ursäkterna som de ansvariga kommer med till de som påpekat hur skilt från verkligheten recensionen är). Hur någon kan starta v1.0 av TW:R2 och komma fram till att det här, det är en klar 10:a (eller, 9:a, eller 8:a...) är mig helt obegripligt, om inte skalan går till 100. Visst är det möjligt att tycka om spelet trots problemen, men för i helvete, lite objektivitet kanske är på sin plats, och det är omöjligt att inte notera hur djupt och fundamentalt buggigt och opolerat spelet är. Inte ens nu, 7 patchar eller vad är det senare skulle jag säga att det är värt att lägga pengar på. Men kritikerna är positiva likt förbannat, och de tycks vara positiva när det gäller allt som kommer från stora företag där PR-budgeten överstiger en viss summa. Det är inte så konstigt att folk börjar gräva fram foliehattarna. Integriteten i branchen tycks mig vara obefintlig, och jag har inte litat på en recension på flera år, annat än från folk jag personligen känner eller mig själv om spelet råkar falla av en lastbil utanför huset.

Metacritic är skräp, recensioner från personer man har ett visst förtroende för och som man lärt sig vad de gillar/ogillar är av nytta.

Om folk som har för vana att göra ärliga recensioner inte får spelet på förhand så är ju det en varningsklocka i sig, då bör man nog åtminstone vänta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304