Fujitsu Lifebook UH552 - Någon med erfarenhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Någon som har fått den att fungera med 802.11n 5.0GHz? 802.11n 2.4GHz fungerar bra.

Edit:
Efter uppdatering till win 8.1 med tillhörande nya drivrutin till det trådlösa kortet så fungera 802.11n 5.0GHz också bra.
Jag är helt själv på 5.0 GHz men det var kanske 10 st på 2.4 Ghz.

cirka 5 meter och en vägg (server har SSD och RAM disk på UH552):
2.4 GHz 144 Mbit/s
5.0 GHz 160 Mbit/s
Mycket bra fart
Om jag har benen (knäna) i mellan så sjunker det endel..
2.4 GHz 32 Mbit/s
5.0 GHz 80 Mbit/s

Intressant! Hur gör du för att mäta hastigheten?

Permalänk
Medlem

Skulle någon vara intresserad av att få en guide på hur man installerar OSX på laptopen ? allt fungerar perfekt

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Jag skulle vara intresserad. Alltid haft lust att testa Mac, men det har aldrig blivit av. Nu om jag har hårdvara som klarar det, så testar jag gärna.

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Skrivet av SilenceLotto:

Jag köpte också en på cdon. Tycker att den blev väldigt trevlig när man slängde i en ssd. Dock hade jag bara torx 7 hemma så fick springa iväg till biltema och köpa torx 6. Men med rätt verktyg gick det jätteenkelt att byta ut hårddisken.

Får man fråga vilken SSD du valde att montera in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilenceLotto:

Jag skulle vara intresserad. Alltid haft lust att testa Mac, men det har aldrig blivit av. Nu om jag har hårdvara som klarar det, så testar jag gärna.

Jadå allting fungerar finfint förutom
1. Wifikortet behövs bytas ut , jag valde en Atheros 9285 sålänge tills AC korten går ner i pris
2. kontrollerna för Skärmen för ljusstyrkan ( inte orkar fixa dem )
3.samt tiden kvar för batteri , procent står självklart kvar ( håller på fixa det

Tänkte lägga upp en ny tråd imon med en guide

Skrivet av deviantart:

Får man fråga vilken SSD du valde att montera in?

Själv har jag en samsung 840 256gb

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av deviantart:

Får man fråga vilken SSD du valde att montera in?

Jag hade en samsung 830 256gb liggande som jag tog.

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem

Hur i hela världen kan man köpa batteri till den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

Hur i hela världen kan man köpa batteri till den?

går att beställa från fujirsu med ett samtal , fick hem ett för runt 600kr

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Skrivet av OllO:

Intressant! Hur gör du för att mäta hastigheten?

Jag tog en lagom stor fil (jag tog en ISO fil på 783MB) sedan jag delade ut mappen på nätverket (Win7 med SSD).
På UH552 skapade jag en ramdisk på 1GB med ImgDisk (gratis prg) .
Sedan kopierade jag filen över nätverket till ramdisken. Jag noterade tiden men jag tittade mest på kopierings hastigheten som anges av windows (tog den x8 för att få Mbit/s)
Det finns säkert program som fixar det på ett bättre sätt.

Med bredbandskollen får jag 95 Mbit/s även om jag har benen iväg (95 Mbit är max på min 100Mbit lina).

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk

Höll på att bli helt knäckt!
Uppdaterade bioset från 2.07 till 2.15 från windows. Allt gick bra i windows. Datorn startade om och gick igenom bios och började den riktiga bios uppdateringen. Den avslutades med texten sucessfull sedan stängdes den av.

Sedan var den helt DÖD! Reagerade inte alls på startknappen!

Läste lite på nätet om liknade problem på bärbara dator och ibland kan det hjälp att koppla ur batterier och klock batteriet. Hittade inte klockbatteriet så jag kopplade bara ur det stora batteriet. En flatkabel mitt på datorn (en cirka 8cm svart kabel från batteriet). Gick att få ut den genom att dra lite försiktigt i sladden och vicka på kontakten. Väntade i ett par minuter och sedan kopplade jag in den igen. Skruvade ihop datorn.

Tryckte på start knappen och den FUNGERADE!

Så nu har jag bios 2.15. Vet inte om det är bättre men det är ju ett högre nummer i alla fall

Kan tilläga att det inte sitter några skruvar under fötterna utan alla skruvar är synliga. Torq-6.

Dead UH552 / UH572 after bios update. Solution : remove battery for a few minutes (for those unfortunate few who doesn´t read Swedish;) )

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Då tror jag att jag undviker att uppdatera. Den fungerar bra för mig just nu och klassikern "if it aint broke dont fix it" finns ju av en anledning

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk

Jo det är nog bäst att undvika att uppdatera bios. Gjorde det eftersom jag inte fick USB 3.0 fart på USB 3.0 portarna. Får bara USB 2.0 fart på alla portar.

Har uppdaterat från WIN 8.0 till WIN 8.1 men det gjorde ingen skillnad. Bios uppdatering hjälpte inte.... Är vi lurade eller kan någon får USB 3.0 fart ("blåa portar")? Har provat med lite olika inställningar i Bios men det hjälper inte.

Samma USB 3.0 HD är dubblett så snabb på min stationära dator som också har USB 3.0.
Har testat med HDTune 2.55 (gratis versionen. Står inte att den har stöd för Win 8.0 men den tycks fungera).

Någon med Win 7 som kan prova?

En konstig grej med BIOS 2.15 är att fläkten alltid startar på högt varv när man startar datorn och sedan sänks varvtalet mjukt och sedan stängs den av tvärt.

Med BIOS 2.07 så är väl fläkten helt tyst tills datorn har blivit varm?
(Har inställning SILENT i bios)

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Jag tog en lagom stor fil (jag tog en ISO fil på 783MB) sedan jag delade ut mappen på nätverket (Win7 med SSD).
På UH552 skapade jag en ramdisk på 1GB med ImgDisk (gratis prg) .
Sedan kopierade jag filen över nätverket till ramdisken. Jag noterade tiden men jag tittade mest på kopierings hastigheten som anges av windows (tog den x8 för att få Mbit/s)
Det finns säkert program som fixar det på ett bättre sätt.

Med bredbandskollen får jag 95 Mbit/s även om jag har benen iväg (95 Mbit är max på min 100Mbit lina).

Tack! Måste testa lite efter detta recept

Permalänk

Med tanke på USB 2.0 fart på USB 3.0 portarna:

http://www.intel.com/support/chipsets/usb3/sb/CS-033962.htm
Intel® USB 3.0 eXtensible Host Controller Driver

USB 3.0 devices are not working at USB 3.0 speed in Windows 8*

Symptom(s):
In an Intel® 7 Series Chipset platform with Microsoft Windows 8* installed, some USB 3.0 devices are only working at USB 2.0 speeds.

Cause:
The most common issue: The port might be routed to the ECHI controller instead of the xHCI controller. Check in Device Manager > Universal Serial Bus controllers.

Den är kopplad via xHCI controllern så det är inte problemet

Another possible issue is that some 3.0 USB devices are not compatible with Windows 8* USB 3.0 driver.

Solution:
Upgrade the BIOS to latest version. Get the latest version BIOS from your OEM. If the BIOS upgrade does not fix the issue, set the xHCI mode setting in BIOS to enable.

Check with the USB 3.0 device vendor, to see if the device firmware can be upgraded.

Operating System:
Windows 8*

This applies to:
Intel® USB 3.0 eXtensible Host Controller Driver

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Ett smakprov tagen med en S4a så ursäktar kvaliten

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Ett smakprov tagen med en S4a så ursäktar kvaliten
http://i.imgur.com/1blgUdWh.jpg

Är det äkta Linux system eller piratkopierad?

Permalänk
Medlem

Någon som har ett tips på hur man kan få tyst på datorn? Min fläkt drar igång redan vid 45 grader, vilket känns väldigt onödigt.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

Är det äkta Linux system eller piratkopierad?

Först är det OS X och inte linux
Äkta så klart ! Som utvecklare tror jag starkt på att man inte piratkopierar programvara + den kostar 99kr och sedan när man kör 10.8 så kan man hämta hem 10.9 gratis

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Först är det OS X och inte linux
Äkta så klart ! Som utvecklare tror jag starkt på att man inte piratkopierar programvara + den kostar 99kr och sedan när man kör 10.8 så kan man hämta hem 10.9 gratis

Blir batteritiden bättre under OS X?

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Blir batteritiden bättre under OS X?

Batteritiden är ungefär den samma kan säga +-30min

Kommer lägga upp en guide de närmaste dagarna men idagsläget så behöver jag fixa :
Viloläge ( vaknar efter 5min ) och går inte i viloläge när locket stängs
USB 3 portarna ( den känner av dem men läser inte av usb minnena , ska vara en lätt fix )

Allt annat fungerar finfint

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Har uppdaterat till win 8.1
senaste drivrutiner för 8.1 på allt från tillverkaren.
Uppdaterat firmware i min WD Essential SE 1.0TB till senaste 1.016
Får ändå bara USB 2.0 fart. Irriterande... Går med USB 3.0 fart när HDn kopplas till min server.

Edit:
Provade precis med en gammal USB-y-kabel med samma resultat..

Edit:
Får read 125 MB/s och write 31 MB/s med ett snabbt USB minne (Team Group F108 16GB). Det innebär att vi har USB 3.0 fart i vissa fall. Tydligen är inte min WD passport helt kompatibel med den här datorn.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Höll på att bli helt knäckt!
Uppdaterade bioset från 2.07 till 2.15 från windows. Allt gick bra i windows. Datorn startade om och gick igenom bios och började den riktiga bios uppdateringen. Den avslutades med texten sucessfull sedan stängdes den av.

Sedan var den helt DÖD! Reagerade inte alls på startknappen!

Läste lite på nätet om liknade problem på bärbara dator och ibland kan det hjälp att koppla ur batterier och klock batteriet. Hittade inte klockbatteriet så jag kopplade bara ur det stora batteriet. En flatkabel mitt på datorn (en cirka 8cm svart kabel från batteriet). Gick att få ut den genom att dra lite försiktigt i sladden och vicka på kontakten. Väntade i ett par minuter och sedan kopplade jag in den igen. Skruvade ihop datorn.

Tryckte på start knappen och den FUNGERADE!

Så nu har jag bios 2.15. Vet inte om det är bättre men det är ju ett högre nummer i alla fall

Kan tilläga att det inte sitter några skruvar under fötterna utan alla skruvar är synliga. Torq-6.

Dead UH552 / UH572 after bios update. Solution : remove battery for a few minutes (for those unfortunate few who doesn´t read Swedish;) )

Hände samma sak för mig, men fixade det med att trycka på en reset knapp jag hittade under datorn.

Permalänk

Din metod k1kk1 är onekligen lite smidigare;) hittade det lilla hålet nu när du har nämnt det.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk

Tangentbordet?

Jag tycker UH552 ser väldigt prisvärd och trevlig ut men samtidigt är jag ganska kräsen när det gäller tangentbord. Det verkar vara den svaga punkten på den här datorn.

Jag har en HP elitebook som är ett par år gammal på jobbet med ett fullstort tangentbord. Kvaliteten på tangenterna är under all kritik, lösa, sladdriga och plastiga (har blivit mycket bättre på senare år) men de sitter på “rätta” ställena och det är viktigt. Måttet mellan vänsterkanten på tangent A till höger på tangent Ä är 20,6 cm. Det ger en behaglig fullfingersättning för mig.

Min sambo har en Sony vaio netbook som jag tror har 95% tangentbord. Tangentkvaliteten är Mac standard, dvs super fina att trycka på men storleken är lite för liten och det gör att man trycker fel hela tiden. Här är måttet mellan vänstersidan på A till högersidan på Ä 19,9 cm.

7 mm på hela bredden gör en väldigt stor skillnad på skrivbarheten. Storlek och sepparering mellan tangenterna är inte så viktigit bara centrumavståndet är det “rätta” enligt mig.

Någon som har Fujitsu datorn och har lust att mäta tangentbordet? För att jag ska slå till måste det ligga nära 20,6 cm annars blir jag bara besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plainSailing:

Jag tycker UH552 ser väldigt prisvärd och trevlig ut men samtidigt är jag ganska kräsen när det gäller tangentbord. Det verkar vara den svaga punkten på den här datorn.

Jag har en HP elitebook som är ett par år gammal på jobbet med ett fullstort tangentbord. Kvaliteten på tangenterna är under all kritik, lösa, sladdriga och plastiga (har blivit mycket bättre på senare år) men de sitter på “rätta” ställena och det är viktigt. Måttet mellan vänsterkanten på tangent A till höger på tangent Ä är 20,6 cm. Det ger en behaglig fullfingersättning för mig.

Min sambo har en Sony vaio netbook som jag tror har 95% tangentbord. Tangentkvaliteten är Mac standard, dvs super fina att trycka på men storleken är lite för liten och det gör att man trycker fel hela tiden. Här är måttet mellan vänstersidan på A till högersidan på Ä 19,9 cm.

7 mm på hela bredden gör en väldigt stor skillnad på skrivbarheten. Storlek och sepparering mellan tangenterna är inte så viktigit bara centrumavståndet är det “rätta” enligt mig.

Någon som har Fujitsu datorn och har lust att mäta tangentbordet? För att jag ska slå till måste det ligga nära 20,6 cm annars blir jag bara besviken.

Tangentbordet är 193 mm (mellan vänsterkanten på tangent A till höger på tangent Ä), alltså rätt litet. Jag köpte UH552 för någon vecka sen på CDONs julrea och stör mig inte på tangentbordet så mycket (men är inte så kräsen heller antar jag). Däremot är inte touchpaden den bästa jag använt, men man kan knappt klaga för det priset. Tycker den är grymt prisvärd (fick den för 2890kr)! Får dessutom ut 5-6h av batteriet som gör att jag kan jobba med den en hel arbetsdag i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Batteritiden är ungefär den samma kan säga +-30min
http://i.imgur.com/iWUFZor.png

Kommer lägga upp en guide de närmaste dagarna men idagsläget så behöver jag fixa :
Viloläge ( vaknar efter 5min ) och går inte i viloläge när locket stängs
USB 3 portarna ( den känner av dem men läser inte av usb minnena , ska vara en lätt fix )

Allt annat fungerar finfint

Hur går det? Vore intressant med mera info.

Permalänk
Avstängd

Hur upplever ni ljudet från fläkten/fläktarna? Min är inte ens en månad gammal och fläktarna startar allt oftare och har ett riktigt irriterande morrande ljud, värsta jag hört från en bärbar faktiskt.
Tom vår katt tittar upp och undrar vad det är som låter när de går igång.
Jag är för övrigt nöjd med datorn men den får åka en vända på service, hoppas bara att de gör något åt problemet...

Permalänk
Medlem

Uppdaterade min UH552 från win 8 till 8.1 vilket gjort att ljudet inte fungerar via HDMI-kabel länge. Får bild men inget ljud i TV:n. Någon som har en idé om vad det kan vara? Verkar som ljudkort har alla senaste drivisarna installerade.

Permalänk
Skrivet av jocker:

Hur upplever ni ljudet från fläkten/fläktarna? Min är inte ens en månad gammal och fläktarna startar allt oftare och har ett riktigt irriterande morrande ljud, värsta jag hört från en bärbar faktiskt.
Tom vår katt tittar upp och undrar vad det är som låter när de går igång.
Jag är för övrigt nöjd med datorn men den får åka en vända på service, hoppas bara att de gör något åt problemet...

Efter uppdatering till senaste firmware så startar alltid fläkten ett par sekunder när man startar datorn. Det tycker jag är helt onödigt. Jag har vant mig vid fläktljudet och jag tycker det är ok. Fläkten låter lika dant nu som när jag köpte den och startar lika ofta (tror jag).

Min är också en månad gammal och jag har använt den ganska ofta.
Personligen är jag mest missnöjd med skärmen och högtalarna men man kan inte begära så mycket för 2900kr

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kdk_warhead:

Efter uppdatering till senaste firmware så startar alltid fläkten ett par sekunder när man startar datorn. Det tycker jag är helt onödigt. Jag har vant mig vid fläktljudet och jag tycker det är ok. Fläkten låter lika dant nu som när jag köpte den och startar lika ofta (tror jag).

Min är också en månad gammal och jag har använt den ganska ofta.
Personligen är jag mest missnöjd med skärmen och högtalarna men man kan inte begära så mycket för 2900kr

Tack för ditt svar.
Hur upplever du ljudet från din fläkt? Ok att fläkten snurrar men min har ett väldigt irriterande "morrande", typ som kullagerfel i en mindre motor.

Jag håller med ljudet, väldigt platt och vasst, man gör bäst att köra utan de inbyggda högtalarna.