Skillnad på hdmi kvalité ati vs geforce?

Permalänk
Medlem

Skillnad på hdmi kvalité ati vs geforce?

Hej! Sitter och kikar nu på nytt grafikkort och fick höra då att det va bättre kvalité om man ville se 1080P filmer på tvn via ett ATI kort mot ett geforce.

Är det någon sanning i det eller är det lika kvalité ut genom hdmi på alla kort?

Mvh

Permalänk

Ingen skillnad

Permalänk
Medlem

Stämmer halvt fick jag reda på för någon dag sen.
Nvidias drivrutiner begränsar färgerna till 16-235 istället för 0-256 som default.
Går dock att fixa det med ett litet "hack".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Okej!

aja då är det väll bättre och köpa ett ATI kort då. Vad får man för bästa ati kort (pci express) för ~2k?

http://www.inet.se/produkt/5409897/asus-geforce-gtx-760-dc2-o... satt och kikade på detta tidigare så något i den prisklassen vore bra!

Permalänk
Medlem

jag har fått för mig att radeons ljud hantering är bättre, men har inga bevis som styrker detta

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Nvidias drivrutiner begränsar färgerna till 16-235 istället för 0-256 som default.

Är det inte som så att det är 0-255 som gäller, vilket dock totalt blir 256?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Ingen skillnad

Källa? Referenser?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Är det inte som så att det är 0-255 som gäller, vilket dock totalt blir 256?

Så är det nog ja Poängerna står dock kvar

Edit: Förresten så för filmer så finns detta inställning direkt i kontrollpanelen, inställningen sträcker sig dock inte till vanligt användande, vilket är konstigt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag skulle köert på ett AMD kort. Klarar din budget ett 280x så kör på det då det är bra mycket snabbare än det 760 som du har länkat. Alternativt om du har tightare så får du gå på 270x som är motsvarande geforce kortet.

http://cdon.se/hemelektronik/sapphire/sapphire-radeon-r9-280x...

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Det borde inte vara någon skillnad eftersom det är digitalt.

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Så är det nog ja Poängerna står dock kvar

Edit: Förresten så för filmer så finns detta inställning direkt i kontrollpanelen, inställningen sträcker sig dock inte till vanligt användande, vilket är konstigt.

Inställningen gäller bara Video, inte när man är i desktop, där är det alltid full RGB.
Också 16-235 gäller bara om man ansluter via HDMI, ej DVI.
Vet inte riktigt hur det är idag dock om denna begränsning fortfarande finns eller inte, med nya drivrutiner/grafikkort + att denna begränsning kunde upphävas via den spelare man använder.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag skulle köert på ett AMD kort. Klarar din budget ett 280x så kör på det då det är bra mycket snabbare än det 760 som du har länkat. Alternativt om du har tightare så får du gå på 270x som är motsvarande geforce kortet.

http://cdon.se/hemelektronik/sapphire/sapphire-radeon-r9-280x...

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Sitter bara ett 500w nätagg i datorn med och känner att jag inte orkar tjabba och byta det just nu kör inga jättekrävande spel utan mest csgo på sin höjd eller liknande och vill att det ska gå som det ska bara

Det lär ändå va rätt så mycket snabbare än det som sitter i nu vad jag än väljer (8800GTS)

http://www.inet.se/produkt/5409997/sapphire-radeon-r9-270x-2g...

skulle detta funka? såg att det fanns ett i lager med så isåfall är det bra

Permalänk
Skrivet av dwd:

Källa? Referenser?

Livet.

Permalänk
Skrivet av zwizzen:

Sitter bara ett 500w nätagg i datorn med och känner att jag inte orkar tjabba och byta det just nu kör inga jättekrävande spel utan mest csgo på sin höjd eller liknande och vill att det ska gå som det ska bara

Det lär ändå va rätt så mycket snabbare än det som sitter i nu vad jag än väljer (8800GTS)

http://www.inet.se/produkt/5409997/sapphire-radeon-r9-270x-2g...

skulle detta funka? såg att det fanns ett i lager med så isåfall är det bra

Det kommer garanterat fungera.

Jag har ett 5770 och 670 och jag märker ingen skillnad på min billiga Philips TV här hemma i alla fall. Mer tv:en som är mitt problem än grafikkortet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Inställningen gäller bara Video, inte när man är i desktop, där är det alltid full RGB.
Också 16-235 gäller bara om man ansluter via HDMI, ej DVI.
Vet inte riktigt hur det är idag dock om denna begränsning fortfarande finns eller inte, med nya drivrutiner/grafikkort + att denna begränsning kunde upphävas via den spelare man använder.

Kan bekräfta att Nvidia och hdmi har stora problem med fullrgb. Inställningen som finns funkar som nämnts bara för video(jag fick den dock inte alltid funka till 100%). För att ordna fullrgb till desktop krävs fixande. Riktigt irriterande.
En annan sak är även att inställningen för att stänga av ljud via hdmi fungerar inte. Så stödjer tvn inte manuel inställning kommer nvidia kort alltid skicka en signal om ljud via hdmi även om ljud inte skickas via hdmi. För min tv innebar det att jag inte kan köra analogt ljud in då nvidia alltid säger till tvn att ljud kommer via hdmi (går komma förbi via registerhack men då kan man inte få ljud via hdmi utan att ta bort hacket).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Det borde inte vara någon skillnad eftersom det är digitalt.

precis som att det inte är någon prestandaskillnad på datorer då de är digitala

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Skrivet av moreempty:

precis som att det inte är någon prestandaskillnad på datorer då de är digitala

Digital sladd = dator?

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Digital sladd = dator?

Det är skillnad på den digitala informationen som skickas utav grafikkorten.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Digital sladd = dator?

Signalöverföringen är digital, men det spelar inte direkt stor roll om korten skickar ut olika signaler.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anitramane:

Digital sladd = dator?

Det frågas väl inte om sladden så vitt jag kan se, utan hur grafikkortens bildkvalitet är? Olika signalkällor/chip, olika kvalitet, precis som för ljud t ex.

Jag har aldrig jämfört själv, men minns ett äldre test av hur signalkvaliteten var mellan ATi/AMD och nVidia och AMD hade den renaste digitalsignalen som följde standard, dvs tydliga flanker som var lättare att läsa, vilket borde innebära att längre eller sämre kablar fungerar bättre på ett sådant kort. Dock är detta som sagt ett bra tag sedan och om skillnaderna finns kvar vet jag inte. Det fanns dock en massa tydliga oscilloskopbilder som visade skillnaderna och nVidia var markant mer utsmetad i signalen, och mycket längre från hur det bör se ut.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det frågas väl inte om sladden så vitt jag kan se, utan hur grafikkortens bildkvalitet är? Olika signalkällor/chip, olika kvalitet, precis som för ljud t ex.

Jag har aldrig jämfört själv, men minns ett äldre test av hur signalkvaliteten var mellan ATi/AMD och nVidia och AMD hade den renaste digitalsignalen som följde standard, dvs tydliga flanker som var lättare att läsa, vilket borde innebära att längre eller sämre kablar fungerar bättre på ett sådant kort. Dock är detta som sagt ett bra tag sedan och om skillnaderna finns kvar vet jag inte. Det fanns dock en massa tydliga oscilloskopbilder som visade skillnaderna och nVidia var markant mer utsmetad i signalen, och mycket längre från hur det bör se ut.

jag skulle säga att det är skillnad, sen om man märker den eller inte är nästa steg,. jag tycker att amd spelar i en bättre liga, men om jag skulle klara ett blindtest vetefan

senaste korten jag har haft är 780 290x 780ti 290

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

För att lägga till också; senast jag kollade så kom AMD närmre 23.976 FPS/Hz än vad nvidia gjorde också. Inte bundet till HDMI utan alla utgångar.

Visa signatur