Appar utan onödiga behörigheter efterlyses

Permalänk
Medlem

Appar utan onödiga behörigheter efterlyses

Hej

Det är inget konstigt med att appar behöver vissa behörigheter för att fungera men jag skulle föredra om apptillverkare försökte minimera antalet behörigheter. Appen "Svensk Kalender" som är mycket populär skulle kunna finnas i en variant som inte är så inkänkande. Jag behöver inte en kalender som kan skicka e-post till "gäster" utan min vetskap.
En "Superstark LED-ficklampa" borde inte behöva men telefonstatus och identitet, min ungefärliga position eller för den delen åtkomst till skyddad lagringsenhet.
Patiencekortspelet "Solitaire" kan också läsa min telefons status och identitet och "Angy Birds Space" vill inte ha bara det utan också åtkomst till skyddad lagring, hitta konton, status och identitet, ungefärlig position och fullständig nätverksåtkomst mm trots att det är en betalapp.
Jag är inte speciellt paranoid även om det kan låta så men jag vill ändå uppmana våra kära apptillverkare att försöka hålla in lite på behörigheterna, även om det skulle innebära något färre funktionaliteter för respektive app. De appar som jag har tagit upp är bara ett slumpmässigt urval och jag hävdar inte att någon av dessa är skadliga.

"Svensk Kalender" - betalversion

Appen har följande behörigheter:
Personlig information
lägga till eller ändra kalenderuppgifter och skicka e-post till gäster utan ägarens vetskap
läsa kalenderuppgifter plus konfidentiell information

"Superstark LED-ficklampa" - gratis
Din plats
ungefärlig position (nätverksbaserad)
Nätverkskommunikation
ta emot data från Internet
visa nätverksanslutningar
fullständig nätverksåtkomst
visa Wi-Fi-anslutningar
Telefonsamtal
läsa telefonens status och identitet
Lagring
ändra eller ta bort innehåll på USB-enheten
Information i dina appar
hämta appar som körs
Kamera
ta bilder och spela in videoklipp
Utvecklingsverktyg
ändra systemets skärminställningar
Systemverktyg
ändra systeminställningar
testa åtkomst till skyddad lagringsenhet
Påverkar batteriet
styra lampan
hindra aktivering av viloläge

"Solitaire" - gratis

Nätverkskommunikation
Telefonsamtal
Lagring
Systemverktyg
Påverkar batteriet
styra vibration

"Angy Birds Space" - betal

Din plats
ungefärlig position (nätverksbaserad)
Nätverkskommunikation
ta emot data från Internet
visa Wi-Fi-anslutningar
Telefonsamtal
Lagring
Dina konton
hitta konton på enheten
Systemverktyg
Påverkar batteriet
hindra aktivering av viloläge

Har ni några exempel på appar som inte behöver en massa onödig behörighet eller för den delen någon som kräver alldeles för mycket, Android/IPhone?

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem

I iOS så kan inte appar komma åt kontakter/kalender/position/annat utan att fråga användaren först, och apparna måste även hantera de fall där användaren säger nej (vilket kan innebära att appen inte fungerar bra, om man t.ex. ska skicka ett tips till en kontakt och de valt att implementera utskicket i appen men man nekar åtkomst till telefonboken). Har nog aldrig sett något spel som frågat om position/kontakter/etc., men i Android fungerar det ju annorlunda eftersom vissa behörigheter krävs för helt andra saker än vad texten i Play Store säger (som jag förstått det).
Att betalversionen av ett spel kräver exempelvis platsinformation verkar väldigt märkligt. I gratisversionen visas ju reklam och då använder de ju gärna platsinformation för att ge riktad reklam, men i en betalversion tycker man ju att det inte borde vara reklam.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

I 4.3 kunde man begränsa med App Ops. Detta försvann i 4.4 då det endast var tänkt för utvecklare. Jag kan ändra själv då min ROM har den funktionen. Ett tips kan vara att undvika appar som kräver alldeles för många rättigheter, jag kollar alltid sånt innan jag laddar ner.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz