Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Vad skall man välja för SSD? Vågar man köra på en Intel 525 60 GB? Vad säger ni som testat denna det senaste? fortfarande strul?

Verkar väldigt utplockat annars med mindre SSD om man ser på prisjakt.

Plextor PX-64M5M 64GB från Amazon UK. Fri frakt men den tar någon vecka eller två att komma fram med det alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SevenFour:

Plextor PX-64M5M 64GB från Amazon UK. Fri frakt men den tar någon vecka eller två att komma fram med det alternativet.

Ser ut att vara en bra SSD. Dock tillkommer det ju frakt på den + att man får vänta. Såg att Webhallen hade 1 st av 128 GB varianten i Sisjön så jag tog den.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en nuc D54250WYC och jag har installerat W 8,1 med f10 och uppdaterat bios med f7 men jag kommer inte in i bios med f2 tangenten.
Jag använder den som htpc och har kopplat den med mini hdmi till hdmi till en Denon receiver och sen hdmi till tv. Jag har kört med både trådlöst tangentbord och trådat.
Så min fråga hur ska jag komma in i bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Ser ut att vara en bra SSD. Dock tillkommer det ju frakt på den + att man får vänta. Såg att Webhallen hade 1 st av 128 GB varianten i Sisjön så jag tog den.

Beställer man för £25 eller mer på Amazon UK när Amazon står som säljare så är det gratis frakt. Det är dock snigelfrakt som sagt. Priset justeras också aningen uppåt för svensk moms vid utcheckning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grenen:

Jag har köpt en nuc D54250WYC och jag har installerat W 8,1 med f10 och uppdaterat bios med f7 men jag kommer inte in i bios med f2 tangenten.
Jag använder den som htpc och har kopplat den med mini hdmi till hdmi till en Denon receiver och sen hdmi till tv. Jag har kört med både trådlöst tangentbord och trådat.
Så min fråga hur ska jag komma in i bios?

Lätt men oväntad lösning. Byt skärm eller ta en displayport till hdmi så kommer det att fungera.
Jag hade samma problem men fick lösningen av Intel. Gott slut! 😁😁😁

Permalänk
Medlem

Kopplade in min NUC nu till mini-HDMI och det får ingen kontakt alls. Powerlampan blinkar hela tiden, ibland ser det ut som den stänger av sig och börjar om.

Någon som har någon ide om vad som är galet?

Skall ta och testa och köra bara en modul med SO-DIMM åt gången.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shogun-r:

Kopplade in min NUC nu till mini-HDMI och det får ingen kontakt alls. Powerlampan blinkar hela tiden, ibland ser det ut som den stänger av sig och börjar om.

Kopplat in den direkt till en tv/monitor eller har du något annat som är i vägen?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Kanske har du köpt fel volttal på minnena? Skall vara 1,35 V om det är nya Haswell.
Här är en länk att kolla vad "Powerlampan" kan skvallra om:
http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/CS-03436...

Permalänk
Medlem

Skummat igenom tråden utan att hitta något om bitstream via hdmi.
Kan någon med hd4000 och uppåt samt hd-kompatibel receiver bekräfta att att ljudet går att skicka som bitstream (DTS-HD Master, mm).
Nyfiken då jag funderar på en NUC som htpc.

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av merulezbig:

Kanske har du köpt fel volttal på minnena? Skall vara 1,35 V om det är nya Haswell.
Här är en länk att kolla vad "Powerlampan" kan skvallra om:
http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/CS-03436...

Tyvärr verkar det så. Köpte NUCen på Inet med minnena och påtalade speciellt att det skulle vara 1.35 Volt.

Verkar trots detta som att jag fått 1.5 Volt

Undra om man kan lämna tillbaka öppnad förpackning när dom gjort fel. OK dom verkar ju inte omöjliga, skulle komma in och antingen få ny eller återköp.

Väldigt onödigt dock, hoppas inte NUCen tagit skada av detta bara...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Tyvärr verkar det så. Köpte NUCen på Inet med minnena och påtalade speciellt att det skulle vara 1.35 Volt.

Verkar trots detta som att jag fått 1.5 Volt

Undra om man kan lämna tillbaka öppnad förpackning när dom gjort fel.

Visst kan du nog lämna tillbaka öppnad förpackning. Men räkna med att kanske bara få tillbaka 75% av värdet. Påpeka dock ditt påtalande så kanske de gör en kompromiss eller rent av ersätter dig helt. Lite koll av dem kan man ändå förvänta sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buLLit:

Skummat igenom tråden utan att hitta något om bitstream via hdmi.
Kan någon med hd4000 och uppåt samt hd-kompatibel receiver bekräfta att att ljudet går att skicka som bitstream (DTS-HD Master, mm).
Nyfiken då jag funderar på en NUC som htpc.

Ja det fungerar med HD4000 och uppåt.

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Väldigt onödigt dock, hoppas inte NUCen tagit skada av detta bara...

Nej, din NUC bör inte tagit skada.

Permalänk
Medlem

Att det ska va så svårt att få tag på en nuc i5, slut överallt enligt prisjakt.nu........

Permalänk
Medlem
Skrivet av NLFxp:

Hur får ni ljudet ut från era NUC ?
Vill köra optisk utgång men det finns inte på NUC ?
Coax finns inte heller tyvärr.
Finns det splitter så man kan ta ut ljudet ur HDMI kabel ?

Jag löste det genom: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=304048 med medföljande spdif-adaptern! Tror inte jag får ut riktigt surroundljud (?) trots spdif, men kört "fulvariant" på tidigare htpcn så det dög gott för mig då jag inte har hdmi i förstärkaren

Permalänk
Avstängd

Kanske en dum fråga. Men har beställt en i5 nuc. Kommer att koppla den till en reciever som tar hdmi. Vilket är att föredra. Mini hdmi till hdmi eller mini displayport till hdmi? Finns det några för eller nackdelar med någon av dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Barilla08:

Kanske en dum fråga. Men har beställt en i5 nuc. Kommer att koppla den till en reciever som tar hdmi. Vilket är att föredra. Mini hdmi till hdmi eller mini displayport till hdmi? Finns det några för eller nackdelar med någon av dem?

Ja läs inläg #14229741 så ser du att man inte alltid kommer åt bios om man kör hdmi

Permalänk

Tjena,

Har en i3 version av nucen på väg hem. ( DC3217BY )
Har dock läst lite om överhettningsstrul med ssd och wifikort.
Men om jag förstår det rätt så berodde det mest på intels 525 msata disk som var strulig? Är det nån här som vet om det var/är nått strul med nuccen eller om det är nån här som haft problem denna modell?

Permalänk
Medlem

Fått igång min NUC med i3 nu och min spontana tanke är wow vilken prestanda. Än så länge har jag mest surfar och testat lite play. Lite installerande och uppackande av ZIP-filer. Men måste säga att den känns väldigt rapp så här långt.

Märker ingen större skillnad mot datorn i signaturen måste jag säga.

Tar ut ljudet via 3.5 mm kontakten och det som stör mig mest hittills är ett lustigt gällt kort ljud när jag tex startar om datorn. Det har jag inte hört om jag kör ljudet på TVn via HDMI.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av soulman79:

Tjena,

Har en i3 version av nucen på väg hem. ( DC3217BY )
Har dock läst lite om överhettningsstrul med ssd och wifikort.
Men om jag förstår det rätt så berodde det mest på intels 525 msata disk som var strulig? Är det nån här som vet om det var/är nått strul med nuccen eller om det är nån här som haft problem denna modell?

Har problem med samma nuc, den ligger hela tiden på ca 80°C och mer eller mindre varje gång jag stängt av den och startar upp den så får jag meddelade om att det saknas bootbar disk. Får dra ut strömsladden och stoppa tillbaka, då fungerar Windows som det ska igen. Får bluescreen ibland också. Ska testa att plocka ut wifi-kortet och se om det blir bättre.

Permalänk

Se ovan post.

Jag har installerat Win7 på DC3217BY och allting fungerade kanon. Dock så ligger temperaturen nästan konstant på 79-80°C och fläkten varvar upp och ner, borde väl gå konstant på max för att kyla ner till inställd temperatur på 77°C?
Nuc:en är även varm när den varit avstängd, precis som den aldrig riktigt stängs av.
Sen får jag varje gång jag startar upp datorn felmeddelande om "no bootable device found", drar jag ur nätsladden och startar om så startar windows normalt. Ibland händer det att jag får bluescreen fel.
Har A-data SSD 64gb, Crucial 4gb 1,35V minne(rest.noterat det andra 4gb minnet - väntar på detta), Intel Wifi/bluetooth kort.
Är det Wifi-kortet som är problemet då jag har hört att många har problem med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av einsteincrew:

Se ovan post.

Jag har installerat Win7 på DC3217BY och allting fungerade kanon. Dock så ligger temperaturen nästan konstant på 79-80°C och fläkten varvar upp och ner, borde väl gå konstant på max för att kyla ner till inställd temperatur på 77°C?
Nuc:en är även varm när den varit avstängd, precis som den aldrig riktigt stängs av.
Sen får jag varje gång jag startar upp datorn felmeddelande om "no bootable device found", drar jag ur nätsladden och startar om så startar windows normalt. Ibland händer det att jag får bluescreen fel.
Har A-data SSD 64gb, Crucial 4gb 1,35V minne(rest.noterat det andra 4gb minnet - väntar på detta), Intel Wifi/bluetooth kort.
Är det Wifi-kortet som är problemet då jag har hört att många har problem med detta?

Det släpptes en värmeplatta som ska ordna en del värmeproblem, se länken nedan.

http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/CS-03432...

Permalänk

den ska ju iof inte vara varm när den är avstängd. Har du senaste biosen installerad och allt? Det verkar sådär att den är så varm.

Permalänk
Skrivet av soulman79:

den ska ju iof inte vara varm när den är avstängd. Har du senaste biosen installerad och allt? Det verkar sådär att den är så varm.

Jag ska kolla upp det, vart ser man inne i bios vilken firmware man har?

Permalänk

Nån av F tangenterna vid boot så ser man all info. ( för att komma in i bios inställningarna )

Permalänk
Medlem

Jag kör XBMC på en NUC i5 med 8 GB ram och Windows 7 men lyckas inte bli av med lagget. Bytar jag från 1080i till 1080p så laggar det ännu värre. Ta en titt här : http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/12...

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag kör XBMC på en NUC i5 med 8 GB ram och Windows 7 men lyckas inte bli av med lagget. Bytar jag från 1080i till 1080p så laggar det ännu värre. Ta en titt här : http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/12...

Det är nästan alltid ljudproblem när man får kass fps i XBMC.
Kolla över så att ljudkortet stöder formaten du vill köra.
Om inte, lägg in andra drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är nästan alltid ljudproblem när man får kass fps i XBMC.
Kolla över så att ljudkortet stöder formaten du vill köra.
Om inte, lägg in andra drivrutiner.

Jag kör ju original drivers så då borde fler ha problem?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Tror ni man får problem med värme om man köper den med plats för en 2,5" enhet och sätter i en intel 530 120gb msata ssd och en wd green 2tb 2,5" disk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag kör ju original drivers så då borde fler ha problem?

Dom kan strula vid installationen så att endast ett fåtal format stöds.
T.ex så hade jag samma problem med dom senaste drivrutinerna from Intel, funkar däremot klockrent med en tidigare version.
Och då installerade jag bara dom till ljuddelen.